Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende aanvullende regels omtrent openbare manifestaties |
Citeertitel | Aanvullende beleidsregels openbare manifestaties |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-05-2021 | nieuwe regeling | 28-08-2013 | b13.00671 |
Aanvullende beleidsregels openbare manifestaties
Beleidsregels met nadere weigeringsgronden voor meldingen betogingen conform 2:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012.
BIJLAGE 1 Overzicht wet- en regelgeving
BIJLAGE 2 Voorbeeld bijbehorende brief, inclusief besluit
Op grond van artikel 9, lid 1 van de Grondwet heeft een ieder recht tot vergadering en betoging. Een betoging, manifestatie of demonstratie is een manier om standpunten onder de aandacht te brengen van het grote publiek, de media en de landelijke politiek. Een initiatiefnemer van een betoging moet op basis van artikel 2:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012 (APV) een kennisgeving doen van de betoging. Op basis van de artikelen 5 en 6 van de Wet openbare manifestaties kan de burgemeester vooraf of tijdens de openbare manifestatie aanwijzingen, beperkingen of verboden geven.
De laatste jaren is er een stroming waarbij een tentenkamp onderdeel uitmaakt van de openbare manifestatie. De belangrijkste conclusie van eerdere ervaringen met tentenkampen tot nu toe is dat bij het begin van bv. een demonstratie, waar een overnachting onderdeel van uit maakt, niet valt te beoordelen hoe deze demonstratie zich gaat ontwikkelen. Kijkend naar de ervaringen van de demonstraties met tentenkampen van Occupy en uitgeprocedeerde asielzoekers in o.a. de gemeenten Amsterdam, Vlagtwedde, Den Haag en Den Bosch, komen de volgende ervaringen steeds terug:
De ervaring bij dergelijke demonstraties in deze gemeenten heeft geleerd dat gedurende de demonstraties onveilige en onhygiënische situaties optraden. Vooraf is niet duidelijk welke richting de demonstratie op gaat, hoe deze zich ontwikkelt en waar deze eindigt. Hierbij wordt van de burgemeester verwacht dat hij bij de start van een openbare manifestatie een besluit moet nemen waarvan hij de gevolgen en risico’s niet (volledig) kan overzien, maar waarvan hij weet dat in andere situaties/gemeenten dit tot onveilige situaties heeft geleid. Dit staat haaks op de manier van werken binnen de gemeente Den Helder, waarbij onder meer bij (grootschalige) evenementen diverse voorwaarden aan een vergunning worden verbonden om de risico’s zoveel mogelijk te beperken.
Het doel van de nadere beleidslijn openbare manifestaties is het voorkomen van onnodige risico’s, overlast en onveilige / onhygiënische situaties in de openbare ruimte van de gemeente Den Helder, en meer in het bijzonder in de directe woon- en werkomgeving en rond openbare gebouwen zoals scholen, kinderdagverblijven, sporthallen en overheidsgebouwen.
Op basis van de inhoud van de melding conform APV 2:3 worden de voorwaarden, eventueel in overleg met de GGD, GHOR, brandweer en/of politie, per openbare manifestatie vastgesteld en opgelegd als voorschrift, beperking of verbod door de burgemeester conform artikel 5 Wom. Waar nodig wordt het besluit nader toegelicht middels een gesprek met de organisatie van de demonstratie. Gedurende de demonstratie kunnen de aard en het karakter van de demonstratie veranderen. De organisatie van de demonstratie dient hier melding van te doen bij de burgemeester. De burgemeester kan dan eventueel aanwijzingen geven conform art 6 Wom. De burgemeester kan dit, zonder melding, ook doen, eventueel op advies van zijn adviseurs o.a. de GGD, GHOR, brandweer of politie.
Er mag geen demonstratie, betoging of manifestatie plaatsvinden zonder een schriftelijke of mondelinge melding conform artikel 2:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012 (APV).
Wanneer er geen melding is gedaan:
De tijdsgrens van 22:00 uur komt overeen met de eindtijd van gemelde openbare betogingen conform de eisen die opgenomen zijn in paragraaf 4.
Op basis van Wet openbare manifestaties artikel 5 kan de burgemeester vooraf voorschriften en beperkingen opleggen. Het betreft hier ook maatregelen ten aanzien van de vorm van de demonstratie en niet ten aanzien van de inhoud. Een overzicht van maatregelen treft u hieronder aan. De lijst is niet uitputtend en kan op basis van de adviseurs van de burgemeester o.a. brandweer, GHOR, politie en GGD als voorwaarden worden toegevoegd.
Op basis van artikel 5 van de Wet openbare manifestaties kan de burgemeester naast voorwaarden en beperkingen ook verboden opleggen. Een verbod wordt opgelegd voor een deel van de openbare manifestatie en niet op de openbare manifestatie zelf. Het betreft hier dus maatregelen op de vorm en niet de inhoud. De verboden worden opgelegd, wanneer de vorm het doel niet ondersteunt.
Voorbeelden van verboden zijn:
Gezien de ervaringen in andere gemeenten maakt het verbod om te overnachten in de openbare ruimte, aanwezig te zijn op het terrein tussen 22:00 uur en 06:00 uur en het verbod van een kampement standaard onderdeel uit van de voorschriften, tenzij
Op basis van artikel 6 van de Wet openbare manifestaties kan de burgemeester gedurende een openbare manifestatie aanwijzingen geven die een ieder in acht moet nemen. De aanwijzingen (zie paragraaf 3 en 4) kunnen (direct) mondeling gegeven worden aan de organisatie van de openbare manifestatie, maar worden altijd schriftelijk bevestigd. De organisatie van de openbare manifestatie dient er voor te zorgen dat de aanwijzingen direct uitgevoerd worden.
