Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deurne

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Deurne houdende regels omtrent financiële ondersteuning aan maatschappelijke organisaties tijdens de coronacrisis (Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Deurne 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeurne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Deurne houdende regels omtrent financiële ondersteuning aan maatschappelijke organisaties tijdens de coronacrisis (Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Deurne 2021)
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Deurne 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervalt van rechtswege op 31 december 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Deurne/CVDR621168.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-2021nieuwe regeling

20-04-2021

gmb-2021-131844

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Deurne houdende regels omtrent financiële ondersteuning aan maatschappelijke organisaties tijdens de coronacrisis (Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Deurne 2021)

De gemeenteraad van Deurne,

 

gezien het voorstel van college van burgemeester en wethouders van 23 maart 2021,

 

gehoord het advies van de commissie Samenleving en Bestuur,

 

gelet op het bepaalde in artikel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Deurne 2017;

 

Besluit :

 

vast te stellen de Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Deurne 2021.

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1:1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Deurne 2017;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne;

  • c.

    uitwerkings- en afwegingskader: Uitwerkings- en afwegingskader tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Deurne 2021 dat als bijlage bij deze regeling is gevoegd;

  • d.

    maatschappelijke infrastructuur: vrijwilligersorganisaties, stichtingen, verenigingen en natuurlijke of rechtspersonen die zonder winstoogmerk activiteiten ondernemen gericht op welzijn, cultuur/erfgoed en sport;

  • e.

    noodmaatregelen: maatregelen ingesteld door de Rijksoverheid in het kader van de bestrijding van Covid-19;

  • f.

    gemeentebestuur: de gemeenteraad en het college van de gemeente Deurne tezamen.

Artikel 1:2 Doelstelling, reikwijdte en verhouding tot andere regelingen

  • 1.

    Deze regeling heeft tot doel:

    • a.

      Om het huidige hoogwaardige voorzieningenniveau en activiteiten van de Deurnese maatschappelijke infrastructuur zoveel mogelijk te behouden door eenmalige financiële ondersteuning te bieden om de periode van noodmaatregelen financieel te overbruggen met het oog op continuïteitsproblemen die ontstaan zijn door Covid-19;

    • b.

      om organisaties van de Deurnese maatschappelijke infrastructuur te stimuleren om maatregelen te treffen die leiden tot een financieel houdbare exploitatie van activiteiten en voorzieningen tijdens de maatregelen in kader van Covid-19 en in de periode daarna;

    • c.

      om organisaties van de Deurnese maatschappelijke infrastructuur te ondersteunen die vanuit het gemeentebestuur geen andere wijze van financiële ondersteuning hebben (of zullen) ontvangen ter overbrugging van continuïteitsproblemen die ontstaan zijn door Covid-19.

Artikel 1:3 Doelgroep

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan lokale maatschappelijke organisaties, die binnen het grondgebied van gemeente Deurne werkzaam zijn op gebied van welzijn, cultuur/erfgoed en sport en een bijdrage levert aan een of meerdere van de volgende maatschappelijke functies:

    • a.

      Bevordering van sociale samenhang in wijken en buurten;

    • b.

      belangrijke functie voor gemeente en het welzijn voor inwoners vervuld;

    • c.

      aanzienlijke maatschappelijke impact op de inwoners van gemeente Deurne.

  • 2.

    De doelgroep is een natuurlijke persoon, stichting, vereniging of andere rechtspersoon zonder winstoogmerk.

Artikel 1:4 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan op aanvraag een subsidie verstrekken voor de tijdelijke financiële overbrugging van de periode van noodmaatregelen met als doel om te voorkomen dat maatschappelijke organisaties in blijvend financieel onvermogen raken.

  • 2.

    De subsidiabele activiteiten en kosten worden nader omschreven in het uitwerkings- en afwegingskader.

Artikel 1:5 Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal €15.000 per aanvragende organisatie.

Artikel 1:6 Subsidieplafond en verdeelsystematiek

  • 1.

    Het subsidieplafond voor de uitvoering van deze regeling bedraagt €60.000.

  • 2.

    Het college kan eenmalig bij collegebesluit het subsidieplafond verhogen met €20.000.

  • 3.

    De tijdig ingekomen aanvragen worden na de indieningstermijn gelijktijdig beoordeeld. In het geval het aantal subsidiabele aanvragen het subsidieplafond als genoemd in het eerste en tweede lid overstijgt, vindt er rangschikking plaats door middel van een kwalitatieve beoordeling aan de hand van het uitwerkings- en afwegingskader.

Artikel 1:7 Verhouding tot de ASV

De ASV is op deze regeling van toepassing tenzij daar in de regeling uitdrukkelijk van wordt afgeweken.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEVERLENING

Artikel 2:1 Subsidieaanvraag

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 7 ASV kunnen subsidieaanvragen voor de activiteit als omschreven in artikel 1:4, alleen in de periode van 20 april 2021 tot en met 1 juni 2021 bij het college worden ingediend.

  • 2.

    Een aanvrager maakt verplicht gebruik van een door het college beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 3.

    Een subsidieaanvraag bestaat tenminste uit:

    • a.

      Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;

    • b.

      een (activiteiten)plan met een overtuigende toelichting op de doelen van artikel 1:2 waarbinnen subsidie wordt aangevraagd en waarmee wordt aangetoond dat wordt tegemoetgekomen aan de kwalitatieve beoordeling als genoemd in artikel 1:6, vierde lid. De aanvraag is voldoende concreet met betrekking tot de uit te voeren activiteiten. De activiteiten van het (activiteiten)plan vangen met onmiddellijke ingang na toekenning aan;

    • c.

      een begroting voor het jaar 2021 inclusief toelichting;

    • d.

      jaarrekeningen over de boekjaren 2019 en 2020, waaruit de teruggang in de exploitatie als gevolg van Covid-19 en de financiële onhoudbaarheid aannemelijk wordt gemaakt. De jaarrekening moet minimaal bestaan uit een balans en winst- en verliesrekening; en

    • e.

      een financieel onderbouwde toelichting waaruit de kritieke financiële omstandigheden van de subsidieaanvrager duidelijk naar voren komen.

  • 4.

    Alleen volledige aanvragen worden door het college in behandeling genomen.

Artikel 2:2 Weigering subsidieverlening

Aanvullend op de in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en de in artikel 8 van de ASV genoemde weigeringsgronden, kan een aanvraag om subsidie worden geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag niet in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 1:2 van deze regeling;

  • b.

    de aanvrager niet binnen de doelgroep valt als genoemd in artikel 1:3 van deze regeling;

  • c.

    de activiteit niet in overeenstemming is met het doel als bedoeld in artikel 1:4 van deze regeling;

  • d.

    voor zover ter zake van de financiële overbrugging waarvoor subsidie is aangevraagd kosten zijn gemaakt vóór 14 oktober 2020;

  • e.

    de aanvrager voor de financiële overbrugging een beroep kan doen op een andere beschikbare landelijke of regionale regeling;

  • f.

    de activiteit niet voldoet aan een of meer van de vereisten zoals vermeld in artikel 2:1;

  • g.

    het subsidieplafond als bedoeld in artikel 1:6 van deze regeling is bereikt.

Artikel 2:3 Beslistermijnen

  • 1.

    Op een volledige aanvraag wordt binnen zes weken na ontvangst door het college beslist.

  • 2.

    De beslistermijn als bedoeld in het eerste lid kan met ten hoogste vier weken worden verlengd.

Artikel 2:4 Subsidievaststelling

  • 1.

    Een subsidie die verstrekt wordt op grond van deze regeling wordt direct vastgesteld.

  • 2.

    De subsidieontvanger is verplicht desgevraagd aan de tonen dat de subsidie conform de aanvraag door haar is aangewend voor de continuïteit van de maatschappelijke organisatie en dat aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen is voldaan.

  • 3.

    Bij het verantwoorden van de subsidieaanvraag wordt door aanvrager gebruik gemaakt van een door het college beschikbaar gesteld eindrapportageformulier

Artikel 2:5 Hardheidsclausule

Het college kan in individuele gevallen, ten gunste van de belanghebbende, afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, voor zover toepassing van deze regels leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 3:1 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt na bekendmaking in werking op 20 april 2021.

  • 2.

    Deze regeling is van tijdelijke aard en vervalt van rechtswege op 31 december 2021.

Artikel 3:2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Deurne 2021.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 april 2021.

De griffier,

R.C.J.M. Rutten.

de voorzitter,

G.T. Buter.

Bijlage 1 Uitwerkings- en afwegingskader

 

Aanleiding

De effecten van Covid-19 op de Deurnese samenleving zijn niet gering. Als gevolg van deze onvoorziene externe omstandigheden staat het maatschappelijk veld onder druk. De maatschappelijke activiteiten van sportverenigingen, culturele instellingen en andere maatschappelijke initiatieven zijn door de afgekondigde maatregelen niet doorgegaan, terwijl de vaste lasten in deze periode wel grotendeels door zijn gelopen. Voor sommige organisaties is de impact dusdanig groot dat zij haar activiteiten definitief moeten stoppen als gevolg van acute financiële problemen.

 

Gemeente Deurne is van mening dat zij een hoogwaardig voorzieningenniveau en maatschappelijke infrastructuur heeft, die zoveel mogelijk behouden moet worden. Zij wenst haar lokale maatschappelijke organisaties te ondersteunen bij het overbruggen van acute financiële problemen die veroorzaakt zijn door corona met een eenmalige financiële impuls. Gemeente Deurne voorziet met de tijdelijke subsidieregeling coronasteunfonds Deurne 2021 in deze eenmalige financiële impuls.

 

De middelen voor dit ondersteuningsfonds zijn niet oneindig. Daarom moet er een heldere afweging plaatsvinden over waar deze middelen leiden tot het beste maatschappelijk effect. In dit uitwerkings- en afwegingskader wordt toegelicht hoe gemeente Deurne keuzes maakt in de subsidietoekenning. Subsidieaanvragers kunnen dit uitwerkingskader gebruiken om hun subsidieaanvraag te onderbouwen.

 

Uitwerkingskader

De subsidieregeling heeft een afgebakende doelgroep met een beperkt bereik. Scherpe keuzes zijn daarom noodzakelijk. In dit uitwerkingskader wordt toelichting gegeven over welke organisaties in aanmerking komen, welke rol bij de gemeente ligt en welke vorm en duur van de steunmaatregelen krijgen. In deze toelichting wordt ook beschreven wat van de aanvrager verwacht wordt bij het indienen van de subsidieaanvraag.

 

Waarom verlenen we steun?

Gemeente Deurne vindt het belangrijk om haar maatschappelijke infrastructuur in stand te houden en ervoor te zorgen dat ook de kleinere Deurnese organisaties via een overbrugging deze crisisperiode goed doorkomen. Zodra de coronamaatregelen vervallen moet het voor de maatschappelijke organisaties weer mogelijk zijn om de activiteiten op te schalen. De subsidieregeling is een instrument om structurele schade, door het omvallen van organisaties, te voorkomen.

 

Wie komt in aanmerking?

De doelgroepen van deze subsidieregeling zijn maatschappelijke organisaties, die lokaal in gemeente Deurne actief zijn en in brede zin activiteiten ontplooien op gebied van welzijn, cultuur/erfgoed en sport. Er is bewust gekozen voor een brede definitie, zodat het brede scala aan maatschappelijke organisaties in Deurne in aanmerking kan komen voor deze regeling. Dit wordt ook breed en tijdig gecommuniceerd.

 

Deze organisaties komen in aanmerking voor een subsidie indien er acute financiële problemen zijn die de continuïteit van de organisatie bedreigen. De ondersteuning van deze regeling is erop gericht te voorkomen dat continuïteitsproblemen ontstaan, doordat als gevolg van de coronacrisis inkomsten zijn weggevallen terwijl betalingsverplichtingen doorlopen.

 

 

Toelichting op ‘acute financiële problemen door doorlopende vaste lasten’

Veel maatschappelijke organisaties zijn financieel afhankelijk van inkomsten uit activiteiten, contributies, giften en subsidies. Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen kunnen veel activiteiten echter geen doorgang vinden. Ondertussen lopen de vaste lasten van organisaties wel door, waardoor veel maatschappelijke organisaties niet meer break-even kunnen draaien. Als gevolg van deze situatie wordt ingeteerd op eigen vermogen.

 

Voor de maatschappelijke organisaties die over dusdanig weinig eigen vermogen beschikken is dit maatschappelijk ondersteuningsfonds in het leven geroepen. Het beoogt om maatschappelijke organisaties tegemoet te komen voor de vaste lasten, die ook doorlopen tijdens de duur van de coronamaatregelen.

 

Vaste lasten betreffen uitgaven zoals:

  • -

    Huisvestingskosten

  • -

    Gas, water en elektra

  • -

    Verzekeringen

  • -

    Verplichte schoonmaak- en onderhoudskosten

Lasten die niet onder deze categorie vallen zijn bijvoorbeeld:

  • -

    Loonkosten

  • -

    Inhuurkosten

  • -

    Hypotheekaflossingen

Toelichting op de financiële documenten

In de aanvraag wordt aan de subsidieaanvrager gevraagd om inzichtelijk te maken welk bedrag aan vaste lasten uw organisatie tekortkomt als gevolg van de coronamaatregelen. Het tekort dient zichtbaar te worden gemaakt tegenover de normale financieringsstromen, die af te leiden moeten zijn uit de jaarcijfers van uw organisatie.

 

In de aanvraag wordt gevraagd om schriftelijke vereisten van een jaarrekening en een financieel onderbouwde toelichting, waardoor de acute financiële situatie inzichtelijk wordt gemaakt. Daarbij wordt rekening gehouden met dat ‘one size fits all’ niet opgaat voor maatschappelijke organisaties. Belangrijk is in ieder geval dat de reguliere exploitatie en de impact van de coronamaatregelen duidelijk inzichtelijk is en een feitelijke weergave van de financiën geeft.

 

Organisaties, die onderdeel zijn van onze maatschappelijke infrastructuur en die in aanmerking willen komen voor steun, hoeven geen subsidierelatie met de gemeente Deurne te hebben.

 

Wanneer is er een rol voor de gemeente in de steunverlening?

Maatschappelijke organisaties zijn in eerste instantie zelf aan zet om haar financiële problemen te overbruggen. Gemeente Deurne is daarom terughoudend en behoudt haar steun voor aan organisaties met acute financiële problemen.

 

In de beoordeling van de aanvragen wordt een afwegingskader langsgelopen om te beoordelen of de gemeente een rol in steunverlening speelt. In het stroomschema zijn vragen schematisch uitgewerkt voor een afwegingskader, waaraan getoetst wordt of een organisatie in aanmerking komt voor de subsidieregeling.

 

Figuur: Stroomschema beoordeling subsidieaanvraag

 

Vraag 1: Is er sprake van acute nood die de continuïteit van de organisatie bedreigt?

De gemeente zet met oog op het doel van deze regeling primair in op het voortbestaan van maatschappelijke organisaties die kampen met acute financiële problemen. Bij de beoordeling van deze vraag wordt onderzocht of er sprake is van acute financiële problemen, die de continuïteit van de organisatie op de korte termijn bedreigen.

 

Beoordelingscriteria afwegingskader:

  • -

    De organisatie toont cijfermatig aan dat overbrugging van de coronamaatregelen niet mogelijk is zonder ondersteuning;

Toelichting op ‘acute financiële nood’

Bij het opstellen van deze subsidieregeling wordt beoogd om te voorzien in een financiële overbruggingsperiode tot het moment dat activiteiten redelijkerwijs hervat kunnen worden. Op dit moment wordt een uiterst voorzichtige inschatting van zes maanden beoogd. Dit betekent dat gemeente Deurne uitgaat van een overbruggingsperiode van zes maanden met ingang van maart 2021.

 

Bij de beoordeling van deze vraag wordt onderzocht of de maatschappelijke organisatie zonder steun deze periode doorkomt. Indien de reserves niet toereikend zijn om deze periode van zes maanden te overbruggen kan een beroep worden gedaan op dit maatschappelijk ondersteuningsfonds.

 

Figuur: Schematische weergave van overbruggingsperiode

 

Voor organisaties die geen acuut liquiditeitsprobleem meer hebben, maar weliswaar wel al (zwaar) hebben ingeteerd op financiële reserves, staat de mogelijkheid om een beroep te doen op deze regeling niettemin open. In dit geval moet de organisatie beargumenteren hoe de financiële situatie van de organisatie zonder de besparingen eruit zou hebben gezien. In de bovenstaande figuur is zichtbaar gemaakt hoe dit in de tijd eruitziet.

 

Vraag 2: Ligt de oorzaak van financiële problemen in de coronamaatregelen?

Aanvragen in kader van deze regeling staan enkel open voor organisaties met financiële problemen die het gevolg zijn van de tijdelijke coronamaatregelen. Financiële problemen met een andere oorzaak vallen buiten scope van deze subsidieregeling. Indien dit het geval is wordt waar mogelijk verwezen naar andere regelingen.

 

Beoordelingscriteria afwegingskader:

  • -

    De organisatie toont aan dat corona de oorzaak is van de financiële problemen

  • -

    De organisatie is onder normale omstandigheden levensvatbaar

  • -

    De organisatie kan door toekenning van de ondersteuning in deze regeling haar financiële problemen overbruggen

Vraag 3: Zijn bestaande regelingen aangevraagd en uitgeput?

Er is enkel een rol voor de gemeente Deurne om in deze subsidie te voorzien als er geen andere regelingen beschikbaar zijn. Indien nog geen gebruik is gemaakt van een andere beschikbare regeling, bijvoorbeeld op rijks- of provinciaal niveau, zal de subsidieaanvraag worden afgewezen.

 

Beoordelingscriteria afwegingskader:

  • -

    De organisatie toont aan dat ze onderzocht heeft of er beroep kan worden gedaan op andere regelingen

  • -

    De organisatie heeft een beroep gedaan op andere regelingen

Vraag 4: Zijn deze regelingen voldoende?

Mocht een bestaande regeling gebruikt en uitgeput zijn, dan is een beroep op gemeentelijke ondersteuning wel mogelijk. In dit geval zal de organisatie aan moeten tonen dat deze regeling niet voldoende bijdraagt om de financiële problemen te overbruggen.

 

Beoordelingscriteria afwegingskader:

  • -

    De organisatie toont aan dat dat haar financiële situatie ook met andere regelingen niet overbrugd kan worden

Vraag 5: Maximaal gestuurd om financiële problemen te beperken?

Vervolgens wordt beoordeeld of de organisatie zelf al het nodige heeft gedaan om de uitgaven alsnog te beperken. Daarbij wordt onder andere gekeken naar overwegingen ten aanzien van huurverplichtingen, stopzetting van activiteiten en het genereren van (tijdelijke) extra inkomsten. Dit laatste kan vorm krijgen door het laten doorbetalen van contributies, bijdragen en/of het laten doorgaan van activiteiten die wel mogelijk zijn onder de coronamaatregelen. Alle inspanningen worden door de subsidieaanvrager opgenomen in een actieplan, zodat voor de gemeente inzichtelijk is hoe de financiële situatie verbeterd wordt.

 

Toelichting op het actieplan

Aan subsidieaanvragers wordt gevraagd om een actieplan op te stellen. Organisaties moeten maximale eigen inzet hebben geleverd om uitgaven te beperken of inkomsten te behouden/verhogen. Dit moet duidelijk naar voren komen in de beschrijving van activiteiten in het actieplan.

 

Voorbeelden van activiteiten of maatregelen:

  • -

    Verhogen of voortzetten van opbrengsten (bijvoorbeeld zo veel mogelijk laten doorbetalen van contributies, bijdragen, voortzetting van activiteiten)

  • -

    Schriftelijk aantoonbare verzoeken om lagere of uitgestelde betalingsverplichtingen;

  • -

    Aangaan van samenwerkingen om structurele kosten te verlagen;

  • -

    Mogelijke inzet van reserves

De gemeente heeft voor en met haar maatschappelijke organisaties de wens dat ook in de toekomst een rijk geheel aan maatschappelijke organisaties kent. Daarom wordt gevraagd om het actieplan niet alleen in te laten gaan op de acute situatie, maar ook alvast een doorkijk te geven in de periode ná de financiële overbruggingsperiode.

 

Op basis van dit actieplan wordt de aanvraag gewogen en (geheel of gedeeltelijk) toegekend. Daarom wordt gevraagd om in de activiteiten in het actieplan te omschrijven en te verbinden aan een tijdsplanning.

 

Als de organisatie beschikt over veel eigen vermogen, dan wordt gevraagd om hier eventueel een beroep te doen. Eigen vermogen zit mogelijk niet enkel in liquide middelen, maar mogelijk ook in andere goederen (zoals een eigen pand). Andere overwegingen met oog op de toekomst, zoals het bundelen van krachten in de vorm van een toekomstige gezamenlijke huisvesting. Mocht interen op eigen vermogen niet voor de hand liggen of als er goede redenen zijn om reserves (deels) in stand te houden, dan dient dit aspect in de aanvraag en het actieplan gemotiveerd toegelicht te worden.

 

In het actieplan wordt ook gevraagd om een doorkijk naar de toekomst. De gemeente wil met deze ondersteuning haar maatschappelijke organisaties stimuleren om de eenmalige bijdrage te combineren met maatregelen voor een financieel duurzamere exploitatie. Dit aspect wordt daarom ook meegewogen in de beoordeling van de aanvraag.

 

Beoordelingscriteria afwegingskader:

  • -

    De organisatie heeft maatregelen getroffen om haar inkomsten te verhogen

  • -

    De organisatie heeft maatregelen getroffen om haar uitgaven te verlagen

  • -

    De organisatie doet een beroep (of heeft dit gedaan) op haar eigen middelen om de periode van coronamaatregelen financieel te overbruggen

  • -

    De organisatie heeft maatregelen getroffen om in de toekomst een financieel duurzamere exploitatie mogelijk te maken

Wat is de vorm en duur van de steun?

Gemeente Deurne stelt een subsidie beschikbaar met een subsidieplafond van €60.000,-. Mocht er noodzaak ontstaan om de subsidieregeling te verruimen, bijvoorbeeld indien de coronamaatregelen uitgesteld worden of bij grotere vraag naar ondersteuning dan verwacht, dan kan het college dit subsidieplafond eenmalig verhogen met €20.000,-.

 

Na zes maanden vindt een vaststelling van de subsidie plaats. Mocht achteraf steun niet nodig blijken te zijn, dan vordert de gemeente (te veel) verstrekt geld terug. Hetzelfde geldt als blijkt dat de middelen niet voor het doel van deze subsidieregeling zijn gebruikt. Uitgangspunt van gemeente Deurne is om geen grote administratieve ballast voor de organisatie en de gemeente te veroorzaken.

 

Beoordeling van de subsidieaanvraag

Alle aanvragen die in aanmerking komen voor de subsidieaanvraag worden beoordeeld. De mate waarin het actieplan en subsidieaanvraag invulling geven aan de beoordelingscriteria is bepalend voor toekenning van de aanvraag. De beoordeling is kwalitatief en vindt in samenhang met alle aspecten plaats.

 

Voor een zuivere afweging worden de criteria intern door de gemeente beoordeeld aan de hand van een afwegingskader. Dit afwegingskader zal alleen ingezet worden om verzoeken van maatschappelijke organisaties om lokale steun te toetsen.

 

Nr.

Criterium

Beoordeling

Toelichting

1

De organisatie toont cijfermatig aan dat overbrugging van de coronamaatregelen niet mogelijk is zonder ondersteuning;

2

De organisatie toont aan dat corona de oorzaak is van de financiële problemen

3

De organisatie is onder normale omstandigheden levensvatbaar

4

De organisatie kan door toekenning van de ondersteuning in deze regeling haar financiële problemen overbruggen

5

De organisatie toont aan dat ze onderzocht heeft of er beroep kan worden gedaan op andere regelingen

6

De organisatie heeft een beroep gedaan op andere regelingen

7

De organisatie toont aan dat dat haar financiële situatie ook met andere regelingen niet overbrugd kan worden

8

De organisatie heeft maatregelen getroffen om haar inkomsten te verhogen

9

De organisatie heeft maatregelen getroffen om haar uitgaven te verlagen

10

De organisatie doet een beroep (of heeft dit gedaan) op haar eigen middelen om de periode van coronamaatregelen financieel te overbruggen

11

De organisatie heeft maatregelen getroffen om in de toekomst een financieel duurzamere exploitatie mogelijk te maken

 

De beoordeling van dit geheel leidt tot een gedeeltelijke of volledige toekenning van de aanvraag. De uiteindelijke subsidietoekenning vindt plaats op inschatting van het college.