Organisatie | Midden-Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol agressie en geweld gemeente Midden-Groningen |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-05-2021 | nieuwe regeling | 28-01-2021 |
a) Protocol Agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers gemeente Midden-Groningen 2021
“De maatschappij verhardt” is een veelgehoorde uitspraak. Agressie richt zich steeds vaker tegen overheidspersoneel. In de meeste gevallen gaat het om verbaal geweld, maar ook fysiek geweld komt voor. Democratische waarden als vrijheid van meningsuiting moeten te allen tijde gewaarborgd blijven als voorwaarde voor het politiek functioneren van collegeleden, raadsleden en (plv) commissieleden. De gemeente Midden-Groningen heeft een pakket maatregelen vastgesteld om de veiligheid van de medewerkers en bestuurders werkzaam bij of voor de gemeente Midden-Groningen te vergroten.
Wat verstaan we onder agressie en geweld oftewel grensoverschrijdend gedrag?
Agressie en geweldssituaties kunnen zich voordoen in de uitoefening van de publieke taak, maar ook voorvallen gerelateerd aan het werk in de privésfeer vallen hieronder. Dit protocol is ook van toepassing op deze situaties.
Hoe te handelen bij grensoverschrijdend gedrag?
Dit protocol benoemt de rollen en de stappen die worden gezet in voorkomende gevallen. De afweging over te volgen stappen wordt niet langer bij het betrokken collegelid of raadslid/(plv) commissielid gelaten. In de praktijk blijkt te vaak dat bedreigden geen aangifte durven te doen of vrezen niet langer waardevrij en conform hun ambtseed of -belofte hun werk te kunnen voortzetten.
Er wordt een krachtig signaal afgegeven door de gemeente Midden-Groningen in alle gevallen, met welnemen van de betrokkene, aangifte te laten doen wanneer er strafbare feiten worden vastgesteld. Agressie en geweld is onacceptabel en wordt nooit getolereerd. Over het doen van aangifte wordt intern, noch extern gecommuniceerd, tenzij dit in het belang van het onderzoek is.
Voor afscherming van persoonsgegevens wordt gezorgd, de privacy is nadrukkelijk gewaarborgd.
Door deze werkwijze wordt, het collegelid of raadslid(plv) commissielid beschermd/uit de wind gehouden. Voorwaarde is wel dat de betrokkene in de rol van benadeelde, zijn of haar volledige medewerking verleent aan het onderzoek.
De basisafspraak is dat de individuele bestuurder of politicus grensoverschrijdend gedrag vanwege zijn of haar functie altijd intern meldt en vervolgens de vastgelegde handelswijze in dit protocol volgt. De afspraken zijn erop gericht regie te voeren zodra er sprake is van grensoverschrijdend gedrag tegen collegeleden en/of raadsleden c.q. (plv) commissieleden.
Waar in dit protocol wordt gesproken over collegeleden en/of raadsleden wordt ook verstaan oud raadsleden en (plv) commissieleden voor zover grensoverschrijdend gedrag betrekking heeft op hun functioneren als (voormalig) raadslid, respectievelijk op politieke werkzaamheden zoals het optreden als woordvoerder in commissievergaderingen.
2. Melden van grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag wordt altijd eerst intern gemeld.
Alle meldingen worden door de griffier geregistreerd in het zaaksysteem. Op grond van artikel 10 en 11 Wob ligt de privacy van gevoelige zaken vast. Documenten kunnen doorgestuurd worden bijvoorbeeld naar een advocaat maar dan worden de persoonlijke gegevens weggelaten.
Grensoverschrijdend gedrag kan strafbaar zijn. Het is van groot belang dat van mogelijk strafbaar gedrag zo snel mogelijk aangifte wordt gedaan. Het registreren van incidenten geeft inzicht in de aard, de vorm en mogelijke toename of afname van incidenten binnen de gemeente Midden-Groningen en is de basis voor de te nemen (preventieve) maatregelen. Het registreren van incidenten is ook belangrijk voor het, mogelijk later, aangifte doen bij de politie en voor het verhalen van mogelijke schade.
Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag die strafbaar kunnen zijn:
Als er geen sprake is van grensoverschrijdend gedrag zonder strafbare feiten dan is het altijd mogelijk contact op te nemen met de griffier. Na het contact wordt bepaald of en wat er nodig is. Er kan maatwerk geleverd worden ook als er zorg nodig/noodzakelijk is. Na het contact kan ook duidelijk worden dat er verder geen nazorg of anderszins nodig is.
4. Noodgevallen en alarmering beveiliging
Wanneer zich een noodgeval voordoet, belt de bedreigde altijd 112 en geeft aan waar hij/zij zich bevindt en (indien mogelijk) wat de situatie is. Tijdens een noodgeval in het gemeentehuis wordt naast 112 ook altijd het interne noodnummer 9999 gebeld. Dit nummer is tevens de lijn naar de Bedrijfshulpverlening (BHV).
5. Follow-up na melding en/of aangifte bij de politie
Nederland, door de politie op de hoogte gesteld bij een dreigingsmelding en/of een aangifte. Bij dreiging tegen een persoon ligt de verantwoordelijkheid voor de beslissing over het treffen van beveiligingsmaatregelen, in het kader van de strafrechtelijke handhaving en het bewaken en beveiligen, bij de Hoofdofficier van Justitie en doet de politie voorstellen over de te nemen maatregelen (artikel 1 lid 2 Politiewet, aanwijzing beveiliging van personen, objecten en diensten).
Als de burgemeester zelf onderwerp is van dreiging, blijft de Hoofdofficier van Justitie verantwoordelijk en kan worden overlegd met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Als de burgemeester slachtoffer is, wordt tevens de Commissaris van de Koning op de hoogte gesteld.
De werkgever is verplicht de Arbeidsinspectie te waarschuwen uiterlijk binnen 24 uur na het incident. De Arbeidsinspectie wordt binnen 24 uur gewaarschuwd door de burgemeester of door de griffier als er sprake is van een ernstig incident waarbij een politieke ambtsdrager lichamelijk of geestelijk letsel oploopt, in het ziekenhuis moet worden opgenomen, blijvende schade overhoudt aan de gezondheid of overlijdt aan de gevolgen.
Nazorg is belangrijk, de politieke ambtsdragers – en indien nodig ook de directe familieleden en collega’s - kunnen ervan uitgaan dat ze ondersteund worden tijdens en na het incident van agressie en geweld. De burgemeester vangt de wethouder, de raadsleden en (plv) commissieleden op. De gemeentesecretaris en griffier organiseren de benodigde hulp. Zij kunnen te allen tijde deskundigen om hulp vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vertrouwenspersoon, bedrijfsarts of bedrijfsmaatschappelijk werker. De mogelijkheid bestaat om slachtoffers een steun in de rug te geven om de gevolgen van het voorval te verwerken en zo gevolgen op de lange termijn te voorkomen.
Specifieke regelingen voor politiek ambtsdragers
Speciaal voor politiek ambtsdragers (bestuurders) zijn er specifieke regelingen. Dit zijn:
Wilt u weten wat u kunt doen wanneer u zich belaagd of bedreigd voelt? Of hebt u vragen rondom uw beveiliging of rechtshulp? Hebt u behoefte aan nazorg, voor uzelf en/of uw gezin?
Om u bij deze vraagstukken te helpen, is het Ondersteuningsteam Weerbaar Bestuur (OT) ingericht
(https://weerbaar-bestuur.nl/producten-en-diensten/ondersteuningsteam-weerbaar-bestuur) Raadsleden, wethouders en burgemeesters die geconfronteerd worden met vraagstukken rondom de eigen veiligheid (intimidatie, bedreiging, agressie en geweld) kunnen hier terecht.
U kunt vertrouwelijk via het telefoonnummer 070-3738314 contact opnemen met contactpersonen van het Ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit vertrouwenspersonen van de beroeps- en belangenverenigingen van burgemeesters, wethouders en raadsleden. Deze contactpersoon denkt met u mee, adviseert en schakelt waar nodig netwerkpartners in. Dit netwerk van vak- en ambtsgenoten en ervaringsdeskundigen in de regio is beschikbaar voor snelle, praktische adviezen. Ook kunnen experts op het gebied van bijvoorbeeld beveiliging, rechtshulp en nazorg worden ingeschakeld.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) kent een ‘collegebeschermingsverzekering’.
