Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Stimulering lokale culturele infrastructuur Zaanstad 2021 |
Citeertitel | Subsidieregeling Stimulering lokale culturele infrastructuur Zaanstad 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2021 | nieuwe regeling | 20-04-2021 | 2021/7290 |
De subsidieregeling kent een looptijd van 1 mei 2021 tot en met 1 december 2021. Gedurende de looptijd van deze regeling kan een aanvrager slechts eenmaal in aanmerking komen voor een subsidie op grond van deze regeling.
Artikel 1.2 Subsidiabele activiteiten
Het college kan, overeenkomstig het bepaalde in deze regeling, aan een rechtspersoon of een niet-rechtspersoon die een ideële meerwaarde vertegenwoordigen in het Zaanse culturele leven op aanvraag subsidie verstrekken voor:
> Projecten die een impuls geven aan het culturele leven en de cultuurproductie in Zaanstad
> Projecten die vallen onder de reguliere activiteiten van de aanvrager
Culturele activiteit of project: een (bijzondere) culturele of artistieke verrichting zoals een optreden, voorstelling, concert, festival, rondleiding, workshop, experiment, kunstwerk; coronabestendig maken van ruimten voor cultureel gebruik, en/of doorontwikkeling van beroepspraktijk of bedrijfsvoering;
Culturele organisatie: een organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit en zich ten doel stelt om activiteiten te verrichten op het gebied van amateurkunst of cultuur zoals amateurkunstverenigingen, organisatoren van culturele activiteiten, kleine culturele instellingen en overige (semi) professionele culturele ondernemers;
Artikel 1.4 Subsidiedoeleinden
Het betreft een stimuleringssubsidie voor culturele organisaties en makers, al dan niet gesubsidieerd, voor het stimuleren van culturele activiteiten en projecten, binnen de geldende beperkingen die voortvloeien uit de corona-maatregelen die door de overheid worden uitgevaardigd. De activiteiten dienen een impuls te geven aan de doorontwikkeling van een authentieke, onderscheidende en stadsbrede cultuursector, waarin ruimte is voor vernieuwing.
Artikel 1.7 Aanvrager, aanvraag en aanvraagtermijn
Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld en compleet geworden is. In geval dat wordt geconstateerd dat het dossier niet compleet is, dient de aanvraag uiterlijk binnen twee weken te zijn aangevuld met de gevraagde informatie.
Aanvragen voor een subsidie worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria. Aanvragen moeten in ieder geval voldoen aan alle instapcriteria. De overige criteria gelden als toetsings- en/of beoordelingscriteria waarmee de hoogte van de subsidie wordt bepaald.
Waarbij uit het projectplan duidelijk wordt hoe en met welk beoogd resultaat.
De aanvragen zullen worden getoetst aan de criteria uit artikel 1.10 en ambtelijk worden afgehandeld. Er moet aan de instapcriteria worden voldaan om in aanmerking te komen voor subsidie. Een positieve beoordeling op twee of meer van de genoemde beoordelingscriteria geeft recht op 50% van het maximale subsidiebedrag zoals genoemd in artikel 1.5 lid 1. Een positieve beoordeling op alle genoemde beoordelingscriteria geeft recht op 100% van het maximale subsidiebedrag zoals genoemd in artikel 1.5 lid 1.
Hoofdstuk 2 Verantwoording, vaststelling en bevoorschotting
Artikel 2.1 Verantwoording van subsidies tot en met € 5.000
De subsidie wordt direct vastgesteld. Bij een subsidie tot € 5.000 kan de aanvrager worden verplicht om aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de vaststelling plaats binnen 9 weken nadat de gevraagde inlichtingen zijn verstrekt.
Onverminderd de verplichtingen van de subsidieontvanger als bedoeld in artikel 11 van de ASV, verstrekt de subsidieontvanger op verzoek van het college inlichtingen waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 2.2 Verantwoording van subsidies hoger dan € 5.000
Bijlage 1 Toelichting op de regeling
Dit is een tijdelijke subsidieregeling voor het stimuleren van nieuwe/vernieuwende culturele activiteiten en projecten door culturele organisaties en makers, binnen de geldende beperkingen die voortvloeien uit de coronamaatregelen die door de overheid worden uitgevaardigd.
De reserves van de spelers in het culturele veld zijn door Corona uitgeput. Hierdoor wordt het opstarten van nieuwe culturele activiteiten bemoeilijkt. Daarnaast vragen de maatregelen in relatie tot Corona om een nieuwe/vernieuwende blik op de organisatie van culturele activiteiten. Om culturele activiteiten en projecten door culturele organisaties en makers, binnen de geldende beperkingen die voortvloeien uit de corona-maatregelen, mogelijk te maken en te stimuleren is een tijdelijke subsidieregeling opgesteld.
Door middel van deze subsidieregeling wil gemeente Zaanstad organisaties, makers en gezelschappen helpen weer sterker te worden en de levendigheid en creativiteit voor de stad te behouden.
Artikel 1.6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Lid 2: Dat betekent dat het college van gemeente Zaanstad maximaal €45,- van het uurloon subsidieert.
Lid 3: Uit de aanvraag moet blijken dat de inspanningsverplichting is geleverd
Aanvragen voor een subsidie worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria. Aanvragen moeten in ieder geval voldoen aan alle instapcriteria. De overige criteria gelden als toetsings- en/of beoordelingscriteria waarmee de hoogte van de subsidie wordt bepaald.
Er kan gevraagd worden een pitch te houden ter aanvulling op het projectplan. In het projectplan dienen de criteria op basis van volgordelijkheid beschreven te worden.
Ga in het projectplan in op de volgende aspecten van de beoordelingscriteria uit artikel 1.10:
Lid 5: Er is sprake van samenwerking binnen en/of buiten de eigen discipline of sector.
Bij dit criterium wordt beoordeeld in hoeverre er sprake is van samenwerking met andere instellingen binnen of buiten de culturele sector. Met de eigen discipline wordt een instelling bedoeld die inhoudelijk dezelfde doelen nastreeft, soortgelijke activiteiten ontwikkelt en met dezelfde kunstvorm werkt (bv dans, theater etc.). Buiten de eigen discipline kan betekenen dat er wordt samengewerkt tussen verschillende kunstvormen , maar ook met een niet-culturele instelling, bijvoorbeeld met een sportvereniging of een winkeliersvereniging, etc. Commerciële inhuur voor bijvoorbeeld de uitvoering van een onderdeel van de activiteit of huur van locatie of materialen wordt niet gezien als samenwerking.
Lid 6:Het project is nieuw en/of heeft een vernieuwend karakter.
Uit de aanvraag blijkt dat deze een voor de aanvrager bijzonder, niet-regulier project betreft, dat tevens een aanvulling vormt op het culturele aanbod in de stad. Een eigen visie, originele invalshoek, eigen ‘signatuur’ gelden als een pre bij de beoordeling.
Lid 7: Ga in het projectplan ook in op de volgende aspecten (zie voor meer informatie over deze drie thema’s de registratie van de digitale inspiratiesessies cultuur):
De situatie waarin we ons nu bevinden vraagt om vernieuwende oplossingen. ‘Hybride ondernemen’, een combinatie van real life en online culturele activiteiten, wordt voor de cultuursector steeds relevanter. Dit heeft zowel invloed op je programmering als op je bedrijfsvoering (verschillende financieringsvormen).
De bevolking van Zaanstad dijt de komende twee decennia flink uit. Dit heeft ook invloed op de bevolkingssamenstelling. Hoe speel je hier als culturele organisatie op in? Op welk publiek richt je je en hoe, en moet je dit aanpassen om meer toekomstbestendig te worden?
Kunst helpt ons betere vragen te stellen. Het geeft betekenis en emotie aan abstracte ideeën. Het geeft kracht en emancipeert. Of het nu gaat om een klein gebaar van je welkom voelen tot grotere thema’s als klimaatverandering, kansengelijkheid, armoede of biodiversiteit; kunst kan een positieve bijdrage leveren. Er zijn steeds meer connecties tussen het culturele veld en het maatschappelijk domein. Welke kansen liggen hier voor jouw organisatie?
Lid 8: De kwaliteit en impact van het project: welk effect heeft dit project op de aanvrager en wat is de (maatschappelijke) impact op de stad? Hoe vergroot dit de toekomstbestendigheid?
Wat voegt jouw plan/activiteit toe aan meerwaarde in de Zaanse samenleving?
De toetsings- en/of beoordelingscriteria waarmee de hoogte van de subsidie wordt bepaald, kan aanleiding geven om aan de aanvrager te vragen om de aanvraag te pitchen. Eventueel laat de gemeente zich daarin bijstaan door een panel van externe deskundigen. Deze deskundigen beoordelen de gehele aanvraag mede aan de hand van de pitch.
Hoofdstuk 2 Verantwoording, vaststelling en bevoorschotting
Hierbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de ASV. Subsidies tot € 5.000 worden direct verstrekt. Aanvrager hoeft geen verantwoording achteraf af te leggen, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. De gegevens moeten hiertoe vijf jaar bewaard worden na afloop van de activiteit.
Subsidies boven € 5.000 dienen wel verantwoord te worden. Verantwoording vindt plaats door een inhoudelijk en een financieel verslag.