Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wageningen

Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWageningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021
CiteertitelVerordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-06-2021Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021

12-04-2021

gmb-2021-132139

BB20.0368

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021

Op 12 april 2021 heeft de gemeenteraad de Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021 vastgesteld. Dit is een referendabel besluit.

 

 

 

De raad van de gemeente Wageningen;

 

overwegende dat zowel de raad als het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, hebben besloten een gezamenlijke bezwaarschriftencommissie, als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, in te stellen;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

besluit:

1. De “Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021” vast te stellen.

2. De vaststelling van de “Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021” aan te merken als een referendabel besluit in de zin van de Referendumverordening Wageningen 2006.

 

Ter inzagelegging:

Dit besluit wordt met deze publicatie bekendgemaakt en ter inzage gelegd.

 

Referendum aanvragen:

Een referendabel besluit houdt op basis van de Referendumverordening in dat als u het niet eens bent met dit besluit van de gemeenteraad u als kiesgerechtigde inwoner van Wageningen binnen drie weken na deze bekendmaking met een geldig legitimatiebewijs een verzoek kunt indienen om hierover een referendum te houden. Het kan zijn dat naar aanleiding van het resultaat van het referendum de raad het besluit uiteindelijk intrekt. Verdere informatie over de referendumprocedure kunt u op de vinden op www.wageningen.nl/Raad_college_en_organisatie/Inspraak/Referendum.

 

Bezwaar referendabiliteit:

Indien u van mening bent dat de gemeenteraad onterecht heeft besloten over de referendabiliteit van het bovengenoemde raadsbesluit kunt u hiertegen binnen zes weken na deze bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij de gemeenteraad, Postbus 1, 6700 AA Wageningen of via https://www.wageningen.nl/Bestuur/Beleid_en_regelgeving/Bezwaarschrift_indienen.

 

Inwerkingtreding:

Dit besluit treedt in werking met ingang van zes weken na de datum van deze bekendmaking.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

- verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

- commissies: bezwarencommissie Algemene Zaken (AZ) en bezwarencommissie Sociale en Maatschappelijke Zaken (SMZ);

- Awb: Algemene wet bestuursrecht;

- belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken (artikel 1:2, eerste lid, van de Awb).

 

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een bezwarencommissie AZ en een bezwarencommissie SMZ ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren.

  • 2.

    De commissies fungeren als adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb. Zij hebben tot taak partijen te horen en het verwerend orgaan te adviseren ter zake van bezwaarschriften.

  • 3.

    De bezwarencommissie SMZ behandelt bezwaren tegen besluiten van het college op het gebied van de sociale wetgeving.

  • 4.

    De bezwarencommissie AZ behandelt alle bezwaren, behalve bezwaren tegen besluiten van het college op het gebied van de sociale wetgeving.

  • 5.

    De bezwarencommissies zijn niet bevoegd om bezwaarschriften te behandelen gericht tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

 

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    Een commissie bestaat uit een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden kunnen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Wageningen.

  • 4.

    Bij ontstentenis of afwezigheid van de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter wordt zijn taak waargenomen door een lid van de commissie en wordt dit lid, voor zover nodig, vervangen door een ander lid. De volgorde van vervanging van de voorzitter wordt door de commissie in onderling overleg bepaald.

  • 5.

    Onder “de voorzitter” wordt in de artikelen 5 tot en met 17 van deze verordening tevens verstaan “de plaatsvervangend voorzitter”.

 

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De secretarissen van de commissies zijn door het college aangewezen ambtenaren.

  • 2.

    Het college kan tevens een of meer plaatsvervangers van de secretarissen aanwijzen.

  • 3.

    De secretarissen zijn verantwoordelijk voor:

    • a.

      het vanuit juridische expertise ondersteunen van de commissie, waaronder het inhoudelijk voorbereiden van de hoorzitting, de verslaglegging van de hoorzitting en het opstellen van conceptadviezen;

    • b.

      het systematisch bijhouden van de procesgang van stukken die bij de commissie voor behandeling zijn binnengekomen;

    • c.

      het actief voeren van regie op de bezwaarprocedure.

  • 4.

    De secretarissen zijn voor hun werkzaamheden als secretaris uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie.

 

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een periode van vier jaar, welke periode eenmaal met vier jaar kan worden verlengd.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen gedurende hun zittingsperiode door het college worden geschorst en ontslagen.

  • 4.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 6 Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissies ontvangen per vergadering een vergoeding. De vergoeding wordt vastgesteld aan de hand van de op dat moment geldende Verordening geldelijke voorzieningen leden bestuurscommissies en adviescommissies en het betreffende artikel van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2.

    De vergoeding is exclusief de reiskostenvergoeding van € 0,19 cent per kilometer, gebaseerd op de optimale route van www.routenet.nl.

  • 3.

    De uitbetaling van de vergoeding zoals genoemd in lid 1 en 2 vindt achteraf plaats.

 

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bestuursorgaan waarbij het bezwaarschrift is ingediend zorgt voor een ontvangstbevestiging.

  • 3.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

 

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de betreffende bezwarencommissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het stellen van een termijn aan de indiener;

  • c.

    artikel 6:10, tweede lid;

  • d.

    artikel 6:15, eerste en tweede lid;

  • e.

    artikel 6:17 voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • f.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • g.

    artikel 7:6, vierde lid.

 

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

 

Artikel 10 Horen

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld door de commissie te worden gehoord.

  • 2.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste drie weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 3.

    Binnen drie dagen na verzending van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van zwaarwegende redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 4.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk twee weken voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 5.

    Indien de termijn van drie dagen voor opgaaf van zwaarwegende redenen wordt overschreden, wordt het verzoek niet meer beoordeeld. De hoorzitting gaat dan op de geplande datum door en de zaak wordt ook in afwezigheid van belanghebbenden behandeld.

  • 6.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het tweede tot en met het vierde lid.

 

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de voorzitter en minimaal twee leden aanwezig zijn, welke namens de commissie advies uitbrengen. In uitzonderingsgevallen kan de commissie het horen opdragen aan de voorzitter, al dan niet tezamen met één lid.

 

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

 

Artikel 13 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de bezwarencommissie SMZ is niet openbaar.

  • 2.

    De zitting van de bezwarencommissie AZ is openbaar. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter of één van de aanwezige leden van de commissie het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. De commissie beslist vervolgens dat de hoorzitting niet-openbaar is als zich gewichtige redenen voordoen die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten.

 

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

 

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 16 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

 

Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangt de commissie bericht en ontvangen de belanghebbenden een afschrift.

 

Artikel 18 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan het college een openbaar jaarverslag uit over haar werkzaamheden en bevindingen in het voorafgaande kalenderjaar.

 

Artikel 19 Intrekking oude regeling

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking en vervangt de Verordening bezwarencommissies AZ en SMZ gemeente Wageningen 2010.

  • 2.

    De Verordening bezwarencommissies AZ en SMZ gemeente Wageningen 2010 wordt gelijktijdig met het in werking treden van deze verordening ingetrokken.

 

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021”.

 

TOELICHTING

 

Deze verordening geeft aan hoe de bezwarencommissies Algemene Zaken (AZ) en Sociale en Maatschappelijke Zaken (SMZ) van de gemeente Wageningen bezwaren behandelen. Om een compleet beeld te krijgen van de procedure bij de behandeling van een bezwaarschrift is het noodzakelijk om de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de verordening naast elkaar te plaatsen.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel legt uit wat de belangrijkste begrippen die in de verordening staan betekenen.

 

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

Dit artikel gaat over de twee bezwarencommissies.

De bezwarencommissie SMZ behandelt bezwaarschriften die gaan over de sociale wetgeving. Hieronder vallen in ieder geval de Participatiewet (inclusief daaronder vallende regelingen), de wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw), de wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Jeugdwet en de Wet kinderopvang.

De bezwarencommissie AZ behandelt alle bezwaarschriften, maar niet de bezwaarschriften die gaan over de sociale wetgeving en bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift over belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

De bezwarencommissies mogen geen bezwaarschriften behandelen gericht tegen besluiten over een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

 

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

De bezwarencommissies bestaan allebei uit een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en minimaal twee leden. Als de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter beiden afwezig zijn, dan zijn de leden ook bevoegd om op te treden als (plaatsvervangend) voorzitter. De voorzitter en de leden maken geen deel uit van het Wageningse gemeentebestuur. En zij werken niet onder verantwoordelijkheid van het Wageningse gemeentebestuur. Dit staat in de verordening om te voorkomen dat er mogelijke (schijn van) partijdigheid ontstaat. En om de onafhankelijkheid van de bezwarencommissies te waarborgen.

 

Artikel 4 Secretaris

Er is een secretaris die de bezwarencommissie AZ ondersteunt. En er is een secretaris die de bezwarencommissie SMZ ondersteunt. Dit artikel beschrijft de taken van de secretaris. De secretarissen zijn voor hun werkzaamheden als secretaris alleen verantwoording schuldig aan de commissie.

