Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Katwijk

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent toezicht en handhaving

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKatwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent toezicht en handhaving
CiteertitelUitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7.3 van het Besluit omgevingsrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-06-2021nieuwe regeling

16-03-2021

gmb-2021-181355

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent toezicht en handhaving

Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

 

gelet op de artikel 7.3 van het Besluit Omgevingsrecht;

 

Besluiten

 

Het uitvoeringsprogramma Vergunningen 2021 en het uitvoeringsprogramma Toezicht en Handaving 2021 vast te stellen.

 

1. Algemeen

1.1 Inleiding

Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor toezicht en handhaving.

1.2 Doel van het uitvoeringsplan

Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen. Hierin moet het VTH-beleidsplan worden uitgewerkt en worden aangegeven welke van de vastgestelde activiteiten door ons het komende jaar worden uitgevoerd, daarbij rekening houdend met de door ons gestelde doelen. Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook de taken in het kader van de APV, de DHW en bijzondere wetten in het VTH-beleidsplan en dus ook in het uitvoeringsprogramma mee te nemen.

 

Dit is het Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving voor het jaar 2021. In dit uitvoeringsplan is vastgelegd welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving op het gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.

1.3 Relevante ontwikkelingen

In het VTH-beleidsplan zijn een aantal ontwikkelingen besproken. Onderstaand gaan wij in op wat deze ontwikkelingen betekenen voor 2021.

 

1.3.1 Wet VTH

Met dit uitvoeringsprogramma geeft de gemeente uitvoering aan een vereiste uit de Wet VTH. In de kwaliteitsverordening VTH, wordt de kwaliteit ten aanzien van kritieke massa (capaciteit, vlieguren en opleidingen) geborgd.

 

1.3.2 Omgevingswet

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2022. 2021 is daarmee het laatste jaar van voorbereiding. Gelet hierop start de gemeente in 2021 met het creëren van een centraal aanleverpunt voor initiatieven. Na het aanleveren wordt het initiatief als eerste beoordeeld op de "intake tafel". Op de intake tafel worden (complexere) initiatieven integraal beoordeeld of deze vanuit beleid mogelijk en/of gewenst zijn. Hiermee wordt eventuele stapeling van beleid in een vroegtijdig stadium gesignaleerd en kan richting worden gegeven aan de te maken keuzes. Als de behandeling een positieve beoordeling tot gevolg heeft zal het initiatief doorgezet worden naar de omgevingstafel, waar deze inhoudelijker zal worden beoordeeld en kader worden gevormd. Aan de omgevingstafel nemen de gemeente, ontwikkelaars en Dunavie deel.

 

Tot 2029 hebben gemeente de tijd om de Omgevingswet volledig en integraal in te voeren. In de periode tot 2029 kan gebruik worden gemaakt van een overgangsregeling om uiteindelijk geheel ‘Omgevingswet-proof’ te zijn.

 

1.3.3 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen

De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen beoogt een verbetering van de bouwkwaliteit en de kwaliteitsborging, waarbij de bouwsector (private partijen) zelf expliciet verantwoordelijk is voor de bouwkwaliteit en die verantwoordelijkheid neemt. De inwerkingtreding van de wet wordt nu voorzien samen met die van de Omgevingswet op 1 januari 2022

2. Uitvoering

2.1 Inleiding

Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van toezicht en handhaving. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt. Voor de buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) zijn geen uitvoeringsdoelstellingen in het VTH-beleidsplan opgenomen omdat dit niet verplicht is op grond van de Wet VTH en het Bor. Om de integraliteit te bevorderen is ervoor gekozen om ook de taken van de BOA’s in dit uitvoeringsprogramma op te nemen.

 

De werkzaamheden zijn onderverdeeld in programmatisch- en thematisch toezicht en handhaving en daarnaast de afhandeling van meldingen, klachten en verzoeken om handhaving en het toezicht dat hiervoor wordt uitgevoerd.

2.2 Capaciteit

De voor de uitvoering van dit uitvoeringsprogramma beschikbare capaciteit is, gelet op de voorhanden zijnde formatieve respectievelijk financiële middelen, een vast uitgangspunt.

 

In onderstaande tabel is de huidige formatie weergegeven op basis van de beschikbaar gestelde middelen. (1 netto fte = 1400 netto productieve uren).

 

Capaciteit 2021

Beschikbare productieve uren

Toezichthouder omgevingsrecht A

2368

Toezichthouder omgevingsrecht B

1089

Coördinerend toezichthouder omgevingsrecht A

1400

Toezichthouder omgevingskwaliteit A

1400

Toezichthouder omgevingskwaliteit B

1400

Buitengewoon opsporingsambtenaren

14777

Senior buitengewoon opsporingsambtenaar

2800

Senior toezicht en handhaving

1400

Handhavingsjuristen

1944

 

2.2 Werkvoorraad toezicht (vergunningen)

 

Activiteit

Aantallen bestaande dossier 2021

Verwachte aantallen 2021

Bouwen

322

Monument

-

20

Sloopmeldingen

-

55

Binnenplanse afwijking

-

10

Buitenplanse kleine afwijking

-

50

Buitenplanse afwijking

-

7

Tijdelijke afwijking

-

10

Kappen

-

50

Meldingsplichtige evenementen

-

66

Evenementen A + B

-

64

Evenementen C

-

0

DHW inrichting commercieel

-

29

DHW inrichting para commercieel

-

3

Milieumeldingen cat. 1 en 2

-

40

Milieumeldingen cat. 3

-

0

Overige aanvragen WABO

-

100

Overige aanvragen APV/ bijz. weten

-

150

Bestaande dossiers

DHW inrichting commercieel

108

-

DHW inrichting para commercieel

68

-

Milieumeldingen cat. 1 en 2

184

-

 

Urenplanning toezichthouders Omgevingsrecht

 

Activiteit

Verwachte urenbesteding

Gebiedsgericht toezicht

  • -

    Strijdig gebruik

846

  • -

    Bodem

0

  • -

    handhavingsverzoeken

419

Thematisch toezicht

1342

Klachten (algemeen)

1237

Vergunning gericht toezicht (WABO)

1013

 

Deze verwachting betreft een globale inschatting. Pas als we langer op deze wijze gewerkt hebben zullen we dit beter kunnen inschatten.

 

Urenplanning handhavingsjuristen

 

Activiteit

Verwachte urenbesteding

Waarschuwing/ advisering

1200

Handhavingsprocedure

444

Inzet rechtsmiddelen

300

Gedogen

0

 

Deze verwachting betreft een globale inschatting. Pas als we langer op deze wijze gewerkt hebben zullen we dit beter kunnen inschatten.

2.3 Uitvoeringsdoelstellingen

In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van toezicht en handhaving een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.

 

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstellingen te bereiken

Wijze van toetsing

Draagt bij aan beleidsdoelstelling / prioriteit

1

Periodiek toezicht altijd Integraal uitvoeren

100%

  • -

    acties afstemmen met elkaar en ketenpartners

  • -

    steekproeven door teamleider

Integraal toezicht

2

Opleveren en beginnen met uitvoeren opleidingsplan

  • -

    organiseren in-company trainingen

  • -

    opstellen opleidingsplan

  • -

    bijhouden trainingen in overzicht kritieke massa

Voldoen aan eisen ten aanzien van kritieke massa

3

Binnen 3 werkdagen na indienen klacht/ melding/ verzoek om informatie of handhaving wordt contact opgenomen

100%

  • -

    De dossierhouder houdt de planning in de gaten

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Goede en transparante dienstverlening

4

Op een verzoek om handhaving wordt binnen de wettelijke beslistermijn besloten

80%

  • -

    jurist houdt de planning in de gaten

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen.

