Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Renswoude

Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRenswoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBudgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020
CiteertitelBudgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Renswoude/CVDR613961.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-202101-01-2020Nieuwe regeling

12-05-2020

gmb-2021-145528

Tekst van de regeling

Intitulé

Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020

Burgemeester en wethouders van Renswoude;

 

Gelezen het voorstel d.d. 12-05-2020 besluit vast te stellen.

 

Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020

 

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renswoude;

  • 2.

    Hoofdbudgethouder: degene die ambtelijk eindverantwoordelijk is voor het totale beheer van de gemeentelijke financiële middelen

  • 3.

    Budgethouder: degene die bevoegd is ten laste van het aan hem toegekende budget en kredietuitgaven te doen of ten gunste van zijn budget inkomsten te genereren en die verantwoordelijk is voor het financieel beheer van de toegekende budgetten;

  • 4.

    Budgetbeheerder: een door de budgethouder aangewezen medewerker die onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder budgetbevoegdheid is opgedragen;

  • 5.

    Budget: de middelen die via de programmabegroting of kredietverlening beschikbaar zijn op programma’s, taakvelden, projecten of als investeringskredieten voor het realiseren van een aantal doelstellingen, resultaat- en/of prestatieafspraken (per gootboeknummer kan er maar 1 budgethouder c.q. budgetbeheerder zijn);

  • 6.

    (Investerings)krediet: de middelen die door de raad beschikbaar zijn gesteld om de investering te realiseren;

  • 7.

    Taakveld: een door de raad geautoriseerd onderdeel van een programma uit de begroting;

  • 8.

    Medewerker: eenieder die werkzaam is bij de gemeente Renswoude op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht dan wel op andere basis bij de gemeente Renswoude werkzaam is.

 

Artikel 2 Aanwijzing budgethouder

  • 1.

    De gemeentesecretaris is hoofdbudgethouder. De hoofdbudgethouder benoemt één of meer van de leden van het managementteam als vervanger.

  • 2.

    De hoofdbudgethouder is bevoegd per budget een functionaris als budgethouder aan te wijzen. Uitgangspunt is, dat alleen de afdelingshoofden budgethouder kunnen zijn.

  • 3.

    Budgethouders kunnen een of meer budgetbeheerders aanwijzen die onder hun eindverantwoordelijkheid het beheer voeren over een expliciet deel van hun budgetten of kredieten.

  • 4.

    Ook kan de hoofdbudgethouder een budgethouder benoemen ten behoeve van een krediet of project.

  • 5.

    De budgethouders vervangen elkaar bij afwezigheid. Bij het ontbreken van een aangewezen vervanger van de budgethouder wordt deze bij afwezigheid vervangen door de hoofdbudgethouder.

  • 6.

    Bij (langdurige) afwezigheid van een budgetbeheerder kan de budgethouder een vervanger aanwijzen. In eerste instantie is dat een medewerker die al taken als budgetbeheerder heeft. Vervanging kan ook door de budgethouder zelf plaatsvinden.

  • 7.

    De gemeentesecretaris is als hoofdbudgethouder bevoegd te bepalen dat voor aan te wijzen budgetten geldt, dat er voor het aangaan van verplichtingen en/of het betaalbaar stellen van facturen toestemming van de hoofdbudgethouder nodig is.

  • 8.

    Van de budgethouders en de door hen aangewezen vervangers en budgetbeheerders wordt een overzicht bijgehouden waaruit hun bevoegdheden blijken in het kader van deze regeling. Dit overzicht wordt jaarlijks geactualiseerd en zo nodig gedurende het jaar aangepast.

  • 9.

    De griffier is budgethouder van de raadsbudgetten.

 

Artikel 3 Verantwoordelijkheden budgethouder

  • 1.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      een doelmatig en rechtmatig beheer van de aan hem toegewezen budgetten en een effectieve realisatie van de aan de desbetreffende budgetten gekoppelde doelstellingen, resultaten en prestaties;

    • b.

      een goede onderbouwing van de in de begroting opgenomen ramingen;

    • c.

      het beheersen van risico’s bij het beheren en bewaken van op het budget geboekte kosten en opbrengsten;

    • d.

      een juiste, tijdige en volledige afhandeling van een te ontvangen of te verzenden factuur;

    • e.

      het (laten) controleren van de factuur en het (laten) vaststellen of de geleverde goederen en diensten voldoen aan de vooraf overeengekomen prijs, kwaliteit en kwantiteit en het laten vaststellen dat prestatie daadwerkelijk is geleverd.