Burgemeesters en wethouders, maar ook raadsleden die geconfronteerd worden met bedreigingen, agressie en geweld kunnen een beroep doen op juridische begeleiding/advies. https://vng.nl/files/vng/pagina_attachments/2016/vngv-collegebeschermingspolis-brochure.pdf
In de verzekering is ook opgenomen dat slachtoffers, indien zij hier gebruik van wensen te maken, een beroep kunnen doen op traumabegeleiding.
Helaas “De maatschappij verhardt” is een veelgehoorde uitspraak. Een schrijnend voorbeeld hiervan is de toename van het gevoel van onveiligheid in de samenleving. Het lijkt alsof mensen steeds minder incasseringsvermogen hebben, agressiever zijn en een kort lontje hebben. Ook richt agressie zich steeds vaker tegen overheidspersoneel. In de meeste gevallen gaat het om verbaal geweld, maar ook fysiek geweld komt voor.
Steeds vaker worden ook onze medewerkers en bestuurders geconfronteerd met tegen hen gerichte vormen van agressie en geweld, zowel fysiek als verbaal. De gemeente Midden-Groningen heeft een pakket maatregelen vastgesteld om de veiligheid van de medewerkers en bestuurders werkzaam bij of voor de gemeente Midden-Groningen te vergroten. De concrete maatregelen zijn opgenomen in dit protocol.
In het protocol wordt aangegeven wat de mogelijkheden zijn om agressie en geweld te voorkomen en wat de preventieve maatregelen zijn die de gemeente Midden-Groningen hiervoor neemt. Er wordt aandacht besteed aan hoe er moet worden gehandeld in geval van agressie en geweld en hoe dit moet worden geregistreerd. Tot slot komen de sancties voor de burger en de nazorg voor de medewerker/bestuurder aan bod.
Dit protocol is een leidraad en gaat uit van een maximale ondersteuning door de gemeente wanneer een van de medewerkers of bestuurders werkzaam bij of voor de gemeente Midden-Groningen slachtoffer is geworden van agressie en/of geweld. Per locatie zijn er aanvullende werkinstructies voor de medewerkers, dit omdat niet op elke locatie de werkzaamheden en taken gelijk zijn. O.a. de BWRI-vestigingen: Haydnlaan 2, Molenraai 1 en het sportcomplex hebben een intern calamiteitenprotocol opgesteld.
Dit protocol geldt als basisdocument voor alle medewerkers en bestuurders werkzaam bij of voor de gemeente Midden-Groningen.
De bijlagen worden door de Gemeente Midden-Groningen als wettelijk gebruikte middelen gezien en worden ook zodanig gehanteerd.
Op grond van de Arbeidsomstandighedenwet heeft de werkgever de algemene verplichting om een arbeidsomstandighedenbeleid te voeren en een daarvan afgeleide verplichting die er mede op is gericht om agressie en geweld te voorkomen. De Arbeidsomstandighedenwet is op 01-07-2017 dusdanig gewijzigd dat de nadruk op preventie is komen te liggen.
Uitgangspunt van het protocol is dat agressie tegen medewerkers altijd een vervolg krijgt. Enerzijds vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap, anderzijds met het oog op strafrechtelijke handhaving (vervolging van de dader).
Bij goed werkgeverschap gaat het om een actieve rol van de gemeente in de vorm van het ondersteunen, begeleiden, verwijzen en opvangen van medewerkers die het slachtoffer zijn geworden van agressie en/of geweld. Agressie en geweld zijn nooit het probleem van de medewerker alleen, het is ook een probleem van onze organisatie.
Uitgangspunt daarbij is dat de organisatie vertrouwen heeft in de medewerker en bereid is om binnen de eigen mogelijkheden die zij heeft de medewerkers maximaal te ondersteunen en te begeleiden. Ook wanneer medewerkers door hun functie in privéaangelegenheden worden lastiggevallen geldt dit uitgangspunt.
Agressie- en geweldsincidenten kunnen zich in verschillende vormen en op verschillende plaatsen voordoen. De manier waarop, door wie, op welke wijze en wanneer moet worden gehandeld, kan van geval tot geval verschillen. Binnen de gemeente Midden-Groningen is de teamleider verantwoordelijk voor de afwikkeling van gevolgen van agressie en geweld. Wanneer er een agressie- of geweldsincident plaatsvindt is de teamleider verantwoordelijk voor de registratie van het incident en de opvang en nazorg van de medewerker. Indien de gemeentesecretaris slachtoffer is van een agressie- of geweldsincident is de loco-gemeentesecretaris verantwoordelijk voor de registratie van het incident en de opvang en nazorg van de gemeentesecretaris.
