Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende nadere regels omtrent de gegevensverstrekking basisregistratie personen |
Citeertitel | Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen Helmond 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen Helmond 2019.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-06-2021 | nieuwe regeling | 20-11-2020 |
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat in de oorspronkelijke publicatie de bijlagen ontbraken. De oorspronkelijke publicatie is op 13 april 2021 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2021, 113630]
Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;
gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming, artikelen 3.8, 3.9 en 3.21 van de Wet basisregistratie personen, de Verordening Basisregistratie personen Helmond 2018 en gelet op artikel 156 van de Gemeentewet;
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Aan organen van de gemeente kunnen gegevens over niet-ingezetenen in Helmond, uit de basisregistratie worden verstrekt, met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Helmond en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Helmond was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
In afwijking van het tweede lid kunnen uit de basisregistratie personen van de gemeente Helmond gegevens worden verstrekt aan ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar en aan gehuwde en geregistreerde partners voor elkaar indien zij op het zelfde adres ingeschreven zijn in de basisregistratie.
Besloten in de vergadering van 20 november 2020.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,
De burgemeester,
Mevr. P.J.M.G. Blanksma – van den Heuvel
De secretaris,
H.J. de Ruiter
Toelichting bij de Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen Helmond 2020
Op grond van de wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om deze kaders al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling van de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Helmond.
Deze nadere regels voorzien daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Helmond en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Helmond aan de vereisten zoals gesteld in de AVG.
De gemeenteraad heeft 4 september 2018 besloten de vaststelling van nadere regels van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Helmond op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze nadere regels van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet, met inachtneming van de in de verordening gestelde kaders.
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar publiekrechtelijke taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Helmond woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Helmond op grond van artikel 3.2 wet BRP.
Zolang de wet BRP door de gemeente Helmond wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Helmond beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in Helmond woonachtig zijn, dient de gemeente Helmond het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. In dat besluit zijn de taken beschreven waarvoor gegevens kunnen worden verstrekt.
De verstrekking van gegevens van ingeschrevenen, die wel in Helmond woonachtig zijn, is geregeld in de leden 3 t/m 6. Een nadere uitwerking daarvan is opgenomen in de bijlagen 1 en 2 behorende bij dit reglement.
In bijlage 1 bij deze nadere regels zijn de organen vermeld, die specifieke Helmondse (overheids)taken uitvoeren, aan wie gegevens worden verstrekt.
In bijlage 2 zijn de gegevens vermeld, afgestemd op de publiekrechtelijke taak die dit orgaan, zoals beschreven in bijlage 1, uitvoert.
In dit artikel is ook de basis gelegd voor de verstrekking van gegevens voor de uitvoering van de huisvestingstaak door het verantwoordelijk gemeentelijk orgaan aan woningbouwvereniging.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Voorbeelden hiervan zijn pensioen- en spaarfondsen. Ook op lokaal niveau zijn er maatschappelijke belangen. Dit heeft de wetgever niet nader geregeld. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Helmond. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren, voor zover deze categorieën van derden in de verordening door de raad zijn vastgesteld. Deze derden zijn, op basis van artikel 3, nader aangeduid in bijlage 3 bij deze nadere regels.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Voordat aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming gegevens worden verstrekt, wordt vastgesteld dat de ingeschrevene deze toestemming bewust en voor het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd heeft gegeven. Een algemeen opgestelde schriftelijke toestemming is niet voldoende. Bij twijfel wordt contact opgenomen met de ingeschrevene om te controleren of de toestemming inderdaad bewust voor het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd is gegeven. Als de toestemming langer dan zes weken voor de aanvraag is gegeven, wordt bij de ingeschrevene geïnformeerd of de gegeven toestemming nog steeds actueel en niet ingetrokken is.
Ouders, meerderjarige kinderen, partners vallen in formeel juridische zin onder het begrip ‘derden’. Uit het oogpunt van pragmatische dienstverlening wordt in risicoloze situaties aan deze gezinsleden geen voorafgaande schriftelijke toestemming gevraagd. Dit is het geval als een afschrift uit de BRP gevraagd wordt door:
indien zij op hetzelfde adres ingeschreven zijn in de basisregistratie personen.
De verstrekking op grond van het eerste lid vindt de basis in artikel 3.9, vierde lid van de wet. Hiermee kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Op grond van artikel 3.21 wBRP worden er geen gegevens aan derden verstrekt over ingeschrevenen, die op hun persoonslijst de aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden hebben laten plaatsen. Dit geldt ook voor verstrekking van gegevens aan gezinsleden.
Artikel 3 aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
Op basis van artikel 3 worden de werkzaamheden beschreven, die een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Helmond hebben. Tevens is artikel 3 de basis opgenomen voor de categorieën van derden, die deze werkzaamheden uitvoeren. Zowel de werkzaamheden als de derden die deze werkzaamheden uitvoeren zijn beschreven in de bijlage 3.
Deze Nadere regels gegevensverstrekkingen basisregistratie personen Helmond 2020 treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking. Tegelijk zijn de Nadere regels gegevensverstrekkingen basisregistratie personen Helmond 2019 ingetrokken.
Bijlage 1 Binnengemeentelijke afnemers
De Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) bevat authentieke gegevens. Deze gegevens dienen juist, actueel, betrouwbaar en volledig te zijn. In de BAG wordt het attribuut ‘datum gereed’ vermeld. Dit gegeven wordt ontleend aan brondocumenten. Bij oude panden is deze documentatie niet altijd voorhanden. Daarbij moet een onderzoek verricht worden naar de juistheid van dat gegeven, zodat dit gegeven binnen de voorgeschreven tolerantiegrenzen geregistreerd kan worden. De datum van bewoning, zoals die geregistreerd is in de BRP, kan hierbij richtinggevend zijn.
Adressen, waarvan de ‘datum gereed’ bepaald moet worden.
Hoofdstuk 6, m.n. artikelen 37 t/m 41, wet BAG
Aanvragen Beschermd Wonen in behandeling nemen en de toegekende voorziening Beschermd Wonen verwerken in de vak applicatie.
Ingezetenen van de gemeente die niet meer zelfstandig kunnen wonen vanwege psychische en/of psychosociale problematiek.
Wet maatschappelijke ondersteuning
Aanschrijven en contact onderhouden met eigenaren / zakelijk gerechtigden van een perceel, waarop een beschermde boom staat.
Elke eigenaar / zakelijk gerechtigde van een perceel, waarop een beschermde boom staat. Deze eigenaar kan zowel in als buiten de gemeente woonachtig zijn (ingeschreven zijn).
iBOR, (senior) technisch medewerker Groen
Bomenbeheerplan 2017-2022, APV art 4.3.1 t/m 4.3.7 en beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2013
Voor de uitvoering van deze taak bestaat ook de GABA-autorisatie. Gebleken is dat de grondslag gevonden is in de algemene plaatselijke verordening (art 4.3.1 t/m 4.3.7). Voor 2021 is deze (nieuwe) autorisatie derhalve nog specifiek vermeld in dit privacyreglement.
In 2004 is het kapvergunningenstelsel afgeschaft (voor iedere boom moest een vergunning aangevraagd worden). In dat jaar is de bomenkaart Helmond opgesteld. Op deze kaart zijn zowel gemeentelijke als particuliere bomen vermeld, die beoordeeld zijn als zeer waardevol voor Helmond. Bomen zijn beoordeeld volgens een puntentelling, bij 23 of meer punten komt de boom op de bomenkaart.
Alle eigenaren van bomen met 23 of meer punten zijn in dat jaar aangeschreven dat zij bomen in eigendom hebben die we op de bomenkaart op willen nemen. Eigenaren konden hierop bezwaar maken.
