Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Vaststellen van de Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto's en dieselautobussen Den Haag 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVaststellen van de Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto's en dieselautobussen Den Haag 2021
CiteertitelBeleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto’s en dieselautobussen Den Haag 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpVaststellen van de Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto’s en dieselautobussen Den Haag 2021
Externe bijlageRIS308940 bijlage

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 62 van de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  2. artikel 87 van de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  3. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2021nieuwe regeling

01-06-2021

gmb-2021-175549

RIS308940 DSB/10118538

Tekst van de regeling

Intitulé

Vaststellen van de Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto's en dieselautobussen Den Haag 2021

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

gelet op:

 

  • -

    de artikelen 62 en 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

  • -

    vast te stellen de volgende Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto’s en dieselautobussen Den Haag 2021:

 

Artikel 1

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

autobus:

een voertuig van de voertuigcategorie M2 of M3 en dat blijkens het kentekenregister een bus is;

datum van eerste toelating:

de datum waarop een voertuig in gebruik is genomen, zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW (voorheen de ‘Rijksdienst voor het Wegverkeer’);

college:

het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

emissieklasse:

klasse van uitstoot van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes door een voertuig als bedoeld in de bijlage van het Kentekenreglement;

emissieloos voertuig:

voertuig zonder uitlaatemissie van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes;

kermis- en circusvrachtauto:

vrachtauto die feitelijk gebruikt wordt als kermis- en circusvoertuig als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland wordt aangeduid als kermis- en circusvoertuig;

milieuzone:

een met verkeersborden afgebakend gebied in het centrum van de gemeente Den Haag dat conform het Verkeersbesluit geografische uitbreiding milieuzone en uitbreiding met personen- en bestelauto’s Den Haag 2021 is aangewezen als milieuzone;

RVV:

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

trekker met 4 of meer assen:

vrachtauto voor exceptioneel transport die opleggertrekker is als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en die beschikt over 4 assen of meer;

verhuisauto:

vrachtauto die gebruikt wordt door een verhuisonderneming en bestemd is voor het vervoeren van inboedels en door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is aangeduid als verhuisauto;

voertuighouder:

degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande, dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens, als houder wordt aangemerkt degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van de aanvraag in het register was ingeschreven, dan wel degene die met schriftelijke bewijsstukken kan aantonen dat het motorvoertuig op het moment van de aanvraag nog voor tenminste drie maanden aan hem ter beschikking is gesteld door een instantie die is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

voorrangsvoertuig:

motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29 van het RVV;

vrachtauto voor exceptioneel transport:

vrachtauto voor exceptioneel transport, zoals omschreven in de landelijke harmonisatieregeling;

vrachtauto:

voertuig met de voertuigcategorie N2 of N3, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg en dat blijkens het kentekenregister een vrachtauto is.

 

Hoofdstuk 1. Dagontheffingen

 

Artikel 2. Dagontheffing voor vrachtauto's en autobussen

  • 1.

    Het college kan voor een vrachtauto of autobus met emissieklasse 5 of lager maximaal twaalf maal per kalenderjaar aan de voertuighouder een dagontheffing verlenen.

  • 2.

    Het college verleent de dagontheffing per kenteken, telkens voor de duur van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt 30 uur later om 06:00 de volgende dag.

 

Hoofdstuk 2. Langdurige ontheffingen

 

Artikel 3. Ontheffing in verband met de levertijd van een emissieloos voertuig

  • 1.

    Het college kan voor een diesel vrachtauto of autobus met emissieklasse 5 of lager aan de voertuighouder een ontheffing verlenen, indien de aanvrager dit voertuig vervangt door een emissieklasse 6 of emissieloos voertuig dat nog niet geleverd is.

  • 2.

    Bij de aanvraag overlegt de aanvrager ten minste een bewijs van aankoop in de vorm van een opdrachtbevestiging, met de verwachte levertijd van het aangekochte voertuig.

  • 3.

    Indien de ontheffingsaanvraag wordt ingediend in afwachting van een leasevoertuig, dient de leaseperiode langer te zijn dan een jaar.

  • 4.

    Het college verleent de ontheffing voor de duur van de levertijd plus één maand, met een maximum van twaalf maanden.

 

Artikel 4. Ontheffing in verband met de continuïteit van een onderneming

  • 1.

    Het college kan voor een vrachtauto of autobus met emissieklasse 5 of lager aan de voertuighouder ontheffing verlenen, indien wordt aangetoond dat de continuïteit van de onderneming van de voertuighouder dit noodzakelijk maken.

  • 2.

    Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing wegen wij in ieder geval de navolgende belangen:

    - de noodzaak voor de ondernemer om met het betreffende voertuig in de zone te moeten zijn;

    - de voorhanden zijnde alternatieven;

    - de financiële mogelijkheden van de ondernemer; en

    - de te verwachten duur en frequentie van het binnentreden van de milieuzone.

  • 3.

    De ontheffing op basis van dit artikel wordt maximaal drie keer verleend voor telkens maximaal één jaar.

 

Artikel 5. Ontheffing voor bijzondere voertuigen

Het college kan aan de voertuighouder ontheffing verlenen voor de volgende categorieën bijzondere voertuigen (vrachtauto’s) met een DET van 12 jaar of jonger:

  • - kermis- en circusvrachtauto’s;

    - vrachtauto’s voor exceptioneel transport;

    - verhuisauto’s;

    - vrachtauto’s met een laadkraan met hefvermogen van 35 ton of meer.

 

Artikel 6. Ontheffing voor vrijgestelde voertuigen

  • 1.

    Het college kan aan de voertuighouder ontheffing verlenen voor voorrangsvoertuigen die op grond van het RVV zijn vrijgesteld, of voertuigen die op grond van artikel 147 van de Wegenverkeerswet voor bord C22a zijn vrijgesteld.

  • 2.

    Het college neemt een aanvraag voor deze ontheffing in behandeling, indien de aanvrager ten minste een kopie van het hiertoe verstrekte vrijstellingsbewijs overlegt.

  • 3.

    Het college verleent een ontheffing als bedoeld in dit artikel voor de periode van drie jaar.

 

Hoofdstuk 3. Overige bepalingen

 

Artikel 7. Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen kan het college een of meer artikelen van deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van de aanvrager van een ontheffing leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 8. Diverse bepalingen

  • 1.

    Aan een ontheffing die is verleend op grond van dit ontheffingenbeleid, kan het college voorwaarden of beperkingen stellen.

  • 2.

    Het college trekt de ontheffing in, indien:

    a. de houder ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt;

    b. de houder de aan de vergunning verbonden voorschriften of beperking niet nakomt.

 

Artikel 9. Overgangsbepalingen

Reeds verleende ontheffingen op grond van het Gemeentelijk ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag (RIS306384), gepubliceerd in het Gemeenteblad nr. 2020, 267873 op 16 oktober 2020, blijven geldig, totdat de in de ontheffing opgenomen geldigheidsduur is verstreken.

 

Artikel 10. Intrekking

Het eerdere Gemeentelijk ontheffingenbeleid milieuzone vrachtverkeer Den Haag wordt ingetrokken, op de dag dat deze beleidsregel in werking treedt.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding

De Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone diesel vrachtauto’s en autobussen Den Haag 2021 treedt in werking met ingang van 1 juli 2021.

 

Artikel 12. Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto’s en dieselautobussen Den Haag 2021.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2

Voor vrachtauto’s en autobussen die niet aan de toegangsvoorwaarden voldoen maar slechts incidenteel in de milieuzone hoeven te zijn, kan op aanvraag aan voertuighouders maximaal twaalf keer per jaar een dagontheffing worden verleend. Dit voorkomt dat een bedrijf voor incidentele bezoeken aan de milieuzone moet investeren in een nieuw voertuig. Dagontheffingen beslaan een periode van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag (30 uur).

 

Artikel 3

Het college wil voertuigeigenaren stimuleren om hun eigen voertuig of wagenpark te verschonen, door de vervanging van hun huidige vervuilende voertuig door een emissieklasse 6 of emissieloos voertuig. Daarom wordt aan hen de mogelijkheid geboden om een ontheffing van maximaal twaalf maanden voor het huidige voertuig aan te vragen, voor de duur van de levertijd plus één maand van een schoner emissieloos alternatief.

 

Artikel 4

Indien twaalf dagontheffingen per jaar niet volstaan en aanvrager geen andere alternatieven heeft, kan in verband met de continuïteit van een onderneming een langdurige ontheffing worden aangevraagd. Beoordeling van de aanvraag geschiedt aan de hand van de situatie en omstandigheden van de ‘hoofdgebruiker’ van het voertuig. Dat is de onderneming die het betreffende voertuig daadwerkelijk gebruikt op grond van aanschaf, lease of huur.

 

Artikel 5

In de milieuzone worden vanaf 30 oktober 2020 geen vrachtauto’s toegelaten die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van:

  • a. kermis- en circusvrachtauto’s, trekkers met 4 of meer assen, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer, en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger;

    b. voor de onder a genoemde vrachtauto’s geldt dat zij vanaf 29 oktober 2020 in de milieuzone worden toegelaten, met dien verstande dat geen ontheffing wordt verleend voor de periode na het verstrijken van 13 jaar na de datum van eerste toelating.

 

Den Haag, 1 juni 2021

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen