Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende regels omtrent mandaat (Mandatenregeling en – register gemeente Weert 2021 (inclusief volmacht en machtiging)) |
Citeertitel | Mandatenregeling en – register gemeente Weert 2021 (inclusief volmacht en machtiging) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Mandatenregister, inclusief volmacht en machtiging |
Deze regeling vervangt het Besluit van de directeur Inwoners van de gemeente Weert houdende regeling ondermandaat sector Inwoners.
Deze regeling vervangt het Besluit van de gemandateerde functionaris van de gemeente Weert houdende regels voor het ondermandaat VTH Ondermandaat VTH 2016.
Deze regeling vervangt de Mandatenregeling 2012 gemeente Weert.
Deze regeling vervangt het Wijzigingsbesluit 2016 Mandatenregeling gemeente Weert.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2021 | nieuwe regeling | 13-04-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;
De burgemeester van de gemeente Weert;
hiertoe een nieuwe regeling tot stand moet komen, evenals het intrekken van de huidige regelingen, zijnde de Mandatenregeling uit 2012 en het Wijzigingsbesluit uit 2016 en de onderliggende ondermandaat regelingen, te weten Besluit van de directeur Inwoners houdende regeling ondermandaat sector Inwoners d.d. 26 september 2016 alsmede het Besluit van de gemandateerde functionaris houdende regels voor het ondermandaat VTH Ondermandaat VTH 2016 d.d. 26 september 2016.
Aan gemeentesecretaris /algemeen directeur en afdelingshoofden als volgt mandaat, volmacht c.q. een machtiging te verlenen, met de mogelijkheid tot het verlenen van ondermandaat aan afdelingshoofden, teamleiders en medewerkers, dan wel een ander weer een volmacht te verlenen c.q. een machtiging te verstrekken:
Mandatenregeling en - register gemeente Weert 2021 (inclusief volmacht en machtiging)
Mandaat houdt de bevoegdheid in om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, dit ingevolge art. 10:1 Awb. Het college c.q. de burgemeester verleent het mandaat en geeft daarnaast ook aan of en aan wie ondermandaat verleend mag worden. Ondermandaat, overeenkomstig art. 10:9 Awb, houdt in dat degene die mandaat heeft gekregen van het college c.q. de burgmeester, dit mandaat door mandateert. Op grond van art. 10:2 Awb blijft de mandaatverlener verantwoordelijk en juridisch aanspreekbaar voor de genomen besluiten. Op grond van art. 10:7 Awb blijft de mandaatverlener de optie houden om de bevoegdheid zelf uit te voeren.
Op personele aangelegenheden is vanaf 1 januari 2020 het civiele recht van toepassing en past daarbij de term ‘volmacht’ en niet ‘mandaat’. Een volmacht geeft de bevoegdheid om namens een rechtspersoon (in dit geval de gemeente Weert) privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten ingevolge art. 3:60 BW.
Als het gaat om algemeen bestuurlijke bevoegdheden alsmede budgettaire bevoegdheden dan verleent het college c.q. de burgmeester mandaat aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur, met de bevoegdheid voor deze om ondermandaat te verlenen aan afdelingshoofden, teamleiders en medewerkers. Als het gaat om afdelingsspecifieke bevoegdheden dan wordt mandaat verleend aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en afdelingshoofden, met de bevoegdheid om ondermandaat te verlenen aan teamleiders of medewerkers. Eventuele nadere afspraken worden vastgelegd in ondermandatenbesluiten. Voor ondermandaat gelden dezelfde regels als voor mandaat.
Het college c.q. de burgemeester kan op grond van art. 10:8 Awb ten allen tijden het mandaat intrekken en instructies geven aan degene die het mandaat krijgt, ter zake van de uitoefening van de bevoegdheden.
Hieronder volgen instructies die gelden voor alle mandaten:
Indien in dit register de afkorting h, t of m wordt gebruikt wordt hiermee bedoeld de h, t, m van de afdeling waaronder de bevoegdheid is gerangschikt. De mandaten die te vinden zijn onder Algemene afdeling (gehele organisatie) zijn uitgezonderd van deze regel.
Deze regeling met - register wordt periodiek, halfjaarlijks, onderhouden waarbij wenselijk geachte wijzigingen worden doorgevoerd en opnieuw vastgesteld.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na vaststelling door het college.
Ingetrokken wordt hierbij de "Mandatenregeling 2012 gemeente Weert" alsmede het “Wijzigingsbesluit 2016 Mandatenregeling gemeente Weert” alsmede het "Besluit van de directeur Inwoners van de gemeente Weert houdende regeling ondermandaat sector Inwoners" en het "Besluit van de gemandateerde functionaris van de gemeente Weert houdende regels voor het ondermandaat VTH Ondermandaat VTH 2016".
Eventueel nog voorkomende separate mandaatbesluiten zullen bij de eerstvolgende onderhoudsronde alsnog worden opgenomen in dit besluit.
Deze regeling wordt aangehaald als de “Mandatenregeling en – register gemeente Weert 2021” (inclusief volmacht en machtiging).