Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels locaties ondergrondse restafvalcontainers gemeente Oldambt 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels locaties ondergrondse restafvalcontainers gemeente Oldambt 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-06-2021 | vernieuwde regels | 18-05-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;
gelet op een uitspraak van de Raad van State in 2018, moet het college kunnen aantonen dat zij bij het bepalen van een locatie van een ondergrondse container betekenis heeft toegekend aan de betrokken belangen, zoals de gevolgen voor de omwonenden en de verkeersveiligheid;
gelet op artikel 7 van de Afvalstoffenverordening gemeente Oldambt 2020;
Vast te stellen de: Beleidsregels locaties ondergrondse restafvalcontainers gemeente Oldambt 2021
De ‘beleidsregels locaties ondergrondse containers voor huishoudelijk afval’ zijn een formalisering van de tot nu toe gevolgde interne gedragslijn. Deze beleidsregels zullen na vaststelling bij toekomstige containerlocaties gebruikt worden.
Het begrip 'ondergrondse' container is wellicht wat verwarrend. De 'ondergrondse' container heeft ook een bovengronds deel, namelijk de zuil met inworp-opening en het bedieningspaneel.
Bij het bepalen van de locaties voor de ondergrondse containers worden verscheidene uitgangspunten gehanteerd. Om de afweging tussen de belangen consistent en transparant te maken zijn de gehanteerde uitgangspunten neergelegd in deze beleidsregel. Dit draagt bij aan een zorgvuldige belangenafweging. Daarbij gaat het algemeen belang boven het individuele belang. Het algemeen belang is, dat er een optimale verdeling van de locaties van de ondergrondse containers is, zodat er sprake is van een logisch, kostenefficiënt en samenhangend netwerk.
Bij de afweging worden alle genoemde criteria betrokken. Soms zal blijken, dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. In dat geval kiest de gemeente voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing.
De loopafstand tot de dichtstbijzijnde ondergrondse afvalcontainer bedraagt in principe maximaal 300 meter tussen perceel en de ondergrondse afvalcontainer, daar waar mogelijk minder. Gezocht wordt naar een optimum tussen (kosten) efficiency, service en stimulering van afvalscheiding door het brengen van restafval naar de ondergrondse afvalcontainer.
Voor het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers worden in principe geen riolering, kabels en leidingen verlegd. Vooraf wordt hiernaar onderzoek verricht. Indien desondanks tijdens werkzaamheden ten behoeve van de plaatsing blijkt dat een kabel of leiding aanwezig is, waardoor het plaatsen van de ondergrondse afvalcontainer niet mogelijk is, wordt een alternatieve locatie voor de ondergrondse afvalcontainer gezocht.
Het college kan afwijken van punt 13 als dit is op verzoek van of in overeenstemming met de Vereniging van Eigenaren of de woningbouwcorporatie. Wanneer een ondergrondse afvalcontainer in particuliere grond wordt gezet, dan sluit de gemeente een overeenkomst tussen de grondeigenaar en de gemeente in verband met opstalrecht. Dit om ervoor te zorgen dat de ondergrondse afvalcontainer bij overdracht naar een andere eigenaar kan blijven liggen.