Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Subsidieregeling gespecialiseerde jeugdhulp BOEG 2021-2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling gespecialiseerde jeugdhulp BOEG 2021-2022
CiteertitelSubsidieregeling gespecialiseerde jeugdhulp BOEG 2021- 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpbovenregionaal expertisenetwerk voor jeugdhulp in Gelderland

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-04-202101-01-202131-12-2022Nieuwe regeling

20-04-2021

gmb-2021-127586

Collegebesluit d.d. 20 april 2021, nr. 4.12

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling gespecialiseerde jeugdhulp BOEG 2021-2022

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

 

Gelet op:

Artikel 147 Gemeentewet;

Titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht;

Nijmeegse Kaderverordening subsidies (NKS);

 

Besluit vast te stellen de Subsidieregeling gespecialiseerde jeugdhulp BOEG 2021-2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Regio: De zeven samenwerkende Jeugdzorgregio’s in Gelderland zijnde:

  • - Rijk van Nijmegen

  • - Centraal Gelderland

  • - Foodvalley

  • - Midden-IJssel / Oost-Veluwe

  • - Achterhoek

  • - Noord-Veluwe

  • - Rivierenland

  • b.

    College: het college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen

 

Artikel 2 Relatie met NKS 2019

Op deze nadere regels is de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 van toepassing, tenzij hiervan in deze regeling wordt afgeweken.

 

Artikel 3 Doel subsidie

Het doel van deze subsidieregeling is om tot activiteiten te komen, neergelegd in een plan van aanpak, die een bijdrage leveren aan de te realiseren functie ‘organiseren van hulp’. Als voorwaarde om in aanmerking te komen voor subsidie verlening wordt getoetst aan onder andere de onderstaande criteria:

De doelgroep betreft Gelderse kinderen, het initiatief heeft een bovenregionaal karakter;

  • a.

    Het initiatief draagt bij aan continuïteit door het bieden van een duurzame, vaste plek/oplossing voor het kind, zo thuis mogelijk;

  • b.

    Het initiatief is vernieuwend in het zorglandschap;

  • c.

    het is een onorthodoxe oplossing of een domein-overstijgende oplossing.

  • d.

    Het speelt in op een actuele (zorg)vraag waar onvoldoende passend aanbod voor is binnen de bestaande contractering (het kan een nieuwe voorziening zijn of een nieuwe combinatie van bestaande voorzieningen en/of diensten);

  • e.

    Het initiatief draagt bij aan de beweging van 0 ( 0 gedwongen afzonderingen, 0 suïcides, 0 gesloten plaatsingen, 0 doorplaatsingen) en is daarmee kosten besparend.

  • f.

    Er is een productbeschrijving (of een stapeling van bestaande producten/diensten) met een financiële onderbouwing van de kosten incl. inzicht in de inzet van reguliere financiering;

  • g.

    Er is aantoonbare aanwezigheid van de benodigde expertise om de geplande zorg te leveren.

 

Bij een verzoek tot financiering van jeugdhulp met verblijf gelden de volgende aanvullende criteria:

  • h.

    Het initiatief is passend binnen de financiële kaders (beschikbare financiële ruimte) van het bovenregionale expertisecentrum;

  • i.

    De initiatiefnemer is geloofwaardig, er is in de regio een basis voor vertrouwen en er is commitment. (De meest betrokken jeugdhulpregio toetst dit);

  • j.

    Het is te verwachten dat er een blijvende vraag is naar de nieuwe voorziening op basis van wachtlijsten en voorliggende casussen.

 

Artikel 4 Doelgroep

Jongeren tot 23 jaar met weinig voorkomende ernstige psychiatrische of anderszins complexe problematiek voor wie gespecialiseerde hulp nodig is, waaronder bijvoorbeeld:

Meisjes vanaf de middelbare schoolleeftijd met een combinatie van suïcidaliteit, depressie, zelfbeschadiging, trauma, eetproblemen, autisme en/of een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling.

Jongens van 8 tot 14 jaar met autisme, trauma, agressiviteit en vaker een lagere intelligentie.

Jongens en meisjes vanaf 17 jaar, vaak in JZ+, met Autisme Spectrum Stoornis, agressiviteit, verslaving en een disharmonisch intelligentieprofiel.

Jongeren tot 23 jaar met twee of meer aandoeningen of stoornissen.

 

Artikel 5 Tijdvak indienen aanvragen subsidie en beoordeling

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie dient schriftelijk te worden ingediend bij het BOEG (bovenregionaal expertisenetwerk voor jeugdhulp in Gelderland).

  • 2.

    Uit alle ontvankelijke (complete) aanvragen, maakt het college op advies van de Stuurgroep van het BOEG een selectie welke aanvragen in aanmerking komen voor subsidie.

  • 3.

    De selectie vindt plaats door de te toetsen aan de in artikel 3 omschreven doelstelling en de in artikel 8 opgenomen weigeringsgronden. Deze toetsing wordt uitgevoerd door een tijdelijk samen te stellen team van onafhankelijke inhoudelijke experts die speciaal voor dit doel per aanvraag wordt gevormd en een onafhankelijk financieel expert.

  • 4.

    Indien na selectie conform lid 2 en 3 blijkt dat meerdere aanvragen als positief worden beoordeeld krijgt de eerder ingediende aanvraag voorrang boven de later ingediende aanvraag. Als peildatum geldt daarbij de datum dat de subsidieaanvraag volledig is ingediend.

 

Artikel 6 Indieningsvereisten subsidie aanvraag

  • 1.

    De aanvraag wordt ingediend door de aanvrager volgens een vrij format. Als handreiking is er een format business case beschikbaar (zie bijlage 1).

  • 2.

    De aanvraag wordt schriftelijk ingediend of digitaal.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4:2 Awb en artikel 5 lid 2 van de NKS, dient de aanvrager bij een subsidie aanvraag de volgende gegevens te overleggen:

  • - een gedegen en onderbouwd plan van aanpak waarin de te behalen doelen voor de doelgroep staan beschreven, met een gespecificeerde begroting en een beschrijving van de organisaties waarmee eventueel wordt samengewerkt.

  • 4.

    De Stuurgroep van het BOEG is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele van, de in het derde lid genoemde gegevens te verlangen, indien die voor het nemen van de beslissing op de aanvraag noodzakelijk zijn.

 

Artikel 7 Subsidieverlening en beslistermijn

  • 1.

    Op het advies van de Stuurgroep van het BOEG wordt conform de in de NKS opgenomen termijnen op de aanvraag subsidieverlening beslist.

  • 2.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (subsidie van rechtswege) is niet van toepassing.

  • 3.

    De hoogte van de toe te kennen subsidie wordt bepaald aan de hand van de ingediende begroting, het beschikbare budget en bedraagt nooit een hoger bedrag dan de maximale uitvoeringskosten.

  • 4.

    Indien besloten wordt tot bevoorschotting, dan wordt dat in het besluit tot subsidieverlening opgenomen en worden in dat besluit de hoogte en de termijnen van de voorschotten bepaald.

 

Artikel 8 Weigeringsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de NKS weigert het college op advies de Stuurgroep van het BOEG een aanvraag om subsidieverlening indien:

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan de in artikel 3 genoemde doelstelling en criteria van deze regeling;

  • b.

    de activiteiten niet gericht zijn op de doelgroep in de regio;

  • c.

    bij de beoordeling van de subsidie aanvraag zoals bedoeld in artikel 5 lid 4 blijkt het tijdelijk samen te stellen team van onafhankelijke inhoudelijke experts en een onafhankelijk financieel expert een negatief advies uitbrengt aan de Stuurgroep van het BOEG, die op haar beurt weer advies uitbrengt aan het college. Deze beoordeling vindt plaats op basis van de in artikel 5 lid 4 genoemde criteria.

  • d.

    de subsidie aanvraag betrekking heeft op reguliere individuele voorzieningen op het gebied van de Jeugdwet;

  • e.

    het subsidieplafond van deze regeling bereikt is.

 

Artikel 9 Subsidievoorwaarden

  • 1.

    Het college op advies van de Stuurgroep van het BOEG kan aan de subsidieverlening voorwaarden verbinden.

  • 2.

