Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sociale Dienst Oost Achterhoek

Beleidsregels verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen Sociale Dienst Oost Achterhoek 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSociale Dienst Oost Achterhoek
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBeleidsregels verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen Sociale Dienst Oost Achterhoek 2021
CiteertitelBeleidsregels verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen Sociale Dienst Oost Achterhoek 2021
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Participatiewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Artikel 4 Gemeenschappelijke Regeling van de Sociale Dienst Oost Achterhoek

Delegatiebesluit Gemeenschappelijke Regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-2021Nieuwe regeling

29-04-2021

bgr-2021-390

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen Sociale Dienst Oost Achterhoek 2021

Het Dagelijks Bestuur van de Sociale Dienst Oost Achterhoek,

 

gelet op artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling van de Sociale Dienst Oost Achterhoek en het delegatiebesluit Gemeenschappelijke Regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek, waarin het bestuur de zelfstandige bevoegdheid voor de uitvoering van bovengenoemde taken gedelegeerd heeft gekregen van zijn deelnemende gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk,

 

besluit tot vaststelling van de volgende beleidsregels:

Beleidsregels verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen Sociale Dienst Oost Achterhoek 2021

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Klantmanager

    De medewerker van de SDOA die belast is met de begeleiding en ondersteuning van de klant die gericht is op deelname aan de arbeidsinschakeling.

  • b.

    Klant

    Degene die deelneemt aan een door de SDOA aangeboden re-integratietraject.

  • c.

    Re-integratievoorziening

    Elke door de klantmanager aangeboden voorziening gericht op deelname aan de arbeidsinschakeling op grond van artikel 18, lid 4, onder h van de Participatiewet en artikel 37, lid 1, onder e van de IOAW.

  • d.

    Arbeidsdeskundige

    De professional die geschoold is in het vaststellen van de belastbaarheid van klanten op het gebied van werk.

  • e.

    Controlearts

    De arts die is aangesteld om klanten medisch te controleren in het kader van ziekteverzuim.

  • f.

    Verwijtbaar gedrag

    Het negeren van het advies van een medisch geschoolde professional, wat kan leiden tot een vertraagd herstel.

Artikel 2 Procedure ziek- en betermelding

  • 1.

    De klant:

    • a.

      meldt zich persoonlijk ziek op de eerste dag van het verzuim vóór 9.00 uur (als bij de inlener een andere tijd wordt aangehouden dan moet de klant dit volgen) bij de contactpersoon van de re-integratievoorziening en bij de klantmanager;

    • b.

      geeft aan wat de beperkingen zijn en hoe lang die naar verwachting duren;

    • c.

      geeft aan de klantmanager de verblijfplaats tijdens het verzuim op voor zover dat op een ander adres is dan zijn huisadres;

    • d.

      meldt zich op de dag waarop hij weer gaat deelnemen aan de re-integratievoorziening vóór 9.00 uur weer beter bij de contactpersoon van de re-integratievoorziening en de klantmanager;

    • e.

      spreekt bij afwezigheid van de contactpersoon van de re-integratievoorziening en de klantmanager de voicemail in over de ziek- dan wel betermelding.

  • 2.

    De klantmanager geeft de betermelding van de klant door aan de eventueel ingeschakelde arbeidsdeskundige.

Artikel 3 Bereikbaarheid, medewerking, verplichtingen

De klant:

  • a.

    is gedurende het verzuim op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur bereikbaar voor contact met de klantmanager, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt met de klantmanager;

  • b.

    is verplicht medewerking te verlenen aan medisch onderzoek door de controlearts;

  • c.

    brengt de klantmanager op de hoogte van eventuele veranderingen in zijn gezondheidstoestand die relevant zijn voor het verrichten van activiteiten of werkzaamheden;

  • d.

    vermijdt gedrag dat de genezing belemmert;

  • e.

    handelt volgens de overige voorschriften die zijn vastgelegd in het uitgereikte verzuimprotocol.

Artikel 4 Procedure na de ziekmelding

  • 1.

    de klantmanager registreert de ziekmelding van de klant in Suite;

  • 2.

    de klantmanager maakt met de klant direct afspraken over hervatting van deelname aan de re-integratievoorziening;

  • 3.

    Als de klantmanager twijfels heeft over de ziekmelding en de ernst ervan, moet de klantmanager het ziekteverzuim controleren. Ook als er vaak sprake is van verzuim moet het ziekteverzuim gecontroleerd worden. Deze controle gebeurt door het afleggen van een huisbezoek;

  • 4.

    bij ingeschat langdurig verzuim (langer dan twee weken) of verklaarbare twijfel vraagt de klantmanager een medisch advies aan;

  • 5.

    als uit het medisch advies blijkt dat er geen (medische) belemmeringen zijn voor de klant om weer aan de re-integratievoorziening deel te nemen, worden met de klant en de contactpersoon van de re-integratievoorziening concrete maatwerkafspraken gemaakt over het opnieuw deelnemen;

  • 6.

    de klantmanager onderhoudt contact met de contactpersoon van de re-integratievoorziening en overlegt daarmee over eventuele aanpassingen in de re-integratievoorziening of andere maatregelen om de terugkeer van de deelnemer naar de re-integratievoorziening te versnellen op basis van de gegeven adviezen;

  • 7.

    als uit het medisch advies blijkt dat er medische beperkingen zijn dan handelt de klantmanager volgens de door de arbeidsdeskundige of bedrijfsarts gegeven adviezen.

Artikel 5 Taken aanbieder re-integratievoorziening

De aanbieder van de re-integratievoorziening:

  • a.

    neemt de ziekmelding van de klant in ontvangst;

  • b.

    informeert de klantmanager als er sprake is van verwijtbaar gedrag van de klant in relatie tot het verzuim;

  • c.

    overlegt met de klantmanager over aanpassingen van de re-integratievoorziening of andere maatregelen om deelname aan de re-integratievoorziening te versnellen.

Artikel 6 Vakantie tijdens ziekte

  • 1.

    als de klant tijdens de periode van verzuim vakantieplannen heeft, moet de klant ten minste één week voor het begin van de vakantie toestemming vragen aan de klantmanager;

  • 2.

    de toestemming als bedoeld in het voorgaand lid moet worden gevraagd voor (vakantie)verblijf zowel binnen als buiten Nederland;

  • 3.

    als de klantmanager heeft overlegd met de bedrijfsarts en uit de beoordeling van de bedrijfsarts blijkt dat het herstel door een vakantie onverantwoord wordt vertraagd, kan toestemming voor de vakantie worden geweigerd;

  • 4.

    als het verblijf op een ander adres is dan het woonadres, tijdens het verzuim, is de klant verplicht om het verblijfadres op te geven aan de klantmanager;

  • 5.

    de bepalingen over de maximaal toegestane verblijfsduur in het buitenland als bedoeld in artikel 13, lid 1, onder e van de Participatiewet blijven gelden;

  • 6.

    tijdens de ziekte opgenomen vakantiedagen tellen mee voor de maximaal toegestane verblijfsduur als bedoeld in het voorgaande lid.

Artikel 7 Afstemming uitkering ongeoorloofd verzuim

  • 1.

    de klantmanager beoordeelt op basis van alle beschikbare informatie verkregen tijdens en na de ziekmelding of eventueel sprake is van verzuim wat niet is toegestaan;

  • 2.

    als ongeoorloofd verzuim wordt ook aangemerkt het zonder toestemming als bedoeld in artikel 7 lid 1 van deze beleidsregels op vakantie gaan;

  • 3.

    als er sprake is van niet toegestaan verzuim beoordeelt de klantmanager of afstemming van de uitkering nodig is in verband met het niet of onvoldoende gebruikmaken van een door het bestuur aangeboden voorziening als bedoeld in artikel 18, lid 4, onder h van de Participatiewet en artikel 37, lid 1, sub e van de IOAW;

  • 4.

    als een afstemming als bedoeld in het voorgaande lid moet gebeuren, zijn de bepalingen die daarover gaan uit de Afstemmings- en handhavingsverordening Participatiewet en IOAW van toepassing.

 

 

Artikel 8 Verzuimprotocol

Op basis van deze Beleidsregels is een Verzuimprotocol met de belangrijkste regels en verplichtingen opgesteld dat bij begin van een re-integratievoorziening aan de klant wordt toegezonden.

Artikel 9 Verwijtbaar gedrag bij de re-integratieaanbieder

Als de klant verwijtbaar gedrag bij de re-integratieaanbieder ervaart, dan kan de klant dit melden bij de direct leidinggevende van de re-integratieaanbieder, of de teamleider Werk en Activering. De klant kan ook een klachtenprocedure starten, en daarbij ondersteund worden door een vertrouwenspersoon.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Het bestuur handelt volgens deze beleidsregels, tenzij:

  • 1.

    dat voor een of meer betrokken personen erg onwenselijk is en de uitkomst niet in verhouding staat tot de doelen die met deze beleidsregels worden gediend.

  • 2.

    dat gevolgen zou hebben die door bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

 

Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels verzuimbegeleiding re-integratievoorzieningen Sociale Dienst Oost Achterhoek 2021en treden in werking op 1 mei 2021 onder gelijktijdige intrekking van de“Beleidsregels Verzuimbegeleiding Re-integratievoorzieningen Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA)”.

 

Aldus besloten in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van de Sociale Dienst Oost Achterhoek, gehouden op 29 april 2021.

De voorzitter,

De secretaris,