Organisatie | Renswoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Renswoude/CVDR613961.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2021 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 12-05-2020 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
Budget: de middelen die via de programmabegroting of kredietverlening beschikbaar zijn op programma’s, taakvelden, projecten of als investeringskredieten voor het realiseren van een aantal doelstellingen, resultaat- en/of prestatieafspraken (per gootboeknummer kan er maar 1 budgethouder c.q. budgetbeheerder zijn);
Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen budgethouder en budgetbeheerder
Een budgethouder is bevoegd tot het betaalbaar stellen van facturen, nadat is vastgesteld dat de geleverde goederen en diensten zijn geleverd en voldoen aan de vooraf overeengekomen prijs, kwaliteit en kwantiteit. Deze vaststelling moet door een ander dan de budgethouder worden gedaan. In eerste instantie is dit de budgetbeheerder. Bij budgetten die de budgethouder niet heeft gemandateerd aan budgetbeheerders zorgt de budgethouder voor een zichtbare vastlegging van de vaststelling dat de goederen en diensten daadwerkelijk geleverd zijn conform de vooraf overeengekomen condities.
Artikel 6 Over- en onderschrijdingen
Als er sprake is van een te verwachten overschrijding onderzoekt de budgethouder in eerste instantie of er mogelijkheden voor dekking zijn. Als die mogelijkheden er niet zijn, moet daar over gerapporteerd worden aan het college die bepaalt of het beleid wordt aangepast of dat extra budget aan de raad wordt gevraagd. Daarbij gelden de spelregels zoals vastgelegd in de Financiële Verordening.
De budgethouder legt verantwoording af over de realisatie van de beleidsdoelstellingen en de besteding van middelen conform de afspraken van de planning- en controlcyclus.
De bepalingen in deze regeling welke betrekking hebben op de budgethouder zijn van overeenkomstige toepassing op de hoofdbudgethouder.
Vastgesteld in de vergadering van college van burgemeester en wethouders van 12 mei 2020.
Burgemeester en wethouders van Renswoude,
mevrouw I. Lissenberg Mevrouw P. Doornenbal – van der Vlist
secretaris burgemeester
Toelichting Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020
Dit artikel beschrijft de belangrijkste begrippen uit de regeling.
Artikel 2 Aanwijzing budgethouders
De hoofdbudgethouder is de gemeentesecretaris. Deze functionaris bepaalt wie in de organisatie budgetverantwoordelijkheid krijgt en is dus verantwoordelijk voor de wijze waarop het budgethouderschap binnen de gemeente wordt vormgegeven en wie als budgethouder kan fungeren. De hoofdbudgethouder benoemt één of meer leden van het managementteam als vervanger (met dezelfde rechten).
Binnen de organisatie zoals die per 1-1-2020 is ingericht, is, naast de gemeentesecretaris, sprake van twee afdelingsmanagers. Zij zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor een team en de resultaten. Uitgangspunt van deze Budgethoudersregeling is, dat (naast de gemeentesecretaris en griffier) alleen de beide afdelingsmanagers budgethouder zijn.
De budgetten die onder de verantwoordelijkheid van een budgethouder vallen kunnen zo veel omvattend zijn, dat het noodzakelijk is om het beheer daarvan toe te kunnen delen aan anderen dan de budgethouder. Daartoe mag een budgethouder een of meer budgetbeheerders aanwijzen.
Lid 4: Budgethouderschap bij programma’s, projecten en kredieten
Ook voor een krediet kan een budgethouder worden aangewezen.
Lid 5: Vervanging van budgethouder
De budgethouders vervangen elkaar bij afwezigheid. De vervanger heeft dezelfde bevoegdheden als de budgethouder. Hij moet dus de bevoegdheden en verplichtingen als vermeld in deze budgethoudersregeling kunnen vormgeven en waarmaken.
Lid 6: Vervanging van budgetbeheerder
Bij (langdurige) afwezigheid van een budgetbeheerder kan de budgethouder een vervanger aanwijzen. In eerste instantie is dat een medewerker die al taken als budgetbeheerder heeft. Vervanging kan ook door de budgethouder zelf plaatsvinden.
Lid 7: In voorkomende gevallen kan de hoofdbudgethouder (= gemeentesecretaris) bepalen dat er verscherpt toezicht voor bepaalde budgetten geldt. Dat betekent concreet dat de betreffende budgethouder voor het aangaan van verplichtingen ook toestemming nodig heeft van de hoofdbudgethouder (= gemeentesecretaris).
Lid 8: Overzicht van budgethouders en -beheerders
Voor een goed inzicht van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden wordt een overzicht bijgehouden van alle aangewezen budgethouders en budgetbeheerders.
Lid 9: De raadsbudgetten worden beheerd door de griffier.
Artikel 3 en artikel 4 Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en verplichtingen
Iedere budgethouder heeft bepaalde bevoegdheden (artikel 4) en bijbehorende verantwoordelijkheden (artikel 3). Dat geldt ook voor de budgetbeheerder. De budgethouder is degene die er ambtelijk voor verantwoordelijk is om op een goede manier om te gaan met de toevertrouwende budgetten. Alle facturen die budgetbeheerders coderen worden uiteindelijk ook door de budgethouder gezien en geaccordeerd.
In artikel 4 zijn ook de grenzen aangegeven tot waar een budgethouder en budgetbeheerder financiële verplichtingen mag aangaan. Uiteraard, binnen het beschikbare budget.
Artikel 5 Budgetverschuivingen
De budgethouder is bevoegd om binnen zijn/haar budgetten verschuivingen aan te brengen. Dit is echter beperkt tot verschuivingen binnen de kostensoorten binnen één grootboeknummer. Enkele niet door de budgethouder te beïnvloeden kostensoorten zijn uitgesloten. Voor verschuivingen binnen een door de budgethouder aan een budgetbeheerder toegewezen grootboeknummer dient de budgethouder schriftelijk toestemming te geven. Verschuiving tussen salariskosten en kosten inhuur derden door individuele budgethouders is niet toegestaan. Voor verschuiving tussen beide kostensoorten (binnen één grootboeknummer) is altijd een besluit van het managementteam nodig.
Artikel 6 Onder- en overschrijdingen
De budgethouder is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven. En tot maximaal de kosten van uitvoering van een in de begroting opgenomen investering waarvoor hij als budgethouder is aangewezen. Voor de financiële beheersing van de gemeentebegroting is het van belang dat budgethouders weten hoe “hun” budgetten zich ontwikkelen en waar risico’s op mee- en tegenvallers zijn. Van de budgethouders wordt een actieve rol verwacht. De financieel consulenten van de afdeling bedrijfsvoering en dienstverlening begeleiden ze daarbij. In schema zijn de kaders en bevoegdheden met betrekking tot budgethouderschap als volgt