Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alkmaar

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de verbonden partijen (Nota verbonden partijen 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlkmaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de verbonden partijen (Nota verbonden partijen 2021)
CiteertitelNota verbonden partijen 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Nota verbonden partijen 2007.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 212 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-05-2021nieuwe regeling

17-12-2020

gmb-2021-143300

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de verbonden partijen (Nota verbonden partijen 2021)

 

1. Inleiding

 

In de Financiële verordening (opgesteld op basis van artikel 212 van de Gemeentewet) wordt voor financieel beleid verwezen naar verschillende nota’s. De nota verbonden partijen maakt hier onderdeel van uit. Deze nota verbonden partijen 2021 vervangt de nota uit 2007.

2. Wet- en regelgeving

 

Alle hogere wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) zijn van toepassing op het beleid van de gemeente. Deze beleidsregels zijn niet herhaald in dit document.

 

Door deze nota te beperken tot de gemeentelijke beleidsregels, resteert een overzichtelijke, beknopte set spelregels die in principe ongewijzigd kan blijven bij wetswijziging.

 

De proces en regieafspraken (gemeentelijke beleidsregels) gemaakt met de gemeenteraden van Noord-Holland Noord uit januari 2018 voor de kadernota, ontwerpbegroting, rapportages en jaarstukken zijn overgenomen in deze nota.

3. Definities

 

  • Verbonden partij

  • Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.

  • Financieel belang

  • Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

  • Bestuurlijk belang

  • Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.

  • Gemeenschappelijke regeling

  • Een gemeenschappelijke regeling is een samenwerkingsverband tussen overheidslichamen dat op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen is opgericht.

  • Deelneming

  • Een participatie in een besloten of naamloze vennootschap, waarin de gemeente aandelen heeft.

  • Naamloze vennootschap

  • De naamloze vennootschap (afgekort tot nv) is een rechtspersoon waarvan het maatschappelijk kapitaal verdeeld is in aandelen die in beginsel vrij overdraagbaar zijn.

  • Coöperatie

  • Een coöperatie is een bij notariële akte als coöperatie opgerichte vereniging. Een coöperatie wordt opgericht om met samenwerking (coöperatief) van de leden in bepaalde stoffelijke behoeften te voorzien door het sluiten van overeenkomsten met die leden.

4. Overzicht verbonden partijen

4.1 Gemeenschappelijke regelingen

Alkmaar neemt deel aan 10 Gemeenschappelijke regelingen.

  • I.

    Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland Personeelsdiensten (WNK)

  • WNK Personeelsdiensten, uitvoerder van de Wet sociale werkvoorziening (WSW), is een zelfstandige organisatie, met als hoofdtaken: uitvoering bestaande SW, re-integratiediensten en dienstverlener van Personeelsdiensten. De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van de deelnemende gemeenten. Halte Werk is voor de gemeente Alkmaar opdrachtgevers voor het uitvoeren van re-integratie activiteiten.

  • II.

    Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)

  • Het RAUM is een natuur- en watersportgebied in het westen van de regio Laag Holland. De provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad dragen gezamenlijk zorg voor het beheer en ontwikkeling van dit gebied, door middel van een gemeenschappelijke regeling. Binnen het recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer is sprake van twee deelgebieden: Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) en De Buitenlanden/ Y-Z. De participatie van gemeente Alkmaar is gebaseerd op het deelgebied RAUM.

  • III.

    Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Geestmerambacht (GAB)

  • Het GAB heeft verschillende deelgebieden in beheer: Geestmerambacht (GAB), Uitbreiding Geestmerambacht (GAB-U) en Park van Luna (PvL). De gemeenten Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard en Langedijk dragen gezamenlijk zorg voor het beheer en ontwikkeling van deze deelgebieden door middel van een gemeenschappelijke regeling

  • IV.

    Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI)

  • De VVI is een gemeenschappelijke regeling van acht gemeenten in de regio Noord-Kennemerland. De VVI is aandeelhouder van de NV Huisvuilcentrale (HVC). Van de in totaal 2.914 uitgezette aandelen A zijn er, na de uittreding van de gemeente Harenkarspel per 1 januari 2016, 484 stuks in bezit bij de VVI gemeenten (17%). De HVC is daarmee in eigendom van 46 gemeenten en zes waterschappen.

  • V.

    Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)

  • Het RHCA is een gemeenschappelijke regeling waar de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Den Helder, Hollands Kroon, Langedijk, Schagen en Texel aan deelnemen. Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) doet mee op basis van een convenant tussen het RHCA en HHNK. Het RHCA voert voor de aangesloten gemeenten de wettelijke taken uit zoals beschreven in de Archiefwet 1995. Dat bestaat uit het toezicht op de nog niet overgebrachte archieven (inspectie), de wettelijke adviestaak, het toezien op en begeleiden van het overbrengen van archieven, het behoud en beheer van de in de archiefbewaarplaats bewaarde archieven en het beschikbaar stellen van deze archieven zodat iedereen deze kan raadplegen. Naast deze taken heeft de gemeenschappelijke regeling ook de opdracht de lokale en regionale geschiedbeoefening te stimuleren en het aanleggen van een zo compleet mogelijke collectie bronnenmateriaal.

  • VI.

    GGD Hollands Noorden (GGD)

  • De GGD is een gemeenschappelijke regeling van 17 gemeenten in Noord-Holland Noord. De GGD voert wettelijke en aanvullende taken uit.

  • VII.

    Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN)

  • VRNHN voert voor de zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord (NHN) de taken uit op het gebied van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing en het Veiligheidshuis NHN. Daarnaast voert de Veiligheidsregio NHN voor elf gemeenten in NHN de taken uit op het gebied van ambulancezorg (Noordkop en West-Friesland).

  • VIII.

    Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)

  • De OD NHN is de omgevingsdienst voor de 17 gemeenten en provincie in Noord-Holland Noord en voert zowel gemeentelijke milieutaken (op het gebied van vergunningverlening ,toezicht en handhaving) als provinciale VTH plustaken uit voor haar deelnemers.

  • IX.

    Gemeenschappelijke regeling Cocensus

  • Cocensus is een uitvoeringsorganisatie en werkt voor de gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer, Hillegom, Beverwijk, Oostzaan, Wormerland, Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Langedijk en Den Helder. De samenwerking is vormgegeven in een gemeenschappelijke regeling.

  •  

  • Cocensus is belast met de heffing en inning van lokale heffingen en verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet WOZ. Daarnaast voert Cocensus een aantal specifieke taken uit. Deze taken liggen in het verlengde van de basistaken en hierover zijn afzonderlijke afspraken met de deelnemers gemaakt via de dienstverleningsovereenkomst. Met de deelnemers zijn afspraken gemaakt over de wederzijds te leveren prestaties, deze liggen vast in de afzonderlijke dienstverleningsovereenkomsten.

 

  • Het stemgewicht wordt vastgesteld aan de hand van de jaarlijkse bijdrage aan Cocensus en bedraagt voor Alkmaar 13%, wat neerkomt op drie van de 24 stemmen.

  • X.

    Bedrijfsvoeringsorganisatie Halte Werk

  • Halte Werk is verantwoordelijk voor de uitvoering van de participatiewet en aanverwante regelingen op het gebied van inkomensondersteuning, arbeid gerelateerde participatie (IOAW, IOAZ, BBZ, Schuldhulpverlening, Minimabeleid) en Wet Kinderopvang voor de gemeente Alkmaar. Halte Werk voert voor de gemeenten Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk bovengenoemde werkzaamheden uit en is deelnemer in de gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoering organisatie (BVO) Halte Werk.

 

4.2 Vennootschappen en coöperaties

  • I.

    Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)

  • De gemeente is aandeelhouder van de BNG en heeft zeggenschap via het stemrecht op de BNG aandelen van de gemeente. De gemeenten en provincies heeft samen 50% van de aandelen in bezit. De andere helft is in bezit van het Rijk.

  • II.

    Alliander NV

  • De gemeente Alkmaar is sinds 18 december 2017 weer rechtstreeks aandeelhouder van Alliander NV. De provincie Gelderland is met een belang van circa 45% de grootste aandeelhouder. Andere grote aandeelhouders zijn Friesland, Noord-Holland en Amsterdam. Circa 24% van de aandelen is direct of indirect in handen van kleine gemeentelijke aandeelhouders.

  • Alkmaar bezit 760.743 van de 136.794.964 (2017) aandelen (0,56%).

  • III.