Wat verstaan we onder agressie en geweld?
Agressie en geweldssituaties kunnen zich voordoen ter uitoefening van de publieke taak, maar ook voorvallen gerelateerd aan het werk in de privésfeer vallen hieronder. Dit protocol is ook van toepassing op deze situaties.
Er zijn verschillende vormen van ongewenst gedrag:
Aanleiding voor agressief en gewelddadig gedrag:
Hierbij zet de dader zijn agressie bewust in als middel om een bepaald doel te bereiken.
Dit is een emotionele uitbarsting als gevolg van (een opeenstapeling) van negatieve ervaring(en).
Dit ontstaat onder invloed van onder andere alcohol, drugs en/of psychiatrische ziekten, waardoor de controle over het eigen gedrag verdwijnt.
Klantgericht werken is een basiscompetentie voor alle medewerkers van de gemeente Midden-Groningen. Met een professionele, klantgerichte houding, goede gesprekstechnieken en een goede presentatie zorgen we voor zo goed mogelijke dienstverlening naar de burgers. Op die manier proberen we agressieve situaties te voorkomen.
Bij de uitvoering van het werk is daarom het volgende van belang:
De Arbowet artikel 8 zegt dat een werkgever verplicht voorlichting en onderricht moet geven bij taken die te maken hebben met de werkzaamheden. De gemeente Midden-Groningen besteedt veel aandacht aan het opleiden en trainen van medewerkers in het herkennen van en omgaan met emotie en agressie. Dit agressieprotocol sluit aan op het trainingsprogramma wat jaarlijks wordt opgesteld.
Bewust omgaan met agressie en geweldsincidenten betekent ook het bespreekbaar maken van dit onderwerp binnen de organisatie. Zo kan een voorlichting worden gegeven over dit onderwerp, maar ook het aanbieden van trainingen en cursussen in het omgaan met agressie en geweld op de werkplek is een goed middel. Deze trainingen kunnen medewerkers helpen om goed te reageren op incidenten, moeilijke situaties te beheersen, het ontstaan hiervan te beperken of ze zelfs helemaal te voorkomen.
Dit agressie- en geweldsprotocol is gericht op de te nemen maatregelen wanneer een medewerker slachtoffer is geworden van een incident. Maar natuurlijk is het van even groot belang om te proberen incidenten te voorkomen. In dit hoofdstuk staan aandachtspunten die in het kader van preventie van belang zijn. Elke organisatie is immers gehouden maatregelen te treffen om geweld tegen medewerkers te voorkomen.
Het is aangetoond dat medewerkers die blootstaan aan agressie en geweld:
Deze gevolgen zijn ongewenst, zij zijn nadelig voor zowel de medewerkers als de organisatie waarbinnen hij/zij werkzaam is.
Het risico van een geweldsincident is niet voor iedere medewerker van de gemeente even groot. Het soort werk en het moment van de dag waarop dit werk wordt verricht zijn bepalende factoren. Sommige werkzaamheden brengen een verhoogd risico met zich mee, bijvoorbeeld:
Enkele punten waar je als medewerker van de gemeente Midden-Groningen aan moet denken bij het werk binnen de organisatie:
Naast de bewustwording van omstandigheden die een risico op geweld en agressie kunnen meebrengen, zijn huisregels ook een middel om agressie en geweld te voorkomen en zoveel mogelijk te beperken.
Deze huisregels gelden ook voor andere soorten van contact met de gemeente: aan de telefoon, in het e-mailverkeer en bij (huis)bezoek. De veiligheid van onze bezoekers en medewerkers staat voorop. Volg daarom altijd de aanwijzingen van de medewerkers op.