BIJLAGE 1 Overzicht wet- en regelgeving
Algemene plaatselijke verordening 2012 (Apv)
Artikel 2:3 Kennisgeving betogingen op openbare plaatsen
1. Degene die het voornemen heeft op een openbare plaats een betoging te houden, waaronder begrepen een samenkomst als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet openbare manifestaties, geeft daarvan vóór de openbare aankondiging en ten minste 72 uur voordat de betoging wordt gehouden, schriftelijk kennis aan de burgemeester.
a. naam en adres van degene die de betoging houdt;
c. de datum waarop de betoging wordt gehouden en het tijdstip van aanvang en van beëindiging;
d. de plaats en, voor zover van toepassing, de route en de plaats van beëindiging;
e. voor van toepassing, de wijze van samenstelling; en
f. maatregelen die degene die de betoging houdt zal treffen om een regelmatig verloop te bevorderen.
3. Degene die de kennisgeving doet ontvangt daarvan een bewijs waarin het tijdstip van de kennisgeving is vermeld.
4. Indien het tijdstip van de schriftelijke kennisgeving valt op een vrijdag na 12.00 uur, een zaterdag, een zondag of een algemeen erkende feestdag, wordt de kennisgeving gedaan uiterlijk op de werkdag die aan de dag van dat tijdstip voorafgaat vóór 12.00 uur.
5. De burgemeester kan in bijzondere omstandigheden op verzoek een kennisgeving in behandeling nemen buiten deze termijn.
Wet openbare manifestaties (Wom)
1 De burgemeester kan naar aanleiding van een kennisgeving voorschriften en beperkingen stellen of een verbod geven.
2.Een verbod kan slechts worden gegeven indien:
a. de vereiste kennisgeving niet tijdig is gedaan;
b. de vereiste gegevens niet tijdig zijn verstrekt;
c. een van de in artikel 2 genoemde belangen dat vordert.
3.Een voorschrift, beperking of verbod kan geen betrekking hebben op de inhoud van hetgeen wordt beleden, onderscheidenlijk van de te openbaren gedachten of gevoelens.
4.Beschikkingen als bedoeld in het eerste lid worden zo spoedig mogelijk bekendgemaakt aan degene die de kennisgeving heeft gedaan.
De burgemeester kan tijdens een samenkomst tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, vergadering of betoging aanwijzingen geven, die degenen die deze houden of daaraan deelnemen in acht moeten nemen.
BIJLAGE 2 Voorbeeld bijbehorende brief, inclusief besluit
Naar aanleiding van uw melding op grond van artikel 2:3 van de Algemene plaatselijke verordening van dd., bij mij ingeboekt op dd. met stuknummer AI1?????, geef ik u de volgende aanwijzingen, beperkingen en/of verbod op basis van Wet openbare manifestaties artikel 5 en 6 voor de demonstratie zoals deze hieronder is aangegeven.
Activiteit : Demonstratie in kader van
Tijdstippen : van tt tot tt uur (maximaal van 06- tot 22 uur)
Aan deze melding verbind ik standaard de volgende voorwaarden.
Te allen tijde moet medewerking worden verleend aan het afdelingshoofd basisteam Den Helder (regiopolitie), de Commandant Brandweer, de managers van de afdelingen Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH), Ruimte, Wonen en Ondernemen en Stadsbeheer, medewerkers van bureau GHOR, of hun afgevaardigden bij het houden van toezicht en controle op uw demonstratie.
In het bijgevoegde besluit vindt u de specifieke aanwijzingen, beperkingen en/of verboden voor uw demonstratie.
Voorts deel ik u mee dat eventuele schade aan gemeentelijk eigendom, veroorzaakt door uw activiteit, voor uw rekening zal worden hersteld.
Ik wijs u erop dat u uiterlijk een dag voorafgaand aan uw demonstratie het mobiele telefoonnummer van de contactpersoon kenbaar dient te maken aan de wachtcommandant van de politie (telefoonnummer 0900-8844) en het team Handhaving van de afdeling VVH, telefoonnummer 06-10968450.
Als u het niet eens bent met deze beschikking dan kunt u bezwaar maken op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Het bezwaarschrift moet u gemotiveerd indienen en wel binnen zes weken na verzenddatum van deze brief.
Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:
Uw bezwaar schorst de werking van dit besluit overigens niet.
Bent u van mening dat onmiddellijke spoed, gelet op uw belangen, het treffen van een voorlopige voorziening vereist, dan kunt u deze aanvragen bij de voorzieningenrechter te Alkmaar. Deze voorziening kunt u aanvragen gelijktijdig met of na het indienen van uw bezwaarschrift. U richt uw verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar.
De burgemeester van Den Helder,
Gelet op artikel 5 lid 1 van de Wet openbare manifestaties.
Verbiedt de burgemeester de volgende onderdelen van de manifestatie:
en geeft opdracht aan de organisatie om het aanwezige kampement te verwijderen.
Gelet op artikel 5 lid 1 van de Wet openbare manifestaties.
Stelt de navolgende voorwaarden en beperkingen:
Indien zich problemen voordoen of wanneer er anderszins sprake is van wijziging van omstandigheden (bijv. een sterke toename van het aantal bezoekers) dient de organisatie spoedig (anders formuleren) in overleg te treden met het bevoegd gezag en kunnen er op basis van de wijzigingen nadere voorschriften gesteld worden.
Het niet naleven van de bovengenoemde voorwaarden kan leiden tot een opdracht om de openbare manifestatie terstond te beëindigen en is op grond van artikel 11 van de Wom een strafrechtelijke overtreding.