Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemskerk

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie gemeente Heemskerk 2020 (Verordening werkgeverscommissie Heemskerk)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemskerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie gemeente Heemskerk 2020 (Verordening werkgeverscommissie Heemskerk)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Heemskerk
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie Heemskerk 2012.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-04-2021nieuwe regeling

17-12-2020

gmb-2021-129610

BIVO/2020/30560

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie gemeente Heemskerk 2020 (Verordening werkgeverscommissie Heemskerk)

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Hieronder wordt verstaan het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107e, lid 2 Gemeentewet);

  • 2.

    Tot de bevoegdheden van de werkgeverscommissie behoren ook het vaststellen van het Personeelshandboek en de uitvoering daarvan;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de griffier volmachten de bevoegdheden zoals genoemd in lid 1 ten aanzien van het griffiepersoneel namens haar uit te voeren.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee of vier andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie;

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt;

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie

De werkgeverscommissie griffie heeft als taken;

  • a.

    het nemen van besluiten over individuele rechtspositie van de griffier, waaronder de functiebeschrijving en –waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier, zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • b.

    het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie van de griffier;

  • c.

    het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

  • d.

    overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier;

  • e.

    het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107 e, lid 2 van de Gemeentewet;

  • f.

    de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

  • g.

    het voeren van functionerings- dan wel beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

  • h.

    de bevoegdheden als bedoeld in lid e, f en g van dit artikel worden, met uitzondering van de benoeming, schorsing en ontslag van de plaatsvervangend griffier, door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend;

  • i.

    het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder 2 of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden;

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd;

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording

Indien er aanleiding is brengt de werkgeverscommissie, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Intrekking

De verordening werkgeverscommissie griffie Heemskerk 2012 (bivo/2012/29897) wordt ingetrokken.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 18 december 2020.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie Heemskerk’

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente

Heemskerk in zijn openbare vergadering van

17 december 2020

de raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,