Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Subsidieverordening energietransitie particuliere woningen Proeftuin Overwhere-Zuid Purmerend 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening energietransitie particuliere woningen Proeftuin Overwhere-Zuid Purmerend 2021
CiteertitelSubsidieverordening energietransitie particuliere woningen Proeftuin Overwhere-Zuid Purmerend 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpMilieu
Externe bijlageAdressenlijst blok 1 proeftuin aardgasvrij

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Hoofdstuk 3 treedt in werking op een door burgemeester en wethouders te bepalen dag dan wel dagen, die voor verschillende gebieden binnen De Proeftuin op verschillende dagen kan worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 (voor zover het betreft blok 1) is op 24 augustus 2021 in werking getreden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-08-2021Inwerkingtreding hoofdstuk 3 voor zover het betreft blok 1

27-07-2021

gmb-2021-285078

1551752
01-06-202124-08-2021Nieuwe regeling

22-04-2021

gmb-2021-168043

1542424

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening energietransitie particuliere woningen Proeftuin Overwhere-Zuid Purmerend 2021

 

De raad van de gemeente Purmerend;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 maart 2021 nr 1542424

 

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat:

  • -

    de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) in 2018 geld beschikbaar heeft gesteld in de vorm van een decentralisatie-uitkering om bestaande panden in een deel van de wijk Overwhere-Zuid (de Proeftuin) van het aardgas af te koppelen;

  • -

    het college de energietransitie in de Proeftuin wil voortzetten met behulp van de ontvangen gelden van BZK,

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen de subsidieverordening energietransitie particuliere woningen Proeftuin Overwhere-Zuid Purmerend 2021

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: eigenaar van een bestaande particuliere woning in de Proeftuin, zoals die is gedefinieerd onder i. van dit artikel.

  • b.

    Aardgasvrije woning: een bestaande woning waar de aardgasaansluiting afgesloten is.

  • c.

    Afsluiting: het door de netbeheerder (laten) verwijderen of afsluiten van de aardgasaansluiting waardoor de woning geen gebruik meer kan maken van aardgas.

  • d.

    Appartement: een woning die deel uitmaakt van een Vereniging van Eigenaren en géén kookgaswoning is als genoemd onder h.

  • e.

    Bestaande woning: een zelfstandige woning als bedoeld in artikel 7:234 Burgerlijk Wetboek.

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend.

  • g.

    Grondgebonden woning: een eengezinswoning.

  • h.

    Kookgaswoning: particuliere woning die alleen nog een gasaansluiting heeft om te koken.

  • i.

    Proeftuin: de door het college op 26-6-2018 vastgestelde adressenlijst die deel uitmaakt van het Uitvoeringplan proeftuin aardgasvrij Overwhere-Zuid, waar een bijdrage aan de Minister van BZK voor is gevraagd, met uitzondering van de pilotwijk die onderdeel is van de Proeftuin en is gedefinieerd in artikel 9 van de subsidieverordening energietransitie pilotwijk Purmerend 2018.

  • j.

    Starten: aanvang maken met het treffen van de fysieke maatregelen.

  • k.

    De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PB EU L 352 van 24.12.2013) met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen.

 

Artikel 1:2 Reikwijdte van de subsidieverordening

  • 1.

    Deze verordening is van toepassing op het verstrekken van subsidies aan eigenaren van een (woning)pand in de Proeftuin.

  • 2.

    Deze verordening is niet van toepassing op woningen die in het bezit zijn van een corporatie. Een woning van een corporatie binnen een Vereniging van Eigenaren, als genoemd in titel 2 van boek 2 en artikel 112 van boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, wordt niet gezien als een corporatiewoning.

 

Artikel 1:3 Doel subsidieverordening

Het doel van de subsidie is het stimuleren van woningeigenaren van bestaande woningen in de Proeftuin tot het treffen van maatregelen die noodzakelijk zijn om het mogelijk te maken dat de woning van het aardgasnet afgesloten wordt.

 

HOOFDSTUK 2 KOOKGASWONINGEN

Artikel 2:1 De aanvrager

Subsidie voor de voorzieningen als genoemd in artikel 2:3, kan uitsluitend worden aangevraagd door eigenaren van één of meerdere bestaande kookgaswoningen in de Proeftuin.

 

Artikel 2:2 Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist binnen acht weken op een aanvraag na ontvangst.

  • 2.

    Het college kan de beslissing eenmaal voor ten hoogste vier weken verdagen; hiervan doet het vóór de afloop van de in het eerste lid vermelde termijn mededeling aan de aanvrager.

 

Artikel 2:3 Subsidiabele voorzieningen

Het college kan een subsidie verlenen voor de aankoop van een elektrische kookplaat en/of pannen om te kunnen overgaan op koken zonder aardgas;

 

Artikel 2:4 Subsidiabele kosten

Subsidiabele kosten zijn de noodzakelijke kosten die door de aanvrager worden gemaakt, voor aankoop van de voorzieningen zoals genoemd in artikel 2:3.

 

Artikel 2:5 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor voorzieningen genoemd in artikel 2:3, bedraagt de subsidie maximaal € 525,-- (incl. BTW) per woning.

  • 2.

    De subsidie mag gecombineerd worden met andere subsidieregelingen, waarbij als voorwaarde geldt dat het totaal van subsidies niet de totale subsidiabele kosten mag overschrijden.

 

Artikel 2:6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Bij de subsidie-aanvraag worden de volgende gegevens en stukken overgelegd:

  • 1.

    bewijs van eigendom van de woning;

  • 2.

    factuur en betalingsbewijs, dan wel voor akkoord ondertekende offerte van de kookplaat en/of pannen;

  • 3.

    een overzicht van de eventueel eerder ontvangen subsidies voor dezelfde subsidiabele voorzieningen;

  • 4.

    een volledig ingevulde verklaring De-minimissteun, voor zover de aanvrager een onderneming betreft.

 

Artikel 2:7 Weigeringsgronden

De subsidie wordt geweigerd indien:

  • 1.

    de woning aangesloten blijft op het aardgasnet;

  • 2.

    de aanvrager een onderneming betreft die niet aan de vrijstellingsvoorwaarden van de de-minimisverordening voldoet;

 

Artikel 2:8 Terugvordering subsidie

De vastgestelde en betaalde subsidie kan teruggevorderd worden overeenkomstig artikel 4:57 van de Algemene wet bestuursrecht, indien later blijkt dat de woning niet van het aardgasnet afgekoppeld is, dan wel anderszins blijkt dat de subsidie onverschuldigd is betaald.

 

HOOFDSTUK 3 APPARTEMENTEN EN GRONDGEBONDEN WONINGEN

Artikel 3:1 De aanvrager

Subsidie voor de voorzieningen/maatregelen als genoemd in artikel 3:3, kan uitsluitend worden aangevraagd door eigenaren van één of meerdere bestaande particuliere woningen, anders dan een kookgaswoning, in de Proeftuin.

 

Artikel 3:2 Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist binnen acht weken op een aanvraag na ontvangst.

  • 2.

    Het college kan de beslissing eenmaal voor ten hoogste vier weken verdagen; hiervan doet het vóór de afloop van de in het eerste lid vermelde termijn mededeling aan de aanvrager.

 

Artikel 3:3 Subsidiabele voorzieningen/maatregelen

  • 1.

    Het college kan een subsidie verlenen voor de kosten voor de aanschaf van een kookplaat en/of pannen indien de eigenaar kiest voor een aansluiting op het warmtenet.

  • 2.

    Het college kan eveneens een subsidie verlenen voor de kosten die noodzakelijk zijn om de woning aardgasvrij te maken indien de eigenaar kiest voor een all-electric-oplossing.

    Onder de subsidiabele voorzieningen/maatregelen vallen dan de kosten van de aanschaf van een warmtepomp, elektrische kookplaat en/of pannen, alsmede de noodzakelijke werkzaamheden.

 

Artikel 3:4 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Subsidiabele kosten zijn de noodzakelijke kosten die door de aanvrager worden gemaakt, voor de voorzieningen/maatregelen zoals genoemd in artikel 3:3.

  • 2.

    Niet subsidiabel zijn de kosten voor de door de woningeigenaar zelf verrichte arbeid.

 

Artikel 3:5 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor voorzieningen/producten genoemd in artikel 3:3, lid 2 bedraagt de subsidie maximaal € 10.000,-- (incl. BTW) per woning.

  • 2.

    Voor de voorzieningen/producten genoemd in artikel 3:3, lid 1 bedraagt de subsidie maximaal € 525,-- (incl. BTW) per woning.

  • 3.

    De subsidie mag gecombineerd worden met andere subsidieregelingen, waarbij als voorwaarde geldt dat het totaal van subsidies niet de totale subsidiabele kosten mag overschrijden.

 

Artikel 3:6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Bij de subsidie-aanvraag worden de volgende gegevens en stukken overgelegd:

  • 1.

    bewijs van eigendom van de woning;

  • 2.

    factuur en betalingsbewijs, dan wel voor akkoord ondertekende offerte waarop het deel van de kosten die subsidiabel zijn zoals genoemd onder artikel 3.4, voldoende is uitgesplitst;

  • 3.

    een overzicht van de eventueel eerder ontvangen subsidies voor dezelfde subsidiabele voorzieningen/maatregelen;

  • 4.

    een volledig ingevulde verklaring De-minimissteun, voor zover de aanvrager een onderneming betreft.

 

Artikel 3:7 Weigeringsgronden

De subsidie wordt geweigerd indien:

  • 1.

    de woning aangesloten blijft op het aardgasnet;

  • 2.

    de aanvrager een onderneming betreft die niet aan de vrijstellingsvoorwaarden van de de-minimisverordening voldoet.

 

Artikel 3:8 Aanvullende verplichtingen

Onverminderd de verplichtingen op grond van de voorgaande artikelen van dit hoofdstuk, zijn aan de subsidie nog de volgende verplichtingen verbonden, voor zover het gaat om de voorzieningen/maatregelen als genoemd in artikel 3:3 , lid 2:

  • 1.

    de subsidieontvanger zal binnen 2 maanden na beschikkingsdatum starten met het treffen van de maatregelen;

  • 2.

    de maatregelen dienen binnen één jaar na beschikkingsdatum volledig te zijn uitgevoerd. Deze termijn kan worden verlengd indien het college binnen dit jaar is geïnformeerd dat deze termijn niet haalbaar is en hiermee heeft ingestemd.

 

Artikel 3:9 Terugvordering subsidie

De vastgestelde en betaalde subsidie kan teruggevorderd worden overeenkomstig artikel 4:57 van de Algemene wet bestuursrecht, indien later blijkt dat de woning niet van het aardgasnet afgekoppeld is, dan wel anderszins blijkt dat de subsidie onverschuldigd is betaald.

 

HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 4:1 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekend gemaakt, met uitzondering van hoofdstuk 3.

  • 2.

    Hoofdstuk 3 treedt in werking op een door burgemeester en wethouders te bepalen dag dan wel dagen, die voor verschillende gebieden binnen De Proeftuin op verschillende dagen kan worden vastgesteld.

 

Artikel 4:2 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als:

Subsidieverordening energietransitie particuliere woningen Proeftuin Overwhere-Zuid Purmerend 2021

 

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 22 april 2021

de griffier,

R.J.C. van der Laan

de voorzitter,

D. Bijl

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1:2 Reikwijdte van de subsidieverordening

De verordening is alleen van toepassing op bestaande particuliere woningen in de Proeftuin. De woningen van de woningcorporaties vallen er niet onder. De corporaties kunnen een beroep doen op het door het college vastgestelde DAEB-besluit van 7-1-2020. Daarnaast vallen winkelpanden en overige panden (anders dan woningen), evenmin onder de verordening. De kosten om deze panden aardgasvrij te maken verschillen zozeer van een woning, dat op dit moment nog niet duidelijk is hoe hoog de kosten zullen zijn. Mogelijk komt voor die panden later een aparte subsidieregeling.

 

Artikel 1:3 Doel van de subsidieverordening

Het doel van de subsidie is het stimuleren van woningeigenaren van bestaande woningen in de Proeftuin tot het treffen van maatregelen die noodzakelijk zijn om het mogelijk te maken dat de woning van het aardgasnet afgesloten wordt.

 

HOOFDSTUK 2 KOOKGASWONINGEN

Artikel 2:1 De aanvrager

Zowel particulieren als bedrijfsmatige eigenaren, kunnen subsidie aanvragen. Woningcorporaties kunnen gebruik maken van het vastgestelde DAEB-besluit d.d. 7 januari 2020, voor zover het gaat om corporatiewoningen. Woningen(appartementen) die in bezit zijn van een corporatie binnen een Vereniging van Eigenaren worden niet gezien als corporatiewoningen en vallen wèl onder deze subsidieverordening. De subsidieregeling is alleen gericht op bestaande woningen die aangesloten zijn op het aardgasnet. Nieuwbouw is uitgesloten van deze regeling.

 

Artikel 2:3 Subsidiabele voorzieningen

In dit artikel is bepaald welke voorzieningen subsidiabel zijn. Kookgaswoningen hebben alleen nog een aardgasaansluiting om te kunnen koken; de woning wordt al verwarmd door een aansluiting op het warmtenet. Er kan alleen subsidie aangevraagd worden voor een elektrische kookplaat en/of pannen. De gemeente zorgt daarnaast kosteloos voor de uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden, zoals het uitbreiden van de meterkast met een kookaansluiting voor elektrisch koken en het verwijderen van de aardgasaansluiting. Op grond van artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wordt onder subsidie verstaan de aanspraak op financiële middelen. Nu bij het kosteloos uitvoeren van werkzaamheden daar géén sprake van is, valt dit ook niet onder deze subsidieverordening.

 

Artikel 2:5 Hoogte van de subsidie

De hoogte van de totale subsidie bedraagt maximaal € 525,-- (incl. BTW) per woning. De subsidie mag gecombineerd worden met andere subsidieregelingen, waarbij als voorwaarde geldt dat het totaal van subsidies niet de totale subsidiabele kosten mag overschrijden. Dit kunnen subsidies zijn van andere overheden. Meldplicht van reeds ontvangen en nog te ontvangen subsidies ligt bij de aanvrager.

Een eigenaar/verhuurder kan ook een beroep doen op de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen van het Rijk voor zover het de inpandige woningkosten betreft (aanpassingen in de meterkast).

 

Artikel 2:7 Weigeringsgronden

Indien de aanvrager een onderneming is, komt die alleen in aanmerking voor subsidie als er voldaan wordt aan de voorwaarden van de de-minimisverordening. Dit betekent dat die over 3 belastingjaren maximaal € 200.000,-- aan subsidie mag ontvangen.

 

HOOFDSTUK 3 APPARTEMENTEN EN GRONDGEBONDEN WONINGEN

Artikel 3:1 De aanvrager

Subsidie voor de voorzieningen/maatregelen als genoemd in artikel 3:3, kan uitsluitend worden aangevraagd door eigenaren van één of meerdere bestaande woningen, anders dan een kookgaswoning, in de Proeftuin. Onder hoofdstuk 3 vallen alle woningen, zowel appartementen als grondgebonden woningen met uitzondering van de Kookgaswoningen, die laatste categorie valt onder hoofdstuk 2. De woningen die vallen onder hoofdstuk 3 worden nog verwarmd en er wordt (meestal) gekookt met behulp van aardgas.

 

Artikel 3:3 Subsidiabele voorzieningen/maatregelen

Artikel 3:4 Subsidiabele kosten

Eigenaren die kiezen voor een aansluiting op het warmtenet kunnen subsidie ontvangen voor de aanschaf van een elektrische kookplaat en/of pannen. De noodzakelijke voorzieningen om de woning aan te sluiten op het warmtenet worden in natura door de gemeente geleverd en vallen daardoor niet onder het begrip subsidie, zoals gedefinieerd in artikel 4:21 Awb. Dit geldt niet voor de aanschaf van een elektrische kookplaat en/of pannen. Voor deze kosten is wel subsidie mogelijk, waardoor eigenaren de mogelijkheid hebben om zelf een keus te maken bij de aankoop er van.

 

De eigenaren kunnen ook een beroep doen op deze subsidieverordening indien ze kiezen voor een all-electric oplossing en de woning daardoor aardgasvrij wordt. De eigenaar zal dat dan wel zelf moeten regelen. Onder de subsidiabele kosten vallen ook de kosten van een elektrische kookplaat en/of pannen.

Door de eigenaar zelf uitgevoerde werkzaamheden vallen niet onder de subsidiabele kosten.

 

Artikel 3:5 Hoogte van de subsidie

Indien gekozen wordt voor een all-electric oplossing, zijn de kosten voor de aanschaf van een elektrische kookplaat en/of pannen inbegrepen in het maximale bedrag van € 10.000,-- (incl BTW) waarvoor subsidie ontvangen kan worden.

 

Artikel 3:7 Weigeringsgronden

Voorwaarde om in aanmerking te komen voor subsidie is dat de woning van het aardgasnet afgekoppeld wordt.

 

Indien de aanvrager een onderneming is, komt die alleen in aanmerking voor subsidie als er voldaan wordt aan de voorwaarden van de de-minimisverordening. Dit betekent dat die over 3 belastingjaren maximaal € 200.000,-- aan subsidie mag ontvangen.

 

Artikel 3:8 Aanvullende verplichtingen

De aanvrager die kiest voor een all-electric oplossing dient binnen 2 maanden na de beschikkingsdatum van de subsidie te starten met de uitvoering van de activiteiten. Binnen 1 jaar na de beschikkingsdatum dienen de activiteiten/werkzaamheden volledig te zijn uitgevoerd. Er zijn situaties denkbaar waarbij dit, bijvoorbeeld door externe factoren, niet haalbaar is. Indien na het afgeven van de beschikking blijkt dat door onvoorziene omstandigheden de activiteiten niet binnen 1 jaar kunnen worden uitgevoerd, dient de aanvrager dit bij het college vooraf en tijdig te melden. Het college kan hiermee akkoord gaan.

 

Artikel 4:1

In de uitvoeringsstrategie “Een succesvolle proeftuin, leren door te realiseren” is vastgelegd dat het aardgasvrij maken van de grondgebonden woningen en appartementen, anders dan de kookgaswoningen, bloksgewijs in uitvoering genomen wordt. Omdat de precieze omvang van de verschillende blokken en de data van start uitvoering per blok pas lopende het uitvoeringsproces bekend zijn, is er voor gekozen om het college de bevoegdheid te geven om te bepalen wanneer de subsidieverordening voor die verschillende blokken in werking treedt.