    Houdstermaatschappij Gasbedrijf Kop Noord Holland NV (GKNH)

  • De gemeente is samen met 15 andere gemeenten aandeelhouder van de NV Houdstermaatschappij GKNH. Alkmaar bezit 834 van de 4.646 aandelen (17,95%) van deze houdstermaatschappij. In december 2017 is de houdstermaatschappij feitelijk gestopt met de activiteiten. De fiscale beheerlasten van de houdstermaatschappij wogen niet meer op tegen de opbrengsten. De aandelen Alliander die de houdstermaatschappij in haar bezit had, zijn op 18 december 2017 overgedragen aan de deelnemende gemeenten. De Gemeente Alkmaar is hierdoor weer rechtstreeks aandeelhouder geworden van Alliander.

  • IV.

    Houdstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek Waterland NV (EZW)

  • De gemeente is samen met negen andere gemeenten aandeelhouder van de NV Houdstermaatschappij EZW. Alkmaar bezit 2.303 van de 108.786 aandelen (2,12%) in deze houdstermaatschappij. De aandelen Alliander die de houdstermaatschappij in haar bezit had zijn op 18 december 2017 overgedragen aan deelnemende gemeenten. De Gemeente Alkmaar is hierdoor weer rechtstreeks aandeelhouder geworden van Alliander.

  • V.

    Stadswerk072 NV

  • Stadswerk072 NV is een privaatrechtelijke deelneming in de vorm van een overheids NV waarbij gemeente Alkmaar voor 100% aandeelhouder is. Op 18 oktober 2013 is Stadswerk072 NV opgericht. De organisatie is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en afvalinzameling en -verwerking. Daarnaast realiseert Stadswerk072 projecten in de buitenruimte en levert een bijdrage aan andere doelstellingen van de gemeente op sociaal gebied en duurzaamheid.

  • VI.

    Alkmaar Sport NV

  • De NV Alkmaar Sport is op 5 december 2013 opgericht en is voortgekomen uit de verzelfstandiging van het gemeentelijke Sportbedrijf. In 2014 is ook de stichting Sportbureau opgegaan in Alkmaar Sport. De activiteiten van Alkmaar Sport bestaan onder andere uit het realiseren, beheren en op een efficiënte wijze zorg dragen voor het exploiteren van gemeentelijke sportvoorzieningen en -accommodaties. Daarnaast draagt Alkmaar Sport zorg voor de uitvoering van sportstimulering, verenigingsadvies en de (mede)organisatie van projecten en evenementen. De aandelen van Alkmaar Sport zijn voor 100% in handen van de gemeente.

  • VII.

    Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord NV (ONHN)

  • De gemeente Alkmaar is samen met de provincie Noord-Holland en de gemeenten in Noord-Holland Noord aandeelhouder van ONHN. ONHN is een uitvoeringsorganisatie voor stimulering van economische ontwikkeling in Noord-Holland Noord. Het is in 2006 opgericht en 1 januari 2007 van start gegaan. In 2017 is de samenwerking geëvalueerd waarna voor de jaren 2018-2024 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst is ondertekend tussen alle hierboven genoemde partijen. Alkmaar bezit 3.404 aandelen met een nominale waarde van € 1,00.

  • VIII.

    Coöperatie Parkeerservice U.A.

  • Op 4 december 2013 is gemeente Alkmaar lid geworden van de Coöperatie Parkeerservice U.A., een coöperatie die gespecialiseerd is in alle aspecten van parkeren. De leden zijn vertegenwoordigd in de Algemene Ledenvergadering (ALV).

  • IX.

    Coöperatie Servicehuis Parkeer- en verblijfsrechten (SHPV)

  • Op 1 januari 2019 is gemeente Alkmaar lid geworden van de Coöperatie Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV), een coöperatie die is opgericht om het belparkeren voor gemeente te faciliteren en het beheer te organiseren voor het Nationaal Parkeer Register (NPR) waar alle parkeerrechten worden vastgelegd. De leden zijn vertegenwoordigd in de Algemene Ledenvergadering (ALV).

  • X.

