Organisatie | Rhenen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Rhenen - Beleid tijdelijke uitbreiding terrassen gemeente Rhenen 2021 |
Citeertitel | Beleid tijdelijke uitbreiding terrassen gemeente Rhenen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-04-2021 | 02-01-2022 | nieuwe beleidsregels | 20-04-2021 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen, elk voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
er wereldwijd een pandemie gaande is vanwege het Coronavirus (Covid-19);
er in Nederland maatregelen getroffen zijn om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan;
deze maatregelen een grote impact hebben op lokale ondernemers en daarmee ook de horeca;
het wenselijk is, gelet op de onvoorspelbaarheid van de nog verdere duur van deze pandemie de lokale economie en het ondernemingsklimaat te ondersteunen en bevorderen;
er door deze beleidsregels onder voorwaarden en in afwijking van onze nadere regels over terrassen uit 2018, extra ruimte wordt geboden aan horecaondernemers om de terrassen verder uit te breiden;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, de afdeling 4 van de Algemene plaatselijke verordening Rhenen 2020, de Drank- en Horecawet en hetgeen is bepaald in de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 en onderliggende regelingen en besluiten;
“Beleid tijdelijke uitbreiding terrassen gemeente Rhenen 2021”
De tijdelijke uitbreiding van een terras (verder: terrasvergunning) wordt verleend voor een periode tot uiterlijk 2 januari 2022. Deze vergunning kan worden ingetrokken als de covid-maatregelen geen beperkingen meer opleveren voor het maximaal aantal zitplaatsen die een ondernemer zou voeren zónder coronabeperkingen.
Wanneer de uitbreiding van een terras met bijbehorend terrasmeubilair niet passend is binnen het bestemmingsplan, wordt aan de gevraagde terrasvergunning in beginsel wel medewerking verleend. De uitbreiding van het terras wordt gedurende de looptijd van deze beleidsregels als passend beoordeeld binnen de algemene gebruiksregels van het geldende bestemmingsplan.
De tijdelijke uitbreiding van het terras mag niet leiden tot parkeerproblematiek elders. Parkeerplaatsen mogen daarom in beginsel niet benut worden ten behoeve van de uitbreiding van de terrassen.
Er wordt zoveel mogelijk maatwerk gehanteerd. Voor iedere horecalocatie wordt per geval onderzocht of er medewerking kan worden verleend aan de aanvraag.
Artikel 5. Gebruik openbare ruimte
Door het uitbaten van het terras mogen geen problemen ontstaan in de openbare ruimte, waardoor bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden niet meer mogelijk is. Ook mogen er geen gevaarlijke (verkeers)situaties ontstaan.
Artikel 6. Aantal tafels en stoelen
Het totaal aantal tafels en stoelen waarmee de buitencapaciteit mag worden vermeerderd, mag niet meer bedragen dan de hoeveelheid tafels en stoelen die een horecagelegenheid binnen conform de op dat moment geldende covid-19 maatregelen niet kan benutten.
Artikel 7 Covid-19 maatregelen
De landelijke coronamaatregelen en/of de maatregelen vanuit de Veiligheidsregio zijn altijd leidend. Wanneer deze maatregelen dusdanig veranderen dat deze beleidsregels niet meer passend zijn binnen de op dat moment geldende maatregelen, dan kan dit reden zijn om van dit beleid af te wijken. Ook kan het reden zijn dat de verleende terrasvergunning niet kan worden gebruikt of zelfs moet worden ingetrokken.