Er zijn vijf verschillende plaatsen te onderscheiden waar medewerkers geconfronteerd kunnen worden met agressie of norm overschrijdend gedrag van burgers, namelijk:
Deze handelingsprotocollen zijn van toepassing voor alle medewerkers en bestuurders die bij of voor de gemeente Midden-Groningen werkzaam zijn. De protocollen zijn ontwikkeld voor de meest voorkomende situaties en dienen als leidend beschouwd te worden tijdens een incident. Per locatie kunnen er werkinstructies zijn opgesteld voor de medewerkers afhankelijk van de taken die daar worden uitgevoerd. Zo kan een teamleider ook worden gelezen als coördinator BWRI, Sociaal rechercheur.
Protocol 2: Mondelinge bedreiging per telefoon
Bij herhaling van hetzelfde feit door eenzelfde burger:
Herhaling van stap 1 tot en met 6.
Daarnaast nodigt de teamleider de afzender uit voor een gesprek door middel van een brief. Deze brief bevat een uitnodiging voor een gesprek en een waarschuwing. Indien de burger geen gehoor geeft aan de uitnodiging en zich blijvend agressief gedraagt, schakelt de gemeentesecretaris de politie in.
Bij ernstige bedreiging zijn er de volgende stappen:
Protocol 3: (Non-) verbale bedreiging, persoonlijke of fysieke bedreiging binnen een gemeentelijk gebouw, aan de balie, of in een spreekruimte en/of openbaar gebied.
Dit protocol is ook van toepassing in een situatie waarbij een bezoeker van het gemeentehuis een andere bezoeker (non-) verbaal, persoonlijk of fysiek bedreigd. In dat geval is het aan de bezoeker of hij/zij aangifte doet bij de politie. De teamleider bepaalt of een dergelijk incident wordt geregistreerd in het archief voor agressieregistratieformulieren.
Indien de betrokken burger weigert te vertrekken of indien er direct gevaar uit gaat van de dreiging dan moet de medewerker direct overgaan tot de volgende stappen:
De medewerker verlaat de ruimte en haalt assistentie. (Indien de situatie zo dreigend is en het niet mogelijk is voor de medewerker om de ruimte te verlaten, alarmeert hij op een of andere wijze de teamleider, interventieteam (als die er is), voorman en/of collega’s of belt, indien mogelijk, de politie. Ga dan door naar stap 13.)
Protocol 4: Bedreiging tijdens een huisbezoek
Er kan sprake zijn van twee soorten huisbezoek:
Dit protocol geeft een handleiding voor beide soorten huisbezoeken. Wel is van belang om als medewerker bewust te zijn van deze twee soorten huisbezoeken.
Ter voorbereiding dienen altijd de volgende vragen beantwoord te worden:
In alle gevallen dient bij de collega’s en/of de teamleider het volgende bekend te zijn:
Ten tijde van het huisbezoek kunnen de volgende stappen worden doorlopen bij opkomende dreiging:
Protocol 5: Bedreiging tijdens functie-uitoefening buiten, in de openbare ruimte, voertuig, wijkgebouw of keet.
Protocol 6: Bedreiging buiten diensttijd
Indien een medewerker door een burger bedreigd wordt buiten diensttijd, neemt de medewerker zo spoedig mogelijk contact op met de teamleider. Gezamenlijk wordt het vervolgtraject bepaald. Voor de afhandeling van de situatie en begeleiding van de medewerker gelden dezelfde aandachtspunten als tijdens werktijd.
Protocol 7: (Bedreiging via) Social Media
Doorgaans is de naam van de medewerker die contact heeft met de klant bekend. Dit past in het algemene beleid van openheid en transparantie. Maar de bekendheid met de naam van de medewerker geeft de kwaadwillende klant ook mogelijkheden de betreffende medewerker via de verschillende Social Media te volgen of zelfs op negatieve wijze te benaderen. Dit betekent dat iedere medewerker van de gemeente Midden-Groningen met klantcontact zich bewust dient te zijn van zijn kwetsbaarheid via het internet.
Arbowet artikel 9 verplicht de werkgever een registratie bij te houden. Melden en registreren van agressie- en geweldincidenten is belangrijk. Het geeft zicht op het aantal, de aard en ernst van de agressie- en geweldsincidenten. Het vormt de basis voor preventieve maatregelen. Het is een hulpmiddel om de effecten van het beleid van de gemeente Midden-Groningen te evalueren en de incidentmelding is het startpunt voor de opvang en nazorg van slachtoffers. Elk agressie- of geweldsdelict dient geregistreerd en gerapporteerd te worden.
