Organisatie | Valkenswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard houdende regels omtrent subsidietender opbouwwerk |
Citeertitel | Nadere Regel Subsidietender Opbouwwerk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-05-2021 | nieuwe regeling | 04-05-2021 |
Voor u ligt de Nadere Regel subsidietender ‘opbouwwerk’. In dit document staat, naast de omschrijving van de uit te voeren opdracht, ook de procedure beschreven aan de hand waarvan de tender wordt uitgevoerd en aan welke voorwaarden de inschrijvers en inschrijvingen moeten voldoen.
De opbouwwerker is een belangrijke actor in de samenlevingsopbouw. Samenlevingsopbouw krijgt gestalte als resultaat van een proces van samenwerking tussen actieve burgers, overheden, instellingen en ondernemingen.
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard, De Hofnar 15, 5554DA Valkenswaard.
1.3. Aard, omvang en duur van de subsidie
De subsidietender bestaat uit Opbouwwerk voor ca. €37.000 per jaar.
De subsidie wordt verleend voor een periode van één jaar met een optie om na één jaar opnieuw in te schrijven. De ingangsdatum van de subsidie is 1 september 2021.
De inschrijver zal alle geregistreerde (persoons-)gegevens die voor en gedurende de opdracht kenbaar worden gemaakt, vertrouwelijk behandelen en meer in het bijzonder in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG) en overige specifieke wettelijke bepalingen gericht op verwerking van persoonsgegevens verwerken.
1.4. Omschrijving activiteiten
Onderstaande activiteiten worden uitgevoerd voor zeven wijken in de drie dorpen in de gemeente, te weten Borkel & Schaft, Dommelen en Valkenswaard. Valkenswaard met 5 wijkcommissies in 6 wijken: Hoge Akkers, Geenhoven, het Gegraaf, Kerkakkers en Turfberg (De ‘wijk’ Centrum heeft geen wijkcommissie.) Verder: het dorp Dommelen met de wijkvertegenwoordiging WeDommelen en het dorp Borkel & Schaft met de wijkvertegenwoordiging Dorpsinitiatief.
Ondersteunen van de wijkcommissies voor wat betreft de bestuursinrichting, bestuursaanpak, subsidiecyclus en organisatie activiteiten. Van de opbouwwerker wordt niet verwacht dat die vergaderingen bijwoont. Hooguit incidenteel en op afspraak. Ondersteuning met name op algemene ‘bestuurszaken’ waaronder met name op peil houden - en waar nodig op peil brengen - van bestuurssamenstelling en -vaardigheden.
De subsidie ad. €37.000 is op jaarbasis en kan niet besteed worden aan werkzaamheden van een andere opdrachtgever dan de gemeente Valkenswaard. In de subsidieafspraken wordt ongeveer 12 uur per jaar besteed aan overleg met gemeente. De inzet van de overige uren wordt uitgevraagd als toekenningscriterium in hoofdstuk 3.
De inschrijver beschikt over ondernemerschap en innovatief vermogen. De inschrijver toont initiatief en professionele autonomie. Dat wil zeggen dat zij op basis van kennis, kunde en ervaring periodiek met de gemeente in gesprek treedt en met adviezen en verbetervoorstellen komt ten aanzien wijkgerichte aanpak.
De volgende voorwaarden / eisen worden gesteld:
Daarnaast is van belang dat er wordt voldaan aan het uitvoeren van goed werkgeverschap door de inschrijver. Hieronder wordt o.a. verstaan:
Bovenstaande lijst is een indicatie, de inschrijver is verantwoordelijk voor alles dat hoort bij goed werkgeverschap.
1.6. Capaciteiten en competenties opbouwwerker
De volgende eisen worden gesteld aan de capaciteiten en competenties van de opbouwwerker:
De volgende competenties worden gevraagd aan de in te zetten opbouwwerker of is bereid om deze competenties binnen enkele maanden te leren:
De inschrijver is verantwoordelijk voor het communicatieplan en de uitvoering hiervan. Dit hoeft geen uitgebreid plan te zijn maar het maakt op hoofdlijnen duidelijk hoe de communicatiestromen lopen.
Er is communicatie tussen opbouwwerker en de gemeente op regelmatige basis. Daarnaast is er overleg op bestuursniveau, twee keer per jaar. Tijdens dat overleg wordt in elk geval de managementrapportage besproken.
2. Indienen van de subsidieaanvraag
2.1. Aanleveren bij subsidieaanvraag
U dient de volgende documenten aan te leveren bij uw subsidieaanvraag:
2.2. Indienen subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag dient uiterlijk op 1 juni 2021 schriftelijk te worden ingediend bij het college van B&W van Valkenswaard. Subsidieaanvragen die na de hiervoor vermelde sluitingstermijn niet tijdig zijn ontvangen, zijn ongeldig en worden geacht niet te zijn gedaan.
Aanvrager kan – voor zover hij zijn subsidieaanvraag eerder heeft ingediend – tot de hiervoor genoemde sluitingstermijn zijn subsidieaanvraag intrekken. Na de genoemde sluitingstermijn is de subsidieaanvraag onherroepelijk voor de duur van de gestanddoeningstermijn.
