Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerenveen

Algemene Nadeelcompensatie Regeling gemeente Heerenveen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerenveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene Nadeelcompensatie Regeling gemeente Heerenveen
CiteertitelAlgemene Nadeelcompensatie Regeling gemeente Heerenveen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-05-2021Nieuwe regeling

24-02-2020

gmb-2021-151854

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene Nadeelcompensatie Regeling gemeente Heerenveen

De burgemeester, het college van burgemeesters en wethouders en de gemeenteraad van de gemeente Heerenveen;

 

overwegende dat;

  • -

    de wetswijziging titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht nog niet inwerking is getreden en verzoeken om nadeelcompensatie op basis van deze regeling kunnen worden afgehandeld;

  • -

    door het vaststellen van deze regeling duidelijkheid wordt verschaft aan inwoners en ondernemers hoe de gemeente omgaat met nadeelcompensatieverzoeken.

Besluiten om:

 

Algemene Nadeelcompensatie Regeling gemeente Heerenveen vast te stellen:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    Bestuursorgaan: de burgemeester, het college en de gemeenteraad van de gemeente Heerenveen.

  • b.

    Rechtsmatig overheidshandelen: besluiten of handelingen door of namens een bestuursorgaan van de gemeente Heerenveen genomen of verricht.

  • c.

    Aanvrager: degene die het verzoek om nadeelcompensatie indient.

Artikel 2. Reikwijdte

  • 1.

    Deze regeling is uitsluitend van toepassing op verzoeken om schade veroorzaakt door rechtmatig overheidshandelen.

Artikel 3. Het recht op nadeelcompensatie

  • 1.

    Indien een bestuursorgaan in de rechtmatige uitoefening van zijn publiekrechtelijke bevoegdheid of taak schade veroorzaakt die uitgaat boven het normale maatschappelijke risico of het normaal ondernemersrisico en die een verzoeker in vergelijking met anderen onevenredig zwaar treft, kent het bestuursorgaan de benadeelde desgevraagd een vergoeding toe.

  • 2.

    Het bepaalde is niet van toepassing op vergoeding van schade als bedoeld in Afdeling 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (“planschadevergoeding’’) en op Regeling kabels en leidingen.

Artikel 4. Niet voor vergoeding in aanmerking komende schade

  • 1.

    Geen vergoeding wordt toegekend voor schade die behoort tot het normaal maatschappelijk risico of tot het normaal ondernemersrisico van de verzoeker.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan, gelet op het voorgaande lid, bij beleidsregels vaststellen wat in de bepaalde gevallen onder het normaal maatschappelijk risico of ondernemersrisico moet worden verstaan.

  • 3.

    Indien een schadeoorzaak voor de aanvrager naast schade tevens voordeel oplevert, dan wordt dit, voor zover dit redelijk is, bij de vaststelling van de te vergoeden schade in mindering gebracht.

Artikel 5. De aanvraag om nadeelcompensatie

  • 1.

    Een aanvraag om nadeelcompensatie wordt schriftelijk ingediend bij het bestuursorgaan.

  • 2.

    Indien het bestuursorgaan een formulier voor het doen van een aanvraag heeft vastgesteld, maakt de aanvrager hier gebruik van.

  • 3.

    De aanvraag bevat mede:

    • a.

      een aanduiding van de schadeveroorzakende gebeurtenis;

    • b.

      een opgave van de aard van de geleden schade en een specificatie daarvan.

  • 4.

    Het bestuursorgaan en/of de adviescommissie, zoals beschreven in artikel 10 lid 1 en 2 van deze regeling, zijn bevoegd ook andere dan in de in het derde lid genoemde gegevens te verlangen.

  • 5.

    Van de aanvrager wordt een recht van €500,- geheven voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

Artikel 6. Ontvangstbevestiging

  • 1.

    Het bestuursorgaan stuurt binnen twee weken na ontvangst van een aanvraag een ontvangstbevestiging waarin de aanvrager op de hoogte wordt gesteld van de te volgen procedure, en onder vermelding van het rekeningnummer van de gemeente, van de verplichting het recht als bedoeld in artikel 5 lid 5 van deze regeling tijdig over te maken.

  • 2.

    Indien de verstrekte gegevens of bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag, stelt het bestuursorgaan de aanvrager in de gelegenheid zijn aanvragen binnen vier weken aan te vullen.

  • 3.

    Het bestuursorgaan kan de in het vorige lid genoemde termijn op schriftelijk verzoek van de aanvrager eenmaal met ten hoogste vier weken verlengen.

Artikel 7. Beslistermijn

  • 1.

    Indien het bestuursorgaan geen advies van de adviescommissie vraagt, beslist het bestuursorgaan op een vereenvoudigde aanvraag uiterlijk binnen acht weken. Het bestuursorgaan kan de beslissing eenmaal voor ten hoogste acht weken verdagen. Van deze verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.

  • 2.

    Indien het bestuursorgaan een advies van de adviescommissie vraagt, beslist het bestuursorgaan binnen zes maanden na ontvangst van de aanvraag. Het bestuursorgaan kan de beslissing eenmaal voor ten hoogste zes maanden verdagen. Van deze verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.

  • 3.

    Indien de schade mede is veroorzaakt door een besluit waartegen beroep kan worden ingesteld, kan het bestuursorgaan de beslissing aanhouden totdat het besluit onherroepelijk is geworden.

Artikel 8. Weigeringsgronden

  • 1.

    Het bestuursorgaan wijst een aanvraag om vergoeding tot nadeelcompensatie in elk geval geheel of gedeeltelijk af indien:

    • a.

      de aanvrager het risico van het ontstaan van de schade heeft aanvaard;

    • b.

      de aanvrager de schade had kunnen beperken door binnen redelijke grenzen maatregelen te nemen, tot voorkoming of vermindering van de schade hadden kunnen leiden;

    • c.

      de schade anderszins het gevolg is van een omstandigheid die aan de aanvrager kan worden toegerekend of;

    • d.

      de vergoeding van de schade anderszins is verzekerd, of;

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan de aanvraag afwijzen indien op het tijdstip van de aanvraag vijf jaren zijn verstreken na aanvang van de dag na die waarop de benadeelde bekend is geworden zowel met de schade als met het voor de schadeveroorzakende gebeurtenis verantwoordelijke bestuursorgaan en in ieder geval na verloop van twintig jaren nadat de schade is veroorzaakt.

  • 3.

    Indien een aanvraag betrekking heeft op schade veroorzaakt door een besluit waartegen beroep kan worden ingesteld, vangt de termijn van vijf jaren niet aan voordat dit besluit onherroepelijk is geworden.

Artikel 9. Andere voor vergoeding in aanmerking komende kosten

  • 1.

    Indien een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van deze regeling wordt toegekend, wordt tevens vergoed:

    • a.

      indien voor de indiening van de aanvraag om nadeelcompensatie een recht is geheven als bedoeld in artikel 5 lid 5 van deze regeling, het betaalde recht.

Artikel 10. Advies deskundigen

  • 1.

    Het bestuursorgaan stelt een adviescommissie in waaraan een aanvraag als bedoeld in de artikel 3 lid 1 van deze regeling kan worden voorgelegd.

  • 2.

    Het bestuursorgaan stelt een reglement vast waarin de samenstelling, taken, bevoegdheden en werkwijze van de adviescommissie worden vastgelegd.

  • 3.

    Het bestuursorgaan vraagt aan de adviescommissie advies indien dit naar zijn oordeel noodzakelijk wordt geacht, gelet op de complexiteit van de aanvraag.

  • 4.

    Indien de beslissing van het bestuursorgaan afwijkt van het advies van de adviescommissie, wordt in de beslissing de reden voor die afwijking vermeld.

Artikel 11. Overgangsrecht

Deze regeling is van toepassing op schade veroorzaakt door een besluit dat werd bekend gemaakt of een handeling die werd verricht na het tijdstip waarop deze regeling inwerking is getreden.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt inwerking op de dag nadat het besluit tot vaststelling van deze regeling bekend is gemaakt.

Artikel 13. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Algemene Nadeelcompensatie Regeling gemeente Heerenveen.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op: 24 februari 2020

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van het college, gehouden op: 7 januari 2020

 

Aldus besloten door de burgemeester: 7 januari 2020