Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode integriteit college van burgemeester en wethouders van Berg en Dal 2020 |
Citeertitel | Gedragscode integriteit college van burgemeester en wethouders van Berg en Dal 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-05-2021 | Nieuwe regeling | 10-12-2020 |
Goed bestuur is integer bestuur. Daarmee is integriteit niet alleen een verantwoordelijkheid van de individuele politieke ambtsdragers, maar een gezamenlijk belang dat de hele organisatie en het hele bestuur in al zijn geledingen aangaat. De gedragscode richt zich daarom zowel tot de individuele politieke ambtsdragers als tot de bestuursorganen.
Onze democratie kan niet zonder integer functionerende organen en functionarissen. Integriteit van politieke ambtsdragers verwijst naar de zorgvuldigheid die politieke ambtsdragers moeten betrachten bij het invullen van hun rol in de democratische rechtsstaat. Dat betekent de verantwoordelijkheid nemen die met de functie samenhangt en bereid zijn verantwoording af te leggen, aan collega-bestuurders en/of (leden van) de volksvertegenwoordiging en bovenal aan de burger. In de democratische rechtsstaat dient een ieder zich te houden aan de wetten en regels die op democratische wijze zijn vastgesteld. Dat geldt zeker voor de politieke ambtsdragers die (mede)verantwoordelijk zijn voor de totstandkoming van die wetten en regels. Zonder dat wordt het vertrouwen in de democratische rechtsstaat ondermijnd en verdwijnt het draagvlak voor de naleving van de wetten en regels. Vertrekpunt is de eed of gelofte die de politieke ambtsdrager bij de ambtsaanvaarding aflegt.
Welke begrippen zijn belangrijk?
Er zijn een aantal begrippen belangrijk als we het hebben over integriteit.
Deze begrippen zijn de basis voor de gedragsafspraken.
De begrippen worden hieronder uitgelegd.
Bestuurders werken met een open houding. Dit zorgt voor een goede verantwoording. Dit is prettig voor diegene die hen controleert. Diegene krijgt zo een compleet inzicht hoe de bestuurder zijn functie uitvoert en waarom hij dat zo doet.
Het is ook belangrijk dat de bestuurders hun nevenfuncties doorgeven.
Enige kanttekening: de regelgeving over vertrouwelijke en geheime informatie vermindert de openheid. Zorgvuldige toepassing is daarom uiterst belangrijk.
Op een bestuurder moet men kunnen rekenen. Hij houdt zich aan de afspraken. Hij gebruikt de kennis en informatie vanuit zijn functie als bestuurder alleen waarvoor dit bedoeld is.
De bestuurder voorkomt belangenverstrengeling, ook de schijn hiervan.
De bestuurder zet zich in voor de gemeente, organisaties en inwoners.
De bestuurder gaat altijd op een respectvolle manier met alle inwoners en organisaties om. Hij kijkt wat het beste voor iedereen is.
De bestuurder gaat vertrouwelijk om met de kennis en informatie en zet die niet in voor andere voordelen dan voor de gemeente.
De bestuurder neemt beslissingen en maatregelen die hij volgens de wet- en regelgeving mag nemen.
De gemeenteraad stelt een gedragscode vast voor de burgemeester en de wethouders (artikelen 41c, tweede lid, en 69, tweede lid, van de Gemeentewet).
Paragraaf 2 Voorkomen van belangenverstrengeling
Artikel 2.1.1 Nevenfuncties burgemeester
De burgemeester verstrekt de gemeentesecretaris de volgende informatie over zijn (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij het begin van zijn ambt:
Als gaande de benoemingstermijn een nieuwe nevenfunctie aanvaard wordt of de omstandigheden met betrekking tot een bestaande (neven)functie wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd bij de gemeentesecretaris.
De nevenfuncties worden in een register bijgehouden door de gemeentesecretaris. Dit register wordt openbaar gemaakt en blijft tijdens het gehele periode dat de burgemeester in functie is, zichtbaar op de website.
Artikel 2.1.2 Nevenfuncties wethouders
De wethouders verstrekken de gemeentesecretaris de volgende informatie over hun (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij het moment van benoeming als wethouder.
Als gaande het lidmaatschap van het college een nieuwe nevenfunctie aanvaard wordt of de omstandigheden met betrekking tot een bestaande (neven)functie wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd bij de gemeentesecretaris.
