Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent vergunningen |
Citeertitel | Uitvoeringsprogramma Vergunningen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 7.3 van het Besluit omgevingsrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2021 | nieuwe regeling | 16-03-2021 |
Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening.
1.2 Doel van het uitvoeringsprogramma
Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen met betrekking tot onze vergunningverlenende en toezichthoudende activiteiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook APV, DHW en bijzondere wetten op te nemen.
Dit is het Uitvoeringsprogramma Vergunningen voor het jaar 2021. In dit uitvoeringsprogramma is vastgelegd welke activiteiten in het kader van vergunningverlening op gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.
In het VTH beleidsplan zijn een aantal ontwikkelingen besproken. Onderstaand gaan wij in op wat deze ontwikkelingen betekenen voor 2021.
Met dit uitvoeringsprogramma geeft de gemeente uitvoering aan een vereiste uit de Wet VTH. In de kwaliteitsverordening VTH, wordt de kwaliteit ten aanzien van kritieke massa (capaciteit, vlieguren en opleidingen) geborgd.
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2022. 2021 is daarmee het laatste jaar van voorbereiding. Gelet hierop start de gemeente in 2021 met het creëren van een centraal aanleverpunt voor initiatieven. Na het aanleveren wordt het initiatief als eerste beoordeeld op de "intake tafel". Op de intake tafel worden (complexere) initiatieven integraal beoordeeld of deze vanuit beleid mogelijk en/of gewenst zijn. Hiermee wordt eventuele stapeling van beleid in een vroegtijdig stadium gesignaleerd en kan richting worden gegeven aan de te maken keuzes. Als de behandeling een positieve beoordeling tot gevolg heeft zal het initiatief doorgezet worden naar de omgevingstafel, waar deze inhoudelijker zal worden beoordeeld en kader worden gevormd. Aan de omgevingstafel nemen de gemeente, ontwikkelaars en Dunavie deel.
Tot 2029 hebben gemeente de tijd om de Omgevingswet volledig en integraal in te voeren. In de periode tot 2029 kan gebruik worden gemaakt van een overgangsregeling om uiteindelijk geheel ‘Omgevingswet-proof’ te zijn.
1.3.3 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen beoogt een verbetering van de bouwkwaliteit en de kwaliteitsborging, waarbij de bouwsector (private partijen) zelf expliciet verantwoordelijk is voor de bouwkwaliteit en die verantwoordelijkheid neemt. De inwerkingtreding van de wet wordt nu voorzien samen met die van de Omgevingswet op 1 januari 2022.
Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van vergunningverlening. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van vergunningaanvragen worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt.
De voor de uitvoering van dit uitvoeringsprogramma beschikbare capaciteit is, gelet op de voorhanden zijnde formatieve respectievelijk financiële middelen, een vast uitgangspunt.
In onderstaande tabel is de huidige formatie weergegeven op basis van de beschikbaar gestelde middelen. (1 netto fte = 1400 netto productieve uren).
2.3 Productenlijst / werkvoorraad vergunningverleners
Daarnaast houden de vergunningverleners vooroverleggen, behandelen zij principe verzoeken, beantwoorden zij informatieve vragen, volgen zij opleidingen en nemen zij deel aan klankbord- en werkgroep overleggen ter voorbereiding op de komst van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging. Uit deze werkgroepen vloeien ook werkzaamheden voort.
2.4 Werkvoorraad vergunningsjuristen
Voor de vergunningsjuristen is het lastig een prognose te maken met betrekking tot het aantal in behandeling zijnde stukken naar aanleiding van een verleende/geweigerde vergunningen voor het jaar 2021.
De werkvoorraad ten aanzien van bezwaar/(hoger)beroep/zienswijzen en voorlopige voorzieningen is sterk afhankelijk van de aard van de verleende danwel geweigerde vergunningen.
Ondanks dat in 2020 voor het eerst de daadwerkelijke aantallen in behandeling zijnde stukken naar aanleiding van verleende/geweigerde vergunningen in kaart zijn gebracht, valt wel op dat er meer doorgeprocedeerd wordt dan voorheen. Er zijn meer rechtbankzaken, voorlopige voorzieningen en hoger beroepszaken.
Naast de uit reguliere werkzaamheden voortvloeiende taken houden de vergunningjuristen zich bezig gehouden met advisering ten aanzien van vooroverleggen en ingekomen aanvragen. Ook inkomende vragen van in- en externen worden door hen beantwoord.
Ook zij volgen webinars en cursussen en nemen deel aan klankbord- en werkgroepen en de verrichten daarbij behorende werkzaamheden (ter voorbereiding van de komst van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging).
In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van vergunningverlening een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.
In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, geborgd wordt.
In de programmabegroting 2021 van is een capaciteit begroot van 13.538 uur*. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor vergunningverlening. Andere werkzaamheden die medewerkers uitvoeren horen hier dus niet bij.
De uitvoering van de vergunningverlening vindt plaats binnen het cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving (hierna: cluster VTH) en het cluster Beleid Fysieke Omgeving. De regie op aanvragen ligt bij de casemanager uit het cluster VTH. Wanneer ruimtelijk advies nodig is wordt dit ingewonnen bij medewerkers van het cluster Beleid Fysieke Omgeving. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijk afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.
Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.
3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners
Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten.
Katwijk, 16 maart 2021,
Burgemeester en wethouders,
De secretaris,
mr. drs. R.T. Jie Sam Foek
de burgemeester,
ir. C.L. Visser
Bijlage 1: Format evaluatie vergunningverlening 2021
Hieronder treft u het format voor de evaluatie van 2021. De evaluatie van 2020 volgt nog, hierin worden de verschillen in percentages tussen 2019, 2020 en de doelstelling nader toegelicht.
Percentage aanvragen omgevingsvergunning waarbij binnen 10 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden | |||||
Percentage aanvragen DHW vergunning waarbij binnen 7 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden | |||||
Percentage aanvragen Evenementenvergunning (B of C) waarbij binnen 7 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden | |||||
Percentage onvolledige aanvragen die binnen 2 weken na indienen een verzoek tot aanvulling hebben ontvangen | |||||
Percentage aanvragen waarop negatief is besloten waarbij telefonisch/ persoonlijk contact is opgenomen met de aanvrager | |||||
*De cijfers van 2019 zijn onbekend. Deze cijfers zijn voor het eerst in 2020 bijgehouden.