Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2021 |
Citeertitel | Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2021. |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2021. |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2021 | 31-12-2022 | nieuwe regeling | 25-05-2021 | RIS308847 OCW/10102369 |
Ten behoeve van het primair onderwijs in Den Haag is er een nieuwe Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2021 opgesteld conform de uitgangspunten van de Kadernota subsidiebeleid Den Haag 2020-2023 (RIS305416), de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 (RIS305417) en de Verordening gelijkstelling onderwijs Den Haag 2019 (RIS301035). De Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2021 volgt de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2020 (RIS306280) op. Na de inwerkingtreding van de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2020 is gebleken dat deze in 2021 op meerdere punten bijstelling en aanvulling zou behoeven. Om deze reden is ervoor gekozen een nieuwe subsidieregeling op te stellen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2021.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2.2.2, 2.3.2, 2.4.2, 2.5.2, 2.6.2, 2.7.2, 3.2.2, 3.3.2, 3.4.2, 3.5.2, 3.6.2, 4.2.2, 5.2.2, 5.3.2, 5.4.2, 5.5.2, 5.6.2, 6.2.2, 6.3.2 en 7.2.2 bedoelde activiteiten.
De periode van indiening is, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV:
a. 1 juni tot en met 31 augustus in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;
b. 1 oktober tot en met 30 november van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;
c. 1 december voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft tot en met 30 september van het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
Artikel 1.4Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten als bedoeld in de artikelen 2.2.2, 2.3.2, 2.4.2, 2.5.2, 2.6.2, 2.7.2, 3.2.2, 3.3.2, 3.4.2, 3.5.2, 3.6.2, 4.2.2, 5.2.2, 5.3.2, 5.4.2, 5.5.2, 5.6.2, 6.2.2, 6.3.2 en 7.2.2.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger werkt mee aan het onderzoek op grond van de door het college aangewezen toezichthouder;
b. de subsidieontvanger werkt mee aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie;
c. de subsidieontvanger stelt, op verzoek van het college, de ervaringen en ontwikkelde producten ter beschikking aan andere scholen of instellingen.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder a en b, nadat de volledige digitale subsidieaanvraag om subsidie is ingediend.
Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze:
a. subsidies bedoeld in artikel 1.3 tweede lid, onder a, worden bevoorschot in twee termijnen:
bij de subsidieverlening een voorschot van 60% van de verleende subsidie en in juli 2022 een voorschot van 40% van de verleende subsidie;
b. subsidies bedoeld in artikel 1.3 tweede lid, onder b of c, worden bevoorschot met 100% van de verleende subsidie in één keer.
Artikel 1.8 Wijze van verantwoorden
In aanvulling op artikel 17, vierde en vijfde lid, van de ASV bevat de subsidieaanvraag tot vaststelling tevens:
a. een bestuursverklaring volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model;
b. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk en financieel verslag, waarbij afwijkingen op hoofdposten van de begroting die groter zijn dan 10% worden toegelicht en waarbij de BTW zichtbaar is in de financiële verantwoording.
Hoofdstuk 2Subsidie meer kansengelijkheid in het Haagse onderwijs
Paragraaf 2.1Algemene bepaling
Artikel 2.1.1Doel van de subsidies van hoofdstuk 2
Het achterliggende maatschappelijke doel is om de kansengelijkheid voor alle Haagse kinderen te verbeteren, zodat zij hun potentieel optimaal kunnen benutten en later succesvol deel kunnen nemen aan de maatschappij.
Paragraaf 2.2Subsidie versterken van de kwaliteit van het onderwijs
Artikel 2.2.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs op scholen met veel leerlingen uit een kansarme (thuis)omgeving, zodat scholen leerlingen beter kunnen toerusten op het vervolgonderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een lerend netwerk dat of een kenniswerkplaats die:
Artikel 2.2.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 50.000,- per subsidieaanvraag.
