Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Spelregels digitaal vergaderen gemeenteraad Eindhoven

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSpelregels digitaal vergaderen gemeenteraad Eindhoven
CiteertitelSpelregels digitaal vergaderen gemeenteraad Eindhoven
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 1.2 van het Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-08-2021Wijziging regeling

28-04-2021

gmb-2021-287182

18-05-202125-08-2021nieuwe regeling

28-04-2021

gmb-2021-152876

Tekst van de regeling

Intitulé

Spelregels digitaal vergaderen gemeenteraad Eindhoven

De raad van de gemeente Eindhoven;

gezien het voorstel van de agendacommissie d.d. 15 april 2021;

gelet op het Reglement van orde van de gemeenteraad van Eindhoven 2014;

gelet op de Verordening op de meningsvormende vergadering gemeente Eindhoven 2018;

gelet op de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;

 

besluit: vast te stellen

 

 

 

Spelregels digitaal vergaderen gemeenteraad Eindhoven

 

Algemeen

  • 1.

    Alle vergaderingen van de gemeenteraad Eindhoven vinden in beginsel digitaal plaats. Er is een routekaart die aangeeft op welke wijze we terug kunnen naar fysieke vergaderingen

  • 2.

    Elke fractievoorzitter kan voor 12.00 uur op de dag van de raadsvergadering een verzoek indienen voor het houden een fractievoorzittersoverleg voorafgaand aan de raadsvergadering.

  • 3.

    Digitale vergaderingen worden uiterlijk om 23.00 uur beëindigd tenzij de inschatting van de voorzitter is dat de vergadering binnen een overzienbare tijd kan worden afgerond. De voorzitter doet omstreeks 23.00 uur een voorstel omtrent het vervolg van de vergadering.

  • 4.

    Raadsvergaderingen die worden verdaagd, worden de volgende werkdag om 19.00 uur hervat.

  • 5.

    Bij meningsvormende vergaderingen die worden verdaagd besluit de agendacommissie over de voortzetting van de vergadering.

  • 6.

    De raadsvergaderingen, meningsvormende vergaderingen en vergaderingen met insprekers zijn via de livestream in het raadsinformatiesysteem voor iedereen te volgen.

  • 7.

    Besloten vergaderingen met geheime informatie kunnen niet via een digitale vergadering worden gehouden.

  • 8.

    De A-avonden worden niet live uitgezonden, maar zijn – met uitzondering van interne bijeenkomsten – wel openbaar. Belangstellenden kunnen een vergaderlink bij de griffie aanvragen.

  •  

Aanvullende spelregels bij digitale vergaderingen

Vragenhalfuur

  • 9.

    Een raadslid kan aan het college politieke vragen stellen in de gemeenteraad. Deze vragen worden schriftelijk op de dag van de vergadering voor 12.00 uur - spoedeisende onvoorziene omstandigheden uitgezonderd - bij de griffie ingediend.

  • 10.

    Per vraag wordt een tijdsduur uitgetrokken voor de vraag en het antwoord van maximaal 5 minuten. In totaal is er maximaal 30 minuten voor dit agendaonderdeel.

  • 11.

    De vragen worden op volgorde van binnenkomst bij de griffie genummerd. Indien er meer vragen zijn aangekondigd dan beschikbare tijd worden de vragen in overleg met de vragensteller of uitgezet als schriftelijke vragen of voor een volgende vergadering geagendeerd.

Onderwerpen geen amendement en/of moties zijn aangekondigd

  • 12.

    Een raadslid dat het woord wenst te voeren en/of een stemverklaring wenst af te leggen bij een onderwerp waar geen moties en/of amendementen zijn aangekondigd, geeft dit uiterlijk om 12.00 uur op de dag van de vergadering aan de griffie door.

  • 13.

    Een raadslid die alsnog een amendement en/of motie wenst in te dienen, levert dit een dag voor de vergadering voor 12.00 uur– spoedeisende onvoorziene omstandigheden uitgezonderd – aan bij de griffie.

  • 14.

    De agendacommissie zal de vergadering dan adviseren om het agendapunt te verplaatsen naar de categorie waarover wel amendementen en/of moties zijn aangekondigd.

Onderwerpen waarover wel amendementen en/of moties zijn aangekondigd

  • 15.

    Een raadslid levert amendementen en/of moties een dag voor de vergadering voor 12.00 uur– spoedeisende onvoorziene omstandigheden uitgezonderd – aan bij de griffie.

  • 16.

    Hebben raadsleden geen amendementen en/of moties aangekondigd een dag voor de vergadering voor 12.00 uur dan adviseert de agendacommissie de vergadering om het agendapunt te verplaatsen naar de categorie waarover geen amendementen en/of moties zijn aangekondigd.

  • 17.

    In de raadsvergadering krijgen de fracties die een amendement en/of motie hebben aangekondigd als eerste de gelegenheid voor een termijn. Een termijn van een fractie duurt maximaal 3 minuten. In deze spreektijd wordt ook het amendement en/of de motie toegelicht. Interrupties zijn toegestaan en tellen niet mee voor de spreektijd. De voorzitter kan besluiten de interrupties pas toe te staan aan het einde van de termijn van de fractie.

  • 18.

    Hierna krijgt het college de gelegenheid te reageren op de inbreng. Het college reageert hierbij op de ingediende amendementen en/of moties. Interrupties zijn toegestaan. De voorzitter kan besluiten de interrupties pas toe te staan aan het einde van de termijn van het college.

  • 19.

    Hierna krijgen alle fracties de gelegenheid voor een korte tweede termijn. Interrupties zijn toegestaan. De voorzitter kan besluiten de interrupties pas toe te staan aan het einde van de termijn van een fractie.

  • 20.

    Hierna kan het college nog eenmaal kort reageren op de inbreng. Interrupties zijn toegestaan. De voorzitter kan besluiten de interrupties pas toe te staan aan het einde van de termijn van het college.

  • 21.

    Hierna wordt overgegaan naar de besluitvorming.

  •  

Vrije moties

  • 22.

    Elk raadslid kan een vrije motie aankondigen door deze een dag voor de vergadering voor 12.00 uur– spoedeisende onvoorziene omstandigheden uitgezonderd – aan te leveren bij de griffie.

  • 23.

    In de raadsvergadering krijgt de fractie die een vrije motie heeft aangekondigd als eerste de gelegenheid voor een termijn waarin de vrije motie kan worden toegelicht. Een termijn van een fractie duurt maximaal 3 minuten. Interrupties zijn toegestaan en tellen niet mee voor de spreektijd. De voorzitter kan besluiten de interrupties pas toe te staan aan het einde van de termijn van de fractie.

  • 24.

    Hierna krijgt het college de gelegenheid te reageren op de inbreng. Interrupties zijn toegestaan. De voorzitter kan besluiten de interrupties pas toe te staan aan het einde van de termijn van het college.

  • 25.

    Hierna kunnen raadsleden in één ronde vragen stellen aan het college. Dit zijn verduidelijkende vragen. Het college beantwoordt de vragen in één ronde.

  • 26.

    Hierna krijgt de indiener het laatste woord om aan te geven wat hij/zij gehoord hebbende de raad en het college met de vrije motie doet.

  •  

Besluitvorming in een digitale vergadering

  • 27.

    De voorzitter vraagt eerst of een raadslid een stemverklaring wenst af te leggen. Een stemverklaring is kort en zakelijk.

  • 28.

    Hierna vraagt de voorzitter of er behoefte is aan stemming.

  • 29.

    Een raadslid kan laten aantekenen tegen één of meerdere onderdelen van het voorstel te hebben gesteld. Dit heeft geen juridische consequenties voor het bepalen van de uitslag.

  • 30.

    Als er geen stemming wordt gevraagd, is het voorstel unaniem aangenomen..

  • 31.

    Als er wel om stemming wordt gevraagd, wordt altijd hoofdelijk gestemd.

  • 32.

    De voorzitter kan besluiten om hoofdelijke stemmingen aan het eind van de vergadering te laten plaatsvinden.

  • 33.

    De voorzitter (of griffier) roept de raadsleden af op basis van een getrokken volgnummer en vervolgens vanaf daar in alfabetische volgorde.

  • 34.

    Het raadslid zet geluid en camera aan en maakt mondeling zijn stem kenbaar door in beeld voor of tegen uit te spreken.

  •  

Storing bij een stemming

  • 35.

    Als een raadslid om technische redenen niet in staat is zijn stem uit te brengen, gaat de voorzitter door naar het volgende raadslid.

  • 36.

    Als alle andere raadsleden hun stem hebben uitgebracht, controleert de voorzitter of de technische problemen bij het raadslid zijn verholpen of het raadslid op een andere manier in staat is om zijn wilsuitdrukking aan de voorzitter kenbaar te maken. Indien dit mogelijk is brengt het raadslid alsnog zijn stem uit. Indien ook dan de technische problemen nog niet zijn verholpen, wordt de stemming gesloten.

  • 37.

    Als de voorzitter of griffier de wilsuitdrukking van een raadslid door technische redenen niet heeft kunnen vaststellen, heeft dit raadslid niet deelgenomen aan de stemming.

Een voorstel van orde

  • 38.

    De voorzitter en elk raadslid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen. Dit kan kort worden toegelicht. Eventueel kan een korte reactie van het college worden gevraagd over de consequenties van het ordevoorstel.

  • 39.

    Over een voorstel van orde besluit de vergadering direct, zonder beraadslagingen. Stemverklaringen zijn niet mogelijk.

    40. Er wordt hoofdelijk gestemd.

 

 

Aanvullende spelregels bij meningsvormende vergaderingen

 

Inspreken

  • 41.

    Inwoners kunnen bij een digitale meningsvormende vergadering inspreken.

  • 42.

    Voor insprekers zijn dezelfde regels als bij een fysieke vergadering van toepassing. Zij krijgen die van de griffie toegestuurd.

  • 43.

    Het inspreken gebeurt digitaal via een toegestuurde vergaderlink. Insprekers krijgen van de griffie een instructie.

Rondvragen

  • 44.

    Een commissielid kan aan het college politieke (geen technische) vragen stellen in de meningsvormende vergadering. Deze vragen worden schriftelijk op de dag van de vergadering voor 12.00 uur bij de griffie ingediend.

  • 45.

    Per vraag wordt een tijdsduur uitgetrokken voor de vraag en het antwoord van maximaal 5 minuten. In totaal is er maximaal 20 minuten voor dit agenda-onderdeel aan elke kant (dus maximaal 8 rondvragen in totaal).

  • 46.

    De vragen worden op volgorde van binnenkomst bij de griffie genummerd. Indien er meer rondvragen zijn aangekondigd dan beschikbare tijd dan worden de rondvragen in overleg met de vragensteller of uitgezet als schriftelijke vragen of voor een volgende meningsvormende vergadering geagendeerd.

Mededelingen van het college

  • 47.

    Elk collegelid kan mededelingen doen in de meningsvormende vergadering. Een collegelid meldt via de bestuursadviseur dit bij de griffie aan

  • 48.

    Een mededeling is een korte, zakelijke melding. Interrupties of een debat zijn niet toegestaan.

  •  

Woordmeldingen bij hamerstukken

  • 49.

    Een raadslid dat het woord wenst te voeren over een hamerstuk meldt dat uiterlijk 12.00 uur op de dag van de meningsvormende vergadering bij de griffie.

  • 50.

    Een woordmelding is een korte mededeling of vraag aan het college. Interrupties of een debat zijn niet toegestaan.

Spreektijden bij bespreekonderwerpen

  • 51.

    Bij agendapunten waar 90 minuten of meer behandeltijd is gepland, is de spreektijd maximaal 5 minuten per fractie.

  • 52.

    Bij agendapunten waar 60 minuten behandeltijd is gepland, bedraagt de spreektijd maximaal 3 minuten per fractie.

Een voorstel van orde

  • 53.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen. Dit kan kort worden toegelicht. Eventueel kan een korte reactie van het college worden gevraagd over de consequenties van het ordevoorstel.

  • 54.

    Over een voorstel van orde besluit de vergadering direct, zonder beraadslagingen. Stemverklaringen zijn niet mogelijk.

  • 55.

    De stemming over een ordevoorstel gebeurt hoofdelijk waarbij de voorzitter de fracties oproept in grootte van het aantal zetels in de raad.

  • 56.

    Het commissielid maakt mondeling zijn stem kenbaar door in beeld voor of tegen uit te spreken.

Slotbepalingen

  • 57.

    Uitleg reglement

    • a.

      Indien dit reglement ergens niet in voorziet, wordt teruggevallen op het Reglement van Orde of de Verordening op de meningsvormende vergadering.

    • b.

      In de gevallen waarin dit reglement of het vigerend Reglement van Orde en de Verordening op de meningsvormende vergadering niet voorzien of bij twijfel, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.

  • 58.

    Inwerkingtreding

    • a.

      Dit reglement treed in werking met ingang van de dag na die van de vaststelling

    • b.

      Met inwerkingtreding van dit reglement blijft het Reglement van Orde en de Verordening op de meningsvormende vergadering van kracht.

  • 59.

    Expiratie

    • a.

      Dit reglement vervalt bij het vervallen van de tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, sint Eustatius en Saba.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 april 2021. J. Verbruggen, griffier.