 

Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen budgethouder en budgetbeheerder

  • 1.

    De budgethouder is bevoegd financiële verplichtingen aan te gaan onder de volgende randvoorwaarden:

    • a.

      (meerjarige) financiële verplichtingen kunnen slechts worden aangegaan nadat de budgethouder heeft vastgesteld dat hiervoor vastgestelde (meerjaren)begroting voldoende budget aanwezig is en dat deze verplichtingen passen binnen de doelstelling waarvoor het budget beschikbaar is gesteld;

    • b.

      financiële verplichtingen mogen niet worden aangegaan als die in de toekomst onvermijdelijk tot overschrijdingen van budgetten zullen leiden;

    • c.

      financiële verplichtingen kunnen niet worden aangegaan ten laste van de volgende budgetten: - salariskosten - kapitaallasten; - toerekening kostenplaatsen; - stortingen in reserves en voorzieningen; - stelposten en onvoorzien.

    • d.

      financiële verplichtingen vanaf € 30.000 (bedrag is inclusief BTW) mogen slechts worden aangegaan na autorisatie door de hoofdbudgethouder of zijn vervanger.

  • 2.

    Een budgethouder is bevoegd tot het betaalbaar stellen van facturen, nadat is vastgesteld dat de geleverde goederen en diensten zijn geleverd en voldoen aan de vooraf overeengekomen prijs, kwaliteit en kwantiteit. Deze vaststelling moet door een ander dan de budgethouder worden gedaan. In eerste instantie is dit de budgetbeheerder. Bij budgetten die de budgethouder niet heeft gemandateerd aan budgetbeheerders zorgt de budgethouder voor een zichtbare vastlegging van de vaststelling dat de goederen en diensten daadwerkelijk geleverd zijn conform de vooraf overeengekomen condities.

  • 3.

    Voor de budgetbeheerder zijn lid 1, sub a tot en met c en lid 2. van overeenkomstige toepassing. Wat betreft het aangaan van financiële verplichtingen en het autoriseren van facturen als bedoeld in lid 1, sub d gelden in aanvulling de volgende voorwaarden (bedragen zijn inclusief BTW):

    • a.

      Tot maximaal € 5.000 op eigen titel;

    • b.

      van € 5.000 tot € 30.000 nadat ook autorisatie is verkregen van de budgethouder;

    • c.

      vanaf € 30.000 nadat vooraf autorisatie is verkregen van de budgethouder en de hoofdbudgethouder;

    • d.

      de hoofdbudgethouder en de budgethouders kunnen in voorkomende gevallen besluiten om uit te gaan van lagere maximumbedragen dan de in lid a t/m c van dit artikel genoemde bedragen.

  • 4.

    Inkoop en/of aanbesteding van diensten, leveringen en werken vindt plaats binnen de kaders van de programmabegroting, het Mandateringsbesluit en ook conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

  • 5.

    De functie van budgethouder is niet verenigbaar met een functie waarin een betaalopdracht kan worden gecreëerd en functies die belast zijn met het applicatiebeheer van financiële systemen.

  • 6.

    Een budgethouder kan geen verplichtingen aangaan en niet tekenen voor facturen waarbij hij/zij ook als leverancier of opdrachtnemer van de gemeente optreedt.

 

Artikel 5 Budgetverschuivingen

  • 1.

    De budgethouder is bevoegd binnen de aan hem/haar toegekende budgetten verschuivingen aan te brengen tussen en beperkt aantal kostensoorten in één grootboeknummer.

  • 2.

    Verschuivingen in de lasten tussen grootboeknummers binnen één taakveld of in de baten tussen grootboeknummers binnen één taakveld vergen goedkeuring door het college;

  • 3.

    Ingeval van budgetverschuiving gelden de volgende voorwaarden:

    • a.

      de verschuiving moet passen binnen de vastgestelde financiële en beleidskaders;

    • b.

      er is sprake van geraamde budgetten;

    • c.

      verschuivingen mogen niet leiden tot overschrijding van de geraamde budgetten;

    • d.

      verschuivingen worden via een administratieve begrotingswijziging verwerkt in de begroting;

  • 4.

    Een verschuiving of vrijval die structureel van aard is moet in de eerstvolgende begroting als zodanig worden verwerkt.

  • 5.

    De volgende kostensoorten komen niet voor verschuiving in aanmerking:

    • a.

      stelposten en onvoorzien;

    • b.

      rente;

    • c.

      verrekeningen met reserves en voorzieningen;

    • d.

      kapitaallasten

    • e.

      interne doorbelastingen

    • f.

      salariskosten en inhuur van derden

 

Artikel 6 Over- en onderschrijdingen

  • 1.

    Een budgethouder mag een budget (hieronder vallen ook de aan de budgetbeheerders gemandateerde budgetten) niet overschrijden.

  • 2.

    Als er sprake is van een te verwachten overschrijding onderzoekt de budgethouder in eerste instantie of er mogelijkheden voor dekking zijn. Als die mogelijkheden er niet zijn, moet daar over gerapporteerd worden aan het college die bepaalt of het beleid wordt aangepast of dat extra budget aan de raad wordt gevraagd. Daarbij gelden de spelregels zoals vastgelegd in de Financiële Verordening.

  • 3.

    Meevallers mogen niet worden gebruikt om extra uitgaven te doen maar vallen vrij ten gunste van de algemene middelen.

 

Artikel 7 Verantwoording

De budgethouder legt verantwoording af over de realisatie van de beleidsdoelstellingen en de besteding van middelen conform de afspraken van de planning- en controlcyclus.

 

Artikel 8 Schakelbepaling

De bepalingen in deze regeling welke betrekking hebben op de budgethouder zijn van overeenkomstige toepassing op de hoofdbudgethouder.

 

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1.

    De regeling kan worden aangehaald als ‘Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020’.

  • 2.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit vervalt de oude Budgethoudersregeling.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2020.

 

 

 

 

 

Vastgesteld in de vergadering van college van burgemeester en wethouders van 12 mei 2020.

Burgemeester en wethouders van Renswoude,

mevrouw I. Lissenberg Mevrouw P. Doornenbal – van der Vlist

secretaris burgemeester

Toelichting Budgethoudersregeling gemeente Renswoude 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel beschrijft de belangrijkste begrippen uit de regeling.

 

Artikel 2 Aanwijzing budgethouders

Lid 1 Hoofdbudgethouder

De hoofdbudgethouder is de gemeentesecretaris. Deze functionaris bepaalt wie in de organisatie budgetverantwoordelijkheid krijgt en is dus verantwoordelijk voor de wijze waarop het budgethouderschap binnen de gemeente wordt vormgegeven en wie als budgethouder kan fungeren. De hoofdbudgethouder benoemt één of meer leden van het managementteam als vervanger (met dezelfde rechten).

Lid 2 Aanwijzen budgethouders

Binnen de organisatie zoals die per 1-1-2020 is ingericht, is, naast de gemeentesecretaris, sprake van twee afdelingsmanagers. Zij zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor een team en de resultaten. Uitgangspunt van deze Budgethoudersregeling is, dat (naast de gemeentesecretaris en griffier) alleen de beide afdelingsmanagers budgethouder zijn.

Lid 3 Budgetbeheerders

De budgetten die onder de verantwoordelijkheid van een budgethouder vallen kunnen zo veel omvattend zijn, dat het noodzakelijk is om het beheer daarvan toe te kunnen delen aan anderen dan de budgethouder. Daartoe mag een budgethouder een of meer budgetbeheerders aanwijzen.

Lid 4: Budgethouderschap bij programma’s, projecten en kredieten

Ook voor een krediet kan een budgethouder worden aangewezen.

Lid 5: Vervanging van budgethouder

De budgethouders vervangen elkaar bij afwezigheid. De vervanger heeft dezelfde bevoegdheden als de budgethouder. Hij moet dus de bevoegdheden en verplichtingen als vermeld in deze budgethoudersregeling kunnen vormgeven en waarmaken.

Lid 6: Vervanging van budgetbeheerder

Bij (langdurige) afwezigheid van een budgetbeheerder kan de budgethouder een vervanger aanwijzen. In eerste instantie is dat een medewerker die al taken als budgetbeheerder heeft. Vervanging kan ook door de budgethouder zelf plaatsvinden.

Lid 7: In voorkomende gevallen kan de hoofdbudgethouder (= gemeentesecretaris) bepalen dat er verscherpt toezicht voor bepaalde budgetten geldt. Dat betekent concreet dat de betreffende budgethouder voor het aangaan van verplichtingen ook toestemming nodig heeft van de hoofdbudgethouder (= gemeentesecretaris).

Lid 8: Overzicht van budgethouders en -beheerders

Voor een goed inzicht van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden wordt een overzicht bijgehouden van alle aangewezen budgethouders en budgetbeheerders.

Lid 9: De raadsbudgetten worden beheerd door de griffier.

 

Artikel 3 en artikel 4 Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en verplichtingen

Iedere budgethouder heeft bepaalde bevoegdheden (artikel 4) en bijbehorende verantwoordelijkheden (artikel 3). Dat geldt ook voor de budgetbeheerder. De budgethouder is degene die er ambtelijk voor verantwoordelijk is om op een goede manier om te gaan met de toevertrouwende budgetten. Alle facturen die budgetbeheerders coderen worden uiteindelijk ook door de budgethouder gezien en geaccordeerd.

In artikel 4 zijn ook de grenzen aangegeven tot waar een budgethouder en budgetbeheerder financiële verplichtingen mag aangaan. Uiteraard, binnen het beschikbare budget.

Artikel 5 Budgetverschuivingen

De budgethouder is bevoegd om binnen zijn/haar budgetten verschuivingen aan te brengen. Dit is echter beperkt tot verschuivingen binnen de kostensoorten binnen één grootboeknummer. Enkele niet door de budgethouder te beïnvloeden kostensoorten zijn uitgesloten. Voor verschuivingen binnen een door de budgethouder aan een budgetbeheerder toegewezen grootboeknummer dient de budgethouder schriftelijk toestemming te geven. Verschuiving tussen salariskosten en kosten inhuur derden door individuele budgethouders is niet toegestaan. Voor verschuiving tussen beide kostensoorten (binnen één grootboeknummer) is altijd een besluit van het managementteam nodig.

Artikel 6 Onder- en overschrijdingen

De budgethouder is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven. En tot maximaal de kosten van uitvoering van een in de begroting opgenomen investering waarvoor hij als budgethouder is aangewezen. Voor de financiële beheersing van de gemeentebegroting is het van belang dat budgethouders weten hoe “hun” budgetten zich ontwikkelen en waar risico’s op mee- en tegenvallers zijn. Van de budgethouders wordt een actieve rol verwacht. De financieel consulenten van de afdeling bedrijfsvoering en dienstverlening begeleiden ze daarbij. In schema zijn de kaders en bevoegdheden met betrekking tot budgethouderschap als volgt

 

Wie

Bevoegdheid

Raad

Stelt de programmabegroting vast

College

heeft toestemming om binnen de programmabegroting te handelen.

is politiek verantwoordelijk voor de dagelijkse uitvoering van de (programma)begroting en legt hierover verantwoording af aan de raad in de cyclusdocumenten.

mandateert de gemeentesecretaris om het hoofdbudgethouderschap uit te oefenen

Budgethouder

de gemeentesecretaris draagt budgetverantwoordelijkheid op budgethouders, zijnde in principe de afdelingsmanagers.

de budgethouder kan een budgetbeheerder aanwijzen. De verantwoordelijkheid blijft bij de budgethouder.

van de budgethouders wordt een actieve rol verwacht. Hij/zij zorgt dat er op basis van de cijfers tijdig actie wordt ondernomen. Binnen spelregels is schuiven met budgetten mogelijk