Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlaardingen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlaardingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
CiteertitelUitvoeringsprogramma vergunningsverlening toezicht en handhaving 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-05-2021nieuwe regeling

04-05-2021

gmb-2021-164249

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2021. Dit uitvoeringsprogramma is het eerste VTH uitvoeringsprogramma dat onder het VTH-beleid Vlaardingen 2021 – 2024 is opgesteld. Het jaarlijks opstellen van een integraal uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.

 

In het beleidsplan heeft het gemeentebestuur de strategische en operationele kaders voor de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op de gebieden van bouwen en ruimtelijke ordening beschreven. In dit uitvoeringsprogramma is de concrete inzet van het team cluster Vergunningverlening, Bouw- en Woningtoezicht en handhaving (BWT) uitgewerkt voor het jaar 2021. Per taakveld zijn de reguliere taken, de projecten en overige werkzaamheden uitgesplitst en beschreven. Tevens is per taak een ureninschatting gegeven. Hierdoor is het voor de lezer inzichtelijk wat team BWT in 2021 oppakt en wat niet. Het uitvoeringsprogramma is zodoende een concreet en realistisch document.

 

Naast dat een uitvoeringsprogramma duidelijkheid creëert, komt de noodzaak ook voort uit de actualiteit. Omgaan met een pandemie, de voorbereidingen die nodig zijn voor de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de lokale uitdagingen waarvoor de stad Vlaardingen zich gesteld ziet, raken namelijk rechtstreeks aan de dienstverlening van BWT. Deze ontwikkelingen vragen jaarlijks om een herbezinning op de uit te voeren taken en de wijze waarop deze werkzaamheden wordt uitgevoerd. Een uitvoeringsprogramma draagt hieraan bij.

 

Het is belangrijk om op te merken dat dit uitvoeringsprogramma ziet op alle uitvoeringstaken van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo):

 

  • 1.

    Vergunningen en Meldingen

  • 2.

    Toezicht en Handhaving

  • 3.

    Overige taakvelden (milieu en brandveiligheid)

Tot slot. Waar in dit uitvoeringsprogramma het gemeentebestuur of de gemeente Vlaardingen staat, wordt het college en de burgemeester van Vlaardingen bedoeld, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft.

2. De focus in 2021

2.1 Reguliere taken, projecten en overige werkzaamheden

Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2021-2024 prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen. Te denken valt aan het toezicht op de constructieve veiligheid van gebouwen, brandveiligheid in o.a. zorginstellingen en op kinderdagverblijven en het juiste gebruik van het bestemmingsplan zodat er geen gevaarlijke (woon)situaties kunnen ontstaan. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden.

 

Naast deze reguliere taken zijn in dit Uitvoeringsprogramma 2021 een aantal projecten opgenomen. Taken die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2021, en eventueel de jaren daarna, (extra) aandacht moeten krijgen.

 

Ook zijn er overige werkzaamheden. Hierbij kan gedacht worden aan de uitvoering van rijksopdrachten, inspringen bij een crises, de implementatie van nieuwe wetgeving, opstellen van nieuw beleid, et cetera.

2.2. Focus 2021

2.2.1 Het Herstelplan

Naast de uitvoering van verplichte wettelijke taken, houdt team BWT in 2021 een sterke focus op de uitvoering van het ‘Herstelplan: Voor een leefbaar en financieel gezond Vlaardingen’ (Herstelplan). In het Beleidsplan is het Herstelplan kernachtig beschreven:1

 

‘De gemeente Vlaardingen heeft een begrotingstekort en daarnaast grootstedelijke problematiek zoals sociale problematiek, ondermijning, hoge werkeloosheid, veel armoede en leefbaarheidsproblemen. Met het Herstelplan zoekt Vlaardingen een juiste weg richting een leefbare stad en gezonde overheidsfinanciën. Het Herstelplan beschrijft de topprioriteiten, de interventies en de financiën. Het Herstelplan moet gezien worden als een strak keurslijf voor de komende jaren, waarbinnen weinig speelruimte is. Het bepaalt wat Vlaardingen wél doet en niet doet. Dit betekent dat ook bij de uitvoering van dit VTH-beleid de keuzes uit het Herstelplan leidend zijn.’

Het Herstelplan richt zich op 4 thema’s: veiligheid, wonen, onderwijs en sociaal. De thema’s veiligheid en wonen raken de VTH-taken. Het Herstelplan benoemt een aantal zaken die daarbinnen opgepakt moeten worden:

 

  • Terugdringen van ondermijning. Vooral op de bedrijventerreinen Vergulde Hand en Groot Vettenoord.

  • Bestrijden van woonadresfraude. Hierop moet extra handhavingscapaciteit worden gezet.

  • Focus op High impact projecten, zoals het tegengaan van verpaupering op de locatie Koningin Wilhelminahaven en Museumkwartier. Hier moet de leefbaarheid verbeteren.

