Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Reglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Putten 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Putten 2021
CiteertitelReglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Putten 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpRuimtelijke ordening, ontsluiting en exploitatie van gronden, volkshuisvesting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-2021Nieuwe regeling

20-04-2021

gmb-2021-131894

1282719

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Putten 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten,

 

gelet op de Verordening Straatnaamgeving en Huisnummering (vastgesteld door de gemeenteraad – besluit nr. 330421 d.d. 9 januari 2014);

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

  • 1.

    een commissie in te stellen onder de naam 'Commissie Naamgeving Openbare Ruimte gemeente Putten';

  • 2.

    de taak, samenstelling en werkwijze van deze commissie als volgt te regelen.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

college:

het college van burgemeester en wethouders;

commissie:

de commissie die het college adviseert over naamgevingen in de openbare ruimte.

 

Artikel 2. De commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over naamgeving, zoals bedoeld in de Verordening Straatnaamgeving en Huisnummering Putten 2014, hierna te noemen 'de commissie'.

 

Artikel 3. Taak

De commissie brengt, gevraagd en ongevraagd, schriftelijk advies uit aan het college over aangelegenheden zoals genoemd in de Verordening Straatnaamgeving en Huisnummering Putten 2014. Dit advies kan gaan over:

  • a.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • b.

    de verdeling van de woonplaats(en) in wijken en buurten, al dan niet op basis van bouwblokken, en het aanduiden met namen, zo nodig aangevuld met letters en/of nummers;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte (straten en pleinen, bruggen en viaducten, terreinen en landschappelijke gebieden zoals (sport)parken en begraafplaatsen) en aan gemeentelijke gebouwen.

 

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit vijf leden, te weten:

    • De wethouder openbare ruimte van de gemeente Putten.

    • Een vertegenwoordiger van het Puttens Historisch Genootschap.

    • Een vertegenwoordiger van de Stichting Oktober '44.

    • Een tweetal bewoners van de gemeente Putten op persoonlijke titel.

  • 2.

    De wethouder treedt op als voorzitter. De commissie bepaalt welk lid de voorzitter bij diens afwezigheid vervangt.

  • 3.

    De afdelingsmanager Ruimte wijst een ambtelijke secretaris (en plaatsvervangend ambtelijk secretaris) van de commissie aan. De secretaris is geen lid van de commissie, maar dient de commissie desgevraagd van advies.

  • 4.

    De secretaris heeft de volgende taken:

    • Het ontvangen en verzamelen van verzoeken voor naamgeving openbare ruimte.

    • Het organiseren van vergaderingen van de commissie.

    • Het doen van verslaglegging van besluiten van vergaderingen van de commissie.

    • Het voorbereiden van de bestuurlijke besluitvorming.

    • Het verzenden van bestuurlijk besluiten naar de beheerders van de BAG.

    • Het desgevraagd advies geven aan de commissie.

  • 5.

    De voorzitter is bevoegd ambtenaren en indien nodig andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

 

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsduur van de externe leden bedraagt vier jaren vanaf de datum van het besluit van het college tot benoeming van de leden.

  • 2.

    Het lid dat de hoedanigheid op grond waarvan hij lid van de commissie is verliest, wordt geacht met ingang van diezelfde datum als zodanig te zijn afgetreden. Bij tussentijdse opvolging is de zittingsduur voor het nieuwe lid gelijk aan die van zijn voorganger, te weten tot het einde van de lopende zittingsduur.

  • 3.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

 

Artikel 6. Werkwijze

  • 1.

    De commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht, of

    • b.

      op schriftelijk verzoek van tenminste één lid van de commissie, of

    • c.

      op schriftelijk verzoek van het college.

  • 2.

    In de gevallen bedoeld onder lid 1b en 1c belegt de voorzitter de vergadering binnen vier weken na de dag van ontvangst van het schriftelijk verzoek.

  • 3.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld.

  • 4.

    De commissie vergadert slechts als minimaal vier van de vijf leden aanwezig zijn.

  • 5.

    Voorstellen van inwoners, bedrijven, verenigingen of ontwikkelaars worden ter beoordeling en overweging aan de commissie naamgeving aangeboden en in de besluitvorming van naamgeving voor een nieuwe openbare ruimte betrokken.

  • 6.

    De commissie beslist over het uit te brengen advies met meerderheid van stemmen. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dit verlangt. Bij staken van stemmen gaat er geen unaniem advies naar het college. In dat geval beslist het college over de naamgeving waarbij de door de commissie aan te reiken argumenten worden overwogen.

 

Artikel 7. Vergoeding

Aan een extern commissielid wordt per bijgewoonde vergadering van de commissie ten laste van de gemeente een vergoeding toegekend.

 

Artikel 8. Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als 'Reglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Putten 2021'.

 

Artikel 9. Bekendmaking

Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 139 van de Gemeentewet bekendgemaakt in het gemeenteblad.

 

Artikel 10. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

 

Artikel 11. Slotbepaling

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten in de vergadering van 20 april 2021.

 

 

Burgemeester en wethouders van Putten,

de secretaris,

mr. F.E. Contant

de burgemeester,

H.A. Lambooij