De bomenkaart is daarna vastgesteld en wordt periodiek herzien.
Tot 2018 werden eigenaren aangeschreven op basis van een statische lijst die in ons beheersysteem was opgenomen. Verhuizingen, overlijden waren niet in beeld. Vandaar dat besloten is om gegevens van eigenaren via ons centrale systeem te laten verlopen.
De bomenkaart is nog steeds van kracht, zie hiervoor ook www.helmond.nl/bomen
De beleidsregel is te vinden op: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Helmond/CVDR304377/CVDR304377_1.html
Aanvragen en onderzoeken van recht op bijzondere bijstand.
Ingezetene van de gemeente die niet zelf in de noodzakelijke kosten kunnen voorzien.
Consulent bijzondere bijstand / medewerker dienstverlening.
De Participatiewet, met name artikel 35 PW, artikel 54 PW en artikel 58 PW.
Het beoordelen van de vraag of een huisverbod moet worden opgelegd, ingetrokken of verlengd. Specifiek voor het verifiëren van door (hulp)officier van justitie verstrekte persoonsgegevens.
Ingezetenen van de gemeente die dader of slachtoffer zijn van huiselijk geweld, waarbij een huisverbod overwogen word.
Afdeling Veiligheid & Naleving (VN) - Bestuurlijk Juridisch Adviseur
Het behandelen van verzoeken van personen in verband met een huisvestingsvergunning, de inschrijving als woningzoekende, een urgentietoekenning, een woningtoewijzing of woningonttrekking. Daarnaast zijn gegevens noodzakelijk bij het tegengaan van woonfraude, zoals onrechtmatige bewoning.
De uitvoering van deze taken is gemandateerd aan de woningcorporaties, die aangewezen zijn in bijlage 3 bij de Nadere regels gegevensverstrekkingen BRP.
Het betreft personen die een aanvraag van bijvoorbeeld een huisvestingsvergunning hebben ingediend of ingeschreven zijn als woningzoekende. Ook betreft het personen die melding gedaan hebben van of onderwerp zijn van woonfraude.
Medewerker Bouw- en Milieuzaken.
Artikelen 2, 4, 11, 14, 23 en 30 van de Huisvestingswet.
Er wordt een inkomensverklaring, met een geldigheid van een jaar, afgegeven aan ingezetenen die tot de doelgroep behoren. Die ingezetene kan desgewenst deze verklaring tonen bij betreffende instanties zoals de voedselbank. Doel van de verwerking is de toegang tot inkomensondersteunende voorzieningen te vergemakkelijken, en om armoede te bestrijden.
Ingezetenen van de gemeente die een inkomen hebben tot 120% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Klantbegeleider Bijzondere Bijstand - afdeling Uitvoering Sociaal Domein
Minimabeleid 2015 – 2018; meer voor wie minder heeft.
De burgemeester bezoekt personen die een bijzonder jubileum vieren. Het is weliswaar een Helmondse taak, echter alle gemeenten voeren deze taak uit. De informatie wordt tevens doorgegeven aan de Dienst Koninklijk Huis, alsmede aan het Kabinet van de Commissaris van de Koning van Brabant. Ook zij sturen een felicitatiebrief.
Personen die 60, 65, 70 of 75 jaar gehuwd zijn en personen die 100 jaar worden. Er volgt (desgewenst) bezoek bij 60-jarige huwelijken en bij het bereiken van de 100-jarige en 105-jarige leeftijd. Het betreft uitsluitend ingezetenen van de gemeente Helmond.
De informatie wordt verwerkt door de secretaresse (en de vervanger/ster) van de burgemeester.
Beleid van de burgemeester en provinciaal beleid.
Op basis artikel 1.61 Wet kinderopvang (Wko) is de gemeente belast met het toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang en met de handhaving en sanctionering van overtredingen op het gebied van deze kwaliteit.
Personen die een beroep doen op Kinderopvang.
