Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent de beslistermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Borne 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent de beslistermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Borne 2021)
CiteertitelVerordening beslistermijn schuldhulpverlening Borne 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-202101-01-2021nieuwe regeling

02-03-2021

gmb-2021-133621

21int00080

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent de beslistermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Borne 2021)

De raad van de gemeente Borne,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 januari 2021;

gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

besluit:

vast te stellen de hierna volgende

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Borne 2021

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van acht (8) weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2021.

  • 2.

    De beslistermijn voor de eerste gesprekken die worden gevoerd tussen 1 januari 2021 en de datum bekendmaking, is gelijk aan het gestelde in artikel 1.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Borne 2021.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 maart 2021.

De griffier,

De voorzitter,

Toelichting

Algemeen

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 geldt. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

 

Werkwijze in de praktijk:

  • 1.

    In Borne melden inwoners zich bij de Stadsbank voor schuldhulpverlening.

  • 2.

    Door de Stadsbank wordt binnen vier weken een intake ingepland. Bij crisiszaken geldt de termijn van drie werkdagen.

  • 3.

    Er kunnen meerdere contactmomenten nodig zijn om de situatie van de aanvrager en zijn schulden goed in beeld te brengen.

  • 4.

    Na de intake wordt zo spoedig mogelijk een besluit genomen en de beschikking verstuurd.

  • 5.

    De acht weken termijn van de Algemene wet bestuursrecht is het sluitstuk in deze procedure.

Artikelsgewijs

 

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

 

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

 

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.

 

De beslistermijn is bepaald op maximaal acht weken. Gelet op de bestaande praktijk van maatwerk verlenen, maar zeker ook gelet op de uitvoerbaarheid bij complexe (schulden)situaties, is voor deze termijn gekozen. Bovendien sluit de termijn aan op de termijnen uit de Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet, namelijk op 1 januari 2021.