Het agressieregistratieformulier van de gemeente Midden-Groningen vindt u in bijlage 1. Het is van belang dat het voorval wordt beschreven, hierin komt onder andere naar voren wat de aanleiding en toedracht van de agressie was en de aard en omvang van de aangerichte schade.
Agressieve- en geweldsgedragingen van burgers kunnen geregistreerd worden in het cliëntvolgsysteem, zodat bij een volgend bezoek of contact met de burger de medewerker alert kan zijn op wat zich heeft afgespeeld.
De agressieregistratieformulieren zullen in een register worden verwerkt en de formulieren worden bewaard in het archief van de gemeente Midden-Groningen. De AVG wetgeving van 25-05-2018 biedt de mogelijkheid (artikel 35) om het register te delen met verantwoordelijken en betrokken medewerkers.
Uitgangspunt binnen de gemeente Midden-Groningen is dat indien er een vermoeden bestaat van een strafbaar feit, dat wil zeggen sprake is van schuld aan een overtreding van de wet (Wetboek van Strafrecht), er altijd aangifte wordt gedaan. Dit geldt in de volgende gevallen:
Eventuele schade en het feit waarvoor vergoeding wordt gewenst, kunnen gelijk in de aangifte worden opgenomen.
Het verdient de voorkeur dat de medewerker persoonlijk aangifte doet, maar in bijzondere gevallen waarbij bijvoorbeeld angst of emotie een grote rol spelen kan (of samen) ook de teamleider namens het slachtoffer aangifte doen.
In geval van discriminatie, kan de medewerker een melding doen bij Discriminatie Meldpunt Groningen (DMG). De medewerker kan de klacht telefonisch, schriftelijk of per e-mail bij DMG indienen. Kijk voor meer informatie op http://www.discriminatiemeldpunt.nl/.
Waarschuwingsbrief en uitnodiging gesprek
Mocht een burger zich schuldig maken aan agressieve of gewelddadige gedragingen tegen een medewerker of bestuurder werkzaam bij of voor de gemeente Midden-Groningen, dan kan de teamleider een brief of e-mail sturen. In deze brief wordt de betrokkene op zijn gedrag aangesproken en wordt duidelijk gemaakt dat het gedrag niet wordt getolereerd. Het voorval wordt beschreven en de burger wordt uitgenodigd voor een gesprek. Indien de betrokkene geen gehoor geeft aan de uitnodiging en zich blijvend agressief gedraagt, schakelt de teamleider de politie in.
Als een burger zich in strijd met de huisregels en/of algemeen aanvaarde gedragsregels heeft gedragen, daarop aangesproken is, maar zijn gedrag niet verbetert, kan overwogen worden hem de toegang tot het gemeentehuis of andere werk locaties van Midden-Groningen te ontzeggen. Dit houdt in dat betrokkene zich gedurende een bepaalde tijd niet in het pand mag vertonen.
Een pandontzegging is een ingrijpende beslissing die een goede motivering en een zorgvuldige belangenafweging vereist. Daarbij is van groot belang dat de gemeente handelt volgens het protocol.
De op dat moment betrokken leidinggevenden moeten op grond van het evenredigheidsbeginsel de belangen van de gemeente tegen de belangen van de betreffende burger afwegen. Het college moet voor het bereiken van een doel een middel aanwenden dat voor de betrokkenen niet onnodig bezwarend is en dat in evenredige verhouding staat tot het doel van het pandverbod. Dit zal een snelle maar goed overdachte afweging zijn.
(Non-) verbale agressie, persoonsgerichte bedreiging, fysieke agressie, discriminatie en seksuele intimidatie zijn één van de criteria voor een toegangsverbod. Het college bepaalt de duur voor het pandverbod. Tijdens de periode van het toegangsverbod kan de klant alleen via post, telefoon en/of derden contact met de gemeente hebben. Voorafgaand wordt eerst door middel van een brief een waarschuwing gegeven en de klant wordt uitgenodigd voor een gesprek met de teamleider. Tijdens dit gesprek is het beginsel van hoor en wederhoor ook van groot belang. In dit gesprek wordt er ook op gewezen dat bij aanhoudende agressieve gedragingen er kan worden overgegaan tot een pandverbod. Omdat het dan gaat om een eenzijdig besluit, is het beginsel van fairplay belangrijk (ongeschreven regel van behoorlijk bestuur. De overheid moet op eerlijke wijze omgaan met de burger).
Er kan van een gesprek worden afgezien indien het gedrag zo ernstig is dat het toegangsverbod direct dient in te gaan.
Voordat kan worden overgegaan tot een toegangsverbod is het van belang dat het college alle informatie die van belang is om een weloverwogen beslissing te nemen, verzamelt. Zo is het belangrijk dat de agressieregistratieformulieren worden ingevuld door de medewerker en dat dit ook consequent wordt gearchiveerd.
Bij de oplegging van het pandverbod door middel van een brief aan de burger is het van belang dat de aanleidingen voor het opleggen zijn omschreven in de brief. De toedracht van het voorval dient ook te zijn omschreven, even als de aard en de omvang van de aangerichte schade. Door niets vast te leggen over incidenten met de burger die hebben geleid tot de pandontzegging handelt de gemeente in strijd met het vereiste van goede voorbereiding.
Een standaardbrief voor het opleggen van een pandverbod is te vinden in bijlage 3.
Agressie- en geweldsdelicten kunnen een grote impact hebben op zowel het slachtoffer als op de andere personen die bij het delict betrokken waren. Direct na het incident moet de veiligheid worden hersteld en moet er steun worden geboden aan de betrokken medewerker(s) en eventuele omstanders. Zowel de eerste opvang direct na het agressie incident, als de zorg in de periode erna, is een belangrijke verantwoordelijkheid van de teamleider. Hieronder volgt een leidraad voor de eerste opvang en nazorg.
Het eerste opvanggesprek met het slachtoffer
Het slachtoffer kan een medewerker/bestuurder zijn, maar ook een omstander. Het is belangrijk om oog te hebben voor eventuele emoties en ervaringen van omstanders, collega’s of wachtenden in bijvoorbeeld de wachtruimte. In dit protocol gaan we ervan uit dat het om een medewerker gaat, maar het kan ook van toepassing zijn op een omstander die behoefte heeft aan nazorg.
Direct na het incident is het belangrijk dat het slachtoffer ‘stoom kan afblazen’. De teamleider zorgt ervoor dat iemand in gesprek gaat met de medewerker. Dat kan de teamleider zelf zijn, maar ook een collega of een BHV-er. Ook zijn er locaties binnen de Gemeente Midden-Groningen waar beveiligers aanwezig zijn of sociale rechercheurs. Zoek een plek waar de collega zich veilig voelt. Neem de tijd voor het gesprek, schenk aandacht aan de medewerker en ga uit van de behoefte.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 28 januari 2021
De raad van de gemeente Midden-Groningen
Voorzitter Adriaan Hoogendoorn
Griffier Mieke Bouwman
Ik wijs u er nadrukkelijk op dat de gemeente Midden-Groningen dit gedrag niet tolereert. Ditmaal volsta ik met een waarschuwing, maar als u nogmaals agressief of gewelddadig gedrag vertoont tegenover één van onze medewerkers, ben ik genoodzaakt de politie in te schakelen en verdere maatregelen te nemen.
Om dit te voorkomen zou ik naar aanleiding van het voorval graag met u in gesprek gaan op (datum) om (tijd).
Burgemeester en wethouders van Gemeente Midden-Groningen,
Op (datum) hebt u met uw gedrag overlast veroorzaakt in het gemeentehuis of andere werklocatie van de gemeente Midden-Groningen, aan de …………………. in de gemeente Midden-Groningen.
Uw optreden is voor mij aanleiding geweest om u de toegang tot het gemeentehuis met ingang van (datum) te ontzeggen tot (datum). Gedurende deze periode kunt u alleen via post, telefoon en / of derden contact hebben met de gemeente Midden-Groningen.
Overtreding van het verbod om het gemeentehuis te betreden is strafbaar gesteld op grond van artikel 139 van het Wetboek van Strafrecht. Als u ondanks deze ontzegging genoemd pand betreedt maakt u zich schuldig aan lokaalvredebreuk en zal ik u met behulp van de politie uit het gebouw laten verwijderen. Ik zal daarvan aangifte doen bij de politie.
Burgemeester en wethouders van Gemeente Midden-Groningen,