Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Capelle aan den IJssel

Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCapelle aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Noodhulp Capelle 2021
CiteertitelBeleidsregels Noodhulp Capelle 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-05-2021Nieuwe regeling

29-04-2021

gmb-2021-142226

472083

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

 

gelet op artikel 4:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

in het kader van de aanpak van armoedebestrijding en schuldenproblematiek;

 

overwegende dat het wenselijk is de kaders en criteria voor een beroep op het Noodfonds Capelle vast te leggen in beleidsregels;

besluit:

 

vast te stellen de Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021.

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

    • b.

      acute financiële nood: hiervan is sprake als de noodzakelijke primaire levensbehoeften van een inwoner ernstig in het geding zijn door diens gebrek aan financiële middelen en waarbij voorliggende voorzieningen ontbreken, met dreigende gevolgen als huisuitzetting en afsluiting van water en energie, gezondheidsschade of sociaal isolement;

    • c.

      noodfonds Capelle: het budget dat aan de gemeente beschikbaar is gesteld door de Van Cappellen Stichting om inwoners met acute financiële nood te helpen;

    • d.

      noodhulp: de financiële hulp die verstrekt wordt aan een inwoner met acute financiële nood;

    • e.

      inwoner: een persoon die is ingeschreven op een adres in de gemeente Capelle aan den IJssel en die ook feitelijk in de gemeente woont;

    • f.

      cliënt: een inwoner, voor wie een hulpverlenende organisatie / hulpverlener een aanvraag voor noodhulp verzorgt;

    • g.

      hulpverlenende organisatie / hulpverlener: de organisatie of medewerker die de aanvraag voor noodhulp indient namens een cliënt;

    • h.

      voorliggende voorziening: een andere aanwijsbare voorziening die passend en/of toereikend is als oplossing voor de acute financiële nood;

    • i.

      unit Frontlijn: onderdeel van de afdeling Samenleving van de gemeente Capelle aan den IJssel dat met betrekking tot de noodhulp de beoordeling en afhandeling van de aanvragen verzorgt.

Artikel 2. Bevoegdheid

Gevolmachtigd daartoe door het college kan het hoofd van de unit Frontlijn op aanvraag een bijdrage voor noodhulp verstrekken indien sprake is van een acute financiële noodsituatie bij een cliënt als gevolg van onvoldoende financiële middelen in een huishouden en voldaan wordt aan de voorwaarden genoemd in deze beleidsregels.

Artikel 3. Doelgroep

In aanmerking voor een bijdrage uit het Noodfonds Capelle komen inwoners die in acute financiële nood verkeren.

Artikel 4. Procedure

  • 1.

    Een aanvraag om een bijdrage uit het Noodfonds Capelle kan alleen bij het college worden ingediend door een hulpverlener / hulpverlenende organisatie.

  • 2.

    De aanvraag bevat persoonlijke gegevens van de cliënt die noodzakelijk zijn voor de beoordeling van de aanvraag.

  • 3.

    De aanvraag bevat de reden van de gevraagde noodhulp en is zowel door de hulpverlenende organisatie / hulpverlener als de cliënt ondertekend.

  • 4.

    Het college streeft ernaar een besluit te nemen binnen een termijn van vijf werkdagen nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • 5.

    De hulpverlenende instantie / hulpverlener rapporteert schriftelijk binnen veertien kalenderdagen na de verstrekking van de noodhulp bij unit Frontlijn over de wijze en consequenties van de aanwending van de noodhulp.

  • 6.

    De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst beoordeeld. Bij de beoordeling van de aanvraag kan, indien het college dit noodzakelijk acht en indien en voor zover de AVG dit toelaat, advies worden ingewonnen bij derden.

Artikel 5. Criteria

Een bijdrage uit het Noodfonds Capelle kan uitsluitend worden verstrekt als aan de volgende criteria is voldaan:

  • a.

    er is sprake van een acute financiële noodsituatie;

  • b.

    de acute financiële noodsituatie is in principe incidenteel/eenmalig en van beperkte omvang;

  • c.

    de cliënt heeft weinig eigen vermogen;

  • d.

    er is hooguit in beperkte mate sprake van verwijtbaar gedrag van de cliënt als oorzaak van de noodsituatie;

  • e.

    er is geen voorliggende voorziening van toepassing;

  • f.

    er is zicht op een duurzame verbetering van de problematische situatie voor de cliënt;

  • g.

    er is geen strijd is met wettelijke regelingen en voorschriften;

  • h.

    de aanvraag moet volledig zijn (inclusief de handtekening van de cliënt en de hulpverlener / hulpverlenende organisatie);

  • i.

    categoriale verstrekkingen zijn niet toegestaan.

