Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het voorkomen en bestrijden van onderwijs- en ontwikkelachterstanden bij jonge kinderen (Subsidieregeling 2: Voorschoolse educatie Brunssum 2021) |
Citeertitel | Subsidieregeling Voorschoolse educatie Brunssum 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
De citeertitel van deze regeling is gewijzigd.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-06-2021 | artikel 9 | 01-06-2021 | 1075688 | ||
20-05-2021 | 17-06-2021 | nieuwe regeling | 20-04-2021 | 1066837 |
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze regeling is gebaseerd op de Algemene Subsidieverordening Gemeente Brunssum 2018. In deze regeling wordt verstaan onder:
Doelgroepkinderen: peuters die geïndiceerd zijn door de JGZ. Doelgroepkinderen zijn kinderen die op grond van het vastgestelde OAB-plan 2019-2023 Brunssum een risico hebben op een onderwijsachterstand. Er is sprake van een (risico op een) onderwijsachterstand wanneer het kind zich niet ontwikkelt conform zijn leeftijd, wanneer de ontwikkeling vertraagt of wanneer er factoren in de omgeving van het kind aanwezig zijn die de ontwikkeling mogelijk kunnen belemmeren
Warme overdracht: in een gezamenlijk gesprek tussen ouders, pedagogisch medewerker van de kinderopvang en de leerkracht van de basisschool wordt de overdracht van het kind van voorschool naar vroegschool besproken, waarbij specifieke aandachtspunten rondom de ontwikkeling van het kind aan de orde komen. Overige partners die betrokken zijn bij het kind of het gezin kunnen ook bij deze warme overdracht aanwezig zijn.
VVE Thuis: een programma voor ouders met kinderen van 2 tot 6 jaar die deelnemen aan voor- en vroegschoolse educatie. De activiteiten van VVE Thuis sluiten aan bij het aanbod van de vve-programma's. Hierdoor komen woorden, begrippen en andere leerinhouden zowel op de kinderopvang als thuis aan de orde. Ouders leren hoe ze hun kind kunnen stimuleren en ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Hun betrokkenheid bij de educatie van het kind wordt vergroot.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:
kinderopvang in combinatie met een VVE-aanbod conform de wetgeving zoals genoemd in artikel 1. De activiteiten zijn gericht op het creëren van een veilige omgeving waarin kinderen van 2 tot 4 jaar elkaar kunnen ontmoeten, samen kunnen spelen en zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. De hoofdlijnen in deze aanpak zijn: ontwikkeling, begeleiding, zorg en preventie.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie en subsidieplafond
Het subsidiebedrag voor het CMWW is als volgt opgebouwd:
Het definitieve subsidiebedrag is mede afhankelijk van het aantal ouders dat gebruik kan maken van de KOT. Bij de subsidietoekenning wordt uitgegaan van 60% ouders met recht op KOT en 40% ouders die een gesubsidieerde plaats voor hun kind hebben. Bij de vaststelling van de subsidie wordt uitgegaan van de daadwerkelijke kosten en inkomsten.
Artikel 7. Aanvullende weigeringsgronden
Aanvullend op de voorwaarden uit de Algemene Subsidieverordening Brunssum 2018 gelden de volgende weigeringsgronden:
De voorwaarden om voor subsidie in het kader van deze regeling in aanmerking te komen, zijn hieronder opgenomen.
plaatst alleen kinderen woonachtig in de gemeente Brunssum. Een uitzondering kan gemaakt worden indien er in de brede school waarin de kinderopvang is gehuisvest, een vrije plaats beschikbaar is en de ouder gebruik kan maken van de KOT en de ouder voornemens is om het kind bij 4-jarige leeftijd te laten doorstromen naar de gekoppelde Brunssumse basisschool in de brede school.
zorgt voor een nauwe samenwerking tussen de kinderopvangorganisatie en de basisscholen. De samenwerking bestaat ten minste uit periodiek overleg tussen de koppels, teneinde een doorlopende leerlijn van voorschoolse naar vroegschoolse educatie te realiseren. Tevens organiseren de koppels per jaar minimaal 3 gezamenlijke activiteiten en voeren de koppels minimaal 1 gezamenlijk thema uit in de brede scholen.
het CMWW geeft minimaal 2x per jaar inzage in de besteding van de subsidie en de hoogte van de ontvangsten uit de uurprijs. De overige kinderopvanginstellingen verantwoorden achteraf hoeveel kinderen zijn bereikt met een VE-aanbod, hoeveel doelgroepkinderen zijn bereikt en of aan de verplichtingen uit deze regeling is voldaan.