De juridische grondslag ligt in de Wet kinderopvang (Wko)
In de Wko worden twee zaken geregeld:
De kwaliteitseisen zijn nader uitgewerkt in:
10. Koninklijke onderscheidingen en erepenning
Beoordelen en verwerken van de aanvragen voor een Koninklijke Onderscheiding en Koninklijke erepenning. Verzenden van uitnodigingen voor de jaarlijkse bijeenkomst rondom Koningsdag.
Inwoners van de gemeente Helmond waarvoor een koninklijke onderscheiding aangevraagd is of waaraan een koninklijke onderscheiding is uitgereikt.
Medewerker administratief & secretarieel.
Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau.
De meeste kinderen in Nederland kunnen zelfstandig naar school of worden door ouders gehaald of gebracht. Soms is dit niet mogelijk door ziekte of een handicap. Ouders of verzorgers kunnen dan een beroep doen op de regeling leerlingenvervoer. De regeling leerlingenvervoer is een vergoeding van de vervoerskosten van openbaar vervoer, fiets of eigen vervoer naar school óf door de gemeente verzorgd vervoer per taxi.
Ouders of verzorgers die een beroep doen op de regeling leerlingenvervoer.
12. Maaltijdenservice o.b.v. inkomen
Ingezetene van de gemeente die niet meer zelf boodschappen kunnen doen of zelf niet meer kunnen koken helpen. Zo kunnen er maaltijden thuis worden bezorgd of kan de ingezetene gezamenlijk eten in een woonwijk of verzorgingstehuis.
Ingezetene van de gemeente die niet meer zelf boodschappen kunnen doen of zelf niet meer kunnen koken.
13. Omgevingsvergunning in het kader van kamerverhuur (Wabo)
Omgevingsvergunning behandelen in het kader van kamerverhuur.
Ingezetene van de gemeente die in aanmerking willen komen voor kamerverhuur.
14. Overige vorderingen (vervallen)
Het opleggen van aanslagen gemeentelijke heffingen/ publiek- en privaatrechtelijke vorderingen. Afhandelen van bezwaarschriften.
Personen aan wie een vordering gezonden moet worden buiten het publiekrecht.
Medewerker Heffing en Invordering
Beoordelen of een aanvraag voor een parkeervergunning voldoet aan de voorwaarden en deze verstrekken.
Burgers van de gemeente Helmond of buiten de gemeente Helmond, die een aanvraag indienen of in het bezit zijn van een parkeervergunning.
Senior medewerker vergunningen openbare ruimte / bouwbepalingen
Deze taak valt onder belasting heffing of invordering op grond van titel IV, hoofdstuk XV van de Gemeentewet. Daaronder valt de parkeerbelasting en het innen van parkeerboetes. De gemeente verleent parkeervergunningen en ontheffingen om parkeerbelasting te kunnen heffen, dit volgt uit artikel 225 van de Gemeentewet.
Het aanvragen, beheren en uitreiken van reisdocumenten.
Ingezetene van de gemeente die een reisdocument willen aanvragen of verlengen.
Het aanvragen, beheren en uitreiken van rijbewijzen.
Ingezetene van de gemeente die een rijbewijs willen aanvragen of verlengen.
Artikel 27 t/m 49 van het regelement Rijbewijzen van 01-11-2018.
Burgers met financiële problemen ondersteunen. Hiervoor kan een de volgende producten ingezet worden: budgetbeheer met coaching, financieel advies en schuldregeling.
Inwoners van Helmond met financiële problemen.
IVA.AI zorgt er voor dat er binnen en buiten de gemeente actuele cijfers beschikbaar zijn over (de ontwikkelingen in) het aantal inwoners, natuurlijke groei en migratie en samenstelling van huishoudens, etc.. Normaliter worden deze 1x per kwartaal opgesteld. In bijzondere situaties, bijv. Corona-periode, kunnen deze gegevens ook beschikbaar gesteld worden voor bijv. een maandelijkse actuele crisismonitor. Het inzichtelijk maken van de ontwikkelingen van de bevolking van Helmond gebeurt aan de hand van de volgende onderwerpen/kengetallen:
Ingezetenen van de gemeente Helmond
Artikel 3.31 van de wet BRP (verstrekking voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden) en artikel 44 van het Besluit BRP.
Het beoordelen en verstrekken van startersleningen tegen aantrekkelijke rentepercentages.
Ingezetene van de gemeente of burgers die zich in Helmond willen vestigen maar zelf over onvoldoende financiële middelen beschikken.
Derden aan wie gegevens worden verstrekt, die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de Gemeente Helmond.
Behorend bij artikel 3 van de nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Helmond 2019. (Verstrekking op grond van artikel 2 lid 1 blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).
Nederlandse niet-gemeentelijke crematoria of begraafplaatsen, waaronder:
|
Bijvoorbeeld: ruimen van stoffelijk overschot, graven –of urnenbeheer. | |
Nederlandse woningbouwverenigingen of woningcorporaties belast met het beheer van de sociale huurwoningen in Helmond, zijnde:
|
Veel voorkomende vorm van woonfraude is adresfraude. Het anders voorstellen van de feitelijke woonsituatie om daar, in de meeste gevallen, financieel gewin mee te behalen. Bij de aanpak van woonfraude speelt het adres in de BRP een belangrijke rol. Samenwerking tussen burgerzaken, andere afdelingen binnen de gemeente en met anderen zoals woningcorporaties, kan bijdragen aan het sneller opsporen en bestrijden van woonfraude. N.B.: De verstrekking kan nooit op basis van een adres gebeuren, maar moet altijd plaatsvinden op basis van persoonsgegevens (dus op naam). Bron: Circulaire BRP en woonfraude, van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, datum 01-03-2016, kenmerk 2016-0000150396, zie link: https://www.rvig.nl/documenten/circulaires/2016/03/31/circulaire-brp-en-woonfraude-2016 Inschrijving als woningzoekende bij Compaen, Goed Wonen, Helpt Elkander, Mooiland, ‘thuis, Trudo, WoCom, Wooninc., Savant Zorg en Woonpartners gaat via www.wooniezie.nl. | |
| ||
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. geestelijke gezondheidszorg, zijnde:
|
| |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. het verstrekken van sociale kredieten en leningen, waaronder:
|
N.B.: Instelling/organisatie moet aangesloten zijn bij de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, de NVVK. NVVK-leden zijn kredietbanken, gemeenten en particuliere organisaties voor schuldhulpverlening en/of voor bewindvoering (Wsnp en beschermingsbewind). Bron: www.nvvk.eu. | |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. maatschappelijke dienstverlening, zijnde:
|
N.B.: Vader, moeder, kind, broer, zus van de burger is 1e graad. | |
Nederlandse niet-gemeentelijke bibliotheken, zijnde:
|
| |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. reclassering, zijnde:
| Reclassering Nederland is een stichting, die vanaf het moment van aanhouding t/m de terugkeer in de maatschappij betrokken is bij een dader/verdachte. Reclassering Nederland werkt samen met o.a. gemeenten, Raad voor de Kinderbescherming, Bureaus HALT, GGZ, de forensische zorg, politie, Openbaar Ministerie, ministerie van Justitie en Veiligheid en de rechterlijke macht. Bron: www.reclassering.nl. | |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. verslaafdenzorg, zijnde:
|
Novadic-Kentron is expert voor verslavingszorg en verslavingskunde in Brabant. Bron: www.novadic-kentron.nl. | |
Bijvoorbeeld: als de bewindvoerder het adres van zijn cliënt wil achterhalen, omdat de cliënt niet kan worden bereikt op het reeds bekende adres. Heeft de bewindvoerder wel contact met zijn cliënt? Dan kunnen de gegevens op minder ingrijpende wijze verkregen worden, namelijk via zijn cliënt. In dat geval worden de gegevens niet verstrekt. N.B.: besluit of beschikking van bewind of bewindvoering van de rechtbank moet in kopie bij de aanvraag zitten. Als een meerderjarig persoon wegens omstandigheden niet goed voor zijn eigen financiën kan zorgen, kan de kantonrechter op verzoek een beschermingsmaatregel nemen. Als zo'n maatregel alleen over de financiën gaat, is sprake van (beschermings-)bewind. De bewindvoerder beheert het geld en de goederen van de betrokkene. Bewind kan wegens verkwisting of het hebben van problematische schulden worden ingesteld. Deze bewinden staan in het openbare curatele- en bewindregister (www.curateleenbewindregister.rechtspraak.nl). Bron: www.rechtspraak.nl. | ||
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming, zijnde:
|
Bijvoorbeeld: huiselijk geweld, kindermishandeling. N.B.: deze organisatie is een samenvoeging van de Stichting Huiselijk Geweld (SHG) en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). Veilig Thuis is de organisatie waar meldingen over huiselijk geweld en kindermishandeling gedaan worden. De wettelijke omschrijving van Veilig Thuis is ‘Advies en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling’. Veilig Thuis heeft de plicht en bevoegdheid om te onderzoeken of er sprake is van kindermishandeling of huiselijk geweld en daarop actie te ondernemen. Zij is bevoegd om een melding bij de Raad voor de Kinderbescherming te doen. Waar de Raad voor de Kinderbescherming onderzoekt of er gronden zijn voor een maatregel van jeugdbescherming, onderzoekt Veilig Thuis of er sprake is van kindermishandeling. Omdat Veilig Thuis allereerst probeert vrijwillige hulp op gang te brengen, vormt de bemoeienis van Veilig Thuis vaak het startpunt van preventieve jeugdbescherming (ook wel drang genoemd). Bron: www.nji.nl (Nederlands Jeugdinstituut). | |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming, zijnde:
Stichting jeugdbescherming Brabant Een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. Website:www.jeugdbeschermingbrabant.nl. William Schrikker Groep (WSG)Een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De WSG bieden hulp en ondersteuning aan kinderen met een (verstandelijke) beperking of chronische ziekte en kinderen van ouders met een beperking. Website: www.williamschrikker.nl. Een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming voor de alleenstaande minderjarige asielzoeker (AMA). |
In het kader van de decentralisatie van de jeugdzorg zijn de gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk geworden voor jeugdzorg, JeugdzorgPlus, jeugdbescherming en jeugdreclassering, jeugd-GGz en jeugd-LVB. De Jeugdwet schrijft voor dat een instelling die na 1 januari 2015 in opdracht van de gemeente de jeugdbescherming en jeugdreclassering uit wil voeren daartoe gecertificeerd moet zijn. Voor de gecertificeerde instellingen zie website van het Keurmerkinstituut: https://keurmerk.nl/sectoren/zorgwelzijn/certificering-jeugdbescherming-en-jeugdreclassering/ In de Jeugdwet staan de taken van gemeenten opgesomd. Zij moeten onder andere zorgen voor:
Bij opvoedproblemen krijgt men eerst te maken met lokale hulp die de gemeente organiseert. Bij huiselijk geweld en kindermishandeling kan een gezin ook te maken krijgen met Veilig Thuis. Veilig Thuis of een instelling voor jeugdhulp helpt een gezin. Zo mogelijk krijgt men ook ondersteuning door het sociale netwerk, om de problemen vrijwillig op te lossen. Heeft de vrijwillige hulp geen effect gehad of wilt men of het kind de hulpverlening niet accepteren? Dan schakelt een instelling voor jeugdhulp de Raad voor de Kinderbescherming (de raad) in. De raad onderzoekt of de ontwikkeling van een kind in gevaar is. Is dit het geval? Dan vraagt de raad de kinderrechter om een kind onder toezicht te stellen. Bij een OTS wordt de verantwoordelijkheid van de ouders beperkt. De kinderrechter legt dan een beschermingsmaatregel op. Het gezin krijgt verplichte begeleiding en toezicht door een gecertificeerde instelling. De gecertificeerde instelling voert de maatregel uit en zorgt ervoor dat er een gezinsvoogd komt. De uitvoering ligt bij een jeugdzorgwerker. Bij een OTS blijft de opvoeding van het kind de verantwoordelijkheid van de ouders. Ze houden het gezag. Maar belangrijke en grote beslissingen over de verzorging en opvoeding mag een ouder alleen in overleg met de jeugdzorgwerker nemen. Het doel van de OTS is dat men na bepaalde tijd zelf de opvoedingsverantwoordelijkheid weer kan opnemen. De OTS geldt voor maximaal een jaar en kan verlengd worden. Als de zorgen niet zijn opgelost, vraagt de jeugdzorgwerker verlenging aan bij de rechtbank. Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van een OTS die de kinderrechter oplegt. Gemeenten maken hiervoor afspraken met gecertificeerde instellingen die in hun regio de maatregel uitvoert. Voor 1 januari 2015 stonden kinderen onder toezicht van Bureau Jeugdzorg. Uithuisplaatsing (UHP) tijdens OTS In de meeste gevallen blijft een kind tijdens de OTS thuis wonen. Maar soms is het voor een kind beter dat hij ergens anders woont. Bijvoorbeeld in een tehuis of pleeggezin. De gezinsvoogd vraagt dan de kinderrechter om toestemming om het kind uit huis te plaatsen. Loopt een kind onmiddellijk gevaar binnen het gezin, dan moet een kind snel uit huis worden geplaatst. De kinderrechter kan dan op verzoek van de raad een voorlopige OTS uitspreken. De kinderrechter machtigt een gecertificeerde instelling om het kind uit huis te plaatsen. Bron: www.rijksoverheid.nl, www.keurmerk.nl en www.jeugdbescherminbrabant.nl. N.B.: informeer altijd of de instelling reeds de voogdij heeft over de minderjarige (burger). Is dat het geval? Dan moet het besluit of beschikking voogdij van de rechtbank in kopie bij de aanvraag zitten. In dat geval is de instelling geen vrije derde, maar een vertegenwoordiger van de burger. Vertegenwoordigers van de burger zijn:
| |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. uitvaartverzorging, waaronder:
|
Voorbeeld: betrokkene is woonachtig in Helmond en overleden in het buitenland. De Nederlandse uitvaartonderneming moet de overlijdensaangifte afhandelen in het buitenland. In verband hiermee vragen de buitenlandse autoriteiten soms om een afschrift BRP. N.B.: in geval van verstrekking enkel de naam, het adres, de bijhoudingsgemeente en de geboortedatum verstrekken. | |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. oorlogs –en dienstslachtoffers, zijnde:
|
N.B.: in geval van verstrekking enkel de naam, het adres, de bijhoudingsgemeente en de geboortedatum verstrekken. | |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. schuldhulpverlening, zijnde:
|
De Wsnp is een wettelijk traject om schulden te saneren, onder toezicht van een bewindvoerder en een rechter-commissaris. De rechter beslist of iemand wordt toegelaten tot de Wsnp. De procedure bij de rechtbank start na het indienen van een verzoekschrift dat betrokkene m.b.v. de schuldhulpverlener maakt. Hiervoor dient de burger o.a. in:
Er is geen advocaat nodig om het verzoekschrift in te dienen. Als schuldenaar kunt u het verzoekschrift zelf indienen, echter moet er een schuldhulpverlener betrokken zijn voor het afgeven van de verklaring over het mislukte schuldhulpverleningstraject. Ook helpt de schuldhulpverlener u bij het opstellen van het verzoekschrift en het verzamelen van de juiste bijlagen. Bron: www.rechtspraak.nl N.B.: Voor de procedure bij de rechtbank moet een afschrift BRP overgelegd worden. Voor de afgifte van een afschrift BRP is het noodzakelijk, dat de burger voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verleend aan de Budgetwinkel. Bij het ontbreken van de toestemming mag een afschrift BRP niet worden verstrekt. De toestemming hoeft niet overgelegd te worden bij de aanvraag. Het is voldoende om de aanwezigheid te vermelden in de aanvraag. | |
Nederlandse instelling of organisatie genoemd in bijlage 4 Besluit BRP, zijnde: De uitvoering van pensioenregelingen:
