Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Regeling budgethouders GBTwente 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGemeentelijk Belastingkantoor Twente
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingRegeling budgethouders GBTwente 2021
CiteertitelRegeling Budgethouders GBTwente 2021
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlagestroomschema's regeling budgethouders gbtwente '21

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-2021nieuwe regeling

01-02-2021

bgr-2021-435

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling budgethouders GBTwente 2021

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Algemeen bestuur

Het algemeen bestuur van het GBTwente.

Begroting

Begroting van het GBTwente vastgesteld door het algemeen bestuur van

het GBTwente.

Budgethouder

Elk managementteam-lid (MT) die aangewezen is als budgethouder en

integraal verantwoordelijk is voor het gevoerde beleid en voor alle

aspecten van het gevoerde financiële beheer van het vooraf vastgesteld

financieel budget. Dit budget bewaakt de budgethouder samen met de

controller.

Controller

De controller bewaakt samen met de budgethouders de

Budgetten, geeft vooraf goedkeuring aan verplichtingen ≥ € 10.000 en

accordeert de facturen.

Coördinator

Er zijn voor deze regeling zes coördinatoren en wel voor de voor de

volgende disciplines:

WOZ

Belastingen

KCC

Facilitair (incl. de overhead en overige algemene kosten)

Databeheer

Project GBO

Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van het GBTwente.

Directeur

De directeur van het GBTwente.

Eerste budgethouder

De directeur die uit hoofde van zijn functie verantwoordelijk is voor de beheersing van het totale budget van het GBTwente.

Manager

Lid van het managementteam.

Managementteam

De directeur, de plaatsvervangend directeur en de manager tezamen.

 

 

 

Artikel 2 Aanwijzing van budgethouders

1. De directeur is eerste budgethouder.

2. De directeur kan per budget (kostenplaats) een manager aanwijzen als budgethouder.

 

 

Artikel 3 Verantwoordelijkheden

1. De directeur is eindverantwoordelijk voor de beheersing van de budgetten binnen de kaders van de begroting inclusief tussentijdse wijzigingen van het bestuur.

2. De plaatsvervangend directeur en de manager zijn eindverantwoordelijk voor de beheersing van de budgetten die tot het taakgebied van hun processen behoren.

 

 

Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen

1. De directeur, de plaatsvervangend directeur en de manager zijn namens het bestuur bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven volgens de toegekende budgetten.

2. De tekenbevoegdheid voor het aangaan van de verplichtingen is gelimiteerd tot de vrije budgetruimte van de kostenplaats waar de verplichting/factuur verantwoord wordt e.e.a. conform tabel 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Aangaan verplichtingen en tekenbevoegdheid contracten

 

 

 

 

Aangaan verplichtingen en Tekenbevoegdheid

 

Drempelbedrag

Aangaan bestelling/

Aangaan verplichting

Onderteken contracten / opdrachtbevestiging

< € 1.000

Medewerker bedrijfsbureau

Budgethouder

≥ € 1.000 - < € 50.000

Budgethouder

Budgethouder

≥ € 50.000 - Europese drempel

Budgethouder

Directeur

≥ Europese drempel

Dagelijks bestuur

Dagelijks Bestuur

Tabel 1

 

Artikel 5 Toetsing budget ≥ € 10.000

1. De controller toets of de toekomstige verplichting past binnen het budget van de budgethouder.

a. Bij goedkeuring kan de budgethouder de toekomstige verplichting vanaf de € 10.000 middels een aanbestedingsmemo inbrengen in het twee-wekelijks MT-overleg.

b. Bij onthouding van goedkeuring, dient de Budgethouder eerst over voldoende budget te beschikken.

 

Artikel 6 Aanbestedingsmemo bij toekomstige verplichting ≥ € 10.000

1. Toekomstige verplichtingen vanaf € 10.000 worden vooraf:

a. conform artikel 5 afgestemd met de controller en

b. bij voldoende budget, middels een aanbestedingsmemo, door de budgethouder ingebracht in het twee-wekelijks MT-overleg. De notulist verwerkt de memo en de respons van de MT-leden in de notulen.

2. Bij onvoldoende budget wordt door de budgethouder aan de hand van een aanbestedings-memo in het twee-wekelijks MT-overleg verzocht om uitbreiding van zijn budget middels het schuiven van de budgetten.

 

 

Artikel 7 Vervanging

1. Bij verplichtingen onder de € 50.000 kan bij afwezigheid van de budgethouder een andere budgethouder het contract/de opdrachtbevestiging ondertekenen.

2. Bij verplichtingen vanaf € 50.000 kan bij afwezigheid van de directeur, de plaatsvervangend directeur het contract/de opdrachtbevestiging ondertekenen.

 

 

Artikel 8 Jaarplan, periodieke afstemming en verantwoording

1. Jaarlijks voorafgaand aan het opstellen van de begroting, stelt de budgethouder een financieel jaarplan op met verwachte toekomstige verplichtingen voor het betreffende begrotingsjaar.

