Organisatie | Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard houdende regels omtrent het toetsingskader voor het verlenen van vergunningen |
Citeertitel | Aanvullend toetsingskader vergunningverlening Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-09-2017 | 04-05-2021 | artikel 2.2 | 09-05-2017 | 2017.02839 | |
18-05-2016 | 27-09-2017 | nieuwe regeling | 19-04-2016 | 2016.02664 |
Het Waterbeheerplan 2010-2015 (hierna: WBP 2010-2015) is een strategisch plan voor de periode 2010 tot en met 2015. Dit plan wordt opgevolgd door het nieuwe Waterbeheerplan 2016-2021 (hierna: WBP 2016-2021) dat naar verwachting door de Verenigde Vergadering op 29 juni 2016 wordt vastgesteld en vervolgens op 7 juli 2016 in werking zal treden. De looptijd van het WBP 2010-2015 is, met uitzondering van bijlage 2 KRW-maatregelen, tijdelijk verlengd van 1 januari 2016 tot aan de inwerkingtreding van het WBP 2016-2021.
Het WBP 2010-2015 is een beleidsplan, waarmee het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (hierna: HHSK) bij het uitvoeren van de taken op het gebied van waterveiligheid, watersysteembeheer, beheer van afvalwaterketen en emissies en wegenbeheer in de Krimpenerwaard rekening houdt. Het WBP 2010-2015 bevat beleidsuitgangspunten die essentieel zijn voor het opstellen van watervergunningen en algemene regels en het uitvoeren van de handhavings- en beheertaken. Enerzijds betreft dit beleid dat door HHSK zelf is vormgegeven, anderzijds betreft dit beleid dat afkomstig is van andere overheden. Deze beleidsuitgangspunten hebben via het WBP 2010-2015 de status van een beleidsregel gekregen voor het verlenen van watervergunningen en voor het uitvoeren van de handhavings- en beheertaken.
Het WBP 2016-2021 is een strategisch plan voor de periode 2016 tot en met 2021, dat de koers en de accenten voor de kerntaken van HHSK vastlegt. Het strategisch karakter van het WBP 2016-2021 houdt in dat HHSK zich niet vastlegt op gedetailleerde maatregelen voor de komende jaren. Zo behoudt HHSK de flexibiliteit om in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen de komende jaren, die mogelijk vragen om andere inspanningen. Wel benoemt het WBP 2016-2021 welke resultaten HHSK voor ogen heeft en welk type inspanningen HHSK daarvoor nodig acht. Daarmee geeft het WBP 2016-2021 richting aan de manier waarop HHSK de ambities en doelen wil realiseren.
In tegenstelling tot het WBP 2010-2015 vormt het WBP 2016-2021 geen specifiek toetsingskader voor vergunningverlening, handhaving en de beheertaken. Om ervoor te zorgen dat na inwerkingtreding van het WBP 2016-2021 geen leemte ontstaat, is onderliggend beleidsdocument “Aanvullend toetsingskader vergunningverlening HHSK” (hierna: beleidsdocument) opgesteld. Hiermee wordt geborgd dat ook vanaf de inwerkingtreding van het WBP 2016-2021 deze beleidsregels hun werking behouden zodat daaraan getoetst kan worden.
Het beleidsdocument blijft van kracht tot voor de betreffende onderwerpen nieuw beleid is vastgesteld.
In dit beleidsdocument zijn uitsluitend beleidsregels uit het WBP 2010-2015 opgenomen, voor zover deze regels niet zijn opgenomen in vigerend(e):
Op het gebied van wet- en/of regelgeving is artikel 6.1a Waterbesluit relevant. Dit artikel luidt als volgt: “Bij het verlenen van een watervergunning houdt het bevoegd gezag rekening met de ingevolge de artikelen 4.1, 4.4 en 4.6 van de wet vastgestelde plannen, die betrekking hebben op het betreffende watersysteem of onderdeel daarvan.” Hieruit volgt dat HHSK op grond van dit besluit reeds gehouden is rekening te houden met het nationaal waterplan, het regionaal (provinciaal) waterplan en het eigen waterbeheerplan. Opname in onderliggend beleidsdocument is daarmee overbodig.
Illustratief zijn de getalswaarden en andere uitgangspunten die door de provincie Zuid-Holland of het Rijk zijn vastgesteld met betrekking tot de planvorming en taakuitoefening door de waterschappen. Deze getalswaarden en andere uitgangspunten gelden ook voor HHSK als toetsingskader voor activiteiten van derden. Daarom zijn deze niet opgenomen in dit beleidsdocument.
Het beleidsdocument zal worden toegepast bij de toetsing van activiteiten in relatie tot de taken (zorgplicht) van HHSK. Hieronder wordt daarop verder ingegaan.
Voor de volgende activiteiten kan op grond van de Waterwet of de Keur van Schieland en de Krimpenerwaard een watervergunning nodig zijn:
Een watervergunningaanvraag voor een activiteit beoordeelt HHSK op volledigheid en ontvankelijkheid. Daarbij toetst HHSK de watervergunningaanvraag aan de relevante voorwaarden uit het actuele beleid. Onderliggend beleidsdocument maakt onderdeel uit van het actuele beleid van HHSK. Toetsing aan de toetsingskaders zoals opgenomen in dit beleidsdocument, hangt af van het werk of de activiteit waarvoor een watervergunning wordt aangevraagd. Een vergelijkbare toetsing, waarbij het vergunningenbeleid wordt gevolgd, vindt ook plaats bij het opstellen van maatwerkvoorschriften bij een algemene regel of het opstellen van een projectplan.
Voor een aantal specifieke activiteiten zijn algemene regels opgesteld. In deze algemene regels zijn de toepassingsgebieden en voorwaarden opgenomen waaraan moet worden voldaan. Als voldaan wordt aan het toetsingskader zoals opgenomen in de algemene regels, zijn de activiteiten ontheven van de watervergunningplicht. In sommige gevallen is dan nog wel een melding nodig. Als voorbeeld kunnen de algemene regels worden genoemd voor het verrichten van activiteiten in het regionale watersysteem, grondwateronttrekkingen, infiltraties en activiteiten in en nabij waterstaatswerken. Voor lozingen zijn landelijke algemene regels van toepassing, namelijk het Activiteitenbesluit, het Besluit lozen buiten inrichtingen en het Besluit lozing afvalwater huishoudens.
Dit beleidsdocument is relevant voor activiteiten die niet zijn opgenomen in de algemene regels. Hiervoor bevat dit document (mede) een toetsingskader.
Eveneens is dit beleidsdocument relevant voor de activiteiten die wel zijn opgenomen in de algemene regels, maar waarbij niet voldaan kan worden aan de voorwaarden in de algemene regels. In het laatste geval ontstaat er een basis voor aanvullende maatwerkvoorschriften of watervergunningplicht.
Toezichthouders van HHSK controleren of activiteiten niet nadelig zijn voor het oppervlaktewater, het grondwater, de waterkeringen en de wegen in beheer bij HHSK. Dit kan zijn naar aanleiding van klachten, incidenten, meldingen of watervergunningen. Ook wordt met behulp van surveillance en gerichte controles beoordeeld of activiteiten in strijd zijn met wet- en regelgeving. Aan de toetsingskaders zoals opgenomen in onderliggend beleidsdocument wordt (mede) getoetst, voor zover dat gelet op de betreffende activiteit benodigd is.
HHSK heeft als waterbeheerder de zorg voor het watersysteem, de waterkeringen, de afvalwaterketen en het wegenbeheer. Activiteiten die worden uitgevoerd om te voldoen aan de beheertaak zullen in overeenstemming moeten zijn met de belangen van HHSK. Deze belangen zijn onder meer zijn vertaald in dit beleidsdocument.
Het beleid dat HHSK volgt bij het verlenen van watervergunningen geldt ook voor werkzaamheden die HHSK zelf als waterbeheerder uitvoert.
In hoofdstuk 2 van dit beleidsdocument wordt per onderwerp het toetsingskader weergeven. Verder wordt aangegeven op welke pagina van het WBP 2010-2015 het toetsingskader is opgenomen en wordt per toetsingskader gemotiveerd waarom de werking van het toetsingskader per inwerkingtreding van het WBP 2016-2021 moet blijven gelden.
Ieder toetsingskader is een opzichzelfstaand document dat separaat kan worden gewijzigd en vastgesteld.
In de bijlagen zijn documenten opgenomen die eveneens het toetsingskader vormen en waarnaar in het WBP 2010-2015 wordt verwezen. In hoofdstuk 2 wordt aangegeven in welke gevallen hiervan sprake is.
Bij de verlening van watervergunningen en de afhandeling van meldingen voor het onttrekken van grondwater zijn van toepassing de criteria voor het onttrekken van grondwater, zoals die zijn vastgelegd in het Grondwaterplan Zuid-Holland 2007-2013. Dit Grondwaterplan Zuid-Holland 2007-2013 is opgenomen in bijlage 1 van dit beleidsdocument en is te raadplegen via www.hhsk.nl/grondwaterplan. |
2.2 Toetsingskader Waterkeringen
***niet langer van toepassing voor boezemwaterkeringen en daaraan gelijke waterkeringen, door vaststelling van beleidsregel boezemwaterkeringen, 9 mei 2017***
Voor activiteiten in, op, boven, over, onder of naast waterkeringen zijn de volgende beleidsregels van toepassing:
Deze beleidsregels zijn opgenomen in bijlage 2 van dit beleidsdocument en is te raadplegen via www.hhsk.nl/beleidsregelswaterkeringen. |
2.3 Toetsingskader Waterkwantiteit
De Nota Waterkwantiteitsbeheer Schieland en de bijbehorende partiële herzieningen gelden voor het gehele beheergebied. De Nota Waterkwantiteitsbeheer Schieland en de bijbehorende partiële herzieningen zijn opgenomen in bijlage 3 van dit beleidsdocument en zijn te raadplegen via www.hhsk.nl/notakwantiteitsbeheer. |
2.4 Toetsingskader Waterkwaliteit
2.5 Toetsingskader Zwemwateren
Bijlage 1 Grondwaterplan Zuid-Holland 2007-2013
Via onderstaande link is het Grondwaterplan Zuid-Holland 2007-2013 te raadplegen:
Bijlage 2 Beleidsregels waterkeringen
Via onderstaande link zijn de Beleidsregels waterkeringen te raadplegen:
Bijlage 3 Nota Waterkwantiteitsbeheer Schieland en de bijbehorende partiële herzieningen
Via onderstaande link is de Nota Waterkwantiteitsbeheer Schieland en de bijbehorende partiële herzieningen te raadplegen: