Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent het verlenen van subsidie om advies en nieuwe financiering te geven aan bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen investeren en doorgaan met hun organisatie (Adviesregeling Provincie Groningen 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent het verlenen van subsidie om advies en nieuwe financiering te geven aan bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen investeren en doorgaan met hun organisatie (Adviesregeling Provincie Groningen 2021)
CiteertitelAdviesregeling Provincie Groningen 2021
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Groningen/602497/CVDR602497_1.html
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Groningen/610434/CVDR610434_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-2021nieuwe regeling

01-06-2021

prb-2021-4432

K26055

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent het verlenen van subsidie om advies en nieuwe financiering te geven aan bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen investeren en doorgaan met hun organisatie (Adviesregeling Provincie Groningen 2021)

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 1 juni 2021, nr. A.9, afdeling ECP, dossiernummer K26055 het volgende besluit hebben genomen:

 

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:

 

Overwegende dat:

  • -

    De COVID-19 pandemie van grote invloed is op de economie in Groningen;

  • -

    Het in het kader van de Coronacrisis wenselijk is ondersteuning te bieden aan Groninger ondernemingen en maatschappelijke organisaties voor het inwinnen van extern advies om de gevolgen van de Coronacrisis het hoofd te kunnen bieden;

  • -

    De provincie Groningen voornoemde partijen tegemoet wil komen.

Gelet op:

  • -

    Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Artikel 3 van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;

  • -

    De Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;

  • -

    De De-minimisverordening.

Besluiten:

 

I. Vast te stellen de:

 

Subsidieregeling "Adviesregeling Provincie Groningen 2021"

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Bedrijfsoverdracht: overdracht van de zeggenschap over een onderneming of een deel daarvan;

  • c.

    Businessplan : een plan voor het starten van een nieuwe onderneming, het overnemen van een bestaande onderneming of voor uitbreiding of ontwikkeling van nieuwe bedrijfsactiviteiten

  • d.

    De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 en Verordening (EU) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352);

  • e.

    De-minimisverklaring: verklaring over alle andere steun die een onderneming gedurende de twee voorgaande belastingjaren en het lopende belastingjaar onder de De-minimisverordening heeft ontvangen;

  • f.

    Deskundige: iemand die op grond van opleiding of ervaring gekwalificeerd is om een advies te verzorgen in het kader van deze regeling. De deskundige is onafhankelijk en ingeschreven in het handelsregister;

  • g.

    Eigenaar: natuurlijk persoon die eigenaar is van een onderneming;

  • h.

    Maatschappelijke organisatie; organisaties zonder winstoogmerk die een waardevolle bijdrage aan de samenleving hebben en bijdragen aan een goed leefklimaat waarin burgers veilig, gezond en vertrouwd kunnen leven.

  • i.

    Onderneming: elke eenheid die een economische activiteit uitvoert, ongeacht haar rechtsvorm en wijze van financiering;

  • j.

    Procedureregeling: Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;

  • k.

    Provincie: provincie Groningen;

  • l.

    Risicofinanciering: investeringen in de vorm van eigen vermogen, quasi-eigen vermogen, lening, garantie of een mix daarvan (zoals gedefinieerd in artikel 2 onder 71 van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014).

Artikel 2 Doel

De subsidie heeft tot doel een stimulans te geven aan bedrijven en maatschappelijke organisaties die willen investeren en doorgaan met hun organisatie, maar advies en nieuwe financiering zoeken om de gevolgen van de coronacrisis op te kunnen vangen en de organisatieactiviteiten te kunnen voortzetten of te vernieuwen.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie kan worden aangevraagd door:

  • a.

    Ondernemingen en;

  • b.

    maatschappelijke organisaties

welke zijn gevestigd in de provincie Groningen.

Artikel 4 Subsidievorm

Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor de kosten van een onafhankelijke deskundige voor:

  • a.

    het opstellen van businessplannen;

  • b.

    de voorbereiding en indiening van voldoende uitgewerkte voorstellen voor inzet van risicofinanciering door andere partijen dan de aanvrager zelf;

  • c.

    de voorbereiding en uitwerking van plannen voor bedrijfsoverdracht.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    aan de aanvrager op grond van deze regeling reeds subsidie is verstrekt;

  • b.

    de subsidiabele kosten lager zijn dan € 1.000,-;

  • c.

    de activiteit waarvoor subsidie is aangevraagd niet in overeenstemming is met het doel van deze regeling;

  • d.

    voor ondernemingen: de subsidie niet kan worden verstrekt met toepassing van de De-minimisverordening.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk in relatie tot het doel van de subsidie komen de kosten die worden gemaakt voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5 voor subsidie in aanmerking.

Artikel 8 Niet subsidiabele kosten

Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten waarvoor meer dan zes weken voor indiening van de subsidieaanvraag verplichtingen zijn aangegaan;

  • b.

    kosten van eigen uren van eigenaren, werknemers of medewerkers van de aanvrager;

  • c.

    reiskosten van eigenaren, werknemers of medewerkers van de aanvrager;

  • d.

    compensabele of verrekenbare BTW.

Artikel 9 De subsidieaanvraag

Een aanvraag wordt ingediend bij het Samenwerkingsverband Noord-Nederland via een daarvoor ontwikkeld web portal dat bereikbaar is via www.snn.nl. Daarnaast bevat een subsidieaanvraag in aanvulling op artikel 2.1 van de Procedureregeling de volgende documenten:

  • a.

    een kopie van de door de aanvrager en deskundige getekende offerte;

  • b.

    een uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel van maximaal een jaar oud;

  • c.

    voor ondernemingen: een ingevulde de-minimisverklaring, waaruit blijkt dat het aangevraagde bedrag kan worden verstrekt zonder dat sprake zal zijn van overtreding van de geldende voorschriften van de Europese Unie ter zake van de verstrekking van overheidssteun.

Artikel 10 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 540.000,-.

Artikel 11 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een maximum subsidie van € 2.500,-

Artikel 12 Beslistermijn

In afwijking van artikel 2.4 van de Procedureregeling beslissen Gedeputeerde Staten binnen een termijn van 8 weken op een subsidieaanvraag.

Artikel 13 Verdeelcriteria

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

Artikel 14 Subsidievaststelling

De subsidie wordt direct vastgesteld.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 15 juni 2021 en eindigt op 31 december 2021.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Adviesregeling Provincie Groningen 2021

Groningen, 1 juni 2021

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter.

J. Schrikkema, secretaris.

Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Adviesregeling Provincie Groningen 2021

Algemeen

Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Procedureregeling subsidies Groningen (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.

 

Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1, onder c

Onder kosten voor het maken voor het opstellen van een businessplan vallen ook advieswerkzaamheden voor het opstellen van investeringsplannen en de financiering hiervan. Investeringsplannen kunnen zowel betrekking hebben op nieuwe investeringen, vervangingsinvesteringen als ook uitbreidingsinvesteringen

 

Artikel 1, onder d

Het steunkader waarbinnen subsidie wordt verstrekt in het kader van deze regeling is de

de-minimissteun en is geregeld in Verordening (EU) Nr. 1407/2013 en Verordening (EU) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013. Aan ondernemingen die vallen onder het bereik van Verordening (EU) Nr. 1407/2013 kan Gedeputeerde Staten over een periode van drie belastingjaren tot € 200.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert. Aan ondernemingen die vallen onder het bereik van Verordening (EU) Nr. 1408/2013 kan Gedeputeerde Staten over een periode van drie belastingjaren tot € 20.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert. Om te kunnen beoordelen dat het plafondbedrag niet wordt overschreden met de subsidieverstrekking in het kader van deze regeling, dient bij de aanvraag een ingevulde de-minimisverklaring te worden overgelegd.

 

Artikel 1 onder f

De deskundige dient op grond van opleiding en ervaring gekwalificeerd te zijn het advies te verzorgen.

 

Voor de beoordeling kan worden gekeken naar de ondernemingsactiviteiten van de onderneming die wordt ingehuurd en/of de aantoonbare kennis en ervaring van de persoon die het advies verzorgt.

 

De deskundige die ingehuurd wordt moet ingeschreven zijn bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als deskundige. Een kennisinstelling kan wel optreden als deskundige. Een deskundige dient tevens onafhankelijk te zijn. Dit houdt in dat de deskundige onafhankelijk advies kan geven, waarbij er geen sprake is van enige vorm van belangenverstrengeling.

 

Artikel 1, onder l

Onder kosten voor het maken van financieringsplannen voor risicofinanciering vallen adviestrajecten gericht op ondersteuning bij herstructurering van schulden, aantrekken van nieuw kapitaal, herfinanciering en liquiditeitsplanningen en analyses etc.. Reguliere periodieke werkzaamheden, zoals het opstellen van jaarrekeningen, zijn niet subsidiabel.

 

Artikel 3

Indien de hoofdvestiging van de aanvrager niet in Groningen is gevestigd, maar de aanvrager wel een nevenvestiging in Groningen heeft, kan alleen een beroep op de regeling worden gedaan indien de Groningse nevenvestiging bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven en uit de offerte duidelijk blijkt dat het advies alleen betrekking heeft op de nevenvestiging in Groningen.

 

Artikel 6, onder a

Indien de aanvrager reeds eerder een subsidie verstrekt heeft gekregen op grond van de regeling, wordt een tweede aanvraag geweigerd.

 

Artikel 8, onder a

Onder het aangaan van een verplichting wordt bijvoorbeeld verstaan het akkoord gaan met een offerte van een deskundige (ongeacht of dit schriftelijk, online of mondeling plaatsvindt).