Team BWT zal in 2021 als uitwerking van dit Herstelplan een bijdrage leveren aan de volgende 5 projecten:

 

  • 1.

    Bijdragen aan integrale horecacontroles.

  • 2.

    Bijdragen aan bedrijfscontroles op bedrijventerreinen in het kader van de terugdringing van ondermijning.

  • 3.

    Bijdragen aan de aanpak van illegale bewoning / woonfraude.

  • 4.

    Bijdragen aan de aanpak van verpaupering van bedrijventerreinen.

  • 5.

    Bijdragen aan de aanpak van verpaupering van monumenten.

Hoofdstuk 3 van dit uitvoeringsprogramma concretiseert de rol van team BWT binnen deze 5 projecten. Daaraan is tevens een urenindicatie gehangen van de beschikbare tijd vanuit team BWT.

 

2.2.2 Aanpak overtredingen met hoge prioriteit

Voor de vaststelling van het beleidsplan is een nieuwe risicoanalyse uitgevoerd. Daaruit volgt een lijst met overtredingen die hoge prioriteit krijgen. Daarom zal in team BWT zich in 2021 in ieder geval richten op de aanpak van deze overtredingen:

 

Hoge prioriteit

Hoofdcategorie

Categorie overtreding

1

Bouwen

Toezicht constructieve veiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

2

Bouwen

Toezicht brandveiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

3

Bestaande bouw

Gebreken aan bestaande woongebouwen o.a. constructieve gebreken (appartementen, zorgcomplexen, instellingen)

4

Bestaande bouw

Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

5

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

Overtreding gebruiksvoorschriften woonwijken (incl. woonwijk centrum) (o.a. overbewoning)

6

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

Overtreding gebruiksvoorschriften gebouwen (m.n. illegale bewoning / bedrijvigheid) bedrijventerreinen

7

Brandveiligheid

Zorg-, sport-, culturele-, overheidsinstelling, school, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf

8

Brandveiligheid

Bedrijven overig (verpauperde bedrijventerreinen)

9

Monumenten

Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

2.3. Doelstellingen 2021

Voor 2021 zijn de volgende doelstellingen vastgesteld:

 

  • Het Uitvoeringsprogramma 2022 ligt klaar ter vaststelling in november 2021.

  • Volledige implementatie van de Omgevingswet, waarbij in ieder geval alle wettelijke minimumvereisten zijn gerealiseerd

  • Volledige implementatie van de Wet private kwaliteitsborging, waarbij in ieder geval alle wettelijke minimumvereisten zijn gerealiseerd

  • In 2020 is een onderzoek gestart naar de ervaringen van klanten t.a.v. vergunningverlening. De uitkomsten zijn onderzocht en de verbeterpunten zijn meegenomen in het nieuwe proces vergunningen Omgevingswet

  • Alle aanvragen om een omgevingsvergunning zijn binnen de wettelijke termijn afgehandeld

  • Eind 2021 is de website van de gemeente Vlaardingen bijgewerkt met alle relevante informatie de taken die worden uitgevoerd door team BWT.

  • Efficiënter toezicht en handhaving: In 2021 wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee toezicht digitaal verwerkt kan worden. Hiervoor zijn werkprocessen opgesteld en dient uitvoering te worden gegeven. . Informatie uit het systeem borgt de monitoring van de capaciteit op de thema’s, waardoor het team efficiënter kan werken. In 2021 zal dit bijdragen aan een omschakeling van reactief toezicht naar proactief toezicht. Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt meer thema- en gebiedsgericht gewerkt.

  • De toezichthouders inventariseren in de meldingsperiode van de vast te stellen huisvestingsverordening het aantal overtredingen, eind 2021 wordt als proef een zaak doorlopen met een bestuurlijke boete. Het juridisch traject van de bestuurlijke boete wordt nader uitgezet door cluster ruimtelijke ordening.

3. Overzicht taken team BWT 2021

3.1 Team BWT gezamenlijk

Hoe is team BWT georganiseerd?

 

Team Bijzondere wetten en Bouw- en woningtoezicht (BWT) is verantwoordelijk voor alle uitvoeringstaken van vergunningverlening en toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Daarnaast wordt team BWT betrokken bij diverse projecten waaraan dit team op grond van bevoegdheid en/of expertise een bijdrage kan leveren. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de aanpak van ondermijning of woonfraude.

Taken

Focus BWT

Urenraming

Opstellen uitvoeringsprogramma

Jaarlijks moet team BWT een uitvoeringsprogramma opstellen in november/december.

108

Opstellen jaarverslag

Jaarlijks moet team BWT een jaarverslag opstellen in januari/februari.

54

Bijwerken website

In samenwerking met team Communicatie moet de informatievoorziening t.a.v. de taken van team BWT sterk worden uitgebreid en verbeterd. Dit ook in het kader van de preventiestrategie (zie Beleidsplan).

Doelstelling: Burgers en ondernemers beter faciliteren en inzicht bieden in het nut en de noodzaak van de uitvoering van VTH-taken.

Instrument: Inzet gemeentelijke website.

Aanpak: Behoefteonderzoek uitvoeren. Welke klantvragen zijn er? Vragen en antwoorden formuleren die aansluiten bij de klantbehoefte. Betere doorverwijzing naar het Beleidsplan en het HUP. Doorverwijzingen opnemen naar bemiddelende instanties zoals Buurtbemiddeling.

Verwacht resultaat: Beter geïnformeerde en gefaciliteerde burgers en ondernemers.

Inzet: Kees Schijf is (team BWT) projectverantwoordelijke. Hij wordt ondersteund door Arie Noordam (team BWT) en Sergej Fedorin (team Communicatie).

72

3.2 Onderdeel vergunningverlening

Hoe is Vergunningverlening georganiseerd?

 

Vergunningverlening werkt op basis van aanvragen en meldingen die binnenkomen via een centraal systeem, het Omgevingsloketonline.nl. De vergunningverlener is verantwoordelijk voor het gehele vergunningenproces. Het uitgangspunt is dat de vergunningverlening zelf toetst en indien nodig advies opvraagt. Daarbij kan het gaan om nader welstandelijk, planologisch, juridisch en/of constructief advies. Vergunningverlening heeft daarbij administratieve ondersteuning. De toezichthouders houden toezicht op de uitvoering van de afgegeven omgevingsvergunningen.

Taken

Focus vergunningverlening

Urenraming

Vooroverleg

Bij complexe aanvragen wordt een vooroverleg ingepland met de aanvrager, de Wabo coördinator en de beoogde casemanager. Het vooroverleg het tot doel om te komen tot een kansrijke, ontvankelijke aanvraag. Ook is het prettig dat de aanvrager kennismaakt met de casemanager, wat de samenwerking vergemakkelijkt. De in te dienen aanvraag wordt doorgenomen en de belangrijkste knelpunten worden besproken, zodat daarop geanticipeerd kan worden.

Onder de Omgevingswet wordt het vooroverleg als apart proces beschreven en vastgesteld.

600

Advies

Voorafgaand aan het indienen van een aanvraag om een omgevingsvergunning, vragen veel aanvragers om advies: ‘Past mijn plan in het bestemmingsplan?’ ‘Is deze activiteit vergunningsvrij of niet?’. Door de toename van deze adviesvragen, is het takenpakket van vergunningverleners in de afgelopen jaren ruimer geworden.

98

Reguliere aanvraag basis

Het afhandelen van een enkelvoudige omgevingsvergunning aanvraag die past in het bestemmingsplan of afgehandeld kan worden middels een reguliere ontheffingsprocedure. Met hierin oog voor het gemeentelijk Bibob beleid.

Reguliere aanvraag complex

Het afhandelen van een complexere enkelvoudige of meervoudige aanvraag. Vlaardingen is o.m. een stad met diverse bedrijven en inrichtingen. Hierdoor wordt de complexiteit vergroot als er vergunningen nodig zijn voor nieuwbouw of wijzigingen. Dit leidt o.m. tot vergunningen die bestaan uit verschillende activiteiten (bijv. slopen, bouwen en milieu), maar kunnen ook bestaan uit activiteiten die betrekking hebben op monumenten en archeologie. Daarnaast heeft Vlaardingen ook te maken met andere milieu gerelateerde zaken zoals weg- en industrielawaai die van invloed kunnen zijn op het vergunning proces. Deze categorie aanvragen wordt zo veel mogelijk d.m.v. vooroverleg in goede banen geleid.

Uitgebreide aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die afgehandeld wordt middels een uitgebreide procedure. Het betreft hier voornamelijk complexere aanvragen die veelal in strijd zijn met het bestemmingsplan. Deze categorie aanvragen wordt zo veel mogelijk d.m.v. vooroverleg in goede banen geleid.

Sloop-, en gebruiksmeldingen

Sloopmeldingen gaan deels over bouwkundige sloop en deels over asbest verwijdering. De meldingen bouwkundige sloop worden met name beoordeeld op hun volledigheid (o.m. of er een sloopveiligheidsplan bij de melding is ingediend). De (sloop)asbestmeldingen worden sinds enige tijd afgehandeld door de DCMR. De meldingen brandveilig gebruik worden in mandaat afgehandeld door de VRR.

Gebruiksvergunning

Het afhandelen van een aanvraag brandveilig gebruik. De gebruiksvergunning wordt grotendeels in mandaat afgehandeld door de VRR. De VRR stelt de concept vergunning op die vervolgens door de gemeente ter inzage worden gelegd, waarna de gemeente de vergunning uiteindelijk al dan niet verleend.

