Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Schagen houdende regels omtrent de behandeling van bezwaarschriften (Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Schagen 2021) |
Citeertitel | Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Schagen 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Deze regeling vervangt de Verordening behandeling bezwaarschriften 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-06-2021 | nieuwe regeling | 11-05-2021 | 21.723406 |
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Schagen;
ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 maart 2021;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet Bestuursrecht;
gelet op de oordeelsvormende vergadering van 20 april 2021,
besluiten vast te stellen de volgende verordening:
Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Schagen 2021
Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 11. Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 16. Uitbrengen advies en verdaging
Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.
De commissie informeert jaarlijks de verwerende organen, voor zover het hun besluiten betreft, over haar werkzaamheden.
Bezwaarschriften die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening, worden overeenkomstig de verordening als bedoeld in artikel 19, tweede lid behandeld.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 mei 2021,
De raad van de gemeente Schagen,
griffier
De heer G.E.P. Meijer
voorzitter
Mevrouw M.J.P. van Kampen-Nouwen
Deze verordening is een actualisatie van de Verordening behandeling bezwaarschriften 2016. De actualisatie is ingegeven door 2 redenen.
De eerste reden is de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Ten gevolge daarvan wordt de rechtspositie van ambtenaren nu beheerst door het (privaatrechtelijke) arbeidsrecht. Beslissingen omtrent de rechtspositie van een ambtenaar zijn daarmee geen besluiten meer in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Daartegen staan dan ook niet meer de publiekrechtelijke rechtsmiddelen van bezwaar en beroep open, maar de privaatrechtelijke rechtsbescherming. Met het oog hierop is artikel lid 2 onder b verwijderd.
De tweede reden voor deze actualisatie is de wens van het college om bij het verstrijken van de maximale zittingstermijn niet de gehele commissie in 1 keer te hoeven vervangen, maar stapsgewijs. Hiervoor is aan artikel 5 een vierde lid toegevoegd op grond waarvan na een zittingsduur van één of meer termijnen van vier jaar het college bevoegd is om, middels een rooster, tot een volgordelijke manier van aftreden en vervanging van de voorzitter en de leden over te gaan. Tevens is de mogelijkheid om tot herbenoeming over te gaan verruimd. Herbenoeming was 1 keer mogelijk. In het nieuwe lid 1 is deze beperking verwijderd, waardoor herbenoeming vaker kan plaatsvinden.
Van de gelegenheid is verder gebruik gemaakt om de toelichting op de verordening bondiger en leesbaarder te maken. De oude toelichting kwam grotendeels overeen met de toelichting op de Model Verordening Commissie bezwaarschriften van de VNG, waarop de onderhavige verordening is gebaseerd. In de onderhavige verordening wordt volstaan met een verwijzing naar de toelichting op de model verordening. Daar waar een aanvullende dan wel specifieke toelichting is vereist, is dit opgenomen in de navolgende artikelsgewijze toelichting.
In dit artikel zijn de begripsbepalingen opgenomen die in de verordening voorkomen. Het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, wordt in de verordening aangeduid als 'verwerend orgaan'. Dit kan de gemeenteraad betreffen, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of een commissie waaraan via delegatie bepaalde bevoegdheden van de hiervoor genoemde bestuursorganen zijn overgedragen.
Artikel 2. Inleidende bepalingen commissie
Het tweede lid bevat een aantal zaken die niet door de bezwaarschriftencommissie worden behandeld. Over belastingzaken en WOZ-zaken dient opgemerkt te worden dat de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de WOZ afwijkende of aanvullende bepalingen bevatten over beslistermijnen, het horen en de geheimhouding. In verband hiermee is ervoor gekozen ze in elk geval uit te zonderen.
Op grond van artikel 7:3 Awb kan van het horen worden afgezien indien het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk dan wel kennelijk ongegrond is. In de huidige praktijk worden belanghebbenden, indien sprake is van een bezwaarschrift dat geacht wordt kennelijk niet-ontvankelijk (bijvoorbeeld het bezwaar is te laat ingediend en er zijn geen verschoningsgronden aanwezig) dan wel kennelijk ongegrond niet gehoord. Het horen van belanghebbenden is een van de belangrijkste taken van de commissie. Nu in deze genoemde gevallen het horen achterwege blijft, bepaalt het tweede lid dat de commissie evenmin bevoegd is ten aanzien van bezwaarschriften die kennelijk niet-ontvankelijk dan wel kennelijk ongegrond zijn. Immers er is hierin dan geen taak weggelegd voor de commissie. Deze bezwaarschriften worden dus zonder tussenkomst van een commissie afgedaan.
In Schagen is ervoor gekozen om voor een groot aantal categorieën bezwaarschriften ambtelijk te horen. Dit is geregeld in de Regeling ambtelijk horen.
Artikel 3. Samenstelling van de commissie
In lid 3 is opgenomen dat de voorzitter en de overige leden geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van de gemeente.
Gekozen is om de leden te benoemen voor de duur van 4 jaar, met de mogelijkheid om ze te herbenoemen.
Artikel 7:3 van de Awb geeft aan in welke gevallen van het horen van belanghebbenden kan worden afgezien. In artikel 2 lid 2 van de verordening is bepaald dat de commissie niet bevoegd is ten aanzien van de in artikel 7:3 aanhef onder a en b Awb genoemde gevallen: bezwaarschriften die kennelijk niet-ontvankelijk dan wel kennelijk ongegrond zijn. In artikel 8 lid 2 van de verordening is bepaald dat de voorzitter kan besluiten tot het afzien van horen in de overige in artikel 7:3 Awb genoemde gevallen:
Het ligt voor de hand dat indien het verwerend orgaan aan het bezwaar volledig tegemoet denkt te kunnen komen, het daarover met de voorzitter van de commissie contact opneemt. In dit verband wordt ook gewezen op artikel 6:19 Awb. In artikel 6:19 is bepaald dat het bezwaar of beroep van rechtswege mede betrekking heeft op een besluit tot intrekking, wijziging of vervanging van het bestreden besluit, tenzij partijen daarbij onvoldoende belang hebben.
Artikel 7:7 Awb vereist zeer kort en bondig dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De wijze waarop en de inhoudelijke vereisten aan het verslag worden niet door de Awb geregeld. Aan de plicht tot verslaglegging kan op verschillende wijzen vorm worden gegeven.
Er is gekozen voor een audioverslag en deze wordt alleen op verzoek toegezonden aan de belanghebbende(n). Slechts in de volgende situaties wordt nog een afzonderlijk schriftelijk verslag gemaakt:
Het verslag speelt ook een rol in de raadkamer en bij het advies. Als een lid afwezig is geweest bij het horen en de stemmen staken in de adviescommissie, dan hoeft bij de hernieuwde behandeling in de commissie niet opnieuw gehoord te worden (CRvB, 2 april 1996, AB 1997/23). Er kan dan gebruik worden gemaakt van het audioverslag.
Artikel 16. Uitbrengen advies en verdaging
Volgens artikel 7:13, zesde lid Awb maakt in de bezwaarschriftprocedure het verslag van de hoorzitting deel uit van het advies van de commissie en wordt het schriftelijk uitgebracht. Hiermee heeft de wetgever willen waarborgen dat belanghebbende(n) kennis kunnen nemen van wat tijdens de hoorzitting naar voren is gebracht.
Op grond van artikel 7:7 Awb is het echter ook mogelijk om te kiezen voor een audioverslag. Dit is geregeld in artikel 13 van deze Verordening. Nu op verzoek van de belanghebbende(n) het audioverslag beschikbaar wordt gesteld dan wel een schriftelijk verslag wordt opgesteld, wordt voldaan aan de vereisten zoals bedoeld in artikel 7:13 lid 6 Awb.
Het schriftelijke verslag en advies worden uiterlijk binnen drie weken aan het bestuursorgaan verzonden.
De commissie informeert de betreffende bestuursorganen over de behandelde bezwaarschriften. De invulling wordt aan de commissie gelaten. Voor de hand ligt dat wordt aangegeven welke aantallen bezwaren zijn ingediend, wat de werkvoorraad was bij aanvang van het kalenderjaar, hoeveel adviezen zijn uitgebracht en wat de adviezen inhielden (niet-ontvankelijk, (deels) gegrond etc.).
In geval er een klacht is ingediend tegen de bezwaarschriftencommissie wordt dit in het verslag vermeld.
Bezwaarschriften die zijn ingediend voordat de verordening is vastgesteld, worden behandeld onder het oude recht.