5

Hoog percentage handhavingsbesluiten dat (volgens het advies van de Commissie Bezwaarschriften) in stand kan blijven.

95%

  • -

    Volgen van opleidingen/ cursussen

  • -

    monitoren door teamleider

Kwalitatief goede producten afleveren

6

Hoog percentage handhavingsbesluiten die standhouden bij de rechtbank/ Raad van State

95%

  • -

    Volgen van opleidingen/ cursussen

  • -

    monitoren door teamleider

Kwalitatief goede producten afleveren

7

Helft van de geconstateerde overtredingen wordt beëindigd na goed overleg met de toezichthouders

50%

  • -

    dossierhouders nemen contact op

  • -

    senior dossierhouder ziet hier op toe

  • -

    registreren van contact

  • -

    steekproeven door teamleider

Goede communicatie met burgers

8

Hoog percentage verleende vergunningen dat wordt afgehandeld

90%

  • -

    dossierhouders nemen contact op

  • -

    senior dossierhouder ziet hier op toe

  • -

    registreren van toezicht

  • -

    steekproeven door teamleider

Naleefgedrag stimuleren

9

Bij evenementen met een hoog risico (C) wordt altijd toezicht gehouden

100%

  • -

    dossierhouders nemen contact op

  • -

    senior dossierhouder ziet hier op toe

  • -

    registreren van het toezicht

Bevorderen goed naleefgedrag

10

Toezicht vindt plaats conform het Integraal Toezichtprotocol

90%

  • -

    Volgen van opleidingen/ cursussen

  • -

    monitoren door teamleider

 

Kwalitatief goed en transparant toezicht

11

Bij nalevingsonderzoeken (1x per 2 jaar) laten de sectoren een stijgende lijn zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW.

80%

  • -

    senior dossierhouder ziet hier op toe

  • -

    monitoren door teamleider

Bevorderen goed naleefgedrag

 

2.4 Uitvoering Buitengewoon opsporingsambtenaren

 

2.4.1 Reguliere taken en thema’s.

Het optreden van de buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: BOA’s) heeft als doel de leefbaarheid in de openbare ruimte te bevorderen door het gevoel van veiligheid te verbeteren en veelvoorkomende kleine criminaliteit en leefbaarheid overtredingen te voorkomen.

Veiligheid en leefbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden. Het gemeentebestuur wil voorkomen

dat een leefbaarheidsvraagstuk een veiligheidsvraagstuk wordt. Dit doet het gemeentebestuur onder andere door in te zetten op de leefbaarheid in de wijken, bijvoorbeeld door gericht toezicht en

handhaving in de openbare ruimte. De situatie bepaalt het optreden van de BOA’s. De mogelijkheden variëren van preventie (voorkomen, aanspreken, waarschuwen) tot repressie, zoals het opmaken proces verbaal (strafrecht en APV gerelateerd), het aanzeggen van beschikkingen (bekeuring veelvoorkomende kleine verkeersovertredingen) en het opleggen van naheffingsaanslagen (bekeuring betaald parkeren). Minder frequent vindt ook bestuursrechtelijke handhaving plaats naar aanleiding van constateringen van de BOA’s (zoals het opleggen van een kort aanlijnplicht voor een hinderlijke of gevaarlijke hond) en handhavingsbrieven naar aanleiding van controle van vergunningen.

 

De BOA’s maken jaarlijks een prioritering van hun werkzaamheden. Het BOA-team wordt aangestuurd door het inzetten van uren op reguliere taken en op thema’s/prioriteiten voor het betreffende jaar. Ook dit jaar verwachten de BOA’s veel tijd kwijt ze zijn aan de inzet op COVID maatregelen. Dit zorgt voor een verschuiving voor wat betreft de overige in te zetten uren.

