Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doetinchem

Subsidieregeling Jongerenvouchers Achterhoek 2021 (De Rode Loper)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoetinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Jongerenvouchers Achterhoek 2021 (De Rode Loper)
CiteertitelSubsidieregeling Jongerenvouchers Achterhoek 2021 (De Rode Loper)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Doetinchem/340482/340482_1.html
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-2021nieuwe regeling

26-04-2021

gmb-2021-135574

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Jongerenvouchers Achterhoek 2021 (De Rode Loper)

 

Het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem;

 

Overwegende dat het de bevoegdheid heeft om nadere subsidieregels te stellen voor zover noodzakelijk op grond van artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Doetinchem 2015,

 

Een beschrijving van De Rode Loper treft u aan in de Toelichting (op pagina 5)

 

Gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Doetinchem 2015 en het bepaalde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

Vast te stellen de volgende regeling:

 

Subsidieregeling Jongerenvouchers Achterhoek 2021 (De Rode Loper)

 

Artikel 1 Toepassingsbereik en doel

  • 1.

    Deze subsidieregeling heeft tot doel regels te stellen voor de subsidiëring van activiteiten in het kader van het project De Rode Loper.

  • 2.

    Het project De Rode Loper kent een aantal doelstellingen. Deze subsidieregeling heeft betrekking op de volgende doelstellingen:

  • a.

    Jongeren van 16 tot 27 jaar, die in de Achterhoek wonen ondersteunen en begeleiden, zodat ze (weer) aan het werk komen of een opleiding gaan volgen;

  • b.

    Werkgevers faciliteren, zodat een jongere zonder uitkering een maand mee kan lopen, waarna een werkgever besluit de jongere een dienstverband aan te bieden, en

  • c.

    Werkgevers, waar jongeren uit de Achterhoek gaan werken, ondersteunen voor de extra begeleiding, die jongeren op de werkplek nodig hebben.

  • 3.

    De uitbetaling van de subsidie geschiedt doorgaans aan de werkgever of de ondersteunende/ opleidende organisatie en in geval van een maatwerkoplossing mogelijk aan de jongere zelf.

 

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor:

  • a.

    een proefplaatsing van jongeren, die geen uitkering hebben, voor een maand bij een werkgever (richtbedrag subsidie € 2.250; gebaseerd op fulltime 40 uur per week)

  • b.

    extra opleiding/begeleiding van de jongere op de werkplek of privé (door een jobcoach of lifecoach) (richtbedrag subsidie € 1.500 (excl. BTW) voor gemiddeld 1 uur begeleiding per week gedurende 26 weken)

  • c.

    een maatwerkoplossing (zoals (speciale) kleding om in te solliciteren en/of voor op het werk/opleiding/stageplek, materiaal benodigd bij een opleiding, kosten voor vervoer/fiets), specifieke (digitale) vaardigheden, voor kinderopvang totdat de jongere hiervoor een vergoeding krijgt) e.d. (richtbedrag subsidie € 500)

  • 2.

    Indien een aanvraag geen betrekking heeft op de genoemde subsidiemogelijkheden in het eerste lid, kan subsidie worden verstrekt als er een aantoonbaar arbeidsmarktperspectief is voor de aanvrager Dat perspectief kan worden aangetoond door middel van een intentieverklaring van een werkgever voor een aanstelling van minimaal 24 uren per week voor minimaal 6 maanden, een positief advies van het Werkgeversservicepunt Achterhoek of ROZ (in het geval van een startende ondernemers).

  • 3.

    Indien een aanvraag geen betrekking heeft op de genoemde subsidiemogelijkheden in het eerste lid, kan subsidie worden verstrekt als er een aantoonbaar opleidingsperspectief is voor de aanvrager. Dat perspectief kan worden aangetoond door middel van een intentieverklaring van een (niet erkende) opleidende organisatie, een positief advies van het Leerwerkloket, RMC of Achterhoeks Talentenfonds.

  • 4.

    Indien een aanvraag geen betrekking heeft op de genoemde subsidiemogelijkheden in het eerste, kan subsidie worden verstrekt als er een aantoonbaar persoonlijk perspectief is voor de aanvrager te beoordelen door de consulent van De Rode Loper in samenspraak met het lokale team van de gemeente, waar de jongere woont en/of de desbetreffende sociale dienst.

 

Artikel 3 Subsidiecriteria

Subsidie wordt verstrekt indien voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    Aanvrager

  • a.

    kan alleen een natuurlijke persoon zijn;

  • b.

    is inwoner van één van de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk of werkzaam in één van de genoemde gemeenten;

  • c.

    valt binnen de leeftijdscategorie van 16 tot 27 jaar.

  • 2.

    Er zijn geen voorliggende voorzieningen waaruit de opleiding of ondersteuning betaald kan worden. Als voorliggende voorzieningen worden onder andere beschouwd opleidingen die worden bekostigd met reguliere (onderwijs) middelen, WEB-budget, middelen O&O-fondsen, inburgeringsgelden, scholingsbudgetten UWV (WW, AG), branche-/sector verplichte cursussen en gebruikelijk door gemeenten gefinancierde scholing.

  • 3.

    Er zijn geen voorliggende voorzieningen waaruit de ondersteuning/begeleiding betaald kan worden. Als voorliggende voorzieningen worden onder andere beschouwd begeleiding en nazorg vanuit het onderwijs, uitkerende instanties, jeugdhulp- of WMO instellingen en lokaal jongerenwerk.

  • 4.

    Er zijn geen voorliggende voorzieningen waaruit het maatwerk/hulpmiddel (tijdig) betaald kan worden. Als voorliggende voorzieningen worden onder andere beschouwd schoolfondsen en bijzondere bijstand in het kader van de Participatiewet.

  • 5.

    Het College kan in bijzondere gevallen van bovenstaande criteria afwijken.

 

 

Artikel 4 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond is vastgelegd in de begroting van het uitvoeringsplan van het project De Rode Loper, die door de Stuurgroep van het Actieplan Achterhoekse Jongeren is geaccordeerd Loper.

  • 2.

    Het subsidieplafond is door het College van B&W van de gemeente Doetinchem vastgesteld op € 350.000 voor de projectperiode van De Rode Loper (mei 2021 t/m januari 2022).

  • 3.

    Aanvragen worden na ontvangst van het volledig ingevulde aanvraagformulier in volgorde van binnenkomst behandeld.

 

 

Artikel 5 Maximale subsidie

  • 1.

    Een subsidie die verstrekt wordt op grond van deze subsidieregeling bedraagt maximaal

  • € 2.250 excl. btw per aanvrager per jaar.

  • 2.

    Van het bepaalde in het eerste lid kan worden afgeweken indien sprake is van een baanintentie voor minimaal 6 maanden en 24 uur per week. De subsidie bedraagt dan maximaal € 4.500 excl. btw.

 

Artikel 6 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Subsidieaanvragen als bedoeld in artikel 2 kunnen vanaf 10 weken voor aanvang en tot uiterlijk 2 weken voor de start van de opleiding/baan ingediend worden.

  • 2.

    De ondertekende aanvraag bevat de naam, het adres, de geboortedatum, het telefoonnummer, het e-mailadres en het Burgerservicenummer van de aanvrager.

  • 3.

    De ondertekende aanvraag bevat de naam van de opleiding/ begeleider/ werkgever/ leverancier en de naam van het opleidingsinstituut en wordt vergezeld van een offerte/begroting.

  • 4.

    Een aanvrager kan gemotiveerd in hetzelfde jaar drie maal een subsidieaanvraag indienen. Het maximale subsidiebedrag blijft in dit geval € 4.500 excl. btw per aanvrager per jaar.

Artikel 7 Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist binnen acht weken na ontvangst op een subsidieaanvraag.

  • 2.

    Het college kan de termijn als bedoeld in het eerste lid eenmalig met vier weken verlengen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan aanvrager.

 

Artikel 8. Subsidieverplichtingen

  • 1.

    De aanvrager/subsidieontvanger spant zich in om de opleiding succesvol af te ronden, dan wel het werk te behouden.

  • 2.

    De aanvrager/subsidieontvanger dient zich aan de regels en aanwijzingen van het opleidingsinstituut/de werkgever te houden.

  • 3.

    Indien de aanvrager/subsidieontvanger zich niet houdt aan de verplichtingen als bedoeld in het eerste of tweede lid of de voorschriften in de subsidiebeschikking kan het college besluiten de subsidie geheel of gedeeltelijk in te trekken dan wel lager vast te stellen.

 

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 mei 2021.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Jongerenvouchers Achterhoek 2021 (De Rode Loper).

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem d.d. 26 april 2021.

 

secretaris,

burgemeester,

 

Toelichting bij Subsidieregeling Jongerenvouchers Achterhoek 2021 (De Rode Loper)

Inhoud project De Rode Loper

Na de start van de Corona crisis in het voorjaar van 2020 is de provincie Gelderland in gesprek gegaan met de zes Gelderse arbeidsmarktregio’s. De provincie investeert € 4,0 miljoen in de gefaseerde opstart na de Corona crisis. Deze middelen zijn bedoeld om te kunnen inzetten op begeleiding van werk naar werk, omscholing en de aanpak van de stage- en leerbanenproblematiek. In samenspraak met partners in de regio is besloten te kiezen voor één doelgroep namelijk de jongeren. Alle jongeren van 16 tot 27 jaar die hier wonen, leren of werken worden geholpen wanneer er de behoefte is bij ondersteuning van het vinden van een baan, stage, praktijk- of afstudeerplek. Dit sluit aan op de visie 2030 van de Achterhoek waarbij wij inzetten op het behouden en aantrekken van nieuwe talenten om de regionale arbeidsmarkt gezond te houden. De jongeren kunnen zich melden op één centrale plek. Daarbij sluiten we aan bij de ZEG campagne, die in 2020 van start is gegaan (www.zegachterhoek.nl). Bij de begeleiding van jongeren vanuit De Rode Loper ligt het accent op jongeren zonder uitkering en met startkwalificatie. De jongeren met een uitkering worden begeleid door de uitkerende instanties. De jongeren zonder startkwalificatie worden begeleid door RMC (18 tot 23 jaar) en de gemeenten (23 tot 27 jaar). De jongerenvouchers zijn in beginsel voor ALLE jongeren van 16 tot 27 jaar beschikbaar. De jongerenvouchers kunnen gebruikt worden voor:

  • 1.

    een proefplaatsing bij een werkgever (als een jongere geen uitkering heeft),

  • 2.

    voor extra begeleiding van de jongere of de werkplek en/of privé (door een jobcoach of lifecoach),

  • 3.

    voor een maatwerkoplossing (zoals (speciale) kleding om in te solliciteren en/of voor op het werk/opleiding/ stageplek, materiaal benodigd bij een opleiding, kosten voor vervoer/fiets), specifieke (digitale) vaardigheden, voor kinderopvang totdat de jongere hiervoor een vergoeding krijgt e.d.)

Artikel 3 en 4: Aanvragen die binnenkomen nadat het subsidieplafond bereikt is, worden afgewezen.

Artikel 7: De beschikkingen worden ondertekend door de coördinator van het project De Rode Loper. Deze coördinator is ingehuurd door de gemeente Doetinchem en is hiertoe door het College van B&W van de gemeente Doetinchem gemandateerd.

Artikel 8.1: Redelijke inspanning houdt in dat een aanvrager de opleiding/het werk met minimaal een gemiddelde inspanning en motivatie heeft gedaan en aanwezig is geweest waar de opleider / begeleider / werkgever dit nodig vond.

Artikel 8.3: De intrekking kan tot gevolg hebben dat de subsidie (deels) moet worden terugbetaald.

Om bureaucratie te vermijden, willen we niet eerst subsidie verlenen en pas achteraf vaststellen. Gelet op de hoogte van het bedrag (minder dan € 20.000) kan de subsidie op basis van de algemene subsidieverordening direct bij de verlening worden vastgesteld. Daar kan in beginsel niets meer aan veranderd worden, tenzij er sprake is van één van de situaties als bedoeld in artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht. Dat betekent dat de subsidievaststelling kan worden ingetrokken of ten nadelen van de ontvanger gewijzigd kan worden als er sprake is geweest van het foutief verstrekken van informatie door de ontvanger (kort samengevat), als de subsidievaststelling onjuist was en de ontvanger dit wist of behoorde te weten of indien de ontvanger na de vaststelling niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Met name de laatste grond zou weleens toepasbaar kunnen zijn. Beoordeling of iemand zich wel of niet inspant blijft lastig.