Totaal behandelen aanvragen en meldingen:

4601

Project 2000 nieuwe woningen

Het Project 2000 gaat uit van de bouw van 2000 extra woningen in een periode van 10 jaar, bovenop de vaststaande ambitie van het Actieplan Wonen. Dit komt uit op 200 extra woningen per jaar. Voor dit grootschalige nieuwbouwproject moeten extra uren vanuit vergunningverlening worden gereserveerd om zorg te kunnen dragen voor een voortvarende afhandeling van vergunningaanvragen. De berekende uren zijn gebaseerd op de situatie na de invoering van de Wkb.

791

Project private kwaliteitsborging

Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren. De wet gaat gefaseerd in. Voor de implementatie van de Wkb moet vergunningverlening in 2021 de volgende acties uitvoeren:

 

  • -

    Bepalen van uitgangspunten voor Vlaardingen bij de voorbereiding op de Wkb

  • -

    Beschrijven van de definitie gevolgklasse 1 en benoemen bijbehorende producten

  • -

    Bepalen nieuwe werkzaamheden en taken

  • -

    Bepalen benodigde capaciteit Wkb

  • -

    Analyse gevolgklasse 1 op werkvoorraad / opstellen impactanalyse.

  • -

    Uitwerken bestuursakkoord voor Vlaardingen Nota specifiek Vlaardingse risicogebieden / gelijkwaardigheden

  • -

    Werkprocessen beschrijven (o.m. werkwijze dossier bevoegd gezag, werkwijze risico analyse, samenwerking ketenpartners, uitvoeringscontroles, etc. )

  • -

    Methode van berekenen leges/ aanpassen Legesverordening 2021

  • -

    Financiële gevolgen van de Wkb in kaart brengen, (o.m. leges)

  • -

    Proefprojecten starten

  • -

    Opstellen van Plan van Aanpak

  • -

    Veranderingen in kaart brengen voor inrichting Portaal Leefomgeving/aansluiting DSO

  • -

    Uitwerken uitvoeringscontrole gevolgklasse 1 Wkb (toezicht)

  • -

    Handhavingsbeleid Wkb

  • -

    Opstellen nieuwe standaardbrieven

  • -

    Opstellen opleidingsprogramma Wkb

  • -

    Analyse noodzaak tot herziening servicelevel agreements (SLA’s) tussen gemeente en ketenpartners (DCMR, VRR)

1250

Project implementatie Omgevingswet

Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Omgevingswet in. Dit betekent dat alle gemeenten in Nederland voor deze datum gedegen veranderingen met betrekking tot processen en dienstverlening ten aanzien van burgers moeten realiseren. Een belangrijk onderdeel hierin is het aanpassen van het vergunningensysteem (Key2), waarbij een naadloze aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet resulteren in onder meer een snelle en transparante afhandeling van aanvragen, alsmede een continu correct inzicht in de veranderde wet- en regelgeving.

 

Er is een plan van aanpak waarin exact staat omschreven welke acties in 2021 nog moeten worden opgepakt:

  • -

    Instellen adviescommissie rijksmonumenten

  • -

    Beschrijving nieuwe rol KCC in vergunningverleningsproces

  • -

    Tijdige beoordeling oude aanvragen voordat het nieuwe wettelijke regime gaat gelden

  • -

    Bepaling nieuwe taakverdeling tussen de onderdelen vergunningverlening, toezicht en handhaving

Daarnaast lopen veel acties die in 2020 zijn gestart door in 2021. Voor het totaal overzicht zie bijlage 1.

1250

Overige taken

  • -

    Overleg VRR (20x per jaar)

  • -

    Overleg DCMR (10x jaar)

  • -

    Overleg RO (20x per jaar)

  • -

    Overleg Stedelijk Beheer

  • -

    Projectgroep overleg (diverse projecten vooroverleg)

  • -

    Project startups (PSU)

  • -

    Overleggen (team 1x/3wkn 1u, weekstart 1/week 0,5u, brede teamoverleg 1x/kwartaal 1u))

  • -

    Opleidingen, cursussen en symposia (1 dg/pp)

  • -

    gegevens verwerking BAG

  • -

    gegevens verwerking CBS

  • -

    ict, interne werkafspraken, raadsvragen, algemeen beleid, volgen nieuwe ontwikkelingen, APO

  • -

    Leveren ambtelijk vertegenwoordiger welstand

  • -

    Onvoorzien

668

Totaal alle werkzaamheden 2021

9258 uur

3.3 Onderdeel Toezicht en Handhaving

Hoe is Toezicht en Handhaving georganiseerd?

 

Toezicht en Handhaving zijn binnen team BWT altijd gerelateerd aan Wabo-activiteiten. Toezicht richt zich daarbij op 3 pijlers: toezicht op nieuwbouw, toezicht op bestaande bouw en toezicht naar aanleiding van meldingen, klachten en handhavingsverzoeken. Handhaving richt zich op het herstel van overtredingen door middel van het inzetten van het bestuursrechtelijk handhavingstraject. Tot slot leveren de onderdelen Toezicht en Handhaving expertise en capaciteit binnen een aantal projecten die lopen binnen de gemeente Vlaardingen.

 

Uit het Herstelplan volgen ook nieuwe projecten waarbij wordt uitgegaan van actief toezicht om zo in bepaalde gebieden binnen de gemeente Vlaardingen de leefbaarheid te verbeteren en verpaupering tegen te gaan.

Taken

Focus Toezicht / Handhaving

Urenraming Toezicht

Urenraming Handhaving

Bouwen

  • Toezicht uitzetten bouwwerk

  • Toezicht constructieve veiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

  • Toezicht brandveiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

  • Toezicht opleveren bouwwerk

2616

Incidenteel

Project 2000 nieuwe woningen

Verdeeld over 10 jaar zijn er per jaar 7 bouwprojecten en 6 tot 7 sloopprojecten voorzien, door veranderende wetgeving zal op een deel van de bouwprojecten geen technisch toezicht plaatsvinden. Bij deze inschatting is er vanuit gegaan dat er 7 projecten per jaar onder het toezicht van de gemeente vallen. Toezicht op de omgeving rond het bouwproject en sloopprojecten blijven onverminderd van toepassing voor de gemeente. De uren zijn gebaseerd op sloop, bouw en ingebruikname van de woningen.

 

Voortkomend uit de bouwwerkzaamheden dienen uren beschikbaar te zijn ten aanzien van toezicht en handhaving. De ervaring leert dat er met regelmaat illegale bouwwerken worden opgericht en hiermee veel meldingen zijn gemoeid.

715

390

195

715

Bouwen illegaal

Bouwen zonder of in afwijking van voorschriften van omgevingsvergunning.

771

2315

Afhandelen bezwaarschriften omgevingsvergunningen

In 2020 zijn er 44 bezwaarschriften op omgevingsvergunningen ontvangen. In de urenraming is de juridische afhandeling van bezwaren geraamd.

Incidenteel

Afhandeling door juridisch medewerkers RO

Wob verzoeken afhandelen

Jaarlijks worden aan de gemeente Wob verzoeken gedaan. Het bundelen en anonimiseren van de informatie is complex en neemt veel tijd in. Per Wob verzoek is de tijdsbesteding ca. 24 uur. Aangezien dit een nieuwe taak betreft voor het team zijn geen kencijfers bekend over het aantal te verwachten Wob verzoeken in een jaar. Vooralsnog is uitgegaan van tien verzoeken in 2021

Incidenteel

96

Afhandeling door stafjuristen, ondersteuning vanuit het team

Slopen

  • Slopen zonder of in afwijking van voorschriften van omgevingsvergunning

43

46

Bestaande bouw

  • Gebreken aan bestaande woningen

  • Gebreken aan bestaande woongebouwen o.a. constructieve gebreken (appartementen, zorgcomplexen, instellingen)

  • Gebreken aan bestaande bouwwerken met een publieksfunctie (onderwijs e.d.)

  • Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering) 5 panden opgenomen in het project verpauperde monumenten.

  • Hinder (waaronder stookinstallaties)

698

560

Project aanpak verpaupering monumenten

In de gemeente Vlaardingen zijn relatief er veel monumentale panden die zich in een slechte onderhoudsstaat bevinden. Voor 2021 is er de wens om ca. 16 panden te inspecteren, de verwachting is dat nagenoeg alle zaken en juridisch handhavingstraject worden. Vanwege een beperkte bezetting worden ca. 6 panden per jaar opgepakt en 10 objecten verschuiven naar bestaande bouw en verpauperde bedrijventerreinen.

672

1216

Project aanpak verpaupering bedrijventerreinen

Het Herstelplan spreekt van de noodzakelijke aanpak van verpaupering binnen specifieke gebieden. Hiervan benoemt het Herstelplan ook voorbeelden: De Koningin Wilhelminahaven en het Museumkwartier als entree van de stad. Binnen deze gebieden worden ca. 5 gebouwen opgepakt.

210

380

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

  • Overtreding gebruiksvoorschriften woonwijken (incl. woonwijk centrum) (o.a. overbewoning)

  • Overtreding gebruiksvoorschriften centrum (horeca, winkels, etc.)

  • Overtreding gebruiksvoorschriften gebouwen (m.n. illegale bewoning / bedrijvigheid) bedrijventerreinen

860

1280

Tijdelijke vergunningen

  • Overschrijding termijn tijdelijk gebruik (o.a. mantelzorgregeling)

  • Overschrijding instandhoudingstermijn tijdelijk bouwwerk

incidenteel

Incidenteel

Welstand

Strijd met Welstand

incidenteel

Incidenteel

Werken/werkzaamheden

Uitvoering werken en werkzaamheden (ophogen, afgraven, egaliseren, draineren, verharden, dempen) zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning

incidenteel

Incidenteel

Brandveiligheid

Overtreding voorschriften brandveiligheid gebouwen en terreinen (Bouwbesluit)

1050

860

Monumenten

  • Wijzigen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning monumenten

  • Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

  • Brandveiligheid Monumenten

43

46

Klachten en meldingen

Jaarlijks worden ca. 200 klachten en meldingen over diverse onderwerpen gedaan, zoals illegale bewoning, illegale bouw, strijdig gebruik, etc.

In 2021 worden klachten prioriteren op de aspecten veiligheid, gezondheid en ruimtelijk impact geprioriteerd. Op basis van de prioritering wordt bepaald of een klacht in behandeling wordt genomen. Heeft de klacht geen prioriteit dan wordt deze afgedaan met een brief dat vanwege de prioritering de klacht niet wordt afgehandeld.

550

1110

Handhavingsverzoeken

Naast klachten en meldingen ontvangt de gemeente jaarlijks ongeveer 15 officiële handhavingsverzoeken. Handhavingsverzoeken gaan vaak over strijdig gebruik, bouwen in afwijking van de vergunning of strijdigheden met het Bouwbesluit 2012.

645

690

Project horecacontroles

Jaarlijks worden vier integrale horecacontroles uitgevoerd. BWT levert capaciteit bij deze controles die door team veiligheid worden geleid. Naast BWT zijn ook de brandweer, politie, voedsel en warenautoriteit, inspecteur uitkeringen en een handhaver van team veiligheid aanwezig. Jaarlijks resulteert dit in ca. 32 zaken voor BWT.

280

Incidenteel

Project Ondermijning

Jaarlijks worden er twaalf integrale bedrijventerrein controles uitgevoerd. BWT levert capaciteit bij deze controles die geleid worden door team veiligheid. Naast BWT zijn ook de brandweer, politie, milieu inspecteur en een handhaver van team veiligheid aanwezig. Jaarlijks resulteert dit in ca. 36 zaken voor BWT.

384

470

Project aanpak illegale bewoning / woonfraude

De aanpak op illegale (strijdige) bewoning en woonfraude is multidisciplinair. Vanuit verschillende invalshoeken kunnen meldingen komen die meerdere teams in hun vakgebied raken. Overlast is breder dan bijvoorbeeld lawaai, agressie of criminaliteit, er is ook sprake van verdringing op de woningmarkt en verpaupering van wijken. Team veiligheid zal een regisseur aanstellen op de fysieke problematiek, waarbij BWT verantwoordelijk wordt gehouden voor de ruimtelijke problematiek en illegale splitsing of onttrekking (huisvestingsverordening).

 

Naast klachten en meldingen op basis van prioritering, een proactieve aanpak waarbij wordt geïnventariseerd en toezicht gehouden (per jaar te bepalen straat(en)). Onderzoek vindt plaats naar de eigenaren in relatie tot de panden die in bezit zijn. Er worden maximaal 25 zaken (objecten) opgepakt per jaar waarvan maximaal 10 zaken een juridisch handhavingstraject kunnen volgen. Het criterium veiligheid staat voorop maar het criminele aspect wordt meegewogen. Er wordt contact gezocht met de handhavingspartners (zoals de vreemdelingenpolitie, belastingdienst, team veiligheid) en waar mogelijk gezamenlijk opgetreden.

676

724

4. Capaciteit 2021

4.1 Benodigde capaciteit 2021

Op basis van de bovenstaande tabel komen wij met deels invulling door beschikbare vacatureruimte tot een capaciteitstekort van 8,23 FTE.

4.2 Toelichting op inzet en verdeling capaciteit 2021

De afgelopen jaren heeft het team BWT met een beperkte bezetting gewerkt. Om uitvoering te geven aan de in hoofdstuk 3 omschreven taken is er een tekort van 8,23 FTE naast in te vullen vacatureruimte, zoals weergegeven in bovenstaande tabel.

 

Een deel van de taken zijn geen structurele werkzaamheden die binnen de termijn van de beleidscyclus voortzetten:

 

  • -

    Project private kwaliteitsboring 0,9 FTE

  • -

    Project implementatie omgevingswet 0,9 FTE

Naar verwachting zal de inzet in uren op deze projecten vanaf 2022 afnemen, afhankelijk van het vaststellen van de wetgeving. In de capaciteitsberekening is deze 1,8 FTE wel opgenomen voor 2021.

 

In de totstandkoming van de berekening is goed beoordeeld hoe de capaciteit efficiënt ingezet kan worden. De keuzes die zijn gemaakt ten aanzien van de wijze waarop de VTH-taken uitgevoerd zijn hieronder beschreven .

 

  • 1.

    Klachten en meldingen: Jaarlijks komen er iets minder dan 200 klachten binnen over bouwen of gebruik in strijd met het bestemmingsplan. Een deel van deze klachten gaat over kleine strijdigheden, zoals een te hoge schutting, verkeerd geplaatste airco units, aan huis gebonden beroepen, of andere vergelijkbare zaken.

 

  • Prioritering: In 2021 klachten sorteren op de aspecten veiligheid, gezondheid en ruimtelijk impact. Op basis van de prioritering bepalen of een klacht in behandeling wordt genomen. Heeft de klacht geen prioriteit dan afdoen met een brief dat vanwege de prioritering de klacht niet wordt afgehandeld.

 

  • Risico: Mogelijk meer handhavingsverzoeken

 

  • 2.

    Bezwaar en beroep omgevingsvergunningen: Sinds 2019 zijn de bezwaar en beroep procedures ten aanzien van omgevingsvergunningen belegd bij de handhavingsjuristen. Voorheen was dit een taak van de juridisch medewerkers van ruimtelijke ordening.

 

  • Herverdeling werk: Bezwaar tegen een omgevingsvergunning wordt in nagenoeg alle zaken gemaakt op de ruimtelijke procedure. De kennis over dit specifieke onderdeel is een primaire taak van een juridisch medewerker ruimtelijke ordening. De afhandeling van bezwaar en beroepszaken op een omgevingsvergunning dient te worden belegd bij het team ruimtelijke ordening. Naast de afhandeling van bezwaren zou het goed zijn dat juridisch medewerkers ruimtelijke ordening de omgevingsvergunningen controleren voordat ze verzonden worden. Dit leidt mogelijk tot minder bezwaren en minder beroepszaken.

 

  • Risico: Positief effect, medewerkers met inhoudelijk kennis handelen procedures af. Doordat er meer ruimte vrijkomt is er minder gevaar dat afhandelingstermijnen van handhavingsverzoeken overschreden worden.

 

  • 3.

    Afhandelen Wob-verzoeken: Sinds medio 2020 is het afhandelen van Wob-verzoeken door de stafjuristen verlegd naar de handhavingsjuristen. Dit betreffen verzoeken ten aanzien van omgevingsvergunningen en handhavingszaken.

 

  • Herverdelen werk: het afhandelen van Wob-verzoeken door de stafjuristen laten uitvoeren. Zoals de afspraak was leveren de teams informatie aan die door de stafjuristen worden geanonimiseerd en voorzien van een besluit.

 

  • Risico: Positief effect, medewerkers met inhoudelijk kennis handelen procedures af. Doordat er meer ruimte vrijkomt is er minder gevaar dat afhandelingstermijnen van handhavingsverzoeken overschreden worden.

 

  • 4.

    Verpaupering monumenten versus verpaupering bedrijventerreinen en bestaande bouw:

  • Ten aanzien van de verpaupering van monumenten is in de huidige tabel voorzien voor 16 panden. Ten aanzien van verpaupering bedrijventerreinen zijn 5 objecten voorzien en een deel van de controles bestaande bouw betreffen verpauperde panden.

 

  • Bundelen projecten: Gezien de beperkte capaciteit binnen het team is het voorstel om de 16 panden uit te breiden naar 20 panden en een verdeling te maken tussen verpauperde monumenten , vijf panden op de bedrijventerreinen en 5 panden met betrekking tot bestaande bouw. Hierbij als criteria laten gelden dat vanuit zichtlocaties wordt gewerkt ten aanzien van de bedrijventerreinen (randen bedrijventerreinen en doorgaande wegen). En als prioritering de staat van het pand leidend te zijn (instortingsgevaar, gevelbeeld, verder verval).

 

  • Risico: De omvang van het aantal panden dat jaarlijks wordt opgepakt wordt beperkt. 2021 kan worden gezien als een “pilot”, het leidt tot inzichten waardoor er in navolgende zaken efficiënter gewerkt kan worden.

 

  • 5.

    Illegale bewoning / woonfraude: Voor de toezicht en juridische handhaving ten aanzien van illegale bewoning / woonfraude is 1 fte voorzien. Binnen deze uren kunnen ongeveer 16 adressen worden gecontroleerd en ca. 6 opgepakt in de juridische handhaving.

  • Projectmatig toezicht: Illegale bewoning / woonfraude is een actueel probleem binnen de gemeente Vlaardingen. Woningen worden opgekocht door particulier verhuurders om er vervolgens groepen (met name arbeidsmigranten) te huisvesten. Hierdoor worden starters uit de woningmarkt verdreven. Vaak gaat de huisvesting gepaard met andere problematiek zoals overlast, discrepanties met de BRP en gemeentelijke heffingen, uitbuiting van de migranten, etc. Afhankelijk van de capaciteit die beschikbaar wordt gesteld op dit onderwerp is de omvang van de controles en handhaving te bepalen.

 

  • Ten aanzien van het projectmatig toezichthouden wordt in 2021 naast klachten en meldingen op basis van prioritering, een proactieve aanpak aangehouden. Er wordt geïnventariseerd en toezicht gehouden (per jaar in een te bepalen straat(en)). Onderzoek vindt plaats naar de eigenaren in relatie tot de panden die in bezit zijn. Er worden maximaal 30 zaken opgepakt per jaar waarvan maximaal 20 zaken een juridisch handhavingstraject kunnen volgen. Het criterium veiligheid staat voorop maar het criminele aspect wordt meegewogen. Er wordt contact gezocht met de handhavingspartners (zoals de vreemdelingenpolitie, belastingdienst, team veiligheid) en waar mogelijk gezamenlijk opgetreden. De bestuurlijke boete kan onderdeel van de aanpak zijn.

 

  • 6.

    Doorkijk naar de Wet private kwaliteitsboring (Wkb): In de capaciteitsberekening is er vanuit gegaan dat alle taken ten aanzien van nieuwbouw worden uitgevoerd. In de huidige bezetting is er ca. 0,75 FTE beschikbaar voor toezichtstaken op nieuwbouw. Om goed toezicht te kunnen houden op nieuwbouwprojecten is er minimaal 1,9 FTE nodig.

  • Vanaf 2022 wordt waarschijnlijk de Wkb van kracht, vanaf dat moment zal er privaat toezicht plaatsvinden ten aanzien van kleinere bouwwerken. Tegelijkertijd blijft de gemeente verantwoordelijk voor handhaving en oplevering in afwijking van technische voorschriften.

 

  • In de huidige situatie is het toezicht op kleine bouwwerken nihil en vindt handhaving alleen plaats op basis van meldingen. Met de komst van de Wkb wordt er van de gemeente een formele afhandeling verwacht van de aangedragen afwijkingen en handhavings-vraagstukken. Naar verwachting zal de Wkb geen bijdrage leveren aan een lagere capaciteitsbehoefte voor bouwtoezicht en juridische handhaving.

5. Monitoring

Het monitoren van de uitvoering is wettelijk vereist. Dit is verankerd in het Besluit omgevingsrecht. Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen, werkt team BWT naar verwachting vanaf het 2e kwartaal 2021 met een nieuw registratiesysteem: Portaal Leefomgeving. Portaal Leefomgeving wordt op dit moment nog (door)ontwikkeld zodat vanaf 2022 volledig volgens de Omgevingswet kan worden gewerkt. In 2021 wordt naast het Portaal Leefomgeving tevens een eigen administratie bijgehouden, zodat ook over de ontbrekende maanden gegevens beschikbaar zullen zijn.

 

Portaal Leefomgeving functioneert o.a. als een zaaksysteem zodat team BWT niet zelf meer hoeft te administreren. Alle taken van team BWT worden binnen dit systeem geregistreerd en gemonitord. Tevens zijn binnen dit systeem alle taken gekoppeld aan de vastgestelde werkprocessen. Hierdoor is het mogelijk om jaarlijks overzichten te genereren van:

 

  • -

    Alle geregistreerde zaken (o.a. meldingen, klachten, formele handhavingsverzoeken, aangevraagde vergunningen, uitgevoerde controle, Wob-verzoeken)

  • -

    Doorlooptijden (moment van registratie tot afhandeling)

  • -

    Inzicht in- en output per proces en medewerker

Portaal Leefomgeving registreert vooralsnog geen:

  • -

    Bezwaar- en beroepszaken. Dit wordt handmatig bijgehouden

  • -

    Projecten onder het Herstelplan. Ook dit wordt handmatig bijgehouden. Per uit te voeren project worden afspraken gemaakt op welke wijze de voortgang en het aantal gewerkte uren worden geregistreerd.

6. Evaluatie

Jaarlijkse evaluatie is nodig om te kunnen beoordelen of het gevoerde beleid effectief is en uitvoering geeft aan de gestelde prioriteiten en doelen. Het jaarverslag wordt jaarlijks in januari/februari aan het college aangeboden bekend gemaakt aan de raad. Aan de opbouw van het verslag zijn geen wettelijke eisen gesteld. Wel is gesteld dat rapportage plaatsvindt over de resultaten van het uitgevoerde beleid.

 

Het Portaal Leefomgeving gaat naar verwachting een grote bijdrage leveren aan het jaarlijkse evaluatie van de uitgevoerde VTH-taken. Ten eerste is met dit systeem meer data beschikbaar ten opzichte van de huidige situatie. Ten tweede is het beter mogelijk om jaren te vergelijken en knelpunten binnen (werk)processen op te lossen. Hierdoor houden raad, college en de uitvoering meer grip op de geboekte resultaten en wordt sturing op vastgestelde doelstellingen eenvoudiger.

 


1

VTH Beleid 2020-2024, p. 12.