Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hardenberg

Beleidsregel B034 Procedure inleveren maandelijks ROF/Mutatieformulier

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHardenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel B034 Procedure inleveren maandelijks ROF/Mutatieformulier
CiteertitelBeleidsregel B034 Procedure inleveren maandelijks ROF/Mutatieformulier
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023aangepaste regeling

20-12-2022

gmb-2023-16326

436814
01-07-201601-01-2023nieuwe regeling

21-06-2016

Dedemsvaartse Courant, 12-07-2016

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel B034 Procedure inleveren maandelijks ROF/Mutatieformulier

 

Via het mutatieformulier kan de cliënt zijn/haar wijzigingen in gezinssamenstelling, persoonlijke- en/of financiële situatie doorgeven voor de 27e van de betreffende maand. Na ontvangst van een mutatieformulier ontvangt cliënt direct een nieuw mutatieformulier. In het algemeen geldt dat cliënt wijzigingen in zijn persoonlijke situatie binnen vijf werkdagen aan de afdeling MD dient door te geven.

  • 1.

    Ingeval van parttime inkomsten hoeft alleen een maandelijkse (of 4- wekelijkse) salarisspecificatie te worden overlegd. Het inleveren van een mutatieformulier is dan periodiek niet nodig, maar is alleen nodig wanneer men begint met werken. Inkomstencontrole vindt plaats door de Uitkeringsadministratie. Indien geen salarisspecificatie isingeleverd , vindt in principe geen uitbetaling plaats.

Dit wordt gemeld bij de consulent. Ook mutaties, afwijkende opgaven of onduidelijkheden worden door de Uitkeringsadministratie gemeld bij de consulent.

 

B035 Categorieën die zijn vrijgesteld inleveren maandelijks Mutatieformulier

Ingeval van inkomsten zal uitsluitend het overleggen van een salarisspecificatie voldoende zijn om te voldoen aan de inlichtingenplicht voor het doorgeven van wisselende inkomsten. 

Het college maakt geen gebruik van het ROF. Zie “Inlichtingenplicht”

Wél dienen belanghebbenden eventuele wijzigingen door te geven op het Mutatieformulier en deze voor de 27e van de maand van wijziging in te leveren bij de afdeling Maatschappelijk Domein.

Zie ook richtlijn 034

 

B128 Procedure heronderzoeken

Instrumenten bij heronderzoek

Controle van de verplichtingen

• Bijlage 1. Verificatierichtlijnen gemeente Hardenberg 2015

• Bijlage 2. Het stoplichtenmodel

• Bijlage 3. Fraudekompas 2015

• Bijlage 4. Oranje Protocollen

• Bijlage 5. Overzicht van controle instrumenten

• Bijlage 6. Protocol huisbezoek (bijlage 6) • Bijlage 7. Heronderzoeksplan Bbz 2004

 

Instrumenten bij heronderzoek

Paragraaf 4.2 van het Uitvoeringsplan hoogwaardige handhaving vermeldt het volgende:

De volgende instrumenten worden bij het heronderzoek (periodiek of incidenteel) ingezet:

 

  • 1.

    Bestandsvergelijkingen waaronder de maandelijks beschikbaar komende informatie van het Inlichtingenbureau.

  • 2.

    Jaarlijkse signalen van de Belastingdienst over vermogen.

  • 3.

    Het mutatieformulier: iedere klant wordt dit formulier toegezonden, dat alleen moet worden teruggestuurd als er zich wijzigingen in de gezins-, werk- of financiële situatie van de klant en diens gezinsleden hebben voorgedaan. Meteen na het terugsturen van het mutatieformulier krijgt de klant automatisch een nieuw exemplaar. Klanten met regelmatig wisselende inkomsten hoeven geen mutatieformulier in te leveren, een salarisspecificatie is voldoende. 

  • 4.

    Gerichte schriftelijke controles: op projectbasis (thema’s) krijgen bepaalde groepen klanten een voor hun groep specifiek formulier toegestuurd waarbij ze ook documenten moeten inleveren (bijv. bank en/of giroafschriften).

  • 5.

    Regionale themacontroles, veelal op initiatief van het Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding (RCF).

  • 6.

    Het regulier gemeente themaonderzoek, waarbij een gericht (beperkt) onderzoek wordt gedaan over een onderwerp (bijv. samenwoning) waarover een signaal is binnengekomen.

  • 7.

    Intensieve controle als het regulier onderzoek onvoldoende duidelijkheid verschaft wordt een diepgaander onderzoek ingesteld.

  • 8.

    Opsporingsonderzoek vindt plaatst bij overdracht vanuit het regulier onderzoek en/of de intensieve controle en wordt uitsluitend door de sociale recherche uitgevoerd.

  • 9.

    Wijkteams hebben als algemene taak om een vertrouwensrelatie op te bouwen met haar klantenbestand. De generalisten zullen voornamelijk na het waarnemen van signalen op bezoek gaan. Tijdens dit bezoek zal er tevens gecontroleerd worden op bv. Samenwoning etc.

Daarnaast kan uiteraard onderzoek nodig zijn als gevolg van een anonieme tip, een vermoeden van fraude door een consulent (onderzoek dient niet verricht te worden door een generalist) etc.

 

Controle van verplichtingen

Hoofdstuk 6 van het Uitvoeringsplan hoogwaardige handhaving vermeldt het volgende:

Naast controle op de gegevens moeten wij ook controleren of de klant zich aan zijn verplichtingen houdt. In de WWB/Ioaw/Ioaz is het accent sterker verschoven naar het nakomen van verplichtingen en door de komst van de Participatiewet zijn de accenten op de maatregelen strenger geworden. De gemeente verwacht van haar klant dat:

  • De klant meewerkt. De klant moet de gevraagde informatie op tijd leveren, verschijnen bij een oproep, zich legitimeren etc.

  • De klant zich niet misdraagt ten opzichte van de medewerkers van de gemeente en derden die namens de gemeente werkzaamheden uitvoeren, zoals het UWV en reïntegratiebedrijven. Agressief gedrag (verbaal en non-verbaal) en bedreigingen worden niet getolereerd.

  • De klant actief moet werken aan zijn reïntegratie. Hij moet actief zoekgedrag tonen, gebruik maken van de voorzieningen en geaccepteerde arbeid aannemen.

Als de klant zijn verplichtingen niet nakomt, kan hij/zij op grond van de wet, Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive, dan wel Afstemmings-/Maatregelverordening een boete, opschorting en/of maatregel op zijn uitkering krijgen.