Artikel 6. Hoogte van de bijdrage

Aanvragen kunnen worden gehonoreerd tot een maximum van € 2.000,-.

Artikel 7. Vorm

  • 1.

    Een bijdrage wordt verstrekt in de vorm van een eenmalige gift.

  • 2.

    Bij toekenning maakt het college het bedrag rechtstreeks over aan de hulpverlenende organisatie / hulpverlener of - indien nodig - aan de schuldeiser (zoals woningbouwcorporatie, energieleverancier/zorgverzekeraar of deurwaarder). De hulpverlenende instantie draagt zorg voor de verdere afhandeling.

Artikel 8. Budgetplafond

Er is sprake van een begrensd budget. Aanvragen om een bijdrage uit het Noodfonds Capelle worden slechts toegekend zolang en voor zover het daarvoor beschikbare budget toereikend is.

Artikel 9. Rapportage

Het unithoofd Frontlijn legt voor 1 april van het navolgende jaar, door middel van een jaarverslag, verantwoording af over de uitvoering van de Noodhulp Capelle aan het college en stuurt het jaarverslag ter kennisname toe aan de Van Cappellen Stichting.

Artikel 10. Beëindiging en overgangsrecht

  • 1.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021 wordt de “Overeenkomst uitvoeren Noodfonds Gemeente Capelle aan den IJssel en Stichting CapelleWerkt” van 18 december 2018 beëindigd.

  • 2.

    Op aanvragen voor noodhulp die vóór de datum van inwerkingtreding van de Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021 zijn ingediend, maar waar nog geen besluit op is genomen, zijn deze Beleidsregels van toepassing.

  • 3.

    De Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021 kunnen worden ingetrokken als de Van Cappellen Stichting besluit bij uitputting van het Noodfonds Capelle geen nieuwe donaties te verstrekken.

Artikel 11. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na de bekendmaking.

 

Capelle aan den IJssel,29 april 2021.

het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

A.L. Duijmaer van Twist

de burgemeester,

mr. P.Oskam

ALGEMENE TOELICHTING

 

Huishoudens kunnen financieel in de problemen komen om verschillende redenen. Om er voor te zorgen dat huishoudens niet tussen wal en schip raken, voert de gemeente Capelle aan den IJssel een armoede- en schuldenbeleid uit.

 

Er zijn diverse regelingen waar mensen een beroep op kunnen doen als er onvoldoende inkomen is in een huishouden. Toch kan zich een situatie voordoen waarbij inkomensondersteuning vanuit bijvoorbeeld bijzondere bijstand niet mogelijk is, maar wel sprake is van een schrijnende noodsituatie. De gemeente Capelle vindt dat daar in voorzien moet worden door de voorziening Noodhulp Capelle.

 

Op basis van de Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021voert het college deze voorziening voor noodhulp uit. Het college verleent volmacht aan het unithoofd Frontlijn voor het beoordelen en afhandelen van aanvragen voor noodhulp. Het budget voor het Noodfonds is beschikbaar gesteld door de Van Cappellen Stichting. Verstrekkingen voor noodhulp worden gedaan voor zover het budget toereikend is.

AVG

Ten behoeve van de in deze Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021 beschreven dienstverlening verwerkt de gemeente persoonsgegevens van inwoners uit de gemeente die een beroep doen op het Noodfonds.

De gemeente is verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG en verplicht zich om zich te houden aan de geldende privacywet en -regelgeving en zorg te dragen voor de naleving van de

voorwaarden die worden gesteld aan het verwerken van persoonsgegevens, in dit geval beschreven in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de bijbehorende Uitvoeringswet en de

Wet basisregistratie personen.

ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 Begripsbepalingen

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 2 Bevoegdheid

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 3 Doelgroep

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 4 Procedure

Een aanvraag voor noodhulp kan alleen worden ingediend door een hulpverlenende instantie of hulpverlener (zoals Welzijn Capelle, GR IJsselgemeenten Sociale Zaken, huisarts en bewindvoerders).

