Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit NEDAB, DAEB en ‘Uitsluitend recht’ Utrecht Marketing |
Citeertitel | Besluit NEDAB, DEAB en ‘Uitsluitend recht’ Utrecht Marketing |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-05-2021 | Herbevestiging uitsluitend recht St. Utrecht Marketing ikv stadspromotie | 26-04-2021 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,
het met het oog op de te bereiken beleidseffecten, de onderlinge samenhang en synergie gewenst en noodzakelijk is om het totaalpakket van Utrecht Marketing, te weten het op stedelijk niveau in de gemeente Utrecht in onderlinge samenhang behartigen en bevorderen van stadspromotie, vrijetijdseconomie en cultuurparticipatie/ educatie, gecombineerd in één opdracht uit te zetten;
het om redenen van algemeen belang gewenst is om de overige onderdelen van het opdrachtpakket Utrecht Marketing, te weten het op stedelijk niveau in de gemeente Utrecht in onderlinge samenhang behartigen en bevorderen van het totaalpakket van stadspromotie, vrijetijdseconomie en cultuurparticipatie/ educatie, te kwalificeren als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DEAB);
dat burgemeester en wethouders bij besluit o.g.v. 160 lid 1 sub a, b en d van de Gemeentewet met het oog op continue en gecoördineerde aanpak een uitsluitend recht kunnen vestigen om stadspromotie, stadseconomie en cultuurpromotie op stedelijk niveau als één onderling samenhangend pakket door één daarin aan te wijzen organisatie te laten behartigen;
de Stichting Utrecht Marketing met instemming van de gemeente is opgericht als uitvoeringsorganisatie voor Utrecht marketing; Stichting Utrecht Marketing statutair helemaal is toegeschreven op het op te dragen takenpakket; de gemeente vervolgens in 2016 opdracht heeft gegeven per 1 januari 2017 de organisatie te starten;
Stichting Utrecht Marketing een uitvoeringsorganisatie is, die vanuit de strategie van “het verhaal van Utrecht”, bijdraagt aan de economische groei van de stad door het vestigingsklimaat te versterken (merk/imago) en Utrecht aantrekkelijker te presenteren aan bewoners, bezoekers, studenten en bedrijven;
het gezien de breedte van het pakket en de eindafrekeningsbepaling op grond waarvan vermogensvorming aan de gemeente moet worden afgedragen, en de overige in artikel 6 van dit besluit te stellen beperkende voorwaarden, niet te verwachten is dat er andere serieuze gegadigden zich zullen aandienen bij een eventuele openbare aanbesteding;
de Stichting Utrecht Marketing instelling is opgericht met het specifieke doel te voorzien in andere behoeften van algemeen belang dan die van industriële of commerciële aard; op grond hiervan en vanwege de mate van financiering uit overheidsgelden de Stichting Utrecht Marketing is aan te merken als een aanbestedende dienst;
het op grond van voorgaande overwegingen toelaatbaar en gewenst is om het uitsluitend recht voor Stichting Utrecht Marketing bij dit besluit te herbevestigen, en de Stichting Utrecht Marketing met de uitvoering van deze NEDAB en DAEB te belasten, een en nader te regelen in een af te sluiten overeenkomst van Opdracht;
vast te stellen de regels omtrent de Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) Utrecht Marketing en opdracht op basis van Uitsluitend recht aan Stichting Utrecht Marketing
Het organiseren van culturele zondagen wordt gekwalificeerd als een ‘Niet economische dienst van algemeen belang’ (NEDAB).
Het op stedelijk niveau in de gemeente Utrecht in onderlinge samenhang behartigen en bevorderen van het totaalpakket van stadspromotie, vrijetijdseconomie en cultuurparticipatie/ educatie in de gemeente Utrecht wordt gekwalificeerd als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DEAB).
Artikel 4 Herbevestiging uitsluitend recht
Tot wederopzegging wordt herbevestigd: het 'uitsluitend recht' voor Stichting Utrecht Marketing om in onderlinge samenhang een totaalpakket van stadspromotie, vrijetijdseconomie en cultuurparticipatie/ educatie in de gemeente Utrecht te behartigen en te bevorderen.
Artikel 6 Voorbehouden en doelstellingen
In de overeenkomst van Opdracht wordt opgenomen: “Indien en voor zover de uitvoering van deze overeenkomst heeft geleid tot vermogensvorming bij Opdrachtnemer, dan is Opdrachtnemer aan Opdrachtgever dienovereenkomstig een vergoeding verschuldigd, in verhouding tot de andere middelen die daaraan hebben bijgedragen.”;
Het college van burgemeester en wethouders is belast met toezicht op de tenuitvoerlegging en rapportageverplichting hiervan alsmede de jaarlijkse verstrekking en vaststelling van de financiële vergoeding.
Artikel 8 De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen
De verplichtingen voortvloeiende uit de taakomschrijving van de stichting Utrecht Marketing zoals nader te specificeren in een af te sluiten overeenkomst van Opdracht, waarbij Opdracht wordt verleend voor de periode van vier jaar.
Artikel 9 Naam en het betrokken grondgebied:
Stichting Utrecht Marketing, te Utrecht, die diensten aanbiedt op het grondgebied van de gemeente Utrecht.
Artikel 10 De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie
De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie worden vastgelegd in de meerjarenopdracht, het activiteitenplan en de begroting van de stichting Utrecht Marketing.
Artikel 11 De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen
In de opdracht die onderdeel uit gaat maken van deze aanwijzing worden voorwaarden gesteld voor verantwoording en eindcontrole op de compensatie. Bij deze controle zal erop worden toegezien of de werkelijke kosten van de activiteiten in lijn zijn met de daarvoor begrote kosten. Indien blijkt dat overcompensatie heeft plaatsgevonden, zal dit worden teruggevorderd.
Artikel 12 De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen
Het uitsluitend recht van de Stichting Utrecht Marketing om voor de gemeente Utrecht citymarketing te verrichten overeenkomstig de activiteitenomschrijving van Stichting Utrecht Marketing, waarbij de aanwijzing wordt verleend voor een periode van 4 jaar, ingaande op 1 januari 2022. Deze aanwijzing eindigt op 1 januari 2026.