Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemsdelta

Reglement Basisregistratie Personen van de gemeente Eemsdelta 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemsdelta
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Basisregistratie Personen van de gemeente Eemsdelta 2021
CiteertitelReglement Basisregistratie personen Gemeente Eemsdelta 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 2.34 van de Wet basisregistratie personen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-06-202101-01-2021Nieuwe regeling

18-05-2021

gmb-2021-169013

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Basisregistratie Personen van de gemeente Eemsdelta 2021

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Eemsdelta

Gelet op:

  • artikel 2.34, artikel 3.8, artikel 3.9 en artikel 3.11 van de Wet basisregistratie personen (verder: Wet BRP);

  • artikel 2, artikel 23, artikel 32 en bijlage 1 Besluit Basisregistratie personen (verder: Besluit BRP)

  • de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Eemsdelta 2021(verder: de Verordening);

  • de Algemene Verordening Gegevensbescherming (verder: AVG);

  • artikel 156 Gemeentewet.

BESLUIT:

vast te stellen het Reglement Basisregistratie Personen van de gemeente Eemsdelta 2021.

 

 

 

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gelet op de Verordening en artikel 3.8 Wet BRP en gelet op artikel 6 lid 1 sub e AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (verder: BRP) van de gemeente Eemsdelta aan organen van de gemeente Eemsdelta worden verstrekt, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de BRP (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en door selectie.

  • 3.

    Organisatieonderdelen van de gemeente hebben inzage in de gemeentelijke BRP. Een overzicht van hun taken en welke persoonsgegevens ingezien mogen worden zijn vermeld in bijlage 1 van dit Reglement.

 

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

Op grond van artikel 3.9 lid 2 Wet BRP kunnen gegevens worden verstrekt uit de gemeentelijke BRP aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. De verstrekking als bedoeld in dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als vermeld in bijlage 2 van dit Reglement;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als vermeld in bijlage 2 van dit Reglement;

  • 3.

    De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 4.

    Over een ingezetene van de gemeente Eemsdelta kunnen gegevens uit de gemeentelijke BRP worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 5.

    De in dit artikel bedoelde gegevensverstrekking vindt plaats met inachtneming van artikel 3.21 van de Wet BRP.

  • 6.

    In voorkomende gevallen kan de Privacy Officer een verzoek voorleggen aan het college van burgemeester en wethouders, met vermelding van de gemaakte belangenafweging.

 

Artikel 3: Terugmeldplicht

  • 1.

    Een orgaan van de gemeente Eemsdelta die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven als vermeld in bijlage 1 Besluit BRP, dat hij verstrekt heeft gekregen uit de gemeentelijke BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

 

Artikel 4: Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder BRP houdt op grond van artikel 3.11 Wet BRP gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking, aantekening van de verstrekking.

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

 

Artikel 5: Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin dit Reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 6: Wijzigingen

De Privacy Officer is bevoegd om wijzigingen aan te brengen in de samenstelling van de bij dit Reglement behorende bijlage(n).

 

Artikel 7: Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit Reglement wordt aangehaald als: Reglement Basisregistratie personen Gemeente Eemsdelta 2021.

  • 2.

    Dit Reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021.

  • 3.

    Per 1 januari 2021 worden de volgende reglementen vervallen verklaard:

  • Reglement BRP 2014 Loppersum, in werking getreden op 10 november 2015;

  • Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen van de gemeente Delfzijl, dat in werking is getreden op 4 april 2017;

  • Reglement basisregistratie personen van de gemeente Appingedam (Reglement BRP) dat in werking is getreden op 30 mei 2017.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 mei 2021,

R. Koch, gemeentesecretaris

G. Beukema, burgemeester

Bijlage 1: Lijst van organisatie onderdelen van de gemeente die inzage hebben in de gemeentelijke BRP.

Medewerkers van onderstaande clusters hebben inzage in de persoonsgegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de wettelijke taken en overige taken. Deze laatste hebben betrekking op beleidsmatige taken van de gemeente Eemsdelta.

