Organisatie | Wageningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021 |
Citeertitel | Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2021 | Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021 | 12-04-2021 | BB20.0368 |
De raad van de gemeente Wageningen;
overwegende dat zowel de raad als het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, hebben besloten een gezamenlijke bezwaarschriftencommissie, als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, in te stellen;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
1. De “Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021” vast te stellen.
2. De vaststelling van de “Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021” aan te merken als een referendabel besluit in de zin van de Referendumverordening Wageningen 2006.
Dit besluit wordt met deze publicatie bekendgemaakt en ter inzage gelegd.
Een referendabel besluit houdt op basis van de Referendumverordening in dat als u het niet eens bent met dit besluit van de gemeenteraad u als kiesgerechtigde inwoner van Wageningen binnen drie weken na deze bekendmaking met een geldig legitimatiebewijs een verzoek kunt indienen om hierover een referendum te houden. Het kan zijn dat naar aanleiding van het resultaat van het referendum de raad het besluit uiteindelijk intrekt. Verdere informatie over de referendumprocedure kunt u op de vinden op www.wageningen.nl/Raad_college_en_organisatie/Inspraak/Referendum.
Indien u van mening bent dat de gemeenteraad onterecht heeft besloten over de referendabiliteit van het bovengenoemde raadsbesluit kunt u hiertegen binnen zes weken na deze bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij de gemeenteraad, Postbus 1, 6700 AA Wageningen of via https://www.wageningen.nl/Bestuur/Beleid_en_regelgeving/Bezwaarschrift_indienen.
Dit besluit treedt in werking met ingang van zes weken na de datum van deze bekendmaking.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
- commissies: bezwarencommissie Algemene Zaken (AZ) en bezwarencommissie Sociale en Maatschappelijke Zaken (SMZ);
- Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken (artikel 1:2, eerste lid, van de Awb).
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
Bij ontstentenis of afwezigheid van de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter wordt zijn taak waargenomen door een lid van de commissie en wordt dit lid, voor zover nodig, vervangen door een ander lid. De volgorde van vervanging van de voorzitter wordt door de commissie in onderling overleg bepaald.
De voorzitter en de leden van de commissies ontvangen per vergadering een vergoeding. De vergoeding wordt vastgesteld aan de hand van de op dat moment geldende Verordening geldelijke voorzieningen leden bestuurscommissies en adviescommissies en het betreffende artikel van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
De vergoeding is exclusief de reiskostenvergoeding van € 0,19 cent per kilometer, gebaseerd op de optimale route van www.routenet.nl.
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de betreffende bezwarencommissie:
Voor het houden van een zitting is vereist dat de voorzitter en minimaal twee leden aanwezig zijn, welke namens de commissie advies uitbrengen. In uitzonderingsgevallen kan de commissie het horen opdragen aan de voorzitter, al dan niet tezamen met één lid.
Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Artikel 13 Openbaarheid zitting
De zitting van de bezwarencommissie AZ is openbaar. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter of één van de aanwezige leden van de commissie het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. De commissie beslist vervolgens dat de hoorzitting niet-openbaar is als zich gewichtige redenen voordoen die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten.
Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging
Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.
De commissie brengt jaarlijks aan het college een openbaar jaarverslag uit over haar werkzaamheden en bevindingen in het voorafgaande kalenderjaar.
Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021”.
Deze verordening geeft aan hoe de bezwarencommissies Algemene Zaken (AZ) en Sociale en Maatschappelijke Zaken (SMZ) van de gemeente Wageningen bezwaren behandelen. Om een compleet beeld te krijgen van de procedure bij de behandeling van een bezwaarschrift is het noodzakelijk om de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de verordening naast elkaar te plaatsen.
Dit artikel legt uit wat de belangrijkste begrippen die in de verordening staan betekenen.
Artikel 2 Inleidende bepaling commissie
Dit artikel gaat over de twee bezwarencommissies.
De bezwarencommissie SMZ behandelt bezwaarschriften die gaan over de sociale wetgeving. Hieronder vallen in ieder geval de Participatiewet (inclusief daaronder vallende regelingen), de wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw), de wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Jeugdwet en de Wet kinderopvang.
De bezwarencommissie AZ behandelt alle bezwaarschriften, maar niet de bezwaarschriften die gaan over de sociale wetgeving en bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift over belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.
De bezwarencommissies mogen geen bezwaarschriften behandelen gericht tegen besluiten over een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
De bezwarencommissies bestaan allebei uit een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en minimaal twee leden. Als de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter beiden afwezig zijn, dan zijn de leden ook bevoegd om op te treden als (plaatsvervangend) voorzitter. De voorzitter en de leden maken geen deel uit van het Wageningse gemeentebestuur. En zij werken niet onder verantwoordelijkheid van het Wageningse gemeentebestuur. Dit staat in de verordening om te voorkomen dat er mogelijke (schijn van) partijdigheid ontstaat. En om de onafhankelijkheid van de bezwarencommissies te waarborgen.
Er is een secretaris die de bezwarencommissie AZ ondersteunt. En er is een secretaris die de bezwarencommissie SMZ ondersteunt. Dit artikel beschrijft de taken van de secretaris. De secretarissen zijn voor hun werkzaamheden als secretaris alleen verantwoording schuldig aan de commissie.
Een lid kan bij zijn ontslag zelf het tijdstip van dat ontslag bepalen. Hij kan ook een later tijdstip kiezen. Zo kan hij, als het nodig is, nog bij de afhandeling van lopende zaken betrokken zijn. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven uitvoeren.
Dit artikel regelt de vergoeding van de commissieleden wanneer zij deelnemen aan een vergadering. De vergoeding geldt voor iedere vergadering en niet voor iedere behandelde zaak.
Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
De voorzitter heeft een aantal bevoegdheden:
De voorzitter kan van een gemachtigde een schriftelijke machtiging vragen. Een gemachtigde is iemand die namens de belanghebbende optreedt.
De Awb schenkt uitgebreid aandacht aan hoe een bezwaarschrift ingediend moet worden en de daarmee samenhangende ontvankelijkheidsvragen. De bezwarencommissie beoordeelt de ontvankelijkheid van het bezwaarschrift. Voldoet het bezwaarschrift niet aan de ontvankelijkheidseisen? Dan krijgt de bezwaarmaker een herstelmogelijkheid.
Als een bezwaarschrift is ingediend voordat het besluit is genomen, kan de voorzitter besluiten dat het bezwaarschrift nog even blijft liggen tot het begin van de bezwaartermijn.
Hoort een bezwaarschrift niet bij de bezwarencommissie thuis? Dan wordt het bezwaarschrift, nadat daarop de ontvangstdatum is genoteerd, zo snel mogelijk doorgezonden aan het orgaan dat bevoegd is om dit te behandelen. Dit geldt ook voor het geval dat een beroepschrift in plaats van een bezwaarschrift bij de bezwarencommissie is ingediend.
Als bezwaarmaker zich door een ander laat vertegenwoordigen in de bezwaarprocedure, worden de brieven met betrekking tot de bezwaarprocedure (en op verzoek ook andere stukken in het dossier) aan de gemachtigde toegestuurd.
Het bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken worden voorafgaand aan het horen gedurende ten minste een week voor belanghebbenden ter inzage gelegd.
Als de partijen tijdens de hoorzitting apart van elkaar zijn gehoord, worden zij allemaal op de hoogte gesteld van wat er is besproken. Voor zover er sprake is van geheimhouding om gewichtige redenen, dan hoeven de partijen niet op de hoogte gesteld te worden van wat met hen is besproken.
De voorzitter van de commissie heeft als taak om ervoor te zorgen dat de behandeling van het bezwaarschrift goed wordt voorbereid. Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om contact op te nemen met de bezwaarmaker om meer informatie in te winnen.
De voorbereiding van de te behandelen bezwaren kan voor kosten zorgen. Dit kunnen gewone en bijzondere kosten zijn. Bij gewone kosten valt te denken aan bijvoorbeeld de vergoedingen voor de leden. Het inschakelen van specialisten van buitenaf zal voor bijzondere kosten zorgen. Deze kosten komen voor rekening van de gemeente. Bijzondere kosten worden niet gemaakt, voordat het college de kans heeft gekregen om dit te toetsen aan een begrotingspost. Daarom moet de commissie dit eerst bespreken met het college. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat het college daardoor het werk van de commissie belemmert en haar onafhankelijke positie daardoor aantast.
Het eerste lid van dit artikel spreekt voor zich.
Alle partijen krijgen een uitnodiging voor de hoorzitting. Het is belangrijk dat het verwerend orgaan (de gemeente) ook naar de hoorzitting komt. Dan kan de bezwaarmaker ook de kant van de gemeente horen.
In de verordening staat dat partijen minimaal drie weken vóór de hoorzitting een uitnodiging ontvangen. Met deze termijn krijgen de partijen voldoende tijd om zich goed op de hoorzitting voor te bereiden.
Het komt voor dat een van de partijen vraagt om de hoorzitting te verplaatsen. Dit verzoek wordt alleen in bijzondere situaties goedgekeurd. De partij die vraagt om uitstel moet op tijd antwoord krijgen op zijn verzoek.
Een gemotiveerd verzoek om uitstel kan goedgekeurd worden. Als de hoorzitting wordt uitgesteld, dan is dat eenmalig. Anders kan de afhandeling van het bezwaarschrift een te grote vertraging krijgen.
Tijdens de hoorzitting bestaat de commissie uit drie leden. Een daarvan is de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter. Het kan gebeuren dat niet alle drie de leden er tijdens de hoorzitting zijn. Bijvoorbeeld omdat iemand ziek is. Dit artikel regelt dat er niet altijd drie leden van de commissie bij de hoorzitting hoeven te zijn. Op deze manier kan de hoorzitting toch doorgaan. Voor het houden van de hoorzitting moet in ieder geval één lid van de commissie aanwezig zijn. Die treedt dan op als voorzitter.
Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling
Dit artikel heeft geen toelichting nodig. Zie ook artikel 2:4 van de Awb.
Artikel 13 Openbaarheid zitting
Het bestuursorgaan bepaalt of de hoorzitting openbaar is of niet. Dat staat in artikel 7:5, tweede lid, van de Awb. Artikel 7:13, vierde lid, van de Awb kent deze bevoegdheid aan de commissie toe.
De hoorzittingen van de bezwarencommissie AZ zijn openbaar. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk als er bijzondere situaties zijn. Bijvoorbeeld als er bijzonder persoonlijke zaken van familiaire, medische of financiële aard zijn. Of als andere zaken met een vertrouwelijk karakter aan de orde komen. Maar ook bij andere bijzondere situaties (zoals bijvoorbeeld de maatregelen in verband met COVID-19).
De hoorzittingen van de bezwarencommissie SMZ gaan altijd over bijzonder persoonlijke zaken. Ook hebben deze zaken een vertrouwelijk en gevoelig karakter. Daarom zijn deze hoorzittingen niet-openbaar en vinden altijd plaats achter gesloten deuren.
Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging
Artikel 7:7 van de Awb bepaalt dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De Awb regelt niets over de inhoud van het verslag of de manier waarop het verslag moet worden gemaakt.
Uit het verslag moet duidelijk worden wie er namens welke partij aanwezig was. En ook wat door de partijen is gezegd. Dit is geen woordelijk verslag.
Uit een nader onderzoek kan informatie komen die op het moment van de hoorzitting nog niet bekend was. Dit kan een reden zijn om partijen opnieuw te horen. Dit artikel geeft die mogelijkheid.
Is de nieuwe informatie niet van aanmerkelijk belang? Dan kan er voor gekozen worden om de partijen de mogelijkheid te geven schriftelijk te reageren. Na de hoorzitting gehouden telefoongesprekken kunnen gezien worden als nader onderzoek.
Artikel 16 Raadkamer en advies
Minimaal drie leden van de commissie, waaronder de (plaatsvervangend) voorzitter, moeten adviseren over de behandeling van het bezwaarschrift. Dit is het besluitquorum. Dit is niet hetzelfde als het vergaderquorum.
Het besluitquorum van minimaal drie leden ziet op het overleg en de advisering over het bezwaarschrift. Dit gebeurt door minimaal drie leden. Zie ook de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) van 22 april 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1311.
Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging
Het verslag van de hoorzitting maakt deel uit van het advies van de commissie. Het advies van de commissie is schriftelijk. Dit volgt uit artikel 7:13, zesde lid, van de Awb.
De termijn om te beslissen op een bezwaarschrift is 12 weken na de dag waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan met maximaal zes weken worden verlengd. Het verwerend orgaan verlengt deze termijn.
De commissies gaan over de invulling van dit verslag. In dit verslag verschaffen de commissies inzicht in de aard en omvang van hun werkzaamheden en in de wijze waarop zij hun taak uitoefenen.
Dit artikel regelt dat bij het van kracht worden van deze verordening de oude verordening wordt ingetrokken. Deze verordening komt hiervoor in de plaats.
Er geldt geen overgangsrecht. Deze verordening geldt voor nieuwe én al ingediende bezwaarschriften. Bezwaarschriften die zijn ingediend voordat deze verordening is gaan gelden en nog niet door de commissie zijn afgehandeld, worden vanaf de datum dat deze verordening in werking is getreden volgens deze verordening be- en afgehandeld.
Overgangsrecht is niet nodig. Deze verordening houdt een al bestaande bezwaarprocedure in en is hier en daar geactualiseerd. Er wordt hiermee geen afbreuk gedaan aan de materiële rechten van bezwaarmakers of eventuele belanghebbenden. Zij houden recht op een gedegen bezwaarprocedure die met waarborgen van zorgvuldigheid, onafhankelijkheid en transparantie is omkleed.
Deze verordening heet: Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021.