 

Schematisch is dat als volgt inzichtelijk gemaakt:

 

Geplande en daadwerkelijke inzet 2020

Als gevolg van corona is de daadwerkelijke inzet in 2020 behoorlijk afwijkend ten opzichte van de geplande inzet. In 2021 wordt ook nog de nodige inzet verwacht op de COVID maatregelen derhalve is de planning voor 2021 als volgt:

 

Reguliere toezicht

Plan

Inzet 2020

Prioriteiten

Plan

Inzet 2020

APV (incl. strand, voerverbod meeuwen en evenementen)

4340

800

Visserijwet

140

0

Gereguleerd parkeren

2940

1637

Handhaving standplaatsen

420

50

Markten

560

542

Politiekids

112

0

Afval

560

578

Hinderlijk gestalde fietsen

420

255

Overige meldingen openbare ruimte*

1820

10500

Milieuacties

280

150

Weesfietsen/handhavingsfietsen

420

305

Staand wantvissen

280

0

Handhaving ligplaatsenbeleid

560

50

Kijk in de wijk

840

50

Controle Drank- en Horecawet

280

0

Overlast honden

1120

671

Controle Panbos

140

337

Digitaal opsporingsregister/Landelijke aanpak adreskwaliteit (DOR/LAA)

420

770

Totaal

12040

14819

3612

1176

*hier zijn de uren die in 2020 zijn ingezet op handhaving COVID-19 aan toegevoegd.

 

Als gevolg van corona is de daadwerkelijke inzet in 2020 behoorlijk afwijkend ten opzichte van de geplande inzet. In 2021 wordt ook nog de nodige inzet verwacht op de COVID maatregelen derhalve is de planning voor 2021 als volgt:

 

 

Reguliere toezicht

Planning 2021

Prioriteiten

Planning 2021

1

APV (incl. strand, voerverbod meeuwen en evenementen)

2200

1

Handhaving COVID19

5500

2

Gereguleerd parkeren

3000

2

Handhaving standplaatsen

150

3

Markten

560

3

Politiekids

0

4

Afval

550

4

Hinderlijk gestalde fietsen

300

5

Overige meldingen openbare ruimte

2747

5

Milieuacties

250

6

Weesfietsen/handhavingsfietsen

420

6

Staand wantvissen

0

7

Handhaving ligplaatsenbeleid

200

7

Kijk in de wijk

300

8

Controle Drank- en Horecawet

150

8

Overlast honden

850

9

Controle Panbos

250

10

Digitaal opsporingsregister/Landelijke aanpak adreskwaliteit (DOR/LAA)

150

Totaal

10227

7350

3. Borging uitvoering

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, geborgd wordt.

3.2 Borging middelen

In de programmabegroting 2021 is een capaciteit begroot van 4200 uur voor toezicht Omgevingskwaliteit, 6384 uur voor toezicht Omgevingsrecht, 18.592 uur voor toezicht door buitengewoon opsporingsambtenaren en 2128 uur voor handhaving. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor toezicht en handhaving.

3.3 VTH-organisatie

De uitvoering van de toezicht en handhaving vind plaats binnen het cluster vergunningen, toezicht en handhaving. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijke afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding is tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.

 

3.3.1 Vastgelegde werkwijzen

Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.

3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners

Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten. De voortgang van een hechtere samenwerking is een belangrijk element in de uitvoering van het toezicht en handhaving van de samenwerkende partners. Voorbeelden hiervan zijn versterking van het signaaltoezicht, de oog- en oorfunctie tussen gemeenten en partners en periodiek contact. Afspraken over doelstellingen en ambities moeten daarom goed worden gedeeld. Niet alleen op bestuurlijk niveau, maar ook op de werkvloer. Belangrijke ketenpartners zijn:

 

  • -

    Omgevingsdienst West-Holland

  • -

    Hoogheemraadschap Rijnland

  • -

    Politie

  • -

    Veiligheidsregio Hollands Midden

3.5 Bereikbaarheid buiten kantooruren

De gemeente heeft geen eigen calamiteitennummer voor beschikbaarheid buiten kantooruren. De politie beschikt over mobiele nummers van medewerkers die eventueel ingezet dienen te worden bij een calamiteit.