De uitvoering van een regeling inzake vervroegd uittreden:
De uitvoering van een spaarregeling die is gericht op een uitkering bij wijze van oudedagsvoorziening:
Het overeenkomstig een wettelijke regeling aanbieden en uitvoeren van zorgverzekeringen:
Het bijhouden van een registratie ten behoeve van de ledenadministratie van kerkgenootschappen en andere genootschappen op geestelijke grondslag:
Verstrekkingsbeperking mogelijk! Het uitvoeren van bevolkingsonderzoek:
De gezondheidszorgverlening aan patiënten in de instelling:
Verstrekkingsbeperking mogelijk! De bijhouding van een registratie betreffende overleden personen:
De verificatie van de identiteit van betrokkenen in verband met de juiste toerekening van persoonsgegevens bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen:
Het bijhouden van een registratie van donoren ter uitvoering van taken op grond van de Wet inzake bloedvoorziening:
Het opsporen van personen in het kader van de werkzaamheden op het terrein van de maatschappelijke zorg, bedoeld in artikel 2, onderdeel d, van de Kaderwet VWS-subsidies:
Het opsporen van vermiste personen en het herstellen van contact tussen familieleden die van elkaar gescheiden zijn geraakt:
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1 lid 2 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015:
Het aangaan van overeenkomsten van borgtocht ten behoeve van betalingsverplichtingen voortvloeiende uit leningen gesloten in verband met het verkrijgen in eigendom van een woning of de kwaliteitsverbetering ervan:
| Indien de systematische bevraging van gegevens in de BRP is mislukt. De clausulering van de werkzaamheden, de beperking van gegevens die kunnen worden verstrekt en de verstrekkingsbeperking genoemd in bijlage 4 Besluit BRP is van overeenkomstige toepassing. De werkzaamheden geschieden zodanig dat:
Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: algemene gegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot, de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner en het gebruik door de ingeschrevene van die naam, het adres, de geboortedatum, de datum van overlijden en het administratienummer of het burgerservicenummer van de tot de genootschappen behorende leden. De werkzaamheden geschieden zodanig dat: personen die niet langer uitgenodigd willen worden voor deelname aan het onderzoek worden geïnformeerd dat zij schriftelijk aan de rechtspersoon die het onderzoek verricht kunnen verzoeken de verwerking van hun gegevens te beëindigen. De bijhouding geschiedt zonder de verwerking van de uit de basisregistratie verkregen gegevens over een in leven zijnde persoon die de stichting schriftelijk heeft verzocht om beëindiging van die verwerking. De verificatie geschiedt ter voorkoming van overkreditering bij natuurlijke personen van wie gegevens worden verwerkt en uitsluitend bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen. Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: de algemene gegevens over de naam, de geboortedatum, het geslacht, het huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner, het administratienummer of het burgerservicenummer, het overlijden, het adres en het vertrek uit Nederland. De werkzaamheden geschieden zodanig dat geen gegevens aan derden worden verstrekt zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de ingeschrevene. Het vermist raken van personen en het gescheiden raken van familieleden zijn het gevolg van een gewapend conflict, een ramp of andere bijzondere gebeurtenis, als bedoeld in artikel 3, vierde lid, onderdeel c, van het Besluit Rode Kruis 1988. Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: de algemene gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, onder 1° tot en met 9°, van de wet. | |
| ||
|