 

Artikel 5 Zittingsduur

Een lid kan bij zijn ontslag zelf het tijdstip van dat ontslag bepalen. Hij kan ook een later tijdstip kiezen. Zo kan hij, als het nodig is, nog bij de afhandeling van lopende zaken betrokken zijn. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven uitvoeren.

 

Artikel 6 Vergoeding

Dit artikel regelt de vergoeding van de commissieleden wanneer zij deelnemen aan een vergadering. De vergoeding geldt voor iedere vergadering en niet voor iedere behandelde zaak.

 

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De voorzitter heeft een aantal bevoegdheden:

De voorzitter kan van een gemachtigde een schriftelijke machtiging vragen. Een gemachtigde is iemand die namens de belanghebbende optreedt.

De Awb schenkt uitgebreid aandacht aan hoe een bezwaarschrift ingediend moet worden en de daarmee samenhangende ontvankelijkheidsvragen. De bezwarencommissie beoordeelt de ontvankelijkheid van het bezwaarschrift. Voldoet het bezwaarschrift niet aan de ontvankelijkheidseisen? Dan krijgt de bezwaarmaker een herstelmogelijkheid.

Als een bezwaarschrift is ingediend voordat het besluit is genomen, kan de voorzitter besluiten dat het bezwaarschrift nog even blijft liggen tot het begin van de bezwaartermijn.

Hoort een bezwaarschrift niet bij de bezwarencommissie thuis? Dan wordt het bezwaarschrift, nadat daarop de ontvangstdatum is genoteerd, zo snel mogelijk doorgezonden aan het orgaan dat bevoegd is om dit te behandelen. Dit geldt ook voor het geval dat een beroepschrift in plaats van een bezwaarschrift bij de bezwarencommissie is ingediend.

Als bezwaarmaker zich door een ander laat vertegenwoordigen in de bezwaarprocedure, worden de brieven met betrekking tot de bezwaarprocedure (en op verzoek ook andere stukken in het dossier) aan de gemachtigde toegestuurd.

Het bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken worden voorafgaand aan het horen gedurende ten minste een week voor belanghebbenden ter inzage gelegd.

Als de partijen tijdens de hoorzitting apart van elkaar zijn gehoord, worden zij allemaal op de hoogte gesteld van wat er is besproken. Voor zover er sprake is van geheimhouding om gewichtige redenen, dan hoeven de partijen niet op de hoogte gesteld te worden van wat met hen is besproken.

 

Artikel 9 Vooronderzoek

De voorzitter van de commissie heeft als taak om ervoor te zorgen dat de behandeling van het bezwaarschrift goed wordt voorbereid. Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om contact op te nemen met de bezwaarmaker om meer informatie in te winnen.

 

De voorbereiding van de te behandelen bezwaren kan voor kosten zorgen. Dit kunnen gewone en bijzondere kosten zijn. Bij gewone kosten valt te denken aan bijvoorbeeld de vergoedingen voor de leden. Het inschakelen van specialisten van buitenaf zal voor bijzondere kosten zorgen. Deze kosten komen voor rekening van de gemeente. Bijzondere kosten worden niet gemaakt, voordat het college de kans heeft gekregen om dit te toetsen aan een begrotingspost. Daarom moet de commissie dit eerst bespreken met het college. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat het college daardoor het werk van de commissie belemmert en haar onafhankelijke positie daardoor aantast.

 

Artikel 10 Horen

Het eerste lid van dit artikel spreekt voor zich.

 

Alle partijen krijgen een uitnodiging voor de hoorzitting. Het is belangrijk dat het verwerend orgaan (de gemeente) ook naar de hoorzitting komt. Dan kan de bezwaarmaker ook de kant van de gemeente horen.

 

In de verordening staat dat partijen minimaal drie weken vóór de hoorzitting een uitnodiging ontvangen. Met deze termijn krijgen de partijen voldoende tijd om zich goed op de hoorzitting voor te bereiden.

 

Het komt voor dat een van de partijen vraagt om de hoorzitting te verplaatsen. Dit verzoek wordt alleen in bijzondere situaties goedgekeurd. De partij die vraagt om uitstel moet op tijd antwoord krijgen op zijn verzoek.

 

Een gemotiveerd verzoek om uitstel kan goedgekeurd worden. Als de hoorzitting wordt uitgesteld, dan is dat eenmalig. Anders kan de afhandeling van het bezwaarschrift een te grote vertraging krijgen.