 

Cluster:

Mens en Maatschappij

 

Wettelijk kader/taken

 

Gegevensset BRP

 

• Beleid en expertise & OOV

• Ondersteuning

• Werkbedrijf

• Werk en participatie

• Inkomen

• WMO

• Jeugd en jongeren

• openbare orde en veiligheid

• rampenbestrijding

• handhavingsbeleid

• inburgering, wet kinderopvang

• arbeidsinschakeling

• bijstandstaken

• minimaregelingen

• beheer van uitkeringen

• participatiewet

• wet werk en bijstand

• IOAW

• IOAZ

• WMO

• Regeling gehandicaptenparkeerkaart

• Jeugdwet

• leerlingenvervoer

• leerplicht

• onderwijs

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

 

Fysieke leefomgeving en economie

Wettelijk kader/taken

 

Gegevensset BRP

 

• Ruimtelijke ontwikkeling , economie en leefomgeving

• Vergunningen, ruimtelijke ordening en vastgoedontwikkeling

• Toezicht en handhaving

• Beleid en realisatie openbare ruimte

• Beheer openbare ruimte

• Beheer en onderhoud openbare ruimte

• gebiedsontwikkeling

• verkeersbesluiten

• recreatie en toerisme

• omgevingsvergunningen

• APV vergunningen/ontheffingen

• wet op de kansspelen

• drank- en horecawet

• vastgoedontwikkeling

• grondzaken

• welstandsbeleid

• bestemmingsplannen

• toezien naleving bestemmingsplan

• parkeercontrole

• controle naleving vergunningen

• handhaving WABO

• handhavingsbeleid

• controle evenementen

• BIBOB beleid

• beheer en onderhoud openbare (buiten)ruimte

• afvalbeleid

• milieu

• rioleringen

• faciliteren evenementen

• gladheidsbestrijding

• gemeentelijke begraafplaatsen (administratie en uitvoering Wet op de lijkbezorging)

• onkruidbestrijding

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

 

Interne en externe dienstverlening (vervolg)

Wettelijk kader/taken

Gegevensset BRP

• Juridisch en inkoop

• P&O

• Financien

• Informatievoorziening

• Juridische zaken

• Inkoop

• Personeels- en salarisadministratie

• Gemeentelijke financiële administratie

• Registratie post- en archiefstukken

• ICT informatiebeveiliging (Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties)

• Beheer applicatielandschap/applicatiebeheer

• GEO/GIS

• Informatievoorziening

• big data

• Onderzoek & statistiek

• Beheer basisregistraties

• Gebiedskompas

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

 

Opgaven en programma's

Wettelijk kader/taken

Gegevensset BRP

Opgaven en programma's

Activiteiten die voortkomen uit maatschappelijke opgaven

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

 

Bijlage 2  

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.

 

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Eemsdelta

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus

Migrantenhulp/vluchtelingenhulp

Migrantenorganisaties in de gemeente

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude, tegengaan illegale (spook) bewoning

Woningcorporaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed

Cultuurorganisaties

Ouderenondersteuning

Ouderenorganisaties

Maatschappelijke of filantropische doelen

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen

Achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen

Bewindvoerders

Bevordering vrouwenwelzijn

Vrouwenorganisaties

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Thuiszorgorganisaties

Onderlinge hulp patiënten

Patiëntenverenigingen

Bevorderen van sportgezondheid

Sportverenigingen en organisaties

Het bieden van financieringsoplossingen zoals de starterslening, duurzaamheidslening.

Stichting stimuleringsfonds volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN)

Wetenschappelijke doeleinden

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het gebied van

Statistiek, onderzoek, burgerparticipatie

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het gebied van

Belangenbehartiging vervolgingsslachtoffers

Instellingen / organisaties ten behoeve van

Contact leggen met nabestaanden over de bijhouding van en administratie over graven

Oorlogsgravenstichting

Adviseren van de Pensioenraad over toekenning van pensioenuitkering aan burgers

Stichting 40-45

Reclassering en verslavingszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het gebied van

Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan wel uitvoering van de Jeugdwet (voorbeelden: huiselijk geweld, kindermishandeling).

Veilig thuis (voorheen Stichting Huiselijk Geweld (SHG) en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK)

 

Algemene toelichting

Reglement BRP 2021-Gemeente Eemsdelta

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) te betrekken.

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. De onderhavige regeling voorziet in:

  • een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de Gemeente Eemsdelta.

  • de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de Gemeente Eemsdelta

  • de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt.

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de Gemeente Eemsdelta over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de Gemeente Eemsdelta beheerde voorzieningen.

 

Ingeschrevene en ingezetene

Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de Gemeente Eemsdelta woont.

 

Derde

Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1: Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de Gemeente Eemsdelta woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de Gemeente Eemsdelta op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

Zolang de Wet BRP door de Gemeente Eemsdelta wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. De Gemeente Eemsdelta heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de Gemeente Eemsdelta woonachtig zijn, neemt de Gemeente Eemsdelta het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht.

Ook voor de verstrekking aan de gegevensmakelaar wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit.

 

Artikel 2: Verstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang:

De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden versterkt over inwoners van de gemeente Eemsdelta. Die gegevens mogen worden versterkt aan nader te bepalen categorieën derden die de werkzaamheden uitvoeren.

De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.

Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:

  • die samenhangen met een overheidstaak;

  • gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;

  • waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.

Derden met schriftelijke toestemming :

Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.

Beperkte gegevensverstrekking:

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens:

  • de naam

  • het geslacht

  • de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner

  • het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner

  • het adres

  • de bijhoudingsgemeente

  • de geboortedatum

  • de datum van overlijden.

Op grond van de Wet BRP is bepaald dat burgers het recht hebben om “verstrekkingsbeperking” (artikel 3.21 wet BRP) aan te vragen. De burger heeft het recht om in de door de wet aangewezen gevallen, geen verstrekking van zijn gegevens aan derden te laten plaatsvinden. Vaak gaat het hier om het adres van betrokkene.

De verstrekking aan overheidsorganen kan niet worden tegengegaan. Het doel van de BRP is namelijk het verstrekken van persoonsgegevens aan overheidsorganen die deze gegevens nodig hebben voorde uitvoering van hun taken. Het voorkomen van verstrekking zou deze doelstelling teniet doen.

In bepaalde gevallen moet de gemeente een belangenafweging maken tussen de noodzaak van de aanvraag en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene. Het gaat dan om een verstrekking aan een derde die uit hoofde van ambt of beroep gewoonlijk met gerechtelijke werkzaamheden is belast, of aan een derde aan wie de gegevens moeten worden verstrekt omdat dat is voorgeschreven in een algemeen verbindend voorschrift.

 

Artikel 3. Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens.

Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, moet hij sinds 1 januari 2010, dat gegeven, uit de BRP betrekken. Deze regeling geldt ook voor organen van de gemeente.

Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen.

 

Artikel 4: Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden en door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarom al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.

Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.

 

Artikel 5. Onvoorziene gevallen

Het college beslist in onvoorziene gevallen. In die situaties dat het reglement geen duidelijkheid biedt of aan een verzoeker gegevens uit de basisregistratie mogen worden verstrekt, zal de Privacy Officer, die voor uitvoering van het reglement zorg draagt, een besluit vragen van het college als verantwoordelijke voor het beheer en de bijhouding van de basisregistratie.

 

Artikel 6. Wijzigingen

Dit reglement kan slechts worden gewijzigd door de beveiligingsbeheerder. Deze bepaling is nodig om te voorkomen dat door anderen dan de beveiligingsbeheerder van de basisregistratie wijzigingen in het reglement worden aangebracht. Hierdoor ontstaan er oncontroleerbaar verschillen met de verleende autorisaties.

 

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

Het reglement treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit. Bij een wijziging treedt het reglement in werking op de dag van het besluit van burgemeester en wethouders.