De aanvraag wordt digitaal ingediend op een door de gemeente opgesteld aanvraagformulier. Het formulier wordt door hulpverlenende instantie of hulpverlener verzonden naar het daarvoor bedoelde e-mailadres van de gemeente.

 

Op het aanvraagformulier worden onder andere de volgende gegevens opgevraagd:

  • -

    de NAW-gegevens van de aanvragende partij en betreffende hulpverlener;

  • -

    de NAW-gegevens van de cliënt namens wie de aanvraag wordt ingediend, diens burgerlijke staat en huishoudenssamenstelling;

  • -

    een kopie (veilige kopie via KopieID-app) van het legitimatiebewijs van de cliënt namens wie de aanvraag wordt ingediend;

  • -

    een toelichting op de noodzaak van de gevraagde noodhulp;

  • -

    het gevraagde bedrag van financiële ondersteuning;

  • -

    een plan van aanpak om te voorkomen dat een financiële noodsituatie zich herhaalt;

  • -

    een overzicht van de inkomsten, uitgaven, vermogen en schulden van de cliënt en eventuele partner (inclusief kopieën van inkomensgegevens en bankafschriften van de afgelopen twee maanden);

  • -

    inzicht in (afgewezen) aanvragen van voorliggende voorzieningen.

Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de beleidsregels. Hierbij geldt dat het beoordelen van de aanvragen voor noodhulp maatwerk betreft en vergelijkbare casussen tot een verschillende uitkomst kunnen leiden.

 

De cliënt wordt schriftelijk geïnformeerd over het besluit op de aanvraag door middel van een beschikking. De hulpverlenende organisatie / hulpverlener ontvangt een afschrift en helpt de cliënt zo nodig bij de verdere afhandeling. De hulpverlenende instantie / hulpverlener rapporteert schriftelijk binnen veertien kalenderdagen na de verstrekking van de noodhulp bij unit Frontlijn over de wijze en consequenties van de aanwending van de noodhulp.

Artikel 5. Criteria

Een aanvraag voor noodhulp wordt beoordeeld aan de hand van een aantal criteria die staan beschreven in dit artikel. De meeste criteria hebben geen nadere toelichting nodig. De criteria die wel uitleg behoeven, zijn:

  • e.

    er is geen voorliggende voorziening van toepassing. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met voorliggende voorzieningen. Noodhulp is niet van toepassing indien een verstrekking mogelijk is vanuit een andere voorziening om inwoners van Capelle aan den IJssel met te weinig geld voor primaire levensbehoeften te helpen. Het gaat hierbij om voorzieningen zoals de Meubel- en Kledingbank, de Voedselbank en bijzondere bijstand. Noodhulp is een laatste vangnet;

  • f.

    er is zicht op een duurzame verbetering van de problematische situatie voor de cliënt. Het plan van aanpak dat onderdeel uitmaakt van de aanvraag beschrijft hoe de noodhulp de cliënt in staat stelt zijn of haar problematische situatie structureel te verhelpen en terugval naar een dergelijke situatie uitgesloten lijkt;

  • i.

    categoriale verstrekkingen zijn niet toegestaan. Een categoriale verstrekking is een verstrekking aan een groep personen op basis van gemeenschappelijke kenmerken, bijvoorbeeld leeftijd.

    Noodhulp Capelle voorziet alleen in individuele verstrekkingen.

Artikel 6. Hoogte van de bijdrage

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 7 Vorm

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 8. Budgetplafond

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 9. Rapportage

Het jaarverslag bevat in ieder geval cijfers over:

  • -

    het totaal aantal aanvragen;

  • -

    het aantal afgewezen en gehonoreerde aanvragen;

  • -

    het aantal aanvragen per hulpverlenende instantie;

  • -

    de aard (onderwerp) van de aanvraag;

  • -

    het per aanvraag verstrekte bedrag;

  • -

    het totaal verstrekte bedrag aan noodhulp in het betreffende jaar en het gemiddelde bedrag op jaarbasis;

  • -

    het budgetverloop van de Reserve Noodfonds.

Het jaarverslag mag geen persoonsgegevens bevatten, dat wil zeggen dat er geen informatie wordt opgenomen over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.

Artikel 10. Beëindiging en overgangsrecht

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 11. Citeertitel

Geen nadere toelichting nodig.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Geen nadere toelichting nodig.