Organisatie | Hardenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel B034 Procedure inleveren maandelijks ROF/Mutatieformulier |
Citeertitel | Beleidsregel B034 Procedure inleveren maandelijks ROF/Mutatieformulier |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | aangepaste regeling | 20-12-2022 | 436814 | ||
01-07-2016 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 21-06-2016 Dedemsvaartse Courant, 12-07-2016 |
Via het mutatieformulier kan de cliënt zijn/haar wijzigingen in gezinssamenstelling, persoonlijke- en/of financiële situatie doorgeven voor de 27e van de betreffende maand. Na ontvangst van een mutatieformulier ontvangt cliënt direct een nieuw mutatieformulier. In het algemeen geldt dat cliënt wijzigingen in zijn persoonlijke situatie binnen vijf werkdagen aan de afdeling MD dient door te geven.
Ingeval van parttime inkomsten hoeft alleen een maandelijkse (of 4- wekelijkse) salarisspecificatie te worden overlegd. Het inleveren van een mutatieformulier is dan periodiek niet nodig, maar is alleen nodig wanneer men begint met werken. Inkomstencontrole vindt plaats door de Uitkeringsadministratie. Indien geen salarisspecificatie isingeleverd , vindt in principe geen uitbetaling plaats.
Dit wordt gemeld bij de consulent. Ook mutaties, afwijkende opgaven of onduidelijkheden worden door de Uitkeringsadministratie gemeld bij de consulent.
B035 Categorieën die zijn vrijgesteld inleveren maandelijks Mutatieformulier
Ingeval van inkomsten zal uitsluitend het overleggen van een salarisspecificatie voldoende zijn om te voldoen aan de inlichtingenplicht voor het doorgeven van wisselende inkomsten.
Het college maakt geen gebruik van het ROF. Zie “Inlichtingenplicht”
Wél dienen belanghebbenden eventuele wijzigingen door te geven op het Mutatieformulier en deze voor de 27e van de maand van wijziging in te leveren bij de afdeling Maatschappelijk Domein.
• Instrumenten bij heronderzoek
• Controle van de verplichtingen
• Bijlage 1. Verificatierichtlijnen gemeente Hardenberg 2015
• Bijlage 2. Het stoplichtenmodel
• Bijlage 3. Fraudekompas 2015
• Bijlage 4. Oranje Protocollen
• Bijlage 5. Overzicht van controle instrumenten
• Bijlage 6. Protocol huisbezoek (bijlage 6) • Bijlage 7. Heronderzoeksplan Bbz 2004
Paragraaf 4.2 van het Uitvoeringsplan hoogwaardige handhaving vermeldt het volgende:
De volgende instrumenten worden bij het heronderzoek (periodiek of incidenteel) ingezet:
Het mutatieformulier: iedere klant wordt dit formulier toegezonden, dat alleen moet worden teruggestuurd als er zich wijzigingen in de gezins-, werk- of financiële situatie van de klant en diens gezinsleden hebben voorgedaan. Meteen na het terugsturen van het mutatieformulier krijgt de klant automatisch een nieuw exemplaar. Klanten met regelmatig wisselende inkomsten hoeven geen mutatieformulier in te leveren, een salarisspecificatie is voldoende.
Daarnaast kan uiteraard onderzoek nodig zijn als gevolg van een anonieme tip, een vermoeden van fraude door een consulent (onderzoek dient niet verricht te worden door een generalist) etc.
Hoofdstuk 6 van het Uitvoeringsplan hoogwaardige handhaving vermeldt het volgende:
Naast controle op de gegevens moeten wij ook controleren of de klant zich aan zijn verplichtingen houdt. In de WWB/Ioaw/Ioaz is het accent sterker verschoven naar het nakomen van verplichtingen en door de komst van de Participatiewet zijn de accenten op de maatregelen strenger geworden. De gemeente verwacht van haar klant dat:
Als de klant zijn verplichtingen niet nakomt, kan hij/zij op grond van de wet, Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive, dan wel Afstemmings-/Maatregelverordening een boete, opschorting en/of maatregel op zijn uitkering krijgen.