Voor kinderopvangorganisaties die niet zijn gehuisvest in de brede scholen en wel gebruik willen maken van deze subsidieregeling, gelden dezelfde subsidievoorwaarden zoals genoemd in lid 1. Dit betekent onder andere dat deze kinderopvangorganisaties met meerdere scholen dienen samen te werken en op diverse scholen de warme overdracht organiseren.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Brunssum op 20 april 2021.
Het aanbod van Voorschoolse opvang (VE) is tot nu toe in Brunssum voorbehouden aan de Peuteropvang van het CMWW. Op de Brunssumse peuteropvang ontvangen alle peuters een VE-aanbod op basis van een erkend VVE-programma. De peuteropvang werkt samen met de basisscholen (vroegscholen). De voor- en vroegscholen bieden een gezamenlijk VVE-aanbod (voor- en vroegschoolse educatie) aan de peuters en kleuters aan en vormen samen een koppel.
De gemeente Brunssum heeft verkend of het aanbod van voorschoolse educatie (VE) kan worden uitgebreid naar andere Brunssumse aanbieders van kinderopvang. De reden hiervan is dat wij zo veel mogelijk kinderen willen bereiken, mede gegeven de economische en sociaal-emotionele problematiek van de regio. De gemeenteraad Brunssum heeft ook bij de behandeling van het OAB-plan verzocht om het bereik van (doelgroep)kinderen in de voorscholen te vergroten.
In Brunssum zijn er 11 locaties voor kinderdagopvang (0-4 jaar). Op 6 van deze locaties wordt voorschoolse educatie aangeboden door het CMWW. Alle huidige VVE-locaties van het CMWW zijn in een brede school gehuisvest, evenals de kinderopvang van Humankind en Kinderopvang Parkstad (KOP). Hiermee bevorderen we ook een doorgaande lijn naar het basisonderwijs. Er wordt gewerkt met een warme overdracht van voorschool naar vroegschool.
De uitbreiding van de aanbieders is alleen mogelijk als de aanbieders kunnen voldoen aan dezelfde (kwaliteits)voorwaarden, die al gelden voor de peuteropvang van het CMWW. Deze voorwaarden gelden zowel voor de kinderopvanginstellingen in de brede scholen als de kinderopvanginstellingen die niet in/bij een Brunssumse basisschool zijn gehuisvest.
In de subsidieregeling gaan we voor nieuwe VVE-partners uit van een groepsfinanciering voor een VVE-groep. Hierbij wordt de groep bekostigd, ongeacht het aantal doelgroepkinderen met VVE in de groep. De groepen zijn gemengd: doelgroep- en niet-doelgroeppeuters zitten in 1 groep. De berekening is gebaseerd op zes kinderen met VVE per groep, wat het gemiddelde is bij CMWW. Op basis van de berekeningen (er is uitgegaan van vier doelgroepkinderen zonder KOT en twee doelgroepkinderen met KOT), is de hoogte van de subsidie per VVE-groep bepaald op € 20.581,80 per jaar.
Een kanttekening is wel dat als blijkt dat KOP en HumanKind gedurende een aantal jaar geen VVE doelgroepkinderen ontvangen, deze bekostiging heroverwogen kan worden. Een ander belangrijk argument voor deze aanpak is echter dat meer peuters een VVE-programma volgen en hierdoor beter voorbereid de stap naar het basisonderwijs kunnen maken.
Daarnaast is het nu niet wenselijk om op dit moment de subsidie van CMWW te doorbreken; verandering of afbouw van de huidige subsidiemethode moet ook langer van tevoren worden aangekondigd (conform de Algemene Wet Bestuursrecht).
Voor de kinderopvangorganisaties die niet in een brede school zijn gehuisvest, staat in principe deze VVE-subsidieregeling ook open. Deze kinderopvangorganisaties moeten ook aan alle subsidievoorwaarden voldoen. Omdat deze kinderopvangorganisaties niet gekoppeld zijn aan 1 school, zullen de peuters naar diverse scholen in Brunssum uitstromen. Dit betekent dat deze kinderopvangorganisaties met meerdere scholen een koppel moeten vormen, de warme overdracht moeten organiseren met de scholen waarnaar de peuters uitstromen; met deze scholen gezamenlijke VVE-activiteiten en thema’s moeten organiseren. Of dit voor de kinderopvangorganisaties buiten de brede scholen haalbaar is, is de vraag. Vooraf willen wij derhalve van hen weten of zij aan alle subsidievoorwaarden kunnen voldoen.