 

Artikel 11 Quorum

Tijdens de hoorzitting bestaat de commissie uit drie leden. Een daarvan is de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter. Het kan gebeuren dat niet alle drie de leden er tijdens de hoorzitting zijn. Bijvoorbeeld omdat iemand ziek is. Dit artikel regelt dat er niet altijd drie leden van de commissie bij de hoorzitting hoeven te zijn. Op deze manier kan de hoorzitting toch doorgaan. Voor het houden van de hoorzitting moet in ieder geval één lid van de commissie aanwezig zijn. Die treedt dan op als voorzitter.

 

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

Dit artikel heeft geen toelichting nodig. Zie ook artikel 2:4 van de Awb.

 

Artikel 13 Openbaarheid zitting

Het bestuursorgaan bepaalt of de hoorzitting openbaar is of niet. Dat staat in artikel 7:5, tweede lid, van de Awb. Artikel 7:13, vierde lid, van de Awb kent deze bevoegdheid aan de commissie toe.

 

De hoorzittingen van de bezwarencommissie AZ zijn openbaar. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk als er bijzondere situaties zijn. Bijvoorbeeld als er bijzonder persoonlijke zaken van familiaire, medische of financiële aard zijn. Of als andere zaken met een vertrouwelijk karakter aan de orde komen. Maar ook bij andere bijzondere situaties (zoals bijvoorbeeld de maatregelen in verband met COVID-19).

 

De hoorzittingen van de bezwarencommissie SMZ gaan altijd over bijzonder persoonlijke zaken. Ook hebben deze zaken een vertrouwelijk en gevoelig karakter. Daarom zijn deze hoorzittingen niet-openbaar en vinden altijd plaats achter gesloten deuren.

 

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

Artikel 7:7 van de Awb bepaalt dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De Awb regelt niets over de inhoud van het verslag of de manier waarop het verslag moet worden gemaakt.

 

Uit het verslag moet duidelijk worden wie er namens welke partij aanwezig was. En ook wat door de partijen is gezegd. Dit is geen woordelijk verslag.

Artikel 15 Nader onderzoek

Uit een nader onderzoek kan informatie komen die op het moment van de hoorzitting nog niet bekend was. Dit kan een reden zijn om partijen opnieuw te horen. Dit artikel geeft die mogelijkheid.

 

Is de nieuwe informatie niet van aanmerkelijk belang? Dan kan er voor gekozen worden om de partijen de mogelijkheid te geven schriftelijk te reageren. Na de hoorzitting gehouden telefoongesprekken kunnen gezien worden als nader onderzoek.

 

Artikel 16 Raadkamer en advies

Minimaal drie leden van de commissie, waaronder de (plaatsvervangend) voorzitter, moeten adviseren over de behandeling van het bezwaarschrift. Dit is het besluitquorum. Dit is niet hetzelfde als het vergaderquorum.

 

Het besluitquorum van minimaal drie leden ziet op het overleg en de advisering over het bezwaarschrift. Dit gebeurt door minimaal drie leden. Zie ook de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) van 22 april 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1311.

 

Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging

Het verslag van de hoorzitting maakt deel uit van het advies van de commissie. Het advies van de commissie is schriftelijk. Dit volgt uit artikel 7:13, zesde lid, van de Awb.

 

De termijn om te beslissen op een bezwaarschrift is 12 weken na de dag waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan met maximaal zes weken worden verlengd. Het verwerend orgaan verlengt deze termijn.

 

Artikel 18 Jaarverslag

De commissies gaan over de invulling van dit verslag. In dit verslag verschaffen de commissies inzicht in de aard en omvang van hun werkzaamheden en in de wijze waarop zij hun taak uitoefenen.

 

Artikel 19 Inwerkingtreding

Dit artikel regelt dat bij het van kracht worden van deze verordening de oude verordening wordt ingetrokken. Deze verordening komt hiervoor in de plaats.

 

Er geldt geen overgangsrecht. Deze verordening geldt voor nieuwe én al ingediende bezwaarschriften. Bezwaarschriften die zijn ingediend voordat deze verordening is gaan gelden en nog niet door de commissie zijn afgehandeld, worden vanaf de datum dat deze verordening in werking is getreden volgens deze verordening be- en afgehandeld.

 

Overgangsrecht is niet nodig. Deze verordening houdt een al bestaande bezwaarprocedure in en is hier en daar geactualiseerd. Er wordt hiermee geen afbreuk gedaan aan de materiële rechten van bezwaarmakers of eventuele belanghebbenden. Zij houden recht op een gedegen bezwaarprocedure die met waarborgen van zorgvuldigheid, onafhankelijkheid en transparantie is omkleed.

 

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening heet: Verordening bezwarencommissies Algemene Zaken en Sociale en Maatschappelijke Zaken gemeente Wageningen 2021.

 

 

 

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 april 2021

de voorzitter,

de griffier,