Katwijk, 16 maart 2021,

Burgemeester en wethouders,

De secretaris,

mr. drs. R.T. Jie Sam Foek

de burgemeester,

ir. C.L. Visser

Bijlage 1: Projecten 2021

 

Voor 2021 zijn een aantal toezicht- en handhavingsprojecten in het programma opgenomen. Deze projecten komen voort uit de wens aandacht te kunnen geven aan relevante onderwerpen.

 

Onderstaande projecten hebben mede tot doel de samenwerking bij het toezicht te bevorderen en om waar mogelijk optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden tot integrale handhaving. Per project is een projectleider aangewezen die verantwoordelijk is voor een succesvolle uitwerking en uitvoering van het project.

 

Bij de toezichthouders Omgevingsrecht is er een aantal maanden sprake van onderbezetting geweest waardoor er een flinke achterstand is in projecten. Mogelijk gaan projecten met mindere prioritering niet gecontroleerd worden. Ook het inwerken van de nieuwe toezichthouder A maar ook de toezichthouder B vraagt op korte termijn veel tijd.

 

Voor de toezichthouders Omgevingskwaliteit komen er dit jaar geen nieuwe projecten bij als gevolg van de door corona en onderbezetting onstane achterstanden.

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Handhaving activiteiten op het strand

Doel

Continueren inzet inzake de handhaving in de afgelopen twee jaar.

Handhaven overtredingen met betrekking tot bebouwingen op het strand.

Resultaat

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Excessen van bevuiling van woningen tegengaan

Doel

Ondersteunen van het cluster Beleid Sociale Leefomgeving. Bij excessen van bevuiling van woningen kan er een onveilige en onhygiënische woon- en leefomgeving voor de bewoners en omwonenden ontstaan. Vervuilde woningen veroorzaken veel (stank)overlast voor de omwonenden. Bij excessen waar het genoemde cluster vastloopt kunnen toezichthouders controles uitvoeren om na te gaan of er via een last toch actie ondernomen moet worden.

Resultaat

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Inventariseren gevolgen WKB en Omgevingswet middels een impactanalyse.

Daarnaast processen en procedures vorm geven.

Doel

Voorbereiden op de komende wetswijzigingen.

Resultaat

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Illegale bewoning in bedrijfspanden tegengaan 2020-2021

Doel

Wij streven er naar dat er geen bewoning plaatsvindt in bedrijfspanden omdat dit gevaarlijk situaties kan opleveren. Tevens zijn de panden hier niet voor bestemd.

Resultaat

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Deelnemen aan het opstellen van bestemmingsplannen.

Doel

Bestemmingsplannen beter afstemmen op de praktijk.

Resultaat

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Inventarisatie kantoorpanden in verband met EPC waarden.

Doel

Resultaat

 

Beleidsveld

Bouwen

Taak

Verder uniformeren van de werkzaamheden door middel van een handboek.

Doel

De wijze van werken van alle toezichthouders beter op elkaar afstemmen. De komst van nieuwe toezichthouders vergemakkelijken en het waarborgen van kennis en informatie indien toezichthouders de gemeente verlaten.

Resultaat

 

Beleidsveld

Milieu

Taak

Controle op keuringen stookinstallaties bij verzorgingstehuizen en sportcomplexen

Doel

100% van deze bouwwerken moeten eind 2021 voldoen aan de keuringseisen voor hun stookinstallaties op veilig functioneren en verbranden.

Resultaat

 

Beleidsveld

Drank en Horeca

Taak

Toezicht op verkoop alcoholhoudende drank aan minderjarigen

Doel

Terugdringen drankverkoop aan minderjarigen, verhogen naleving DHW bij alle sectoren ten opzichte van het nalevingspercentage in 2017. De gemiddelde naleving met ten minste 10% verhogen*

 

* Cijfers 2017: 70% horeca, 48% sport, 29% cafetaria, 37% slijterij, 59% supermarkt, 67% jongerencentra, 17% strand.

