Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Verordening Instelling Auditcommissie en vaststelling reglement op de auditcommissie Bloemendaal 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Instelling Auditcommissie en vaststelling reglement op de auditcommissie Bloemendaal 2009
CiteertitelReglement op de auditcommissie Bloemendaal 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 213 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-202103-06-2009Nieuwe regeling

03-06-2009

gmb-2021-133898

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Instelling Auditcommissie en vaststelling reglement op de auditcommissie Bloemendaal 2009

De raad der gemeente Bloemendaal;

gelezen het voorstel van het Presidium;

overwegende het advies van de commissie Bestuur & Middelen van 7 april 2009;

gelet op de artikelen 84 en 213 van de Gemeentewet;

besluit:

 

  • I.

    in te stellen een auditcommissie

  • II.

    de leden van de auditcommissie te benoemen na voordracht van het presidium

  • III

    vast te stellen het

REGLEMENT OP DE AUDITCOMMISSIE BLOEMENDAAL 2009

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

a.

een lid:

een lid van de auditcommissie;

b.

de voorzitter:

de voorzitter van de auditcommissie of diens vervanger;

c.

de griffier:

de griffier van de gemeenteraad dan wel een door hem aan te wijzen medewerker;

d.

de raad:

de gemeenteraad van Bloemendaal;

e.

de accountant:

de accountant benoemd door de raad overeenkomstig artikel 213, tweede lid, van de Gemeentewet.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De auditcommissie bevordert de afstemming van diverse onderzoeken en controles die ingevolge de artikelen 182, 213 en 213a van de Gemeentewet worden uitgevoerd en adviseert hierover aan de raad.

  • 2.

    De auditcommissie overlegt met de accountant over de controles en rapportages die deze uitbrengt ten behoeve van de raad en adviseert hierover aan de raad.

  • 3.

    De auditcommissie adviseert de raad over:

    • a.

      het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole;

    • b.

      de selectie van de accountant.

  • 4.

    De auditcommissie overlegt met de accountant over de opdrachtformulering voor de controle van de jaarrekening, met name voor wat betreft de volgende onderwerpen:

    • a.

      goedkeurings- en rapporteringstoleranties;

    • b.

      het normenkader;

    • c.

      door de raad te verstrekken aanvullende opdrachten;

    • d.

      de wijze van rapporteren door de accountant waaronder frequentie en inrichting;

    • e.

      post- en prioriteiten van de raad aangaande de controle van de jaarstukken.

      De auditcommissie adviseert hierover aan de raad.

  • 5.

    De auditcommissie evalueert met de accountant of de uitvoering van de controle van de jaarrekening overeenkomstig de opdracht heeft plaatsgevonden.

  • 6.

    De raad kan de auditcommissie aanwijzingen en opdrachten geven voor de uitoefening van haar taken en bevoegdheden

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De auditcommissie bestaat uit drie raadsleden/duocommissieleden

  • 2.

    De auditcommissie kan adviseurs hebben zoals de wethouder financiën, de gemeentesecretaris (dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger), het afdelingshoofd Financiën of de voorzitter van de rekenkamercommissie. Adviseurs wonen de vergaderingen van de auditcommissie op uitnodiging bij.

  • 3.

    De auditcommissie laat zich bij haar werkzaamheden bijstaan door de griffier.

Artikel 4 Voorzitter

De leden van de auditcommissie bepalen onderling wie van hen voorzitter en plaatsvervangend voorzitter is.

Artikel 5 Zittingsduur

De zittingsperiode van de leden eindigt telkens met het einde van de zittingsperiode van de raad.

Artikel 6 Vergaderen

  • 1.

    De auditcommissie vergadert zo vaak zij nodig oordeelt.

  • 2.

    De vergaderingen van de auditcommissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

Artikel 7 Informatievoorziening

  • 1.

    De auditcommissie informeert de raad vroegtijdig en actief.

  • 2.

    De informatie omvat in ieder geval:

    • a.

      de verslagen van de vergaderingen van de auditcommissie;

    • b.

      het controleprotocol;

    • c.

      de tussentijdse rapportages en controles;

    • d.

      het accountantsrapport;

    • e.

      de evaluatie van het functioneren van de accountant;

    • f.

      advies over de accountantsselectie.

Artikel 8 Slotbepalingen

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de auditcommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking één dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als ‘Reglement op de auditcommissie Bloemendaal 2009’.

  • 3.

    Met de inwerkingtreding van dit reglement vervalt de verordening auditcommissie Bennebroek.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bloemendaal, gehouden op 3 juni 2009.

voorzitter

griffier