Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit aanwijzing toezichthouders Wmo 2015 Steenwijkerland |
Citeertitel | Besluit aanwijzing toezichthouders Wmo 2015 Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-06-2021 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 25-05-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland;
gelet op titel 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 6.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
overwegende dat de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 in artikel 6.1 het college voorschrijft personen aan te wijzen die zijn belast met het toezicht op de naleving van de wet en dat het college daartoe toezichthouders aanwijst;
Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland,
de secretaris
J.C. deGroot
de burgemeester,
J.H.Bats
Toezicht- en handhavingstaken worden aangewezen met een zogenaamd aanwijzingsbesluit. Het aanwijzen van toezichthouders kan individueel of categoraal, aldus de Memorie van toelichting bij de derde Tranche van de Algemene wet bestuursrecht (MvT TK 1993-1994, 23700, p.139). Categoraal betekent dat de aanwijzing is verbonden aan een dienst of afdeling. Het voordeel van een categoriale aanwijzing is dat het college bij personele wijzigingen niet opnieuw aanwijzingsbesluiten moet nemen of intrekken. Een aanwijzing van de toezichthouder door het college van burgmeester en wethouders is nodig om de bevoegdheden van de toezichthouder geldend te maken.
Onder toezichthouder volgens afdeling 5:2 van de Awb wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.
Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde termijn alle medewerking te verlenen. Verder geldt voor elke toezichthouder de verplichting dat hij slechts van zijn bevoegdheden gebruik kan maken voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.
De Awb regelt het specifiek toekennen van bevoegdheden aan toezichthouders. Het betreft de in de artikelen 5:15 tot en met 5:19 Awb opgenomen bevoegdheden. Een toezichthouder als bedoeld in afdeling 5:2 van de Awb mag door zijn aanstelling plaatsen betreden (met uitzondering van woningen), inlichtingen vorderen, personen vorderen inzage te geven in hun identiteitsbewijs en heeft recht op inzage in zakelijke gegevens en bescheiden en het nemen van afschriften daarvan. Bovendien kan een toezichthouder volgens artikel 5.20 van de Awb iedereen verplichten aan hem medewerking te verlenen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden als die medewerking redelijkerwijs gevorderd kan worden. Het opzettelijk niet voldoen aan deze vordering is strafbaar volgens artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht.
De aanwijzing tot toezichthouder gebeurt tot wederopzegging of tot beëindiging van het dienstverband, of tot benoeming in een functie die niet valt binnen de functie van toezichthouder. De aanwijzing tot toezichthouder geldt ook voor tijdelijke medewerkers, die hun werkzaamheden onder toezicht en verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders uitvoeren.
Toezichthouders moeten volgens een wettelijk correcte manier aangewezen worden om hun functie uit te kunnen voeren, maar ook om te borgen dat bevindingen en constateringen van de toezichthouders gebruikt kunnen worden in een bestuursrechtelijk geschil.