De nevenfuncties worden in een register bijgehouden door de gemeentesecretaris. Dit register wordt openbaar gemaakt en blijft het gehele periode van lidmaatschap van het college zichtbaar op de website.
Paragraaf 5 Gebruik van voorzieningen van de gemeente
Het bestuursorgaan richt de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven en hanteren heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.
De bestuurder meldt het voornemen tot een buitenlandse dienstreis of een uitnodiging daartoe aan het college. Hij verschaft daarbij informatie over het doel en de duur van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap dat meereist, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Berg en Dal. Op 10 december 2020,
De raadsgriffier,
J.A.M. vanWorkum
De voorzitter,
mr. M.Slinkman
Toelichting Gedragscode Integriteit burgemeester en wethouders
Zoals uit het opgenomen wettelijk kader blijkt, zijn er enkele verschillen in de wetgeving t.a.v. de openbaarmaking van (inkomsten uit) nevenfuncties tussen de burgemeester enerzijds en wethouders anderzijds. De nadere invulling daarvan in 2.1.1 en 2.1.2 is in lijn hiermee dan ook niet exact gelijk.
In deze bepalingen is de zogenaamde ‘draaideurconstructie’ geregeld. In 2.3 gedurende 1 jaar na aftreden de uitsluiting van betaalde werkzaamheden voor de gemeente en in 2.4 de uitsluiting van benoeming als commissaris of bestuurslid van een ‘verbonden partij’, ofwel, kort samengevat, van een organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft. Hiermee wordt mogelijke vriendjespolitiek voorkomen en het risico op verstrengeling van persoonlijke en functionele belangen vermeden.
Het begrip ‘verbonden partij’ is ontleend aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. Daarin staat dat een verbonden partij een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie is waarin de provincie of gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft.
Een financieel belang wordt gedefinieerd als een aan de betrokken organisatie ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien die organisatie failliet gaat, onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de organisatie haar verplichtingen niet nakomt.
En onder bestuurlijk belang wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
Aanvaarding van een dienstbetrekking bij de eigen gemeente, is niet uitgesloten. Dat kan van belang zijn in het kader van de re-integratie van de voormalige bestuurder en ter voorkoming van uitkeringslasten voor de gemeente. Uiteraard dienen daarbij de regels van werving en selectie en aanstelling te gelden die er voor iedereen zijn die bij de gemeente gaat solliciteren. De draaideurconstructie geldt natuurlijk niet bij aanvaarding van het raadslidmaatschap. Het bepaalde in artikel 2.2, eerste lid, (vooruitlopen op een nieuwe functie na aftreden) geldt uiteraard evenzeer voor een functie bij de eigen gemeente.
Het is belangrijk de juiste maatregelen te treffen om te voorkomen dat onbevoegden vertrouwelijke en/of geheime gegevens kunnen bezitten, raadplegen of beschadigen. Daarbij moet in de digitale setting worden gedacht aan de beveiliging van de computer, smartphones e.d. met wachtwoorden en het niet onbeheerd achterlaten van USB-sticks met vertrouwelijke/geheime informatie.
In de gedragscode is uitgangspunt dat geschenken, faciliteiten en diensten niet worden geaccepteerd als hiermee de onafhankelijke positie van de bestuurder kan worden beïnvloed. Dat is in ieder geval aan de orde in onderhandelingssituaties. Is daarvan geen sprake dan kunnen om praktische redenen incidentele kleine geschenken (met een geschatte waarde van € 25 of minder) door de bestuurder worden aanvaard, echter nooit op het huisadres. Duurdere geschenken worden niet aanvaard. Zij worden teruggestuurd of eigendom van de gemeente die zorgt voor een goede bestemming van het geschenk. In een openbaar register worden opgenomen welke geschenken van meer dan € 25,- de gemeente heeft aanvaard en welke bestemming daaraan is gegeven.
Dit geldt ook als het gaat om werkbezoeken.
Het gaat hier om excursies en evenementen die betrokkene als burgemeester, onderscheidenlijk als wethouder aanvaardt. Excursies en evenementen in de hoedanigheid van lid van een politieke partij vallen hier dus niet onder. Bij de artikelen 4.2 en 4.3 dienen eveneens als afwegingskader de motieven van de uitnodigende partij beoordeeld te worden. Het kan en mag er niet om gaan de onafhankelijke positie van de bestuurders te beïnvloeden.