De beoordelingsmethodiek in deze subsidietender is de gewogen factormethode. Deze methode werkt als volgt: de scores voor de toetsingscriteria worden beoordeeld aan de hand van een kwalitatieve scoretabel. De score op de toetsingscriteria wordt vermenigvuldigd met het maximaal aantal punten dat behaald kan worden voor het betreffende toetsingscriterium. Het project met de hoogste scores van alle criteria opgeteld is het plan met de beste kwaliteit en is het project met rangordenummer 1.
Gedurende de looptijd van de subsidie zijn er geen uitsluitingsgronden van toepassing op de inschrijver en moet deze blijven voldoen aan de (geschiktheids)eisen. De gemeente is gerechtigd om gedurende de looptijd bewijsstukken hieromtrent op te vragen. Bij het niet kunnen voldoen aan deze eisen is de gemeente gerechtigd de opdracht te beëindigen met terugvordering van nog resterende subsidiegelden.
Per toetsingscriterium werkt de aanvrager de werkwijze, activiteiten en middelen uit in een plan van aanpak en presenteert dit aan de gemeente middels een pitch van maximaal 5 minuten.
Geef, met betrekking tot criterium A, in overzicht, in tabelvorm, de inzet van de uren weer binnen het totale aan te vragen subsidiebedrag. Beoordeeld wordt in hoeverre tegemoet wordt gekomen aan een optimale invulling van de uren.
Het hoofdcriterium kwaliteit wordt per subcriterium beoordeeld. Per subcriterium wordt er een score toegekend tussen de 0 en de 4. Een subcriterium waarbij geen enkele meerwaarde wordt geconstateerd, wordt beoordeeld met de score 0. Bij een uitmuntende beoordeling wordt een maximale score van 4 toegekend aan het betreffende subcriterium.
Aan criterium B1 mogen maximaal 2 A4, enkelzijdig beschreven, lettergrootte 11 worden gewijd. Beoordeeld wordt in hoeverre tegemoet is gekomen aan de optimale invulling van B1. De opdrachtnemer toont initiatief en professionele autonomie. Dat wil zeggen dat zij op basis van kennis, kunde en ervaring periodiek met opdrachtgever in gesprek treedt en met adviezen en ver-betervoorstellen komt ten aanzien wijkgerichte aanpak
3.3.1. Toekenning punten en uitleg
Een (volledige) toelichting op de minimale te beschrijven punten ontbreekt en/of er wordt geen meerwaarde geboden.
Het aanbod komt tegemoet aan de minimaal te beschrijven punten. Er wordt naar oordeel van de opdrachtgever nauwelijks meerwaarde geboden ten aanzien van de minimaal te beschrijven punten en/of extra aangeboden aspecten die bijdragen aan de wens/ doelstelling.
Het aanbod komt tegemoet aan de minimaal te beschrijven punten. Er wordt naar oordeel van de opdrachtgever enige meerwaarde geboden ten aanzien van de minimaal te beschrijven punten en/of extra aangeboden aspecten die bijdragen aan de wens/ doelstelling.
Het aanbod komt tegemoet aan de minimaal te beschrijven punten. Er wordt naar oordeel van de opdrachtgever extra meerwaarde geboden ten aanzien van de minimaal te beschrijven punten en/of extra aangeboden aspecten die bijdragen aan de wens/ doelstelling.
Het aanbod komt tegemoet aan de minimaal te beschrijven punten. Er wordt naar oordeel van de opdrachtgever veel extra meerwaarde geboden ten aanzien van de minimaal te beschrijven punten en/of extra aangeboden aspecten die bijdragen aan de wens/ doelstelling.
De leden van de beoordelingscommissie beoordelen eerst afzonderlijk van elkaar de inschrijvingen aan de hand van de subcriteria. Vervolgens vindt er in het collectief een beoordeling plaats teneinde op basis van consensus tot een eensluidende definitieve waardering en beoordeling van de subcriteria op score 0-4 te komen.
Het ingediende aanbod op de subcriteria (invulling van de kwaliteitsaspecten) wordt onderdeel van de subsidieverlening. Tijdens de uitvoering wordt expliciet getoetst of de opdrachtnemer ook daadwerkelijk de gedane toezeggingen nakomt.
Op deze subsidietender zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Dit brengt met zich mee dat de naar aanleiding van deze subsidietender ingediende subsidieaanvraag bij beschikking ofwel wordt verleend, dan wel wordt geweigerd. Overeenkomstig de Awb kan door belanghebbenden tegen een beschikking bezwaar worden gemaakt en kan, in spoedeisende gevallen, de bestuursrechter worden verzocht tot het treffen van een voorlopige voorziening. Hiertoe wordt verwezen naar de rechtsmiddelenclausule in de beschikking.
Het totale beschikbare subsidiebedrag bedraagt €37.000 voor de gehele duur van de opdracht. Inschrijvingen met een hoger bedrag worden terzijde gelegd en zullen niet verder worden beoordeeld.
De gemeente behoudt zich zonder meer en zonder aan enigerlei schadevergoeding te zijn gehouden, in ieder geval (derhalve geen limitatieve opsomming) het recht voor: