Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Afwegingskader woonzorginitiatieven gemeente Hulst |
Citeertitel | Afwegingskader woonzorginitiatieven gemeente Hulst |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2021 | 22-04-2021 | Nieuwe regeling | 25-05-2021 | Besluitenlijst college d.d. 25-5-2021 |
Afwegingskader Woonzorginitiatieven gemeente Hulst
De woonzorgvisie van de gemeente Hulst heeft als doel een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een afwegingskader aan de hand waarvan nieuwe woonzorginitiatieven binnen de gemeente Hulst kunnen worden beoordeeld. In de basis gaat het erom dat de gemeente op basis van het kader een onderbouwde afweging kan maken om wel of geen medewerking te verlenen aan de ontwikkeling van desbetreffend initiatief.
Het is belangrijk om hierbij rekening te houden met de kwantitatieve en kwalitatieve opgave per doelgroep, zoals in de woonzorgvisie beschreven.
Het afwegingskader kent het karakter van een beslisboom. Aan de hand van verschillende overwegingen kan de gemeente bepalen of er medewerking wordt verleend aan de ontwikkeling van het woonzorginitiatief.
Is er sprake van nieuw woonzorgaanbod of betreft het uitbreiding van bestaande dienstverlening?
Het is belangrijk om vooraf onderscheid te maken tussen nieuwe, opzichzelfstaande initiatieven en initiatieven die zich richten op het uitbreiden van bestaande dienstverlening. Bij uitbreiding is het wenselijk om inzichtelijk te maken of de uitbreiding zich richt op dezelfde doelgroep en woonvorm of niet.
Richt het initiatief zich volledig op inwoners van de gemeente Hulst?
Gelet op het feit dat de gemeente Hulst reeds een bovenregionale functie vervult voor de gehandicaptenzorg en het beschermd wonen worden nieuwe initiatieven ook beoordeeld op dit aspect. In het verlengde hiervan is het wenselijk om inzichtelijk te maken of deze focus naar de toekomst toe verandert.
Op welke doelgroep richt het initiatief?
De gemeente Hulst wil goed in beeld krijgen voor welke doelgroep het initiatief wordt ingezet. Daarvoor wordt de doelgroepindeling gehanteerd zoals ook in de woonzorgvisie is opgenomen. Indien het initiatief zich niet richt op een van de genoemde doelgroepen is het aan de gemeente om een afweging te maken of het initiatief als woonzorginitiatief moet worden beoordeeld of als regulier wooninitiatief.
Om wat voor type voorziening gaat het?
Per doelgroep kan de behoefte aan specifieke voorzieningen verschillen. In onderstaande tabel staat aangegeven per doelgroep welke woonzorgvormen op dit moment niet voldoende aanwezig zijn binnen de gemeente Hulst. Het kan voorkomen dat er momenteel voldoende kwantitatief aanbod is van woonzorgvormen, maar dat een inhoudelijke transformatie op termijn wenselijk is. De gemeente kan overwegen om alleen medewerking te verlenen initiatieven die zich richten op een van deze woonzorgvormen.
Onderstaande shortlist is gebaseerd op de inventarisatie van het huidige aanbod en de knelpunten/hiaten in dit aanbod. De gemeente kan overwegen om aan initiatieven die niet passen binnen onderstaande tabel geen medewerking te verlenen.
Deze shortlist is een momentopname en is aan verandering onderhevig. De gemeente beoordeelt het woonzorginitiatief op basis van de actuele situatie.
Doelgroep1 | |
• Kleinschalige geclusterde woonvorm (tussenvoorziening) | |
Mensen met een handicap (verstandelijk, lichamelijk, zintuigelijk) | |
• Kleinschalige beschutte woonvorm (doorstroomvoorziening) in een prikkelarme omgeving | |
Mensen met psychiatrische en/of verslavingsachtergrond (cq. BW en MO) | |
Sluit het initiatief aan op de woonzorgvisie van de gemeente Hulst?
De initiatiefnemer wordt gevraagd te onderbouwen op welke wijze dit initiatief bijdraagt aan de beleidsdoelstellingen en ambities die zijn opgenomen in de woonzorgvisie zoals het levensloopbestendig maken van (bestaand) vastgoed en de verschuiving van groepsgericht naar geclusterd zelfstandig wonen. Maar ook gaat het om aspecten van spreiding over de kernen, het zo lokaal mogelijk organiseren van ontmoeting en of er sprake is van doelgroep-combinaties.
Tot slot kan er ook nog worden gekeken naar de wijze waarop het initiatief aansluit op aanpalende beleidsdoelstellingen van de gemeente, bijvoorbeeld op het gebied van leefbaarheid, bereikbaarheid, werkgelegenheid, et cetera.
Is er voldoende aandacht voor de bereikbaarheid van de voorziening, alsmede voor de draagkracht en leefbaarheid van de omgeving?
De gebiedsanalyse die uitgevoerd is ten behoeve van de woonzorgvisie laat zien dat draagkracht en leefbaarheid van de verschillende kernen binnen de gemeente Hulst de komende jaren verder onder druk komen te staan. Daarom worden initiatieven beoordeeld op de wijze waarop ze hier aandacht voor hebben en mee omgaan.