Organisatie | Eemsdelta |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Basisregistratie Personen van de gemeente Eemsdelta 2021 |
Citeertitel | Reglement Basisregistratie personen Gemeente Eemsdelta 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 2.34 van de Wet basisregistratie personen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-06-2021 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 18-05-2021 |
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Gelet op de Verordening en artikel 3.8 Wet BRP en gelet op artikel 6 lid 1 sub e AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (verder: BRP) van de gemeente Eemsdelta aan organen van de gemeente Eemsdelta worden verstrekt, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van de hen opgedragen taken.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Op grond van artikel 3.9 lid 2 Wet BRP kunnen gegevens worden verstrekt uit de gemeentelijke BRP aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. De verstrekking als bedoeld in dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 5: Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin dit Reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
De Privacy Officer is bevoegd om wijzigingen aan te brengen in de samenstelling van de bij dit Reglement behorende bijlage(n).
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 mei 2021,
R. Koch, gemeentesecretaris
G. Beukema, burgemeester
Bijlage 1: Lijst van organisatie onderdelen van de gemeente die inzage hebben in de gemeentelijke BRP.
Medewerkers van onderstaande clusters hebben inzage in de persoonsgegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de wettelijke taken en overige taken. Deze laatste hebben betrekking op beleidsmatige taken van de gemeente Eemsdelta.
• inburgering, wet kinderopvang | Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Reglement BRP 2021-Gemeente Eemsdelta
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) te betrekken.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. De onderhavige regeling voorziet in:
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de Gemeente Eemsdelta over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de Gemeente Eemsdelta beheerde voorzieningen.
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de Gemeente Eemsdelta woont.
Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1: Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de Gemeente Eemsdelta woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de Gemeente Eemsdelta op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de Gemeente Eemsdelta wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. De Gemeente Eemsdelta heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de Gemeente Eemsdelta woonachtig zijn, neemt de Gemeente Eemsdelta het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht.
Ook voor de verstrekking aan de gegevensmakelaar wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit.
Artikel 2: Verstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang:
De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden versterkt over inwoners van de gemeente Eemsdelta. Die gegevens mogen worden versterkt aan nader te bepalen categorieën derden die de werkzaamheden uitvoeren.
De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:
Derden met schriftelijke toestemming :
Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.
Beperkte gegevensverstrekking:
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens:
Op grond van de Wet BRP is bepaald dat burgers het recht hebben om “verstrekkingsbeperking” (artikel 3.21 wet BRP) aan te vragen. De burger heeft het recht om in de door de wet aangewezen gevallen, geen verstrekking van zijn gegevens aan derden te laten plaatsvinden. Vaak gaat het hier om het adres van betrokkene.
De verstrekking aan overheidsorganen kan niet worden tegengegaan. Het doel van de BRP is namelijk het verstrekken van persoonsgegevens aan overheidsorganen die deze gegevens nodig hebben voorde uitvoering van hun taken. Het voorkomen van verstrekking zou deze doelstelling teniet doen.
In bepaalde gevallen moet de gemeente een belangenafweging maken tussen de noodzaak van de aanvraag en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene. Het gaat dan om een verstrekking aan een derde die uit hoofde van ambt of beroep gewoonlijk met gerechtelijke werkzaamheden is belast, of aan een derde aan wie de gegevens moeten worden verstrekt omdat dat is voorgeschreven in een algemeen verbindend voorschrift.
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens.
Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, moet hij sinds 1 januari 2010, dat gegeven, uit de BRP betrekken. Deze regeling geldt ook voor organen van de gemeente.
Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen.
Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden en door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarom al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.
Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.
Artikel 5. Onvoorziene gevallen
Het college beslist in onvoorziene gevallen. In die situaties dat het reglement geen duidelijkheid biedt of aan een verzoeker gegevens uit de basisregistratie mogen worden verstrekt, zal de Privacy Officer, die voor uitvoering van het reglement zorg draagt, een besluit vragen van het college als verantwoordelijke voor het beheer en de bijhouding van de basisregistratie.
Dit reglement kan slechts worden gewijzigd door de beveiligingsbeheerder. Deze bepaling is nodig om te voorkomen dat door anderen dan de beveiligingsbeheerder van de basisregistratie wijzigingen in het reglement worden aangebracht. Hierdoor ontstaan er oncontroleerbaar verschillen met de verleende autorisaties.
Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel
Het reglement treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit. Bij een wijziging treedt het reglement in werking op de dag van het besluit van burgemeester en wethouders.