Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Beleidsregels oplaadpunten elektrische voertuigen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels oplaadpunten elektrische voertuigen
CiteertitelBeleidsregels oplaadpunten elektrische voertuigen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpVerkeer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-05-2021Beleidsregels

20-03-2012

gmb-2021-142455

648732

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels oplaadpunten elektrische voertuigen

Iedereen die over een elektrische auto beschikt wil deze zo eenvoudig mogelijk kunnen opladen. Dit kan aan huis of bij het werk maar helaas is dat veelal niet voor iedereen mogelijk. In dergelijke gevallen kan de gemeente besluiten een oplaadpunt in de openbare ruimte te plaatsen. Op dit moment heeft de gemeente Purmerend een aantal aanvragen ontvangen voor oplaadpunten in de openbare ruimte. Om te voorkomen dat er allerlei ad-hoc-beslissingen worden genomen is het van belang dat de gemeente Purmerend hier een duidelijke lijn trekt. In onderhavig document worden beleidsregels voorgesteld die betrekking hebben op de volgende vragen ten aanzien van het plaatsen van een oplaadpunt in de openbare ruimte:

 

1. Wie kan een aanvraag indienen voor het plaatsen van een oplaadpunt?

2. Indien de aanvraag wordt gehonoreerd op welke locatie plaatsen wij een oplaadpaal?

3. Hoe richten wij de oplaadplaats in om in geval van overtredingen handhaving mogelijk te maken?

 

1. Voorwaarden voor indienen aanvraag openbaar oplaadpunt:

 

De aanvrager:

1. is in bezit van of gaat op korte termijn aanschaffen/leasen een elektrische auto of 'plug in' hybride voertuig;

2. is inwoner van Purmerend of minimaal 18 uur werkzaam in Purmerend;

3. parkeert op de openbare weg en heeft geen mogelijkheden tot laden op eigen terrein of op terrein van de werkgever.

 

 

2. Uitgangspunten plaatsing laadpaal:

1. laadpalen worden geplaatst op zichtlocaties;

2. referentiekader voor de zichtlocaties is de kaart 'zichtlocaties laadpalen elektrische voertuigen'.

3. oplaadpunten bevinden zich op acceptabele loopafstand van de aanvrager (max. 300 meter)

4. oplaadpunten worden bij voorkeur aangelegd op bestaande parkeervakken.

 

Toelichting:

Indien de aanvraag voldoet aan de voorwaarden wordt besloten een oplaadpunt in te richten in de openbare ruimte. Het uitgangspunt is dat laadpalen geplaatst worden op een zichtlocatie die zich op acceptabele loopafstand van het woon-/werkadres van de aanvrager bevindt. Hierbij wordt uitgegaan van een maximale loopafstand van 300 meter.

 

De redenen om zichtlocaties als uitgangspunt te kiezen in plaats van een oplaadpunt voor de deur van de aanvrager zijn als volgt:

 

1. Groter bereik: De gemeente wil elektrisch vervoer stimuleren. Oplaadpunten op zichtlocaties brengt meer mensen in aanraking met elektrisch vervoer. Daarnaast is het voor bezoekers van Purmerend eenvoudiger om een oplaadpunt te vinden.

2. Privé parkeerplaats: Een oplaadpunt voor de deur kan ertoe leiden dat de aanvrager de plaats als privé parkeerplaats beschouwt. Het oplaadpunt is bedoeld voor het opladen van een elektrisch voertuig en niet als parkeerplaats van elektrische voertuigen.

3. De laadpaal heeft standaard twee aansluitingen: Dat betekent dat er bij één oplaadpunt tegelijkertijd twee auto's opgeladen kunnen worden. De aanvrager kan hier de auto opladen maar ook een bezoeker.

4. Toekomstige aanvragen: In geval van nieuwe aanvragen kan mogelijk verwezen worden naar reeds ingerichte oplaadpunten uiteraard rekeninghoudend met de maximale loopafstand.

 

Als referentiekader voor het aanwijzen van een oplaadpunt geldt de kaart met zichtlocaties die is vastgesteld op 28 augustus 2008 voor eventuele aanvragen van autodeelorganisaties (zie bijlage voor kaart) 1 . Deze locaties zijn geografisch zodanig gesitueerd dat zij strategisch verdeeld zijn over de wijken van Purmerend.

De werkwijze is dan als volgt: Zodra een aanvraag ingediend wordt, wordt de loopafstand van het woonadres tot de zichtlocatie in kaart gebracht. Indien de zichtlocatie zich op een acceptabele loopafstand bevindt (max. 300 meter) dan wordt de zichtlocatie ingericht als oplaadpunt. Indien de aanvrager meer dan 300 meter zou moeten lopen naar de laadplaats, wordt een alternatieve zichtlocatie aangewezen.

 

Nadat de locatie is aangewezen kan de parkeerplaats ingericht worden. Elke laadpaal heeft twee aansluitpunten. Afhankelijk van de parkeerdruk in sommige buurten, kan besloten worden om slechts een connectiepunt in gebruik te nemen. Concreet betekent dit dat bij één parkeerplaats officiële bebording wordt geplaatst. Indien een nieuwe aanvraag in dit gebied wordt ingediend, kan een tweede parkeerplaats voorzien worden van bebording.

 

Bedrijven

Indien aanvrager minimaal 18 uur per week werkzaam is in Purmerend en er geen mogelijkheden zijn om het voertuig bij de werkgever op te laden kan besloten worden tot het plaatsen van een laadpaal op gemeentegrond.

 

3. Handhaving

Voor het inrichten van een oplaadpunt wordt gebruik gemaakt van het officiële RVV-bord E04

met het onderbord 'uitsluitend voor laden van elektrische voertuigen'. Voor deze formulering (dus handhaving mogelijk maken op basis van 'actie' i.p.v. type voertuig ) is gekozen omdat dit het gebruik van de parkeerplaats handhaafbaar maakt. Het is namelijk aan de buitenkant van de auto niet te zien of dit een elektrisch voertuig is. Dus zit de stekker niet in het laadpunt dan is men in overtreding.

 

 

 

Bijlage: zichtlocaties oplaadpunten elektrische voertuigen


1

Op 24 augustus 2008 zijn ruim 40 zichtlocaties vastgesteld ten behoeve van mogelijke aanvragen van autodeelorganisaties. (registratienummer 548521). Slechts twee locaties zijn toegewezen aan Connectcar en Greenwheels.