Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vijfheerenlanden

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand Vijfheerenlanden 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVijfheerenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand Vijfheerenlanden 2021)
CiteertitelReglement burgerlijke stand Vijfheerenlanden 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand Vijfheerenlanden, vastgesteld op 20 augustus 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
  7. artikel 168 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-05-2021nieuwe regeling

11-05-2021

gmb-2021-160553

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand Vijfheerenlanden 2021)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden;

 

gelet op het bepaalde in artikel 16 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994, de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en artikel 168 Gemeentewet;

 

besluiten vast te stellen:

 

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openingstijden van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a)

    de Wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b)

    het Besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c)

    rechtsfeit: het huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • d)

    ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • e)

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, maar als zodanig voor een periode wordt aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • f)

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één rechtsfeit: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, maar als zodanig wordt aangewezen door burgemeester en wethouders voor dit rechtsfeit;

  • g)

    gemeentehuis: alle huizen die bij besluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Aanwijzing

  • 1.

    De ambtenaar burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit conform de in de rechtspositieregeling te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Burgemeester, wethouders en de gemeentesecretaris kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie in de gemeente Vijfheerenlanden vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 4.

    Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als raadslid van de gemeente Vijfheerenlanden vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 5.

    Er zijn minimaal twee ambtenaren van de burgerlijke stand en minimaal twee buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aangewezen.

  • 6.

    In bijlage 1 behorende bij dit Reglement worden de competenties genoemd die van toepassing zijn op de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 7.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één rechtsfeit gebeurt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiervoor gebeurt uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moeten afschriften van een huidige aanwijzing door een andere gemeente en beëdiging door een rechtbank worden overgelegd.

  • 8.

    Als de aan te wijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één rechtsfeit geen geldige aanwijzing door een andere gemeente heeft, besluit de burgemeester tot aanwijzing. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiervoor gebeurt door het bruidspaar of de partners minimaal vier maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de burgemeester. De voorwaarden voor de te maken afweging zijn opgenomen in bijlage 2. Bij een positief besluit moet op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëdiging plaatsvinden bij de rechtbank (Midden-Nederland).

  • 9.

    Benoemingen die in de gemeente Vijfheerenlanden hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW.

Artikel 3 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Vijfheerenlanden.

  • 2.

    Burgemeester, wethouders en de gemeentesecretaris ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Raadsleden ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die aangewezen wordt voor één rechtsfeit ontvangt geen vergoeding van de gemeente Vijfheerenlanden en kan hier geen aanspraak op maken.

Artikel 4 Locaties

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of ergens anders binnen de gemeente.

Artikel 5 Facilitering van de burgerlijke stand

De directie is belast met de facilitering van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    De burgerlijke stand is geopend:

    • a)

      Aangewezen locaties voor onbepaalde tijd: voor huwelijksvoltrekkingen of het sluiten van geregistreerde partnerschappen op maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. De laatste huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie vindt plaats om 16.00 uur. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen of het kosteloos sluiten van geregistreerde partnerschappen zijn mogelijk op maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur uitsluitend op de locatie Leerdam, onder de voorwaarde dat van het bruidspaar of de partners minimaal één persoon staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Vijfheerenlanden.

    • b)

      Locaties op individueel verzoek aangewezen voor één dag: voor huwelijksvoltrekkingen of het sluiten van geregistreerde partnerschappen op maandag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 23.00 uur. De laatste huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie vindt plaats om 22.00 uur. De voorwaarden waaraan een locatie voor één dag moet voldoen, zijn opgenomen in bijlage 3.

    • c)

      Voor de overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak tijdens de reguliere openingstijden van burgerzaken.

  • 2.

    De burgerlijke stand is gesloten:

    • a)

      Voor huwelijksvoltrekkingen en het sluiten van geregistreerde partnerschappen als de in artikel 6, lid 1.a) vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

    • b)

      Voor huwelijksvoltrekkingen en het sluiten van geregistreerde partnerschappen als de in artikel 6, lid 1.b) vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

  • 3.

    De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen van sluiting, als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van het bepaalde in lid 1 en 2.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Vijfheerenlanden 2021”.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking 1 dag na bekendmaking.

  • 3.

    Met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement wordt het volgende reglement ingetrokken: Reglement burgerlijke stand Vijfheerenlanden, vastgesteld op 20 augustus 2019.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 11 mei 2021.

N. (Nanette) van Ameijde-Poortman

Gemeentesecretaris

S. (Sjors) Fröhlich

Burgemeester

Bijlage 1  

 

Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

– competenties en evaluaties

 

Competenties:

 

  • Beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan plezierig en vlot spreken in het openbaar.

  • Heeft gevoel voor stijl en een positieve representatieve uitstraling.

  • Heeft een onbevooroordeelde houding ten aanzien van huwelijken en partnerschapsregistraties van personen van verschillend en/of gelijk geslacht.

  • Kan zich inleven in de belevingswereld van aanstaande paren en is betrokken.

  • Is discreet en integer.

  • Heeft verantwoordelijkheidsgevoel.

  • Is accuraat.

  • Spreekt één of meerdere moderne talen.

  • Is creatief en kan improviseren wanneer er onverwachte situaties ontstaan tijdens de ceremonie.

  • Is bereid trainingen te volgen om zich te ontwikkelen als professioneel BABS.

Evaluaties:

 

  • Een medewerker team 2e lijn burgerzaken woont jaarlijks minstens één huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie per BABS bij.

  • Na elke huwelijksvoltrekking ontvangt het bruidspaar een enquêteformulier.

  • Jaarlijks vindt per BABS een evaluatieoverleg plaats met een medewerker van team 2e lijn burgerzaken.

  • Als dat nodig is vinden er tussentijdse evaluatiegesprekken plaats, te bepalen door team 2e lijn burgerzaken.

 

Bijlage 2:  

 

Als de aan te wijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één rechtsfeit geen geldige aanwijzing door een andere gemeente heeft, besluit de burgemeester.

 

De voorwaarden:

 

  • Een te overleggen Verklaring Omtrent het Gedrag met de screeningsprofielen 12 en 41, op de datum van het rechtsfeit niet ouder dan 6 maanden.

  • Een te overleggen uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), als betrokkene niet als inwoner in de gemeente Vijfheerenlanden is geregistreerd.

  • Een te overleggen kopie van een geldig legitimatiebewijs.

  • Als sprake is van een vervallen aanwijzing als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) het bewijs dat de afgelopen 5 jaar minimaal 2 rechtsfeiten door betrokkene voltrokken en/of geregistreerd zijn,

    of:

  • overlegging van een certificaat van een erkende opleiding tot BABS, op de datum van het rechtsfeit niet ouder dan 3 jaar,

    en:

  • minimaal 2 referenties gericht op spreken voor publiek.

  • De gemeente heeft het recht dat een ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) bij de voltrekking of registratie aanwezig is.

 

Bijlage 3:  

 

Voorwaarden éénmalig aan te wijzen huwelijkslocaties

 

Als locatie waar huwelijken *) kunnen worden voltrokken, geldt naast onze geregistreerde aangewezen trouwlocaties, iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen die geschikt is of geschikt te maken is.

Deze andere locatie wordt éénmalig voor de duur van het huwelijk aangewezen.

Aan een huwelijksvoltrekking in een éénmalig aan te wijzen locatie en aan de éénmalig aan te wijzen locatie, worden de volgende voorwaarden gesteld:

 

  • a)

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Vijfheerenlanden.

  • b)

    De locatie wordt vooraf door de gemeente getoetst;

  • c)

    Openbaarheid van de locatie op het moment van de huwelijksvoltrekking moet zeker zijn.

  • d)

    De locatie moet op het moment van de huwelijksvoltrekking goed toegankelijk zijn, ook voor mensen met een fysieke beperking.

  • e)

    De aanwijzing van een locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden.

  • f)

    De locatie moet veilig zijn en de veiligheid van de aanwezigen moet gegarandeerd zijn.

  • g)

    Voor de veiligheid en om te voorkomen dat over de gemeentegrens gegaan wordt, moet een locatie op vaste grond zijn of in een aangemeerd vaartuig.

  • h)

    De locatie moet voorzien zijn van goede verlichting, voldoende verwarming, een toiletvoorziening, een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, een tafel en minimaal 8 stoelen.

  • i)

    Een openluchtlocatie is mogelijk, op voorwaarde dat een uitwijklocatie (gebouw/tent**) in de onmiddellijke nabijheid beschikbaar is als slecht-weer-voorziening.

  • j)

    Open vuur bij een huwelijk op locatie is niet toegestaan en de locatie moet rookvrij zijn.

  • k)

    Voor het vastleggen van de huwelijksdatum, - tijd en -locatie moet eerst contact opgenomen worden met de burgerlijke stand van de gemeente Vijfheerenlanden.

  • l)

    De huwelijksvoltrekking duurt maximaal 1 uur.

  • m)

    De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van een gastheer/gastvrouw van de gemeente Vijfheerenlanden. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de gastheer/gastvrouw zijn de enige gemeentelijke vertegenwoordigers en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

  • n)

    Het verzoek om een locatie als huwelijkslocatie aan te wijzen, moet uiterlijk acht weken voor de huwelijksdatum bij de gemeente Vijfheerenlanden worden ingediend.

  • o)

    De gemeente is niet aansprakelijk voor kosten of schade voortvloeiend uit de huwelijksvoltrekking op locatie.

  • p)

    Op een éénmalig aan te wijzen locatie is het niet mogelijk de ceremonie kosteloos te laten gebeuren.

  • q)

    Als het huwelijk wordt voltrokken in een kerkgebouw, dat nog zo in gebruik is, dan moet het burgerlijk huwelijk vóór het kerkelijk huwelijk gebeuren met een duidelijke scheiding tussen de burgerlijke huwelijksvoltrekking en de kerkelijke inzegening.

  • r)

    Het bruidspaar levert een bewijs in dat de eigenaar of exploitant van de locatie akkoord gaat met het gebruik van de locatie als huwelijkslocatie.

  • s)

    In het geval dat de eigenaar of exploitant een vergoeding vraagt voor het gebruik van de locatie, dan is deze voor rekening van het bruidspaar. Deze kosten worden rechtstreeks aan het bruidspaar in rekening gebracht. Dit staat los van de kosten die de gemeente Vijfheerenlanden in rekening brengt voor het voltrekken van een huwelijk.

  • t)

    Het is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar om te controleren of het nodig is een evenementenvergunning aan te vragen of een melding (feest) te doen. Dit kan via onze website www.vijfheerenlanden.nl.

  • u)

    Sinds 1 januari 2018 gelden in Nederland overal dezelfde regels voor de brandveiligheid op evenementen. Het is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar om zich hierop te informeren. Zie ook Brochure BGBOP.

*) Met huwelijksvoltrekking wordt ook de registratie van een partnerschap of de omzetting van een partnerschap in een huwelijk bedoeld.

 

**)Het materiaal van een tent moet voldoen aan de eisen van de norm NEN 8020-41 voor bijeenkomsttenten. Zie voor verdere informatie de Brochure BGBOP.