Gemiddeld 42% naleving.

 

NB: Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan verslavingsbeleid te worden aangepast.

Resultaat

 

Beleidsveld

Openbare ruimte

Taak

Toezicht op overlast veroorzakende jeugd

Doel

Terugdringen van overlast door inzet van meer (opgeleide) jeugd-BOA’s in 2021 op vandalisme, geluidoverlast en alcoholmisbruik in de wijken en bij de sportvelden.

Resultaat

 

Beleidsveld

Openbare ruimte

Taak

Toezicht op fietsparkeren centrum / strandafgangen Katwijk aan Zee

Doel

Bijdragen aan het terugdringen van overlast in 2021 door het parkeren van (brom)fietsen.

Inzet van fietscoaches om het parkeren van (brom)fietsen binnen de daarvoor bestemde plaatsen in goede banen te leiden. In 2018 heeft de inzet van fietscoaches duidelijk een gedragsverandering teweeg gebracht.

Resultaat

 

Beleidsveld

Openbare ruimte

Taak

Toezicht uitgaanscentrum op zaterdagavond.

Doel

Bijdragen aan een leefbaar centrum van Katwijk aan Zee op de zaterdagavonden in 2021 door het terugdringen van onder meer parkeeroverlast, hondenoverlast en uitgaanspubliek.

Structurele inzet BOA’s tot 22.00 uur in het hoogseizoen (1 april t/m 1 oktober) waarbij met name toezicht wordt gehouden op het gereguleerde parkeergebied, het gebruik van het centrum van Katwijk aan Zee en op de APV, zoals hondenoverlast en overlast door uitgaanspubliek.

Resultaat

 

Bijlage 2: Format evaluatie Toezicht- en handhaving

 

Hieronder treft u het format voor de evaluatie van 2021. De evaluatie van 2020 volgt nog, hierin worden de verschillen in percentages tussen 2019, 2020 en de doelstelling nader toegelicht.

 

Klachten en meldingen

 

Aantal ontvangen klachten en meldingen

2019

2020

2021

2022

Overlast van bouw- en sloopwerkzaamheden

85

60

Vermoeden strijdig gebruik

75

95

Vermoeden bouwen zonder omgevingsvergunning

90

90

Totaal

250

245

Geluidsoverlast

18

12

Stankoverlast

17

9

Leefbaarheid

2101

3276

Overige

22

0

Totaal

2158

3297

Verkoop aan minderjarigen van alcoholhoudende drank

0

0

Overige klachten en meldingen

0

0

 

Percentage klachten en meldingen waarbij binnen 3 werkdagen contact is opgenomen

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

100%

95%

95%

Milieu

100%

100%

100%

Drank- en horeca

100%

n.v.t.

n.v.t.

APV

100%

-

96%

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Toezicht

 

Percentage overtredingen die worden beëindigd na goed overleg met de toezichthouder

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

50%

80%

85%

Milieu

50%

95%

100%

Drank- en horeca

50%

100%

100%

APV

50%

-

-

Toelichting indien doelstelling niet is behaald

 

Percentage verleende vergunningen waarop toezicht is gehouden

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

90%

90%

90%

Milieu

90%

100%

100%

Drank- en horeca

90%

100%

100%

APV

90%

100%

100%

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage toezicht bij evenementen

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

A-evenement

-

-

100%

B-evenement

100%

100%

n.v.t.

C-evenement

100%

n.v.t.

n.v.t.

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage toezicht dat plaats vindt conform het Integraal Toezichtsprotocol

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

IT protocol

90%*

90%

90%

* Het percentage is geen 100% omdat sommig toezicht dusdanig complex zijn dat het protocol hiervoor niet gebruikt kan worden.