    Het college op advies van de Stuurgroep van het BOEG verbindt in ieder geval de navolgende subsidievoorwaarden aan de subsidieverlening:

  • a.

    gedurende de uitvoering van de werkzaamheden waarvoor subsidie is toegekend, neemt aanvrager minimaal twee keer per jaar deel aan een overlegbijeenkomst om de voortgang van het plan van aanpak te bespreken;

  • b.

    aanvrager levert halfjaarlijks een voortgangsrapportage aan;

  • c.

    de voorbereidingen van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend dienen zo snel mogelijk te worden gestart, doch uiterlijk binnen 2 maanden na toekenning van de subsidie.

  • 3.

    De activiteiten waarvoor de subsidie is verleend dienen uiterlijk binnen 6 maanden van start te gaan.

 

Artikel 10 Intrekkings- en wijzigingsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4:48 Awb en artikel 8 NKS kan de verleende subsidie worden gewijzigd of ingetrokken indien:

  • a.

    indien de activiteiten zoals beschreven in het plan van aanpak niet zijn uitgevoerd binnen de daartoe gestelde termijn in de subsidievoorwaarden;

  • b.

    indien de uitgevoerde activiteiten niet in overeenstemming zijn met het opgestelde plan van aanpak

 

Artikel 11 Verantwoording en subsidievaststelling

  • 1.

    Vaststelling van de verleende subsidie vindt plaats door het college op advies van de Stuurgroep nadat:

  • a.

    de in de aanvraag opgenomen activiteiten schriftelijk zijn gereed gemeld bij het college op advies van de Stuurgroep van het BOEG. De gereedmelding dient uiterlijk binnen 13 weken na voltooiing van de werkzaamheden plaats te vinden;

  • b.

    uit een controle gebleken is, dat de activiteiten overeenkomstig de subsidieverlening en het ingediende plan van aanpak zijn uitgevoerd.

  • 2.

    Indien bij de eindcontrole blijkt dat (op onderdelen) wordt afgeweken van de subsidieverlening kan het college op advies van de Stuurgroep de in eerste instantie toegekende subsidie verlagen of op ‘nihil’ vaststellen.

  • 3.

    Paragraaf 4.1.3.3 Awb (subsidievaststelling van rechtswege) is niet van toepassing.

 

Artikel 12 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt voor 2021 en 2022 €2.000.000 per jaar.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding en looptijd

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021.

Daarnaast heeft het een tijdelijk karakter en is van kracht tot 31 december 2022.

 

Artikel 14 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: subsidieregeling gespecialiseerde jeugdhulp BOEG 2021-2022.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 20 april 2021.

de gemeentesecretaris

mr. drs. A.H. van Hout

de burgemeester

drs. H.M.F. Bruls

Bijlagen

Bijlage 1

Format business case

Een hulpmiddel voor het aanleveren van een voorstel.

 

1. Probleem analyse

Beschrijf kort de essentie van het voorstel.

Voor welk probleem is het voorstel een oplossing

(kwalitatieve informatie)?

Zijn er aantallen bekend voor de regio Gelderland (kwantitatieve informatie)?

 

2. Het voorstel

Uitwerking van het voorstel. Beschrijving van het doel, het resultaat, de doelgroep incl. leeftijd en de inhoudelijke aanpak van de (jeugd)hulp.

Welke inhoudelijke expertise is nodig om het voorstel te realiseren? Is die beschikbaar?

 

3. Partners

Wie zijn betrokken bij de uitwerking van het voorstel en op welke wijze? Korte beschrijving van de betrokken partner. Zijn er nog partners nodig?

 

4. De aanpak

Welke (grofmazige) stappen moeten gezet worden om het voorstel te realiseren. Geef de mijlpalen aan. Waar zitten de risico’s en zijn deze te concretiseren.

Is er een onderzoekscomponent voorzien? Hoe worden effecten gemeten?

 

5. Financiën

Wat zijn de ontwikkelkosten van het voorstel? Graag specificatie.

Wat zijn de uitvoeringskosten van het voorstel? Graag specificatie.

Welke gedeelte van de kosten is gedekt? Waar wordt een bijdrage voor gevraagd?

 

6. Financieel en maatschappelijk effect

Dreigend financieel scenario per deelnemer

Kosten per jaar

Alternatief financieel scenario (voorstel) per deelnemer

Kosten per jaar

 

 

 

 

 

 

Totaal

Totaal

 

Vanuit de transformatie doelen: wat is het dreigend maatschappelijk scenario

Vanuit de transformatie doelen: wat is het alternatief maatschappelijk scenario

 

 

 

 

7. Contactgegevens