Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Katwijk

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent vergunningen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKatwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent vergunningen
CiteertitelUitvoeringsprogramma Vergunningen 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7.3 van het Besluit omgevingsrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-06-2021nieuwe regeling

16-03-2021

gmb-2021-181351

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent vergunningen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

 

gelet op de artikel 7.3 van het Besluit Omgevingsrecht;

 

Besluiten

 

Het uitvoeringsprogramma Vergunningen 2021 en het uitvoeringsprogramma Toezicht en Handaving 2021 vast te stellen.

1. Algemeen

1.1 Inleiding

Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening.

1.2 Doel van het uitvoeringsprogramma

Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen met betrekking tot onze vergunningverlenende en toezichthoudende activiteiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook APV, DHW en bijzondere wetten op te nemen.

 

Dit is het Uitvoeringsprogramma Vergunningen voor het jaar 2021. In dit uitvoeringsprogramma is vastgelegd welke activiteiten in het kader van vergunningverlening op gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.

1.3 Relevante ontwikkelingen

In het VTH beleidsplan zijn een aantal ontwikkelingen besproken. Onderstaand gaan wij in op wat deze ontwikkelingen betekenen voor 2021.

 

1.3.1 Wet VTH

Met dit uitvoeringsprogramma geeft de gemeente uitvoering aan een vereiste uit de Wet VTH. In de kwaliteitsverordening VTH, wordt de kwaliteit ten aanzien van kritieke massa (capaciteit, vlieguren en opleidingen) geborgd.

 

1.3.2 Omgevingswet

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2022. 2021 is daarmee het laatste jaar van voorbereiding. Gelet hierop start de gemeente in 2021 met het creëren van een centraal aanleverpunt voor initiatieven. Na het aanleveren wordt het initiatief als eerste beoordeeld op de "intake tafel". Op de intake tafel worden (complexere) initiatieven integraal beoordeeld of deze vanuit beleid mogelijk en/of gewenst zijn. Hiermee wordt eventuele stapeling van beleid in een vroegtijdig stadium gesignaleerd en kan richting worden gegeven aan de te maken keuzes. Als de behandeling een positieve beoordeling tot gevolg heeft zal het initiatief doorgezet worden naar de omgevingstafel, waar deze inhoudelijker zal worden beoordeeld en kader worden gevormd. Aan de omgevingstafel nemen de gemeente, ontwikkelaars en Dunavie deel.

 

Tot 2029 hebben gemeente de tijd om de Omgevingswet volledig en integraal in te voeren. In de periode tot 2029 kan gebruik worden gemaakt van een overgangsregeling om uiteindelijk geheel ‘Omgevingswet-proof’ te zijn.

 

1.3.3 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen

De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen beoogt een verbetering van de bouwkwaliteit en de kwaliteitsborging, waarbij de bouwsector (private partijen) zelf expliciet verantwoordelijk is voor de bouwkwaliteit en die verantwoordelijkheid neemt. De inwerkingtreding van de wet wordt nu voorzien samen met die van de Omgevingswet op 1 januari 2022.

2. Uitvoering

2.1 Inleiding

Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van vergunningverlening. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van vergunningaanvragen worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt.

2.2 Capaciteit

De voor de uitvoering van dit uitvoeringsprogramma beschikbare capaciteit is, gelet op de voorhanden zijnde formatieve respectievelijk financiële middelen, een vast uitgangspunt.

 

In onderstaande tabel is de huidige formatie weergegeven op basis van de beschikbaar gestelde middelen. (1 netto fte = 1400 netto productieve uren).

 

Capaciteit

Formatie 2021

Medewerkers vergunningverlening WABO

5600

Medewerkers vergunningverlening APV en bijz. wetten

3189

Vergunningsjuristen (bezwaar en beroep)

2800

 

2.3 Productenlijst / werkvoorraad vergunningverleners

 

Activiteit

2019

2020

Verwachte aanvragen/ meldingen 2021

2021

Bouwen

318

375

322

Monument

18

21

20

Sloopmeldingen

58

58

55

Binnenplanse afwijking

10

11

10

Buitenplanse kleine afwijking

110

31

50

Buitenplanse afwijking

3

12

7

Tijdelijke afwijking

8

12

10

Kappen

55

48

50

Meldingsplichtige evenementen

147

66

66

Evenementen A + B

120

64

64

Evenementen C

0

0

0

DHW inrichting commercieel

33

22

29

DHW inrichting para commercieel

1

0

3

Milieumeldingen cat. 1 en 2

46

42

40

Milieumeldingen cat. 3

0

0

0

Overige aanvragen WABO

120

74

100

Overige aanvragen APV/ bijz. weten

132

160

150

 

Daarnaast houden de vergunningverleners vooroverleggen, behandelen zij principe verzoeken, beantwoorden zij informatieve vragen, volgen zij opleidingen en nemen zij deel aan klankbord- en werkgroep overleggen ter voorbereiding op de komst van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging. Uit deze werkgroepen vloeien ook werkzaamheden voort.

2.4 Werkvoorraad vergunningsjuristen

 

Aantal in behandeling zijnde stukken naar aanleiding van verleende/geweigerde vergunningen

2020

2021

2022

2023

2024

Bezwaarschriften ambtelijk horen (WABO)

51

Bezwaarschriften ambtelijk horen (DHW)

1

Bezwaarschriften Commissie bezwaarschriften

36

Voorlopige voorziening

12

Beroepschriften

24

Hoger beroepschriften

1

Zienswijze procedures

9 (351)

 

Voor de vergunningsjuristen is het lastig een prognose te maken met betrekking tot het aantal in behandeling zijnde stukken naar aanleiding van een verleende/geweigerde vergunningen voor het jaar 2021.

 

De werkvoorraad ten aanzien van bezwaar/(hoger)beroep/zienswijzen en voorlopige voorzieningen is sterk afhankelijk van de aard van de verleende danwel geweigerde vergunningen.

 

Ondanks dat in 2020 voor het eerst de daadwerkelijke aantallen in behandeling zijnde stukken naar aanleiding van verleende/geweigerde vergunningen in kaart zijn gebracht, valt wel op dat er meer doorgeprocedeerd wordt dan voorheen. Er zijn meer rechtbankzaken, voorlopige voorzieningen en hoger beroepszaken.

 

Naast de uit reguliere werkzaamheden voortvloeiende taken houden de vergunningjuristen zich bezig gehouden met advisering ten aanzien van vooroverleggen en ingekomen aanvragen. Ook inkomende vragen van in- en externen worden door hen beantwoord.

 

Ook zij volgen webinars en cursussen en nemen deel aan klankbord- en werkgroepen en de verrichten daarbij behorende werkzaamheden (ter voorbereiding van de komst van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging).

2.5 Uitvoeringsdoelstellingen

In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van vergunningverlening een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.

 

 

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstellingen te bereiken

Wijze van toetsing

Draagt bij aan beleidsdoelstelling / prioriteit

1

Alle aanvragen (WABO, APV, DHW etc.) worden tijdig, conform servicenormen, behandeld.

100%

  • -

    De dossierhouder houdt de planning in de gaten

  • -

    Adviseurs krijgen duidelijke deadlines

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Geen vergunningen van rechtswege. Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen.

2

Alle meldingen (WABO, APV etc.) worden tijdig, conform servicenormen, behandeld.

100%

  • -

    De dossierhouder houdt de planning in de gaten

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Goede dienstverlening

3

Binnen 10 werkdagen na indienen aanvraag omgevingsvergunning gekwalificeerde ontvangstsbevestiging over het proces naar de aanvrager

100%

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Goede en transparante dienstverlening

4

Binnen 7 werkdagen na indienen aanvraag (DHW, evenement ((middel)groot) een ontvangstbevestiging met o.a. informatie over het proces naar de aanvrager

100%

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Goede en transparante dienstverlening

5

Binnen 2 weken na indienen onvolledige aanvraag worden aanvullende stukken opgevraagd.

100%

  • -

    De dossierhouder houdt de planning in de gaten

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Goede dienstverlening

6

Opleveren en beginnen met uitvoeren opleidingsplan

50% van de benodigde opleidingen uitgevoerd

  • -

    organiseren in-company trainingen

  • -

    opstellen opleidingsplan

  • -

    bijhouden trainingen in overzicht kritieke massa

Voldoen aan eisen ten aanzien van kritieke massa

7

Bij negatieve beslissingen ten aanzien van een aanvraag wordt altijd telefonisch en/of persoonlijk contact opgenomen met de aanvrager

100%

  • -

    dossierhouders nemen contact op

  • -

    senior dossierhouder ziet hier op toe

  • -

    registreren van contact

  • -

    steekproeven door teamleider

Goede communicatie met aanvragers

8

Alle bezwaarschriften worden tijdig behandeld.

100%

  • -

    jurist houdt de planning in de gaten

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen.

9

Hoog percentage besluiten dat (volgens het advies van de Commissie Bezwaarschriften) in stand kan blijven.

90%

  • -

    Volgen van opleidingen/ cursussen

  • -

    monitoren door teamleider

Kwalitatief goede producten afleveren

10

Hoog percentage besluiten die standhouden bij de rechtbank/ Raad van State

90%

  • -

    Volgen van opleidingen/ cursussen

  • -

    monitoren door teamleider

Kwalitatief goede producten afleveren

11

Brieven, e-mails en contactformulieren worden binnen 3 weken afgehandeld

100%

  • -

    De dossierhouder houdt de planning in de gaten

  • -

    monitoren in het zaaksysteem

Goede dienstverlening

 

3. Borging uitvoering

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, geborgd wordt.

3.2 Borging middelen

In de programmabegroting 2021 van is een capaciteit begroot van 13.538 uur*. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor vergunningverlening. Andere werkzaamheden die medewerkers uitvoeren horen hier dus niet bij.

 

* Uren excl. stadsbouwmeester en technische toetsing.

3.3 VTH-organisatie

De uitvoering van de vergunningverlening vindt plaats binnen het cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving (hierna: cluster VTH) en het cluster Beleid Fysieke Omgeving. De regie op aanvragen ligt bij de casemanager uit het cluster VTH. Wanneer ruimtelijk advies nodig is wordt dit ingewonnen bij medewerkers van het cluster Beleid Fysieke Omgeving. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijk afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.

3.3.1 Vastgelegde werkwijzen

Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.

3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners

Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten.

 

  • -

    Omgevingsdienst West-Holland

  • -

    Hoogheemraadschap Rijnland

  • -

    Politie

  • -

    Veiligheidsregio Hollands Midden

  • -

    Erfgoedcommissie

Katwijk, 16 maart 2021,

Burgemeester en wethouders,

De secretaris,

mr. drs. R.T. Jie Sam Foek

de burgemeester,

ir. C.L. Visser

Bijlage 1: Format evaluatie vergunningverlening 2021

Hieronder treft u het format voor de evaluatie van 2021. De evaluatie van 2020 volgt nog, hierin worden de verschillen in percentages tussen 2019, 2020 en de doelstelling nader toegelicht.

 

Percentage aanvragen omgevingsvergunning waarbij binnen 10 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Omgevingsvergunning

100%

93%

96%

 

Toelichting:

 

Percentage aanvragen DHW vergunning waarbij binnen 7 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

100%

93%

86%

 

Toelichting:

 

Percentage aanvragen Evenementenvergunning (B of C) waarbij binnen 7 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

100%

86%

94%

 

Toelichting:

 

Percentage aanvragen dat tijdig is behandeld

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

100%

100%

100%

Drank- en horeca

100%

100%

85%

APV

100%

100%

94%

Overig

100%

100%

99%

 

Toelichting:

 

Percentage onvolledige aanvragen die binnen 2 weken na indienen een verzoek tot aanvulling hebben ontvangen

doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

100%

65%

68%

 

Toelichting:

 

Percentage meldingen dat tijdig is behandeld

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

100%

100%

100%

Milieu

100%

100%

100%

APV

100%

84%

89%

Overig

100%

100%

100%

 

Toelichting:

 

Percentage aanvragen waarop negatief is besloten waarbij telefonisch/ persoonlijk contact is opgenomen met de aanvrager

Doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

100%

100%

100%

Drank- en horeca

100%

100%

100%

APV

100%

100%

100%

Overig

100%

100%

100%

 

Toelichting:

 

Aantal in behandeling zijnde stukken naar aanleiding van verleende/geweigerde vergunningen

2019

2020

2021

2022

Bezwaarschriften ambtelijk horen (WABO)

*

51

Bezwaarschriften ambtelijk horen (DHW)

*

1

Bezwaarschriften Commissie bezwaarschriften

*

36

Voorlopige voorziening

*

12

Beroepschriften

*

24

Hoger beroepschriften

*

1

Zienswijze procedures

*

9 (351)

*De cijfers van 2019 zijn onbekend. Deze cijfers zijn voor het eerst in 2020 bijgehouden.

 

Percentage bezwaarschriften dat tijdig is behandeld

doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

100%

100%

99%

Milieu

100%

--

--

Drank- en horeca

100%

100%

--

APV

100%

--

--

Overig

100%

--

--

 

Toelichting:

 

Percentage bezwaarschriften waarbij de beschikking in primo in stand kan blijven

doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

90%

100%

99%

Milieu

90%

--

--

Drank- en horeca

90%

100%

--

APV

90%

--

--

Overig

90%

--

--

 

Toelichting:

 

Percentage beroepschriften waarbij de beschikking op bezwaar in stand kan blijven

doelstelling

2019

2020

2021

2022

Bouwen en wonen

90%

70%

100%

Milieu

90%

--

--

Drank- en horeca

90%

--

--

APV

90%

--

--

Overig

90%

--

--

 

Toelichting:

 

Percentage ontvangen informatieverzoeken die binnen 3 weken zijn afgehandeld

doelstelling

2019

2020

2021

2022

Schriftelijke verzoeken

100%

92%

85%

 

Toelichting:

 

In hoeverre het opleidingsplan is uitgevoerd

2019

Opleidingsplan is uitgevoerd

2020

Opleidingsplan is uitgevoerd

2021

2022

 

Toelichting: