Organisatie | Vlaardingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving |
Citeertitel | Uitvoeringsprogramma vergunningsverlening toezicht en handhaving 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-05-2021 | nieuwe regeling | 04-05-2021 |
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2021. Dit uitvoeringsprogramma is het eerste VTH uitvoeringsprogramma dat onder het VTH-beleid Vlaardingen 2021 – 2024 is opgesteld. Het jaarlijks opstellen van een integraal uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.
In het beleidsplan heeft het gemeentebestuur de strategische en operationele kaders voor de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op de gebieden van bouwen en ruimtelijke ordening beschreven. In dit uitvoeringsprogramma is de concrete inzet van het team cluster Vergunningverlening, Bouw- en Woningtoezicht en handhaving (BWT) uitgewerkt voor het jaar 2021. Per taakveld zijn de reguliere taken, de projecten en overige werkzaamheden uitgesplitst en beschreven. Tevens is per taak een ureninschatting gegeven. Hierdoor is het voor de lezer inzichtelijk wat team BWT in 2021 oppakt en wat niet. Het uitvoeringsprogramma is zodoende een concreet en realistisch document.
Naast dat een uitvoeringsprogramma duidelijkheid creëert, komt de noodzaak ook voort uit de actualiteit. Omgaan met een pandemie, de voorbereidingen die nodig zijn voor de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de lokale uitdagingen waarvoor de stad Vlaardingen zich gesteld ziet, raken namelijk rechtstreeks aan de dienstverlening van BWT. Deze ontwikkelingen vragen jaarlijks om een herbezinning op de uit te voeren taken en de wijze waarop deze werkzaamheden wordt uitgevoerd. Een uitvoeringsprogramma draagt hieraan bij.
Het is belangrijk om op te merken dat dit uitvoeringsprogramma ziet op alle uitvoeringstaken van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo):
Tot slot. Waar in dit uitvoeringsprogramma het gemeentebestuur of de gemeente Vlaardingen staat, wordt het college en de burgemeester van Vlaardingen bedoeld, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft.
2.1 Reguliere taken, projecten en overige werkzaamheden
Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2021-2024 prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen. Te denken valt aan het toezicht op de constructieve veiligheid van gebouwen, brandveiligheid in o.a. zorginstellingen en op kinderdagverblijven en het juiste gebruik van het bestemmingsplan zodat er geen gevaarlijke (woon)situaties kunnen ontstaan. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden.
Naast deze reguliere taken zijn in dit Uitvoeringsprogramma 2021 een aantal projecten opgenomen. Taken die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2021, en eventueel de jaren daarna, (extra) aandacht moeten krijgen.
Ook zijn er overige werkzaamheden. Hierbij kan gedacht worden aan de uitvoering van rijksopdrachten, inspringen bij een crises, de implementatie van nieuwe wetgeving, opstellen van nieuw beleid, et cetera.
Naast de uitvoering van verplichte wettelijke taken, houdt team BWT in 2021 een sterke focus op de uitvoering van het ‘Herstelplan: Voor een leefbaar en financieel gezond Vlaardingen’ (Herstelplan). In het Beleidsplan is het Herstelplan kernachtig beschreven:1
‘De gemeente Vlaardingen heeft een begrotingstekort en daarnaast grootstedelijke problematiek zoals sociale problematiek, ondermijning, hoge werkeloosheid, veel armoede en leefbaarheidsproblemen. Met het Herstelplan zoekt Vlaardingen een juiste weg richting een leefbare stad en gezonde overheidsfinanciën. Het Herstelplan beschrijft de topprioriteiten, de interventies en de financiën. Het Herstelplan moet gezien worden als een strak keurslijf voor de komende jaren, waarbinnen weinig speelruimte is. Het bepaalt wat Vlaardingen wél doet en niet doet. Dit betekent dat ook bij de uitvoering van dit VTH-beleid de keuzes uit het Herstelplan leidend zijn.’
Het Herstelplan richt zich op 4 thema’s: veiligheid, wonen, onderwijs en sociaal. De thema’s veiligheid en wonen raken de VTH-taken. Het Herstelplan benoemt een aantal zaken die daarbinnen opgepakt moeten worden:
Team BWT zal in 2021 als uitwerking van dit Herstelplan een bijdrage leveren aan de volgende 5 projecten:
Hoofdstuk 3 van dit uitvoeringsprogramma concretiseert de rol van team BWT binnen deze 5 projecten. Daaraan is tevens een urenindicatie gehangen van de beschikbare tijd vanuit team BWT.
2.2.2 Aanpak overtredingen met hoge prioriteit
Voor de vaststelling van het beleidsplan is een nieuwe risicoanalyse uitgevoerd. Daaruit volgt een lijst met overtredingen die hoge prioriteit krijgen. Daarom zal in team BWT zich in 2021 in ieder geval richten op de aanpak van deze overtredingen:
Voor 2021 zijn de volgende doelstellingen vastgesteld:
Efficiënter toezicht en handhaving: In 2021 wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee toezicht digitaal verwerkt kan worden. Hiervoor zijn werkprocessen opgesteld en dient uitvoering te worden gegeven. . Informatie uit het systeem borgt de monitoring van de capaciteit op de thema’s, waardoor het team efficiënter kan werken. In 2021 zal dit bijdragen aan een omschakeling van reactief toezicht naar proactief toezicht. Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt meer thema- en gebiedsgericht gewerkt.
De toezichthouders inventariseren in de meldingsperiode van de vast te stellen huisvestingsverordening het aantal overtredingen, eind 2021 wordt als proef een zaak doorlopen met een bestuurlijke boete. Het juridisch traject van de bestuurlijke boete wordt nader uitgezet door cluster ruimtelijke ordening.
3. Overzicht taken team BWT 2021
3.2 Onderdeel vergunningverlening
3.3 Onderdeel Toezicht en Handhaving
Op basis van de bovenstaande tabel komen wij met deels invulling door beschikbare vacatureruimte tot een capaciteitstekort van 8,23 FTE.
4.2 Toelichting op inzet en verdeling capaciteit 2021
De afgelopen jaren heeft het team BWT met een beperkte bezetting gewerkt. Om uitvoering te geven aan de in hoofdstuk 3 omschreven taken is er een tekort van 8,23 FTE naast in te vullen vacatureruimte, zoals weergegeven in bovenstaande tabel.
Een deel van de taken zijn geen structurele werkzaamheden die binnen de termijn van de beleidscyclus voortzetten:
Naar verwachting zal de inzet in uren op deze projecten vanaf 2022 afnemen, afhankelijk van het vaststellen van de wetgeving. In de capaciteitsberekening is deze 1,8 FTE wel opgenomen voor 2021.
In de totstandkoming van de berekening is goed beoordeeld hoe de capaciteit efficiënt ingezet kan worden. De keuzes die zijn gemaakt ten aanzien van de wijze waarop de VTH-taken uitgevoerd zijn hieronder beschreven .
Klachten en meldingen: Jaarlijks komen er iets minder dan 200 klachten binnen over bouwen of gebruik in strijd met het bestemmingsplan. Een deel van deze klachten gaat over kleine strijdigheden, zoals een te hoge schutting, verkeerd geplaatste airco units, aan huis gebonden beroepen, of andere vergelijkbare zaken.
Herverdeling werk: Bezwaar tegen een omgevingsvergunning wordt in nagenoeg alle zaken gemaakt op de ruimtelijke procedure. De kennis over dit specifieke onderdeel is een primaire taak van een juridisch medewerker ruimtelijke ordening. De afhandeling van bezwaar en beroepszaken op een omgevingsvergunning dient te worden belegd bij het team ruimtelijke ordening. Naast de afhandeling van bezwaren zou het goed zijn dat juridisch medewerkers ruimtelijke ordening de omgevingsvergunningen controleren voordat ze verzonden worden. Dit leidt mogelijk tot minder bezwaren en minder beroepszaken.
Bundelen projecten: Gezien de beperkte capaciteit binnen het team is het voorstel om de 16 panden uit te breiden naar 20 panden en een verdeling te maken tussen verpauperde monumenten , vijf panden op de bedrijventerreinen en 5 panden met betrekking tot bestaande bouw. Hierbij als criteria laten gelden dat vanuit zichtlocaties wordt gewerkt ten aanzien van de bedrijventerreinen (randen bedrijventerreinen en doorgaande wegen). En als prioritering de staat van het pand leidend te zijn (instortingsgevaar, gevelbeeld, verder verval).
Projectmatig toezicht: Illegale bewoning / woonfraude is een actueel probleem binnen de gemeente Vlaardingen. Woningen worden opgekocht door particulier verhuurders om er vervolgens groepen (met name arbeidsmigranten) te huisvesten. Hierdoor worden starters uit de woningmarkt verdreven. Vaak gaat de huisvesting gepaard met andere problematiek zoals overlast, discrepanties met de BRP en gemeentelijke heffingen, uitbuiting van de migranten, etc. Afhankelijk van de capaciteit die beschikbaar wordt gesteld op dit onderwerp is de omvang van de controles en handhaving te bepalen.
Ten aanzien van het projectmatig toezichthouden wordt in 2021 naast klachten en meldingen op basis van prioritering, een proactieve aanpak aangehouden. Er wordt geïnventariseerd en toezicht gehouden (per jaar in een te bepalen straat(en)). Onderzoek vindt plaats naar de eigenaren in relatie tot de panden die in bezit zijn. Er worden maximaal 30 zaken opgepakt per jaar waarvan maximaal 20 zaken een juridisch handhavingstraject kunnen volgen. Het criterium veiligheid staat voorop maar het criminele aspect wordt meegewogen. Er wordt contact gezocht met de handhavingspartners (zoals de vreemdelingenpolitie, belastingdienst, team veiligheid) en waar mogelijk gezamenlijk opgetreden. De bestuurlijke boete kan onderdeel van de aanpak zijn.
Doorkijk naar de Wet private kwaliteitsboring (Wkb): In de capaciteitsberekening is er vanuit gegaan dat alle taken ten aanzien van nieuwbouw worden uitgevoerd. In de huidige bezetting is er ca. 0,75 FTE beschikbaar voor toezichtstaken op nieuwbouw. Om goed toezicht te kunnen houden op nieuwbouwprojecten is er minimaal 1,9 FTE nodig.
In de huidige situatie is het toezicht op kleine bouwwerken nihil en vindt handhaving alleen plaats op basis van meldingen. Met de komst van de Wkb wordt er van de gemeente een formele afhandeling verwacht van de aangedragen afwijkingen en handhavings-vraagstukken. Naar verwachting zal de Wkb geen bijdrage leveren aan een lagere capaciteitsbehoefte voor bouwtoezicht en juridische handhaving.
Het monitoren van de uitvoering is wettelijk vereist. Dit is verankerd in het Besluit omgevingsrecht. Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen, werkt team BWT naar verwachting vanaf het 2e kwartaal 2021 met een nieuw registratiesysteem: Portaal Leefomgeving. Portaal Leefomgeving wordt op dit moment nog (door)ontwikkeld zodat vanaf 2022 volledig volgens de Omgevingswet kan worden gewerkt. In 2021 wordt naast het Portaal Leefomgeving tevens een eigen administratie bijgehouden, zodat ook over de ontbrekende maanden gegevens beschikbaar zullen zijn.
Portaal Leefomgeving functioneert o.a. als een zaaksysteem zodat team BWT niet zelf meer hoeft te administreren. Alle taken van team BWT worden binnen dit systeem geregistreerd en gemonitord. Tevens zijn binnen dit systeem alle taken gekoppeld aan de vastgestelde werkprocessen. Hierdoor is het mogelijk om jaarlijks overzichten te genereren van:
Portaal Leefomgeving registreert vooralsnog geen:
Jaarlijkse evaluatie is nodig om te kunnen beoordelen of het gevoerde beleid effectief is en uitvoering geeft aan de gestelde prioriteiten en doelen. Het jaarverslag wordt jaarlijks in januari/februari aan het college aangeboden bekend gemaakt aan de raad. Aan de opbouw van het verslag zijn geen wettelijke eisen gesteld. Wel is gesteld dat rapportage plaatsvindt over de resultaten van het uitgevoerde beleid.
Het Portaal Leefomgeving gaat naar verwachting een grote bijdrage leveren aan het jaarlijkse evaluatie van de uitgevoerde VTH-taken. Ten eerste is met dit systeem meer data beschikbaar ten opzichte van de huidige situatie. Ten tweede is het beter mogelijk om jaren te vergelijken en knelpunten binnen (werk)processen op te lossen. Hierdoor houden raad, college en de uitvoering meer grip op de geboekte resultaten en wordt sturing op vastgestelde doelstellingen eenvoudiger.