Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hardenberg

Beleidsregels B147 Wanneer wordt toepassing gegeven aan de inkomstenvrijlating

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHardenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels B147 Wanneer wordt toepassing gegeven aan de inkomstenvrijlating
CiteertitelBeleidsregels B147 Wanneer wordt toepassing gegeven aan de inkomstenvrijlating
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023aangepaste regeling

20-12-2022

gmb-2023-16316

436814
01-07-201601-01-2023nieuwe regeling

21-06-2016

Dedemsvaartse Courant, 12-07-2016

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels B147 Wanneer wordt toepassing gegeven aan de inkomstenvrijlating

 

Basis voor de inkomstenvrijlating vormt artikel 31 lid 2 onder n, r, z en aa PW.

 

De volgenderegels zijn we overeengekomen:

  • Vanaf 15 september 2015 wordt inkomsten vrijlating (art. 31 lid 2 onder n en r PW ) bij parttime inkomsten uit arbeid in alle gevallen toegepast.

  • Vanaf 1 januari 2023 wordt de inkomsten vrijlating (art 31 lid 2 onder z en aa PW) toegepast.

  • Bij parttime inkomsten bij toekenning bijstand wordt de vrijlating(en) inclusief beschikking geregeld door de consulent inkomen.

  • Bij parttime inkomsten tijdens de bijstandsverlening regelt de financiële administratie de beschikking.

  • In alle gevallen wordt GWS gevuld.

  • De vrijlating onder artikel 31 lid 2 onder n, r en z PW kunnen slechts eenmalig worden ingezet.

  • De vrijlating onder artikel 31 lid 2 onder aa PW kan aanvullend worden ingezet op voorliggende vrijlatingsbepalingen (zie stroomschema) en deze kan herhaaldelijk, zonder maximumperiode worden ingezet (zie Beoordeling verlenging vrijlating LKS).

  • Inkomsten uit illegale activiteiten zijn niet vrijgelaten, omdat van illegale activiteiten niet gezegd kan worden dat ze de re-integratie bevorderen. Verzwegen inkomsten kunnen (als zij achteraf geconstateerd worden) eveneens niet in aanmerking komen voor de vrijlating, daar het achteraf vrijlaten niet meer bijdraagt aan de arbeidsinschakeling.

 

Opmerking: Vorenstaande systematiek geldt ook bij de inkomstenvrijlating IOAW en IOAZ .

 

Stroomschema vrijlatingsbepaling

 

Het uitgangspunt is dat de vrijlatingen - indien van toepassing - in bovenstaande volgorde ingezet worden. Deze volgorde geldt vanaf 1 januari 2023. In het geval dat er sprake is van een lopende inkomstenvrijlating alleenstaande ouder en er tevens recht blijkt te zijn op de (nieuwe) vrijlatingsregeling voor de doelgroep loonkostensubsidie, is deze nieuwe vrijlatingsregeling voorgaand. Na afloop van de vrijlatingsregeling doelgroep loonkostensubsidie en de eventueel verlengde vrijlatingsregeling en beëindiging daarvan, herleeft het recht op de resterende periode van de tijdelijke inkomstenvrijlating alleenstaande ouder

 

Beoordeling verlenging vrijlating LKS

De gemeente beoordeelt na de eerste vrijlatingsperiode van 12 maanden werken met LKS of er sprake is van een situatie waarin uitbreiding van de uren niet of bijna niet mogelijk is. Als dit zo is, kent de gemeente een nieuwe vrijlating toe. Deze wordt voortgezet zolang de werknemer niet in staat is om meer uren te werken en uitbreiding van de deeltijduren dus niet mogelijk is. Ook wanneer uitbreiding van deeltijduren wel mogelijk is, maar men hiermee niet uit de uitkering komt, kan de vrijlating verlengd worden.