Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent het verlenen van subsidie om advies en nieuwe financiering te geven aan bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen investeren en doorgaan met hun organisatie (Adviesregeling Provincie Groningen 2021) |
Citeertitel | Adviesregeling Provincie Groningen 2021 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 31 december 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2021 | nieuwe regeling | 01-06-2021 | K26055 |
De subsidie heeft tot doel een stimulans te geven aan bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen investeren en doorgaan met hun organisatie, maar advies en nieuwe financiering zoeken om de gevolgen van de coronacrisis op te kunnen vangen en de organisatieactiviteiten te kunnen voortzetten of te vernieuwen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de kosten van een onafhankelijke deskundige voor:
Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Voor zover noodzakelijk in relatie tot het doel van de subsidie komen de kosten die worden gemaakt voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5 voor subsidie in aanmerking.
Artikel 8 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Een aanvraag wordt ingediend bij het Samenwerkingsverband Noord-Nederland via een daarvoor ontwikkeld web portal dat bereikbaar is via www.snn.nl. Daarnaast bevat een subsidieaanvraag in aanvulling op artikel 2.1 van de Procedureregeling de volgende documenten:
De hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een maximum subsidie van € 2.500,-
In afwijking van artikel 2.4 van de Procedureregeling beslissen Gedeputeerde Staten binnen een termijn van 8 weken op een subsidieaanvraag.
Groningen, 1 juni 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Adviesregeling Provincie Groningen 2021
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Procedureregeling subsidies Groningen (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Onder kosten voor het maken voor het opstellen van een businessplan vallen ook advieswerkzaamheden voor het opstellen van investeringsplannen en de financiering hiervan. Investeringsplannen kunnen zowel betrekking hebben op nieuwe investeringen, vervangingsinvesteringen als ook uitbreidingsinvesteringen
Het steunkader waarbinnen subsidie wordt verstrekt in het kader van deze regeling is de
de-minimissteun en is geregeld in Verordening (EU) Nr. 1407/2013 en Verordening (EU) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013. Aan ondernemingen die vallen onder het bereik van Verordening (EU) Nr. 1407/2013 kan Gedeputeerde Staten over een periode van drie belastingjaren tot € 200.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert. Aan ondernemingen die vallen onder het bereik van Verordening (EU) Nr. 1408/2013 kan Gedeputeerde Staten over een periode van drie belastingjaren tot € 20.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert. Om te kunnen beoordelen dat het plafondbedrag niet wordt overschreden met de subsidieverstrekking in het kader van deze regeling, dient bij de aanvraag een ingevulde de-minimisverklaring te worden overgelegd.
De deskundige dient op grond van opleiding en ervaring gekwalificeerd te zijn het advies te verzorgen.
Voor de beoordeling kan worden gekeken naar de ondernemingsactiviteiten van de onderneming die wordt ingehuurd en/of de aantoonbare kennis en ervaring van de persoon die het advies verzorgt.
De deskundige die ingehuurd wordt moet ingeschreven zijn bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als deskundige. Een kennisinstelling kan wel optreden als deskundige. Een deskundige dient tevens onafhankelijk te zijn. Dit houdt in dat de deskundige onafhankelijk advies kan geven, waarbij er geen sprake is van enige vorm van belangenverstrengeling.
Onder kosten voor het maken van financieringsplannen voor risicofinanciering vallen adviestrajecten gericht op ondersteuning bij herstructurering van schulden, aantrekken van nieuw kapitaal, herfinanciering en liquiditeitsplanningen en analyses etc.. Reguliere periodieke werkzaamheden, zoals het opstellen van jaarrekeningen, zijn niet subsidiabel.
Indien de hoofdvestiging van de aanvrager niet in Groningen is gevestigd, maar de aanvrager wel een nevenvestiging in Groningen heeft, kan alleen een beroep op de regeling worden gedaan indien de Groningse nevenvestiging bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven en uit de offerte duidelijk blijkt dat het advies alleen betrekking heeft op de nevenvestiging in Groningen.
Indien de aanvrager reeds eerder een subsidie verstrekt heeft gekregen op grond van de regeling, wordt een tweede aanvraag geweigerd.
Onder het aangaan van een verplichting wordt bijvoorbeeld verstaan het akkoord gaan met een offerte van een deskundige (ongeacht of dit schriftelijk, online of mondeling plaatsvindt).