    Duurzame Energie Coöperatie Regio Alkmaar U.A. (DECRA)

  • De DECRA is op 5 november 2014 opgericht en is een stimuleringsfonds dat zich richt op het aanjagen van duurzame energieprojecten in de regio en het investeren van de opbrengsten in nieuwe duurzame projecten. Het fonds is een middel om de lokale duurzaamheidsdoelstelling op termijn te kunnen realiseren. Bij de financiering en participatie in projecten wordt door de coöperatie een ruime definitie van het begrip duurzaamheid gehanteerd. Aspecten zoals regionale werkgelegenheid en innovatie worden nadrukkelijk in de afweging meegenomen. Hierdoor kan een diversiteit aan duurzame projecten worden ontwikkeld. Deelnemers zijn de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Uitgeest en HVC.

5. Gemeentelijke beleidsregels

5.1 Gemeenschappelijke regelingen

5.1.1 Kadernota

  • 1.

    GR-en zijn verplicht jaarlijks voor 1 januari financiële en beleidskaders (kadernota) naar de raad te zenden.

  • 2.

    De kadernota bevat tenminste:

    • a.

      De visie (en de ontwikkelingen op de visie) van de gemeenschappelijke regeling;

    • b.

      De ontwikkeling van het meerjarenperspectief en een samenvatting van belangrijke ontwikkelingen welke de komende jaren van invloed zijn op de taken en middelen van de gemeenschappelijke regeling. Dit kunnen ontwikkelingen zijn als gevolg van wijzigingen in wet- en regelgeving, rijksbeleid, maar ook gevolgen van eerdere besluitvorming door het Algemeen Bestuur of voortkomen uit de visie;

    • c.

      De actualisering van het financieel perspectief, de autonome ontwikkelingen, nieuwe beleidsvoorstellen, dekkingsmogelijkheden, bezuinigingsvoorstellen, de post onvoorzien en het verloop van het meerjarenperspectief;

    • d.

      Weerstandsvermogen inclusief een set financiële kengetallen;

    • e.

      De te hanteren (financiële) uitgangspunten voor het opstellen van de komende begroting;

  • 3.

    De raad wordt in de gelegenheid gesteld om jaarlijks voor 1 maart een zienswijze af te geven ten aanzien van de kadernota

5.1.2 Ontwerpbegroting

  • 1.

    Het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam zendt vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient de ontwerpbegroting toe aan de raden van de deelnemende gemeenten.

  • 2.

    In de ontwerpbegroting dient naar voren te worden gebracht wat de doelstellingen zijn, de beoogde resultaten en hoe deze resultaten worden gemeten.

  • 3.

    De raden van de deelnemende gemeenten kunnen vóór 1 juli bij het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen.

5.1.3 Jaarstukken

  • 1.

    Het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam zendt vóór 15 april de voorlopige jaarrekening en het accountantsverslag aan de raden van de deelnemende gemeenten.

  • 2.

    De raden van de deelnemende gemeenten kunnen vóór 25 juni bij het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam hun zienswijze over de voorlopige jaarrekening naar voren brengen.

5.1.4 Rapportages

  • 1.

    Tussentijdse rapportages zijn niet verplicht gesteld. Dit is facultatief omdat GR-en sterk verschillen qua aard, omvang en risico’s.

  • 2.

    Indien rapportages zijn afgesproken binnen de GR of met de gemeenteraad, dan wordt deze bestuursrapportage gericht aan het algemeen bestuur.

  • 3.

    In het kader van de informatieplicht wordt de bestuursrapportage beschikbaar gesteld aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

  •  

5.2 Vennootschappen en coöperaties

  • 1.

    In de statuten is per vennootschap of coöperatie individueel geregeld hoe de aandeelhouders of leden over de kadernota, begroting en jaarstukken kunnen besluiten. Meestal is dat via een AVA of een ALV.

  • 2.

    Beleidsmatige voorstellen worden of via het proces van de gemeentelijke begroting en/of rapportages of via separate voordrachten ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.

6. Paragraaf verbonden partijen

 

In de paragraaf verbonden partijen van de gemeentelijke begroting en jaarrekening wordt informatie verstrekt over actuele beleidsontwikkelingen, beleidsrealisatie en financiële bijdragen.

7 Inwerkingtreding

7.1 Intrekken oude beleidsnota en overgangsrecht

De nota verbonden partijen 2007 wordt ingetrokken, met die verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar 2020 en op de begroting, jaarrekening en bijbehorende stukken 2021.

8 Inwerkingtreding en citeertitel

 

  • Deze nota treedt in werking op 1 januari 2021

  • Deze nota wordt aangehaald als: Nota verbonden partijen 2021