Organisatie | Hoeksche Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent het opleggen van een last onder dwangsom bij drugshandel op straat (Beleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat gemeente Hoeksche Waard 2021) |
Citeertitel | Beleidsregel Last onder dwangsom drugshandel op straat gemeente Hoeksche Waard 2021 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2021 | nieuwe regeling | 30-03-2021 | DOC-21371951 |
Artikel 1 Verzoek en toepassingsbereik
De bevoegdheid om een last onder dwangsom op te kunnen leggen geldt alleen als de overtreder binnen de gemeente Hoeksche Waard middelen als bedoeld in artikel 2 en 3 van de Opiumwet, of daarop gelijkende waar, al dan niet tegen betaling af te leveren, aan te bieden of te verwerven, daarbij behulpzaam te zijn of daarin te bemiddelen.
Om effectief en efficiënt gebruik te maken van bestuursrechtelijke maatregelen heeft de politie de
mogelijkheid om direct een last onder dwangsom namens de gemeente uit te reiken. De gemeente heeft de politie hiervoor gemandateerd via een mandaatbesluit. Dit wordt middels een bestuurlijke rapportage aan de burgemeester kenbaar gemaakt.
De hoogte van de dwangsom wordt daarbij gesteld op € 5.000,- (zegge: vijfduizend euro) bij de eerste geconstateerde overtreding. Gezien het grote financiële gewin dat gepaard gaat met drugshandel, wordt geacht dat het bedrag van € 5.000,- in redelijke verhouding staat tot de zwaarte van de geschonden norm en de beoogde werking van de dwangsomoplegging.
De last onder dwangsom is een last tot geheel of gedeeltelijk herstel van de overtreding. Tevens houdt het de verplichting in tot betaling van een geldsom als de last niet of niet tijdig wordt uitgevoerd. Het opleggen van een last onder dwangsom is een middel om de overtreder te bewegen de overtreding te beëindigen en beëindigd te houden. Verbeuren van de dwangsom kan worden voorkomen door de overtreding op te heffen of herhaling te voorkomen.
Het opleggen van een last onder dwangsom is het enige instrument ten aanzien van personen. Een last onder bestuursdwang kan niet worden opgelegd ten aanzien van personen die artikel 2:74 van de APV overtreden.
Bij het opleggen van de dwangsom is gekozen voor het betalen van het bedrag ineens, omdat het een overtreding betreft die eenmalig is en direct dient te worden beëindigd.
De eerste constatering wordt een last onder dwangsom opgelegd van € 5.000,-. Bij elke daarop volgende constatering wordt een dwangsom gesteld op telkens € 5.000,- automatisch verbeurd per constatering met een maximum van € 50.000,-
Het bedrag is een prikkel om de overtreding te beëindigen of om herhaling te voorkomen. Indien gelet op het feit dat de dwangsom niet heeft geleid tot voorkomen van herhaling, is gekozen om het bedrag stapsgewijs te verhogen, zodat het een zodanige prikkel vormt om herhaling te voorkomen.
In artikel 4:11 van de Algemene wet bestuursrecht zijn de algemene uitzonderingen op de hoorplicht opgenomen. Zo kan daarvan worden afgezien indien de vereiste spoed zicht daartegen verzet (art. 4:11 lid 1 onder a van de Algemene wet bestuursrecht). Van een zodanige spoedeisendheid is onder meer sprake als de ernst van de situatie direct ingrijpen rechtvaardigt. In dit geval is de burgemeester van mening dat van horen afgezien kan worden, omdat het voorkomen van drugshandel op straat blijk geeft van vereiste spoed.
Artikel 5 Begunstigingstermijn
Ten aanzien van drugshandel op straat is het niet logisch om een overtreder de mogelijkheid te bieden om de overtreding binnen een termijn te beëindigen, omdat sprake is van het voorkomen van herhaling van een overtreding.
Artikel 6 Overhandiging door de politie
De gemeente levert een format voor de last onder dwangsom aan. De politie stelt te allen tijde de adviseur Integrale Veiligheid op de hoogte van de uitreiking van de last onder dwangsom. De beschikking zal door de politie worden uitgereikt aan de overtreder. Voordeel van deze werkwijze is dat de verdachte direct een last onder dwangsom krijgt opgelegd. Daardoor is het ook mogelijk om personen zonder een vaste woon- of verblijfplaats bestuursrechtelijk aan te pakken.
Artikel 7 Bekendmaking last aan overtreder
De beschikking, zijnde een last onder dwangsom, wordt direct aan de overtreder uitgereikt. Bij het niet direct uit kunnen reiken van de last onder dwangsom aan de overtreder, vindt dit plaats via een aangetekende brief aan de overtreder. De burgemeester of een gemandateerde medewerker binnen de gemeente Hoeksche Waard stelt deze brief op en verzend deze aangetekend aan de overtreder.
Bij iedere geconstateerde overtreding verbeurt de overtreder van rechtswege de dwangsom. De politie of toezichthouder/boa informeert de burgemeester hierover.
Het zou niet redelijk zijn om overtredingen die in het verleden zijn begaan oneindig lang te laten meewegen. Daarom geldt er een verjaringstermijn voor in het verleden gesanctioneerde overtredingen. Onze gemeente hanteert een verjaringstermijn van één jaar.
Het uitgangspunt is dat de burgemeester overeenkomstig deze beleidsregel handelt. Hierop geldt één uitzondering. Wanneer de toepassing van deze beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben, die vanwege bijzondere omstandigheden, onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen. In dat geval is de burgemeester, hoewel gesproken wordt van een bevoegdheid, verplicht om een afweging te maken om van zijn beleidsregel af te wijken .