Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoeksche Waard

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent het opleggen van een last onder dwangsom bij drugshandel op straat (Beleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat gemeente Hoeksche Waard 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoeksche Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent het opleggen van een last onder dwangsom bij drugshandel op straat (Beleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat gemeente Hoeksche Waard 2021)
CiteertitelBeleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat gemeente Hoeksche Waard 2021
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Hoeksche%20Waard/645428/CVDR645428_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-2021nieuwe regeling

30-03-2021

gmb-2021-128779

DOC-21371951

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent het opleggen van een last onder dwangsom bij drugshandel op straat (Beleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat gemeente Hoeksche Waard 2021)

De burgemeester van gemeente Hoeksche Waard;

 

Gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet Bestuursrecht;

gelet op artikel 2:74 van de Algemene Plaatselijke Verordening;

 

overwegende dat:

  • straathandel in drugs (of daarop gelijkende waar) leidt tot een ernstige aantasting of op ontoelaatbare wijze nadelige beïnvloeding van het woon- en leefklimaat en verstoring van de openbare orde. Het zorgt daarnaast voor gevoelens van onveiligheid bij burgers;

  • het ingevolge artikel 2:74 van de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV) het verboden is om op straat middelen als bedoeld in artikel 2 of 3 van de Opiumwet, of daarop gelijkende waar, af te leveren, aan te bieden of te verwerven, daarbij behulpzaam te zijn of daarin te bemiddelen;

  • de burgemeester ingevolge artikel 125, derde lid, van de Gemeentewet en artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht over de bevoegdheid beschikt om aan overtreders van artikel 2:74 APV een last onder dwangsom op te leggen;

  • van het opleggen van een last onder dwangsom een preventieve werking uitgaat, en dat met het opleggen van een last onder dwangsom wordt beoogd herhaling van de overtreding te voorkomen en de overtreder te bewegen tot naleving van de voor hem geldende regels.

Besluit:

 

  • 1.

    vast te stellen “Beleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat”;

Artikel 1 Verzoek en toepassingsbereik

  • Na overtreding van artikel 2:74 APV verzoekt de politie of een toezichthouder/boa via het team “Integrale Veiligheid” de burgemeester via een bestuurlijke rapportage aan de betreffende overtreder een last onder dwangsom op te leggen.

  • Het maakt daarbij niet uit of de overtreder in de gemeente Hoeksche Waard woonachtig is.

  • De bevoegdheid om een last onder dwangsom op te kunnen leggen geldt alleen als de overtreder binnen de gemeente Hoeksche Waard middelen als bedoeld in artikel 2 en 3 van de Opiumwet, of daarop gelijkende waar, al dan niet tegen betaling af te leveren, aan te bieden of te verwerven, daarbij behulpzaam te zijn of daarin te bemiddelen.

Artikel 2 Last onder dwangsom

Om effectief en efficiënt gebruik te maken van bestuursrechtelijke maatregelen heeft de politie de

mogelijkheid om direct een last onder dwangsom namens de gemeente uit te reiken. De gemeente heeft de politie hiervoor gemandateerd via een mandaatbesluit. Dit wordt middels een bestuurlijke rapportage aan de burgemeester kenbaar gemaakt.

De hoogte van de dwangsom wordt daarbij gesteld op € 5.000,- (zegge: vijfduizend euro) bij de eerste geconstateerde overtreding. Gezien het grote financiële gewin dat gepaard gaat met drugshandel, wordt geacht dat het bedrag van € 5.000,- in redelijke verhouding staat tot de zwaarte van de geschonden norm en de beoogde werking van de dwangsomoplegging.

Artikel 3 Handhavingsmatrix

De last onder dwangsom is een last tot geheel of gedeeltelijk herstel van de overtreding. Tevens houdt het de verplichting in tot betaling van een geldsom als de last niet of niet tijdig wordt uitgevoerd. Het opleggen van een last onder dwangsom is een middel om de overtreder te bewegen de overtreding te beëindigen en beëindigd te houden. Verbeuren van de dwangsom kan worden voorkomen door de overtreding op te heffen of herhaling te voorkomen.

 

Het opleggen van een last onder dwangsom is het enige instrument ten aanzien van personen. Een last onder bestuursdwang kan niet worden opgelegd ten aanzien van personen die artikel 2:74 van de APV overtreden.

Bij het opleggen van de dwangsom is gekozen voor het betalen van het bedrag ineens, omdat het een overtreding betreft die eenmalig is en direct dient te worden beëindigd.

 

De eerste constatering wordt een last onder dwangsom opgelegd van € 5.000,-. Bij elke daarop volgende constatering wordt een dwangsom gesteld op telkens € 5.000,- automatisch verbeurd per constatering met een maximum van € 50.000,-

 

Het bedrag is een prikkel om de overtreding te beëindigen of om herhaling te voorkomen. Indien gelet op het feit dat de dwangsom niet heeft geleid tot voorkomen van herhaling, is gekozen om het bedrag stapsgewijs te verhogen, zodat het een zodanige prikkel vormt om herhaling te voorkomen.

Artikel 4 Horen/ zienswijze

In artikel 4:11 van de Algemene wet bestuursrecht zijn de algemene uitzonderingen op de hoorplicht opgenomen. Zo kan daarvan worden afgezien indien de vereiste spoed zicht daartegen verzet (art. 4:11 lid 1 onder a van de Algemene wet bestuursrecht). Van een zodanige spoedeisendheid is onder meer sprake als de ernst van de situatie direct ingrijpen rechtvaardigt. In dit geval is de burgemeester van mening dat van horen afgezien kan worden, omdat het voorkomen van drugshandel op straat blijk geeft van vereiste spoed.

Artikel 5 Begunstigingstermijn

Ten aanzien van drugshandel op straat is het niet logisch om een overtreder de mogelijkheid te bieden om de overtreding binnen een termijn te beëindigen, omdat sprake is van het voorkomen van herhaling van een overtreding.

Artikel 6 Overhandiging door de politie

De gemeente levert een format voor de last onder dwangsom aan. De politie stelt te allen tijde de adviseur Integrale Veiligheid op de hoogte van de uitreiking van de last onder dwangsom. De beschikking zal door de politie worden uitgereikt aan de overtreder. Voordeel van deze werkwijze is dat de verdachte direct een last onder dwangsom krijgt opgelegd. Daardoor is het ook mogelijk om personen zonder een vaste woon- of verblijfplaats bestuursrechtelijk aan te pakken.

Artikel 7 Bekendmaking last aan overtreder

De beschikking, zijnde een last onder dwangsom, wordt direct aan de overtreder uitgereikt. Bij het niet direct uit kunnen reiken van de last onder dwangsom aan de overtreder, vindt dit plaats via een aangetekende brief aan de overtreder. De burgemeester of een gemandateerde medewerker binnen de gemeente Hoeksche Waard stelt deze brief op en verzend deze aangetekend aan de overtreder.

Artikel 8 Verbeuren dwangsom

Bij iedere geconstateerde overtreding verbeurt de overtreder van rechtswege de dwangsom. De politie of toezichthouder/boa informeert de burgemeester hierover.

Artikel 9 Verjaring

Het zou niet redelijk zijn om overtredingen die in het verleden zijn begaan oneindig lang te laten meewegen. Daarom geldt er een verjaringstermijn voor in het verleden gesanctioneerde overtredingen. Onze gemeente hanteert een verjaringstermijn van één jaar.

Artikel 10 Overig

Het uitgangspunt is dat de burgemeester overeenkomstig deze beleidsregel handelt. Hierop geldt één uitzondering. Wanneer de toepassing van deze beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben, die vanwege bijzondere omstandigheden, onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen. In dat geval is de burgemeester, hoewel gesproken wordt van een bevoegdheid, verplicht om een afweging te maken om van zijn beleidsregel af te wijken .

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Beleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat gemeente Hoeksche Waard 2021.

Aldus vastgesteld door de burgemeester van gemeente Hoeksche Waard op 30 maart 2021

De burgemeester van gemeente Hoeksche Waard,

De heer A.P.J. van Hemmen