Organisatie | Veiligheidsregio Brabant-Noord |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële verordening Veiligheidsregio Brabant-Noord |
Citeertitel | Financiële verordening Veiligheidsregio Brabant-Noord |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | Deze verordening treed in plaats van de Financiële verordening Veiligheidsregio Brabant-Noord van 7 november 2019. | 04-11-2020 |
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord, bijeen in vergadering d.d. 4 november 2020;
dat de Veiligheidsregio Brabant-Noord een bestuurlijke samenwerking is van de deelnemende gemeenten, waarvan de organisatorische onderdelen Brandweer, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), Crisisbeheersing en Rampenbestrijding en Bevolkingszorg verantwoordelijk zijn voor de uitvoering;
artikel 212 Gemeentewet, artikel 10.2 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord en het Organisatiebesluit Veiligheidsregio Brabant-Noord;
Adoptieproces: De gemeenten en besturen van de gemeenschappelijke regelingen in Brabant-Noord hebben ingestemd met de procedure om te komen tot een betere afstemming in de beleidsprocessen met de deelnemende gemeenten. Met het adoptieproces worden de ambtelijke processen binnen gemeenten gestroomlijnd. Per gemeenschappelijke regeling schijft een kleine adoptiegroep een conceptadvies voor alle gemeenten. Dit zorgt voor een efficiënt proces en voor eenduidige adviezen richting gemeenteraden. Elke gemeente heeft vervolgens wel de mogelijkheid het advies naar eigen inzicht aan te passen, zodat elke gemeenteraad de mogelijkheid heeft er een eigen kleur aan te geven.
Titel 1 Begroting en verantwoording
Artikel 3 Uitgangspunten en indeling Programmabegroting
Met betrekking tot de financiële uitgangspunten voor VRBN gelden de technische uitgangspunten, zoals die voor de Gemeente ‘s-Hertogenbosch gelden. Uitzondering hierop is de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). Met betrekking tot de financiële uitgangspunten voor de GHOR gelden de technische uitgangspunten, zoals die voor de Gemeente Tilburg gelden.
De programmabegroting VRBN is de geconsolideerde begroting van de begrotingen van de afzonderlijke onderdelen van de Veiligheidsregio en bevat op hoofdlijnen de beleidsdoelstellingen en maatschappelijke effecten die worden nagestreefd, evenals de middelen die daarvoor beschikbaar zijn, één en ander zo mogelijk uitgedrukt in relevante prestatiecijfers en kengetallen.
Artikel 4 Kaders programmabegroting (Beleidskader)
De kaders voor de programmabegroting bevatten een raming van de bijdrage van de deelnemende gemeenten. Voor de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en Bevolkingszorg is de bijdrage van de deelnemende gemeenten afzonderlijk opgenomen. We gaan uit van de totale bijdrage van de deelnemende gemeenten aan de Veiligheidsregio, welke wordt omgeslagen naar een bedrag per inwoner. Dit met uitzondering van de GHOR en Bevolkingszorg waarbij een bedrag per inwoner wordt vastgesteld.
Artikel 5 Procedure programmabegroting
Het dagelijks bestuur zendt de deelnemende gemeenten uiterlijk voor 1 mei t-1 een concept-programmabegroting. De gemeenten hebben 2 maanden de tijd om hun zienswijze te geven. Het dagelijks bestuur voegt de zienswijzen bij de concept-programmabegroting en biedt het algemeen bestuur uiterlijk voor 1 juli t-1 de begroting aan voor het volgende begrotingsjaar.
Beheersing en interne controle
Ten behoeve van de rechtmatigheid van het financiële beheer, de inrichting van de administratieve en financiële organisatie en de bestuurlijke informatievoorziening, draagt het dagelijks bestuur zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de informatieverstrekking en de beheershandelingen van de organisatieonderdelen;
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur periodiek een nota activabeleid aan. De nota is bedoeld om de uitgangspunten met betrekking tot de materiële vaste activa vast te leggen waardoor invulling wordt gegeven aan de kaderstellende rol van het algemeen bestuur. In relatie tot de materiële activa gaat de nota in ieder geval in op:
Artikel 13 Autorisatie Investeringsbudgetten
Bij routine-investeringen wordt regelmatig de behoefte gevoeld de investeringsbudgetten gedeeltelijk over te hevelen naar het volgende boekjaar. Dit om te voorkomen dat er (tijdelijk) geen budget is, maar toch uitgaven gedaan moeten worden. Wanneer een besparing ontstaat op de toegekende budgetten is het aan het algemeen bestuur om te besluiten wat er met de restantbudgetten gebeurt.
Artikel 15 Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het dagelijks draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, uitstaande leningen en de schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen eenmaal in de 5 jaar.
In de paragraaf Bedrijfsvoering bij de programmabegroting wordt ingegaan op actuele en tijdelijke onderwerpen die aandacht behoeven. In de paragraaf Bedrijfsvoering bij de jaarstukken wordt gerapporteerd over de voortgang van de in de programmabegroting opgenomen onderwerpen en eventuele nieuwe ontwikkelingen.
In de paragraaf verbonden partijen bij de programmabegroting en de jaarstukken wordt ingegaan op bestaande, nieuwe, gewijzigde of beëindigde verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen, de financiële en bestuurlijke inbreng van de Veiligheidsregio en relevante actuele ontwikkelingen.
Titel 4 Financiële organisatie en administratie
Artikel 23 Financiële administratie
Het Veiligheidsbestuur zorgt er voor dat: