Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels over het beheer en toezicht basisregistratie personen (Reglement Beheer en toezicht basisregistratie personen (BRP)) |
Citeertitel | Reglement Beheer en toezicht basisregistratie personen (BRP) gemeente Den Helder |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-05-2021 | nieuwe regeling | 30-09-2014 | a14.01094 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder,
Artikelen 1.3 t/m 1.5, 1.9 t/m 1.11 van de Wet basisregistratie personen;
Artikel 6 Besluit basisregistratie personen;
Artikel 13 Wet bescherming persoonsgegevens.
Vast te stellen het navolgende reglement beheer en toezicht basisregistratie personen (BRP) gemeente Den Helder :
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Hoofdstuk 2 VERANTWOORDELIJKHEID EN BEHEER
De verantwoordelijke regelt de verstrekking van gegevens aan gemeentelijke organen, organen met een gewichtig maatschappelijk belang en de toegang van gemeentelijke organen tot de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen evenals de verbanden tussen de basisregistratie personen en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.
Hoofdstuk 4 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder voorziet in het dagelijks beheer van de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het autorisatiebesluit.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 5 HET GEGEVENSBEHEER
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder, vanuit de in artikel 13 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).
Hoofdstuk 7 HET APPLICATIEBEHEER
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan Informatiebeveiliging.
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de basisregistratie personen (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (artikel 2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikelen 2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de basisregistratie personen.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 11 DE (INFORMATIE)BEVEILIGINGSCOÖRDINATOR
De (informatie)beveiligingscoördinator ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder op het gebied van informatiebeveiliging op zodanige wijze, dat de informatiebeheer diens verantwoordelijkheid genoemd in het Informatiebeveiligingsplan BRP en op grond van de bepalingen van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen.
De (informatie)beveiligingscoördinator is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 11 (INFORMATIE)BEVEILIGINGSCONTROLE
De (informatie)beveiligingscoördinator is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het algemeen Informatiebeveiligingsplan gemeente Den Helder en het Informatiebeveiligingsplan BRP en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde baseline informatiebeveiliging gemeenten.
De (informatie)beveiligingscoördinator is bevoegd om managers en leidinggevenden dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet, het algemeen Informatiebeveiligingsplan gemeente Den Helder en het Informatiebeveiligingsplan BRP.