2. Ook voor onverwachte tussentijdse toekomstige verplichtingen stelt de budgethouder een uiteenzetting van de (raming van de) kosten op.

3. Indien het gaat om verplichtingen vanaf € 10.000, verzoekt de budgethouder bij het opstellen van de aanbestedingsmemo, de controller, aan de hand van de uiteenzetting van de (raming van de) kosten, te toetsen of de toekomstige verplichting binnen het eigen budget valt.

4. Afstemming tussen de controller en de budgethouders afzonderlijk, over de actuele stand en beheer van ieder budget, vindt tenminste elke maand plaats.

5. Afstemming tussen de controller en alle budgethouders gezamenlijk, over de actuele stand en beheer van alle budgetten, vindt tenminste elk kwartaal plaats.

6. De budgethouder legt aan de directeur verantwoording af over de inhoudelijke en financiële uitvoering van de taken op grond van deze regeling.

 

 

Artikel 9 Informatieverstrekking

1. De controller draagt er zorg voor, dat de directeur en de overige budgethouders beschikken over actuele en volledige informatie over de budgetten waarvoor zij als budgethouder zijn aangewezen.

2. De directeur en de overige budgethouders worden in de gelegenheid gesteld alle gegevens over hun budgetten te raadplegen.

 

 

Hoofdstuk 3 Betalingen

 

 

 

Betalingen ten laste van rekening nummer 28.51.41.228

 

Soort betaling

Opsteller voorstel uitbetaling

Tekenen voor uitbetaling

 

Afstortingen van belastingontvangsten

 

Coördinator Belastingen

Plaatsvervangend directeur

Restitutie

Medewerker debiteuren

Medewerker debiteuren voor zover de afzonderlijke posten in het restitutiebestand allemaal onder de € 25.000 zijn.

Is één van de afzonderlijke posten in het restitutiebestand groter dan € 25.000, dan tekent de plaatsvervangend directeur.

 

 

 

Incasso ten gunste van rekening nummer 28.51.41.228

 

Soort betaling

Opsteller voorstel incasso

Tekenen voor uitbetaling

 

Automatische incasso

Medewerker debiteuren

Plaatsvervangend directeur

 

 

 

Betalingen ten laste van rekening nummer 28.51.41.260

 

Soort betaling

Opsteller voorstel uitbetaling

Tekenen voor uitbetaling

 

Salarisbetalingen

Medewerker HR middels Raet Visma

Directeur

 

 

 

Betalingen ten laste van rekening nummer 28.51.41.260

 

Soort betaling

Opdracht tot uitbetaling in de vorm van

Accorderen factuur

(Digitaal) Fiatteren voor uitbetaling

Overige crediteuren

< € 10.000

 

Factuur

Coördinator

Plaatsvervangend directeur

Overige crediteuren

≥ € 10.000

 

Factuur

Coördinator

Directeur

 

 

Artikel 10 Vervanging bij afwezigheid m.b.t. ondertekening en fiattering

In geval van afwezigheid van de functionarissen aan wie bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de volgende functionarissen:

 

Soort betaling

Bevoegde functionaris

 

1ste vervanger

2e vervanger

Afstortingen van belastingontvangsten

Plaatsvervangend directeur

Directeur

Manager

 

 

Automatische incasso

Plaatsvervangend directeur

 

Directeur

Manager

Restitutie

< 25.000

Medewerker debiteuren

 

> 25.000

Plaatsvervangend directeur

 

Medewerker

debiteuren

 

 

Directeur

 

 

Plaatsvervangend

directeur

 

 

Manager

Salarisbetalingen

Directeur

Plaatsvervangend directeur

 

Manager

 

Overige crediteuren

< 10.000

 

≥ 10.000

 

Plaatsvervangend directeur

 

Directeur

 

Directeur

 

Plaatsvervangend directeur

 

 

 

Tabel 2

 

Artikel 11 Vier-ogen principe

Uitgangspunt bij het verrichten van betalingen aan overige crediteuren is dat niet één en dezelfde bevoegde functionaris handelingen op één volgend mag uitvoeren.

 

Artikel 12 Vervanging bij afwezigheid m.b.t. accorderen

Bij afwezigheid van een coördinator, kan elke andere coördinator als vervanger optreden bij het accorderen van de factuur.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

1. Deze regeling treedt op 1 februari 2021 in werking.

2. Op de in het eerste lid genoemde datum wordt de budgetregeling DIR2020002, met ingangsdatum 1 april 2020, gelijktijdig ingetrokken.

3. De regeling kan worden aangehaald als “Regeling Budgethouders GBTwente 2021”.

 

 

 

 

Gelet op artikel 2 en 8 van Mandaatbesluit GBT 2009 wordt op de volgende wijze uitvoering

gegeven aan het ondermandaat voortvloeiende uit het inkoopbeleid van het Gemeentelijk

Belastingkantoor Twente (GBTwente).

 

 

Hengelo, 1 februari 2021

…………………………………..

De heer R.H.J. Tijink

Directeur Gemeentelijk Belastingkantoor Twente