Organisatie | Hardinxveld-Giessendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Parkeerverordening Hardinxveld-Giessendam 2021 |
Citeertitel | Besluit nadere regels Parkeerverordening Hardinxveld- Giessendam 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2021 | Nadere regels | 06-04-2021 |
De in artikel 1 van de Parkeerverordening Hardinxveld-Giessendam opgenomen begrippen en omschrijvingen zijn van overeenkomstige toepassing op dit besluit.
Artikel 4. Afwegingskader toestaan vergunninghoudersparkeren voor Autodate
Bij de besluitvorming over het toestaan van Autodatevergunningen in een straat/gebied neemt het college in overweging dat:
een autodate vergunning wordt aangevraagd met als hoofddoel het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu en/ of het verminderen van de automobiliteit, door het verhogen van selectief autogebruik en het gebruik van het openbaar vervoer.
Voor het gebied de Dok geldt een uitsterfbeleid, waardoor er geen nieuwe vergunningen worden afgegeven als de huidige bewoners van Rivierdijk 610, 611, 612, 613, 614 en 615 verhuizen. De parkeervergunningen voor de Dok worden ingetrokken als de bewoners van bovengenoemde huishoudens geen auto meer in hun bezit hebben of als bewoners niet meer woonachtig zijn op dit adres.
Voor het gebied de Breedewaij geldt een uitsterfbeleid, waardoor er geen nieuwe vergunningen worden afgegeven indien de huidige bewoners van Breedewaij 2, 4, 6 en 8 verhuizen. De parkeervergunningen voor de Breedewaij worden ook ingetrokken als de bewoners van bovengenoemde huishoudens geen auto meer in hun bezit hebben of als bewoners niet meer woonachtig zijn op dit adres.
De gemeente beperkt zicht tot aanvragen van bedrijven die aangesloten zijn bij de Landelijke Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. Over de locatie wordt overleg gepleegd met de directe omwonenden / aangrenzende ondernemers. De gemeente heeft geen enkele (commerciële, risicodragende) verbintenis met Autodate-aanbieders doch faciliteert slechts de aanleg van de gereserveerde parkeerplaatsen (inspanningsparkeerplaatsen). Parkeerplaatsen voor Autodate liggen meestal op gemeentegrond maken onderdeel uit van de openbare weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994. De gemeente is en blijft wegbeheerder.
Voor de houder van een autodatevergunning wordt een autodatestandplaats aangewezen. Deze wordt aangegeven met een verkeersbord model E9 uit bijlage I van het RVV 1990 en een onderbord met de vermelding "alleen autodate". De paal en het verkeersbord E4 lenen zich niet voor reclame-uitingen. Een uitzondering betreft het onderbord 'alleen voor Autodate" onder het verkeersbord, waarop de bedrijfsnaam van de aanbieder wordt aangegeven, zonder beeldmerk. Verdere promotie van de locatie en aanbieder dient op andere wijze te geschieden, zoals op de voertuigen zelf.
Artikel 7. Parkeerterrein op eigen terrein door derden in gebruik
Indien een aanvrager over parkeergelegenheid op eigen terrein beschikt en deze parkeergelegenheid aan een derde ter beschikking heeft gesteld, wordt deze parkeergelegenheid voor de toepassing van deze regels voor de aanvrager als een parkeergelegenheid op eigen terrein beschouwd.
Artikel 8. Parkeergelegenheid op eigen terrein
Indien een aanvrager over parkeergelegenheid op eigen terrein beschikt of deze mogelijkheid kan creëren, wordt deze parkeergelegenheid gezien als een parkeergelegenheid binnen de acceptabele loopafstand van 200 m van de woning.