Artikel 2.2.6Wijze van verdeling
De rangschikking is als volgt:
a. als eerste worden aanvragen gehonoreerd op volgorde van digitale ontvangst van de aanvraag aan aanvragers die een lerend netwerk of kenniswerkplaats faciliteren en het derde uitvoeringsjaar ingaan;
b. daarna worden aanvragen gehonoreerd op volgorde van digitale ontvangst aan aanvragers die een lerend netwerk of kenniswerkplaats faciliteren en het tweede uitvoeringsjaar ingaan.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2.3Subsidie extra en intensieve leertijd
Artikel 2.3.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat Haagse leerlingen uit een minder kansrijke thuisomgeving gebruik kunnen maken van extra en intensieve leertijd ter aanvulling op het reguliere onderwijsprogramma.
De uitvoering van de activiteiten, genoemd in het eerste lid, moeten:
a. tijdens en buiten schooltijd plaats vinden door of onder supervisie van een bevoegde leerkracht.;
b. bijdragen aan de beheersing van de Nederlandse taal om onderwijsachterstanden zoals genoemd in artikel 165 WPO te voorkomen en te bestrijden; en,
c. gericht zijn op het verbreden van de leefwereld en het ontwikkelen van creativiteit, talent, persoonlijke vorming en samenleven.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
a. een schoolbestuur met in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs dat een samenwerking heeft met voorschoolse educatie, of;
b. een rechtspersoon die namens een schoolbestuur met in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs dat een samenwerking heeft met voorschoolse educatie.
Ten behoeve van de activiteit, bedoeld in artikel 2.3.1, eerste lid, onder a, kan slechts een schoolbestuur of door een schoolbestuur aangewezen rechtspersoon aanvragen dat in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarin subsidie wordt aangevraagd, reeds subsidie heeft ontvangen voor dezelfde activiteit.
Artikel 2.3.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie ten behoeve van de activiteit, bedoeld in artikel 2.3.2 eerste lid, onder a, bedraagt maximaal 75% van de subsidie die in het voorgaande kalenderjaar aan het desbetreffende schoolbestuur ten behoeve van deze activiteit is verstrekt.
Artikel 2.3.6Wijze van verdeling op grond van artikel 2.3.2, eerste lid onder a
Artikel 2.3.7Wijze van verdeling op grond van artikel 2.3.2, eerste lid onder b
Honorering van aanvragen op grond van artikel 2.3.2, eerste lid, onder b, die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op de volgende wijze:
a. eerst worden de schoolscores zonder drempel van alle scholen, waarvoor een aanvraag om subsidie is ingediend, bij elkaar opgeteld, waarbij voor LKP scholen de schoolscore zonder drempel 30% lager wordt gehanteerd, en voor SBO scholen een schoolscore zonder drempel van 400 wordt gehanteerd;
b. daarna wordt het totaal beschikbare bedrag, bedoeld in artikel 2.3.5 tweede lid, gedeeld door de totale schoolscore als genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per scorepunt;
c. het subsidiebedrag is het bedrag per scorepunt, bedoeld onder b, vermenigvuldigd met de schoolscore, bedoeld onder a;
d. de te verlenen subsidie aan het schoolbestuur bestaat uit de som van de bedragen, bedoeld onder c, van alle onder het schoolbestuur ressorterende scholen.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 2.4Subsidie doorgaande lijn vve
Artikel 2.4.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het bevorderen van de ontwikkeling van het jonge kind met een doelgroepindicatie voor een goede start in het basisonderwijs met zo min mogelijk taal- en ontwikkelingsachterstand.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het inzetten van de intern begeleider ten behoeve van de doelgroeppeuters in de kinderopvang met ve.
Artikel 2.4.3Voorwaarden aanvraag subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen met een samenwerkingsovereenkomst met een kinderopvang met ve.
Artikel 2.4.6Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op de volgende wijze:
a. eerst wordt het aantal doelgroeppeuters op alle voorscholen, waarvoor een aanvraag om subsidie is ingediend, bij elkaar opgeteld;
b. daarna wordt het totaal beschikbare bedrag, bedoeld in artikel 2.4.5 eerste lid, gedeeld door het totaal aantal doelgroeppeuters als genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per doelgroeppeuter;
c. het subsidiebedrag per aanvrager is het bedrag per doelgroeppeuter, bedoeld onder b, vermenigvuldigd met het totale aantal doelgroeppeuters per aanvrager, bedoeld onder a.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 2.5Subsidie soepele overgangen
Artikel 2.5.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat alle kinderen in dezelfde periode aangemeld worden bij de school van hun keuze en zodoende evenveel kans hebben op een plek op deze school.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het in stand houden en verbeteren van een applicatie die het proces van aanmelden in het primair onderwijs ondersteunt en voor de coördinatie en uitvoering van de aanmeldprocedure voor het primair onderwijs in Den Haag, zodat de aanmeldprocedure eerlijk, transparant en soepel verloopt.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur dat namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2.5.2 uitvoert ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 2.5.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 210.000,- per aanvrager.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Artikel 2.6.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het laten instromen van NT2 leerlingen op een passend niveau in het voortgezet onderwijs.
Artikel 2.6.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie voor de activiteit:
Artikel 2.6.6Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 2.7Subsidie ondersteuning in de advisering en de overstap naar het voortgezet onderwijs
Artikel 2.7.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat alle kinderen een objectief en passend advies naar het voortgezet onderwijs krijgen dat recht doet aan hun capaciteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. activiteiten gericht op het trainen of coachen van onderwijsprofessionals, zodat zij zich meer bewust worden van de rol die zij spelen bij schooladvisering en schoolloopbaankeuzes en meer interculturele competenties kunnen ontwikkelen; en,
b. activiteiten gericht op het versterken van vaardigheden van ouders en leerlingen ter voorbereiding van de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen die behoren tot de 35% in Den Haag gevestigde scholen met de hoogste OA-score op 1 oktober van het voorafgaande jaar.
Artikel 2.7.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 5.000,- per aanvraag.
Artikel 2.7.6Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Hoofdstuk 3Subsidie voldoende, bekwame en innoverende onderwijsprofessionals
Paragraaf 3.1Algemene bepaling
Artikel 3.1.1Doel van de subsidies van hoofdstuk 3
Het achterliggende maatschappelijke doel is om te zorgen dat er in Den Haag voldoende bekwame onderwijsprofessionals beschikbaar zijn, zodat iedere leerling kwalitatief goed onderwijs in Den Haag kan krijgen.
Paragraaf 3.2Subsidie leren en innoveren in netwerken
Artikel 3.2.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat onderwijsprofessionals in het Haagse onderwijs van elkaar leren en samen innoveren, zodat zij beter toegerust zijn voor het geven van onderwijs in de grootstedelijke context en daardoor gelijke onderwijskansen kunnen bevorderen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die onderwijsprofessionals de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan een lerend netwerk dat:
a. het thema kansengelijkheid en onderwijs in de grootstedelijke context omvat;
b. bestaat uit onderwijsprofessionals van meerdere scholen en van meerdere besturen;
c. onderwijsprofessionals de mogelijkheid biedt om samen met vakgenoten hun kennis te delen en zich te ontwikkelen in hun vakgebied in een grootstedelijke context;
d. activiteiten ontplooit om de opgedane kennis met andere netwerken of onderwijsprofessionals jaarlijks te delen; en,
e, waarin wordt samengewerkt met een universiteit of hogeschool.
Artikel 3.2.3 Voorwaarden aanvraag subsidie
Een schoolbestuur kan slechts voor een periode van maximaal drie opeenvolgende jaren een aanvraag doen ten behoeve van dezelfde activiteiten en dezelfde school of scholen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 3.2.5Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 35.000,- per subsidieaanvraag.
Artikel 3.2.7Wijze van verdeling
De rangschikking is als volgt:
a. als eerste worden aanvragen gehonoreerd op volgorde van digitale ontvangst die een lerend netwerk of kenniswerkplaats faciliteren en het derde uitvoeringsjaar ingaan;
b. als tweede worden aanvragen gehonoreerd op volgorde van digitale ontvangst die een lerend netwerk of kenniswerkplaats faciliteren en het tweede uitvoeringsjaar ingaan;
c. als derde worden aanvragen gehonoreerd op volgorde van digitale ontvangst die een lerend netwerk of kenniswerkplaats willen starten.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 3.3Subsidie opleidingsscholen
Artikel 3.3.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het realiseren van opleidingsscholen in Den Haag waarmee voldoende onderwijsprofessionals in de praktijk opgeleid kunnen worden om de vacatures in het Haagse onderwijs voor de komende jaren in te vullen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten ten behoeve van een opleidingsschool, bestaande uit:
Artikel 3.3.3Voorwaarden aanvraag subsidie
In aanvulling op artikel 3.3.2 gelden voor de aanvraag de volgende voorwaarden:
a. de bij de opleidingsschool betrokken scholen zijn op het moment van indiening van de subsidieaanvraag niet gekwalificeerd als zwak of zeer zwak door de Inspectie van het Onderwijs;
b. een deel van het programma binnen de opleidingsschool is gericht is op het verwerven van competenties die benodigd zijn voor de grootstedelijke context waarbinnen onderwijsprofessionals in Den Haag werkzaam zijn, en;
c. aan de uitvoeringsfase van de opleidingsschool nemen minimaal vijf basisscholen en minimaal één lerarenopleiding deel.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager bij een aanvraag ten behoeve van de uitvoeringsfase een opleidingsplan van de opleidingsschool de volgende gegevens over:
a. een beschrijving van de samenhang tussen het deel van het curriculum dat in de school wordt verworven en het gedeelte van het curriculum dat in de lerarenopleiding wordt verworven;
b. een heldere visie van de opleidingsschool op opleiden, begeleiden en beoordelen van hun studenten;
c. een plan gericht op professionalisering van de betrokken opleiders van de opleidingsschool en de wijze waarop systematisch de kwaliteit van die opleiders wordt geborgd;
d. een beschrijving van de afspraken over de rol, de taken en de verantwoordelijkheden van de bij de opleidingsschool betrokken scholen en lerarenopleiding over de beoordeling en toetsing van de studenten;
e. een overzicht van de duur van het traject en het aantal uren dat de student doorloopt binnen de school en het aantal uren en de wijze van begeleiding van de student;
f. een beschrijving van de wijze van toetsen en beoordelen van de voortgang van de studenten; en,
g. een ondertekende samenwerkingsovereenkomst waarin betrokken partijen bovengenoemde afspraken formeel bekrachtigen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 3.3.5Hoogte van de subsidie
Artikel 3.3.7Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 3.4Subsidie convenant noodplan lerarentekort Den Haag
Artikel 3.4.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is om uitvoering te geven aan het ‘Convenant noodplan lerarentekort Den Haag’ zoals vastgelegd op 9 juli 2020 en afgesproken in de Haagse Onderwijskamer.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de maatregelen zoals opgenomen in het ‘Convenant noodplan lerarentekort Den Haag’.
Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3.4.2 wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor primair onderwijs dat namens alle betrokken schoolbesturen met in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs deze activiteiten uitvoert.
Artikel 3.4.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 500.000,- per aanvrager.
Artikel 3.4.6Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 3.5Subsidie Programma zij-instroom primair onderwijs Den Haag
Artikel 3.5.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is om bij te dragen aan de uitvoering van het Programma zij-instroom primair onderwijs Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de activiteiten zoals opgenomen in het Programma zij-instroom primair onderwijs Den Haag.
Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3.5.2 wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor primair onderwijs dat namens alle aan het in artikel 3.5.2 genoemde Programma deelnemende schoolbesturen met in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs deze activiteiten uitvoert.
Artikel 3.5.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 600.000,- per aanvrager.
Artikel 3.5.6Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 3.6Subsidie conciërge
Artikel 3.6.1Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is scholen te stimuleren conciërges of personeel voor het vervullen van conciërgetaken in dienst te nemen zodat leerkrachten zich beter kunnen richten op hun kerntaken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van de loonkosten van conciërges binnen en buiten schooltijden.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van alle in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs.
Artikel 3.6.5Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op de volgende wijze:
a. eerst wordt het aantal leerlingen (peildatum 1 oktober van het jaar voorafgaand aan de aanvraag) op alle scholen waarvoor een aanvraag om subsidie is ingediend, bij elkaar opgeteld;
b. daarna wordt het totaal beschikbare bedrag, bedoeld in artikel 3.6.4 eerste lid, gedeeld door het totaal aantal leerlingen als genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per leerling;
c. het subsidiebedrag per aanvrager is het bedrag per leerling bedoeld onder b, vermenigvuldigd met het totale aantal leerlingen per aanvrager, bedoeld onder a.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Hoofdstuk 4Subsidie leren samenleven op school
Paragraaf 4.1Algemene bepaling
Artikel 4.1.1Doel van de subsidies van hoofdstuk 4
Het achterliggende maatschappelijke doel is dat leerlingen op Haagse scholen met elkaar leren samenleven, elkaar leren respecteren en de school een (sociaal) veilige omgeving is waarin zij weloverwogen keuzes kunnen maken en tot verantwoorde wereldburgers kunnen opgroeien.
Paragraaf 4.2Subsidie burgerschap en schoolveiligheid
Artikel 4.2.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het bevorderen van een veilig schoolklimaat waarin leerlingen zich op eigen wijze kunnen ontwikkelen en zichzelf durven zijn.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. activiteiten gericht op het ontwikkelen van een klimaat op school waarin leerlingen zich veilig voelen;
b. activiteiten gericht op het doorontwikkelen van een anti-pestprogramma;
c. activiteiten gericht op het ontwikkelen van democratisch burgerschap;
d. activiteiten die professionals in scholen ondersteunen bij het omgaan met actuele thema’s op het gebied van veiligheid in en om de school;
e. het door de school inzetten van een expert op het gebied van schoolveiligheid voor ondersteuning in het opstellen of actualiseren van een schoolveiligheidsplan.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 4.2.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 5.000,- per subsidieaanvraag.
Artikel 4.2.6Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Hoofdstuk 5Subsidie een brede leer en ontwikkelomgeving
Paragraaf 5.1Algemene bepaling
Artikel 5.1.1Doel van de subsidies van hoofdstuk 5
Het achterliggende maatschappelijke doel is om door een intensieve samenwerking tussen school, opvang, ouders en omgeving de onderwijs- en ontwikkelkansen van kinderen te vergroten.
Paragraaf 5.2Subsidie integrale aanpak brede ontwikkeling leerlingen
Artikel 5.2.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is de vorming of instandhouding van een brede buurtschoolvoorziening of IKC te bevorderen.
Subsidie wordt daarnaast uitsluitend verstrekt voor de uitvoering van activiteiten binnen een brede buurtschool, waaronder begrepen een IKC, op scholen zonder vve voor:
a. tijdelijke extra personele inzet op het IKC;
b. tijdelijke inhuur van specifieke externe deskundigheid;
c. deskundigheidsbevordering en gezamenlijke studiedagen van personeel ten aanzien van de ontwikkeling van een IKC;
d. de activiteiten, voor leerlingen tijdens en buiten schooltijd gericht op het verbreden van de leefwereld en die meerwaarde hebben voor creativiteit, talent, persoonlijke groei en vorming en samen leren.
Artikel 5.2.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie ten behoeve van de activiteit bedoeld in artikel 5.2.2 eerste lid, bedraagt maximaal € 30.000,- per IKC per jaar.
Artikel 5.2.6Wijze van verdeling
Indien het subsidieplafond nog niet bereikt is wordt het resterende bedrag verdeeld onder de aanvragen, bedoeld in artikel 5.2.2, tweede lid, op de volgende wijze:
a. eerst wordt het aantal leerlingen, met inachtneming van peildatum 1 oktober van het jaar voorafgaand aan de aanvraag, op alle scholen, waarvoor een aanvraag om subsidie is ingediend, bij elkaar opgeteld;
b. daarna wordt het bedrag, bedoeld in artikel 5.2.4, na aftrek van het bedrag van de gehonoreerde aanvragen, bedoeld in het tweede lid, gedeeld door het totaal aantal leerlingen als hiervoor genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per leerling;
c. het subsidiebedrag per aanvrager is het bedrag per leerling, bedoeld onder b, vermenigvuldigd met het totale aantal leerlingen per aanvrager, bedoeld onder a.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 5.3Subsidie cultuureducatie
Artikel 5.3.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is de brede, culturele ontwikkeling stimuleren van Haagse kinderen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de culturele activiteiten zoals opgenomen in de Brochure Vonk.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 5.3.5Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op de volgende wijze:
a. eerst wordt het aantal leerlingen op alle scholen, waarvoor een aanvraag om subsidie is ingediend, bij elkaar opgeteld;
b. daarna wordt € 480.000,- gedeeld door het totaal aantal leerlingen als genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per leerling;
c. het subsidiebedrag per schoolbestuur is het bedrag per leerling, bedoeld onder b, vermenigvuldigd met het totale aantal leerlingen per schoolbestuur.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 5.4Subsidie schoolsportcoördinator
Artikel 5.4.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is kennis maken met verschillende sporten, worden gestimuleerd en begeleidt naar structurele sportdeelname en tegelijkertijd een gezonde leefstijl aanleren door inzet van de vakleerkracht lichamelijke opvoeding.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op:
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 5.4.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 14.710,- per school.
Artikel 5.4.6Wijze van verdeling
De rangschikking is als volgt:
a. als eerste worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen die gevestigd zijn in de stadsdelen Laak, Centrum, Escamp, Loosduinen en Leidschenveen-Ypenburg;
b. als tweede worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen die gevestigd zijn in stadsdeel Segbroek;
c. als derde worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen die gevestigd zijn in stadsdeel Haagse Hout;
d. als vierde worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen die gevestigd zijn in stadsdeel Scheveningen.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 5.5Subsidie schoolsportclub
Artikel 5.5.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is de drempel voor de naschoolse sport te verlagen voor leerlingen die niet of nauwelijks met sportverenigingen in aanraking komen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen, daaronder begrepen scholen als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra.
Artikel 5.5.4Hoogte van de subsidie
Artikel 5.5.6Wijze van verdeling
De rangschikking is als volgt:
a. als eerste worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van schoolsportclubs die de subsidie uitsluitend gebruiken om een sportaccommodatie te huren om de activiteiten uit te voeren;
b. daarna worden aanvragen gehonoreerd van scholen in het SBO die de subsidie inzetten om de drempel van naschoolse sport voor hun leerlingen te verlagen;
c. daarna worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van sportclusters die gericht zijn op stadsdelen, waarin sprake is van een lage sportdeelname en veel gezondheidsproblemen op grond van de RSO, waarbij de aanvragen uit het stadsdeel met de laagste sportdeelname als eerste in aanmerking worden genomen.
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie ten behoeve van activiteiten als bedoeld in artikel 5.5.2, tweede lid, en die niet worden geweigerd, geschiedt op volgorde van leerlingaantallen per school, waarbij de aanvraag ten behoeve van de school met de meeste leerlingen als eerste wordt gehonoreerd, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 5.6Subsidie Haagse sporttuinen
Artikel 5.6.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is kinderen in gebieden waar niet of nauwelijks sportverenigingen aanwezig zijn, kennis te laten maken met verschillende sporten, te stimuleren naar structurele sportdeelname en de kinderen op deze wijze de gelegenheid geven hun sporttalent te ontwikkelen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
Artikel 5.6.4Hoogte van de subsidie
Artikel 5.6.6Wijze van verdeling
De rangschikking is als volgt:
a. als eerste worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen die gevestigd zijn in het stadsdeel Centrum;
b. vervolgens worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen die gevestigd zijn in het stadsdeel Escamp;
c. tot slot worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen die gevestigd zijn in de overige stadsdelen.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Hoofdstuk 6Subsidie elke leerling een passende plek
Paragraaf 6.1Algemene bepaling
Artikel 6.1.1Doel van de subsidies van hoofdstuk 6
Het achterliggende maatschappelijke doel is het bieden van voldoende integrale ondersteuning en begeleiding op het gebied van onderwijs, jeugdhulp op school of in Nederlandse taal en cultuur voor in Den Haag wonende leerlingen die dit nodig hebben om het voor hen hoogst haalbare diploma of certificaat te behalen.
Paragraaf 6.2Subsidie passend onderwijs en jeugdhulp
Artikel 6.2.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is om te voorzien in integrale ondersteuning voor leerlingen met een ondersteuningsvraag middels samenwerking tussen professionals uit het onderwijs en de jeugdhulp en -zorg.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het realiseren van de volgende activiteiten:
a. onderwijs jeugdhulparrangementen in het primair onderwijs conform de bestuurlijke afspraken in het OOGO Passend Onderwijs - Jeugd;
b. een passend onderwijsaanbod voor leerlingen die extra ondersteuningsbehoeften in het speciaal (primair) onderwijs nodig hebben; en,
c. een structuur om de samenwerking te bevorderen tussen ketenpartners om een passend onderwijsaanbod voor leerlingen met extra zorg, jeugdhulp of ondersteuningsbehoeften te realiseren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van een samenwerkingsverband ten behoeve van het primair onderwijs in Den Haag.
Artikel 6.2.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 405.000,- per aanvrager.
Artikel 6.2.6Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 6.3Subsidie nieuwkomers opvanggroepen
Artikel 6.3.1Doel van de subsidies
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is om extra (taal)ondersteuning voor nieuwkomers te organiseren, in aanvulling op de Rijksbekostiging voor nieuwkomers, zodat zij daarna beter kunnen aansluiten in het reguliere onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor extra activiteiten voor nieuwkomers, aanvullend op die door het Rijk worden bekostigd en gericht zijn op:
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur, ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen met nieuwkomersgroepen.
Artikel 6.3.4Hoogte van de subsidie
Artikel 6.3.6Wijze van verdeling
De rangschikking is als volgt:
a. als eerste worden aanvragen gehonoreerd ten behoeve van scholen met nieuwkomersgroepen aan wie in het kalenderjaar voorafgaand aan de subsidieaanvraag reeds subsidie werd verstrekt voor nieuwkomers.
b. daarna worden aanvragen van de overige aanvragers gehonoreerd, waarbij de volgorde wordt vastgesteld door middel van loting.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.
Hoofstuk 7Subsidie facilitering bestuurlijk overleg
Paragraaf 7.1Algemene bepaling
Het achterliggende maatschappelijk doel van de subsidie in dit hoofdstuk is het bevorderen en faciliteren van het bestuurlijk overleg tussen gemeente en schoolbesturen.
Paragraaf 7.2Subsidie facilitering bestuurlijk overleg
Artikel 7.2.1Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. het coördineren, afstemmen en consulteren van instellingen en besturen vertegenwoordigd in het po-platform, ten behoeve van het ambtelijk overleg ter voorbereiding van de Haagse Onderwijskamer;
b. het terugkoppelen naar instellingen en besturen uit diverse ambtelijke overleggen en vice versa;
c. het organiseren van draagvlak voor gemeentelijk beleid bij instellingen en besturen; en
d. het voorbereiden en deelnemen aan het bestuurlijk overleg en de Haagse Onderwijskamer.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor primair onderwijs, ten behoeve van alle in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs.
Artikel 7.2.4Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 90.000,- per aanvrager.
Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak, overeenkomstig artikel 1.3 tweede lid, onder b.
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert deze subsidieregeling jaarlijks voor 1 december, voor het eerst in 2021.
De Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2020 wordt ingetrokken.
De bepalingen van de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2019 en de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2020 blijven van toepassing op subsidies die vóór inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd op basis van de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2019 en de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2020.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2021.