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Bij nalevingsonderzoek (1x per 2 jaar) is een stijgende lijn te zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW

Nulsituatie*

2022

2024

Sportverenigingen

48%

Jongerencentra

67%

Supermarkten

59%

Strandpaviljoens

17%

Horeca

70%

Cafetaria

29%

Slijterijen

37%

  • *

    Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan

    verslavingsbeleid te worden aangepast. Dit zal in 2021 worden opgepakt en kan effect hebben op de resultaten.

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Naleefdoelstellingen

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

80%

90%

95%

Brandveiligheid

95%

100%

100%

Milieu

70%

80%

100%

Drank- en horeca

60%

50%

100%

APV

80%

80%

100%

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage periodiek toezicht dat integraal heeft plaatsgevonden

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

100%

100%

90%

 

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Handhaving

 

Verzoek om handhaving

2019

2020

2021

2022

Aantal ontvangen verzoeken om handhaving

8

7

Percentage verzoeken waarop binnen de wettelijke beslistermijn is besloten (doelstelling 100%)

88%

71%

 

Aantal handhavingsbesluiten

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

Waarschuwing (voorfase)

58

7

Vooraankondiging LOD/LOB

0

6

Last onder dwangsom

7

5

Bestuursdwang

0

0

Gedogen/legalisatie

0

0

Intrekken vergunning

0

0

Vooraankondiging invordering

0

2

Invorderingsbeschikking

0

0

Milieu

Waarschuwing (voorfase)

23

5

Last onder dwangsom

1

0

Bestuursdwang

0

0

Brandveiligheid

Waarschuwing (voorfase)

1

2

Last onder dwangsom

1

0

Bestuursdwang

0

0

Drank & Horeca

Waarschuwing

0

93

Bestuurlijke boete

0

0

APV

Informerende brief

onbekend

2

Waarschuwing

15

7

Voornemen dwangsom

onbekend

23

Last onder dwangsom

0

20

Voornemen bestuursdwang

onbekend

6

Bestuursdwang

1

3

Voornemen invordering

-

2

Definitieve invordering

-

1

Voornemen muilkorfgebod

onbekend

3

Muilkorfgebod

onbekend

2

Gemeentewet

Gebiedsverbod

1

19

Opiumwet

Waarschuwing

0

1

Last onder bestuursdwang

7

9

Noodverordening Covid-19

Waarschuwing binnen inrichtingen

-

130

Waarschuwing openbaar domein

-

15

Voornemen dwangsom

-

1

Last onder dwangsom

-

1

Bestuurlijke boetes

-

-

 

Aantal procedures n.a.v. handhavingsbesluiten

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

Bezwaar

0

3

Beroep

0

0

Hoger beroep

0

0

Voorlopige voorziening

0

2

Milieu

Bezwaar

0

0

Beroep

0

0

Hoger beroep

0

0

Voorlopige voorziening

0

0

Brandveiligheid

Bezwaar

0

0

Beroep

0

0

Hoger beroep

0

0

Voorlopige voorziening

0

0

Drank & Horeca

Bezwaar

0

0

Beroep

0

0

Hoger beroep

0

0

Voorlopige voorziening

0

0

APV

Bezwaar

0

0

Beroep

1

0

Hoger beroep

2

0

Voorlopige voorziening

0

0

Toelichting:

 

Percentage handhavingsbesluiten dat na de bezwaarprocedure in stand blijft

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

95%

--

100%

Milieu

95%

--

--

Drank- en horeca

95%

--

--

APV

95%

--

--

Toelichting indien doelstelling niet is behaald:

 

Percentage handhavingsbesluiten dat standhoudt bij de rechtbank/ Raad van State

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

95%

--

--

Milieu

95%

--

--

Brandveiligheid

95%

--

--

Drank- en horeca

95%

--

--

APV

95%

100%

--

Toelichting indien doelstelling niet is behaald: