Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Beleidsregels van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent vergunningen bij evenementen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent vergunningen bij evenementen
CiteertitelProcedureregels voor concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen 2021
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Den%20Helder/CVDR627599/CVDR627599_1.html
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-06-2021nieuwe regeling

31-05-2021

gmb-2021-181305

2021-022516

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent vergunningen bij evenementen

Procedureregels voor concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen 2021.

 

De burgemeester van Den Helder

 

Gelet op het bepaalde in artikel 2:24 e.v. uit afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Den Helder 2019

 

en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht,

 

Overwegende dat:

 

onder concurrerende vergunningaanvragen wordt verstaan: aanvragen voor evenementenvergunningen die betrekking hebben op eenzelfde dag, tijd en locatie;

  • »

    onder schaarse vergunningen wordt verstaan: vergunningen voor evenementen waarvoor het aantal te houden evenementen is beperkt op grond van het op die locatie geldende bestemmingsplan;

  • »

    het niet altijd mogelijk is voor eenzelfde dag, tijd of locatie meerdere evenementenvergunningen te verlenen;

  • »

    het wenselijk is procedureregels op te stellen voor de behandeling en toewijzing van concurrerende aanvragen en schaarse evenementenvergunningen.

 

Besluit vast te stellen de Procedureregels voor concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen 2021

 

Artikel 1 Procedureregels aanvraag evenementenvergunning

 

Lid 1 Volgorde van binnenkomst: “ wie het eerst komt wie het eerst maalt”

 

Aanvragen voor een evenementenvergunning die worden ingediend voor het lopende kalenderjaar, worden in beginsel op volgorde van binnenkomst behandeld. Wanneer voor een bepaalde dag en locatie een ontvankelijke vergunningaanvraag in behandeling is, worden nieuwe aanvragen voor diezelfde dag en locatie “in de wacht gezet” (opgeschort). Mocht niet tot vergunningverlening worden overgegaan aan de eerste aanvrager, dan wordt de eerstvolgende aanvraag in behandeling genomen.

 

Lid 2 Uitzondering: aanvragen (voorafgaand) plaatsing evenementenkalender

 

Van het bepaalde in lid 1 wordt afgeweken als uit de verzoeken ex. artikel 3.1 van de Evenementennota Den Helder (evenementenkalender) blijkt dat sprake is van concurrerende vergunningaanvragen en/ of indien blijkt dat het aantal aanvragen het maximaal aantal te verstrekken vergunningen overschrijdt.

 

Artikel 2 Stappenplan concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen

 

Bij concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen worden onderstaande stappen a tot en met e cumulatief doorlopen indien na toepassen van artikel 1, geen aanvrager is afgevallen. Na elke stap, kan een aanvrager afvallen. Degene die overblijft krijgt voorrang. Indien blijkt dat meerdere aanvragers op hetzelfde punt uitkomen, zal er loting overeenkomstig punt e plaatsvinden.

 

  • a.

    Samenwerken

Concurrerende aanvragers worden onderling in contact gebracht om na te gaan of er samengewerkt, geschoven of anderszins een oplossing gevonden kan worden. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 weken nadat de aanvragers met elkaar in contact zijn gebracht, dient door de concurrerende aanvragers schriftelijk of via de elektronische weg aangegeven te worden of samenwerken mogelijk is en op welke wijze. Indien samenwerken niet mogelijk blijkt te zijn, wordt verder gegaan met onderstaande stappen.

 

  • b.

    Historie

Een aanvrager die reeds 5 jaar of langer hetzelfde evenement op dezelfde tijd en locatie organiseert, krijgt voorrang.

 

  • c.

    Algemene beoordeling

  •  

  • »

    Een algemene beoordeling van de aanvraag waar een aantal zaken in mee worden gewogen zoals; de kwaliteit van de planvorming van concurrerende aanvragen wordt getoetst (draaiboek, verkeersplan, veiligheidsplan en calamiteitenplan betrokken voor zover die gelet op de aard van het evenement worden vereist);

  • »

    Het oordeel van ketenpartners zoals politie, veiligheidsregio, zo nodig de GHOR en andere gemeentelijke afdelingen spelen hierbij een rol.

  • »

    Of het evenement aansluit bij de criteria zoals gesteld in artikel 6 van de Subsidieverordening evenementen Den Helder. Dit is wanneer het evenement betrekking heeft op een of meerdere van de genoemde punten in dit artikel zoals; identiteit, ondernemerschap, publiek en publieksbereik, lokale samenwerking, focus op maritiem, techniek en energie.

  • »

    Het evenement dient drie maanden voorafgaande aan de termijn van inschrijven op de evenementenkalender bekend te zijn gemaakt op de gemeentelijke website van de gemeente Den Helder.

  •  

  • d.

    Ervaring

 

De aanvrager zal moeten aantonen (eventueel met referenties) dat hij ervaring heeft met de organisatie van evenementen met een vergelijkbare omvang en complexiteit als voor het evenement waarvoor de inschrijving wordt gedaan. Hierbij wordt tevens rekening gehouden met ervaringen bij voorgaande evenementen, alsook eerdere plaatsing(en) op de evenementenkalender. Negatieve ervaringen bij voorgaande evenementen (zie toelichting), kunnen ertoe leiden dat een aanvrager geen voorrang krijgt

 

  • e.

    Loting

 

Indien het doorlopen van vorenstaande stappen niet leidt tot een oplossing wordt er geloot. De in aanmerking komende gegadigden worden uitgenodigd bij de loting aanwezig te zijn.

 

Artikel 3 Evaluatie

 

Deze procedureregels worden geëvalueerd in het najaar van 2022, tezamen met het de Nota evenementenvergunningen 2020.

 

Artikel 4 Citeertitel

 

Deze procedureregels worden aangehaald als: Procedureregels voor concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen 2021.

 

 

Artikel 5 Inwerkingtreding

 

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

 

 

Aldus vastgesteld d.d. 31 mei 2021 door

J.A. (Jan) de Boer MSc.

burgemeester

Toelichting

Artikel 1 Procedureregels aanvraag evenementenvergunning.

 

Lid 1; aangaande de volgorde van binnenkomst is bewust gekozen voor het principe: “wie het eerst komt, wie het eerst maalt” Wachten met behandeling (en vergunningverlening) totdat alle mogelijke aanvragen binnen zijn, is in verband met de benodigde voorbereidingstijd geen werkbare optie.

 

Lid 2; voorkeursevenement; als het aantal aanvragen het aantal schaarse vergunningen op een evenemententerrein overschrijdt, wordt het stappenplan doorlopen. Als ieder evenement gelijke kansen zou hebben, is het rendabel voor een aanvrager om zoveel mogelijk evenementen aan te vragen. Om te voorkomen dat er speculatief veel evenementen worden aangevraagd, die allen moeten worden meegenomen in het stappenplan, is het voorkeursevenement per aanvrager opgenomen. Als het aantal voorkeursevenementen gelijk is aan het aantal schaarse vergunningen, hoeft het stappenplan verder niet te worden doorlopen en worden alleen de voorkeursevenementen op de evenementenkalender geplaatst. Bij meer voorkeursevenementen dan schaarse vergunningen wordt het stappenplan doorlopen. Mochten er minder voorkeursevenementen dan schaarse vergunningen zijn, dan zal voor de overige vergunningen het stappenplan worden doorlopen.

 

Artikel 2, sub d; ervaring.

Bij de beoordeling van de ervaring wordt tevens inbegrepen negatieve ervaringen bij voorgaande evenementen van de afgelopen 5 jaar aangevraagd binnen de gemeente Den Helder.

Hierbij valt te denken aan:

  • »

    intrekking van een verleende vergunning;

  • »

    stillegging evenement ingevolge niet nakoming voorschriften;

  • »

    geen gebruik making van een toegekende datum op de evenementenkalender;

  • »

    een buiten behandeling gestelde aanvraag of;

  • »

    ieder andere ervaring die door het College van Burgemeester en Wethouders aangemerkt kan worden als zijnde negatief bij de beoordeling van de aanvraag evenementenvergunning.

Voorwaarde hierbij is dat de aanvrager de gelegenheid gehad heeft te kunnen reageren.

 

Artikel 2, sub e; loting.

De loting wordt uitgevoerd door een onafhankelijke persoon die geen deel uit maakt van het vergunningverleningsproces.