Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Besluit van het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de coronasteun voor ijsbanen (Subsidieregeling coronasteun ijsbanen 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de coronasteun voor ijsbanen (Subsidieregeling coronasteun ijsbanen 2020)
CiteertitelSubsidieregeling coronasteun ijsbanen 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 januari 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Rotterdam/306362/CVDR306362_6.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-04-2021nieuwe regeling

20-04-2021

gmb-2021-126939

Gemeenteblad 2021, nummer 79

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent de coronasteun voor ijsbanen (Subsidieregeling coronasteun ijsbanen 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van de wethouder Volksgezondheid, Zorg, Ouderen en Sport van 20 april 2021, registratienummer D2104-5176;

 

gelet op de artikelen 3, derde lid, 3a, 4, 6, derde lid, artikel 13, vierde lid, artikel 14, vijfde lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SVR 2014);

 

overwegende dat:

  • -

    ondanks de coronasteun vanuit het Rijk de financiële positie van Rotterdamse instellingen op het gebied van sport en cultuur vanwege de gevolgen van COVID-19 zodanig is verslechterd, dat aan de sociale maatschappelijke en sportinfrastructuur schade is toegebracht;

  • -

    het Rijk vanwege de aanhoudende coronacrisis en daarmee verband houdende overheidsmaatregelen op 18 maart 2021 de Regeling specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen COVID-19 (Regeling SPUK ZIJ) heeft vastgesteld voor het kalenderjaar 2020;

  • -

    het Rijk de zwembaden en ijsbanen die aan de voorwaarden van de specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen voldoen, heeft opgenomen in een lijst als bedoeld in de bijlage bij deze regeling;

  • -

    gemeentebesturen op basis van de Regeling SPUK ZIJ een aanvraag voor de specifieke uitkering bij het Rijk kunnen indienen voor de verstrekte compensatie van het feitelijke exploitatietekort in het kalenderjaar 2020 waarmee de zwembaden of ijsbanen die op de lijst staan zijn geconfronteerd als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19;

  • -

    het college in 2020 al noodsteun heeft verleend op basis van de Subsidieregeling Rotterdamse corona noodsteun 2020 en de Subsidieregeling Rotterdamse corona noodsteun deel II aan de zwembaden, die op de genoemde lijst staan;

  • -

    het college in 2020 geen steun heeft verleend aan ijsbanen en het naar aanleiding van de zich hier eind 2020 manifesterende problematiek en de mogelijkheid van de landelijke regeling gebruik te maken, het wenselijk vindt steun te verlenen aan ijsbanen, die hiervoor op basis van de Regeling SPUK ZIJ in aanmerking komen;

  • -

    de steun verenigbaar kan worden verklaard met de interne markt met toepassing van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

  • -

    continuïteit: voortbestaan van de instelling voor de langere termijn;

  • -

    exploitatietekort 2020: verschil tussen het totaal van de exploitatiekosten en het totaal van de exploitatie-opbrengsten zoals blijkt uit de winst- en verliesrekening van de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020;

  • -

    winst- en verliesrekening: de winst- en verliesrekening met toelichting die hoort bij de jaarrekening, bedoeld in artikel 361 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    ijsbaan: een in Rotterdam gevestigde kunstijsbaan, die op de lijst van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voorkomt.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 genoemde activiteiten.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de activiteiten die bijdragen aan de continuïteit van een ijsbaan. Om voor subsidie in aanmerking te komen geldt als eis dat:

  • a.

    in het jaar 2020 de continuïteit van de instelling in het geding is gekomen als rechtstreeks gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van het coronavirus; en

  • b.

    de aanvrager aantoonbaar werkzaamheden heeft verricht om de gevolgen van de crisis in verband met het coronavirus zelf op te vangen, te verminderen of de financiële positie te verbeteren.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een ijsbaan in Rotterdam waarvoor de gemeente een specifieke uitkering kan aanvragen op basis van de Regeling SPUK ZIJ en die voorkomt op de lijst die is opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komt in aanmerking het feitelijke exploitatietekort over de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020, zoals blijkt uit de winst- en verliesrekening over deze periode, na aftrek van directe en indirecte bijdragen van derden.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komt begrote winst.

Artikel 6 Subsidieplafond

Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 500.000,-.

Artikel 7 Wijze van verdeling

Indien de som van de te verlenen subsidies het subsidieplafond overschrijdt, worden de subsidies evenredig verlaagd met het bedrag waarmee het subsidieplafond wordt overschreden.

Artikel 8 Aanvraag

De aanvrager legt de volgende gegevens over:

  • a.

    een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan zes maanden;

  • b.

    de begroting over de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020;

  • c.

    de winst- en verliesrekening over de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020;

  • d.

    een overzicht met de inkomstenderving over de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020 als gevolg van de coronamaatregelen;

  • e.

    een overzicht van reeds ontvangen steunmaatregelen;

  • f.

    een overzicht van en een toelichting op getroffen maatregelen om de continuïteitspositie te verbeteren;

  • g.

    de gegevens over de liquiditeit;

  • h.

    de actuele stand van het eigen vermogen op 1 juli 2020 en 31 december 2020.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Een subsidieaanvraag wordt uiterlijk op 6 mei 2021 ingediend.

Artikel 10 Beslistermijn

Het college beslist uiterlijk op 27 mei 2021.

Artikel 11 Verplichtingen subsidieontvanger

Aan de subsidieverlening worden in ieder geval de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijke opgave van wijzigingen ten aanzien van de ingediende stukken die betrekking hebben op zijn financiële situatie, waaronder het verkrijgen van andere vormen van publieke of private steun of financiering, voor zover die meer bedraagt dan 10% van het verleende subsidiebedrag;

  • b.

    zodra aannemelijk is dat de subsidieontvanger niet of niet geheel aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden voorwaarden of verplichtingen zal kunnen voldoen, doet hij hier onverwijld melding van aan het college;

  • c.

    de subsidieontvanger die in het kader van de Coulanceregeling Verhuur gemeentelijk vastgoed van de gemeente Rotterdam tijdelijk uitstel heeft gekregen van huurbetalingen, wendt de ontvangen subsidie aan om de opgeschorte huurvorderingen voor de betreffende periode aan de gemeente te voldoen.

Artikel 12 Verantwoording en vaststelling subsidies

  • 1.

    De subsidie wordt vastgesteld op basis van een aanvraag tot vaststelling.

  • 2.

    De aanvraag tot vaststelling wordt uiterlijk 1 augustus 2021 ingediend.

  • 3.

    De aanvrager legt bij deze aanvraag de volgende gegevens over:

    • a.

      verantwoording over de inzet van de verleende subsidie;

    • b.

      geactualiseerde berekeningen uitgaven en inkomsten over de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020;

    • c.

      geactualiseerde inkomstenderving over de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020;

    • d.

      geactualiseerde gegevens over de liquiditeit 2020;

    • e.

      gegevens die inzicht verschaffen over eventuele andere vormen van ontvangen steun in de periode waarvoor de subsidie beschikbaar is.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2.

    De subsidieregeling vervalt met ingang van 31 januari 2022 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn verleend.

Artikel 14 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling coronasteun ijsbanen 2020.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 april 2021.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

 

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 21 april 2021 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

 

Toelichting bij de Subsidieregeling coronasteun ijsbanen 2020

Algemeen

In verband met de COVID-19 maatregelen is het voor zwembaden en ijsbanen niet mogelijk geweest om in 2020 de normale bedrijfsvoering te voeren. De bedrijfsvoering van zwembaden en ijsbanen is voor een groot deel gebaseerd op omzet door grootschalig bezoek. Het bezoek is in verband met de COVID-19 maatregelen (grotendeels) weggevallen.

Dit heeft een dusdanig negatieve impact op de financiële situatie van zwembaden en ijsbanen dat de rijksbrede steunmaatregelen, zoals de Regeling subsidie financiering vaste lasten MKB COVID-19 (hierna: TVL) en de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (hierna: NOW), niet voldoende zijn om de exploitanten het hoofd boven water te laten houden. De financiële problemen van zwembaden en ijsbanen zijn niet structureel, maar direct gerelateerd aan de COVID-19 maatregelen. Zwembaden en ijsbanen zijn daarnaast een essentieel onderdeel van de basisinfrastructuur van de sport. Om dit onderdeel van de basisinfrastructuur te behouden is tijdelijke financiële hulp noodzakelijk. Zonder compensatie van de overheid – in brede zin – loopt de exploitatie van zwembaden en ijsbanen gevaar.

 

Om sluiting van de zwembaden en ijsbanen te voorkomen, is door de Minister van Medische Zorg en Sport (hierna: de minister) besloten een specifieke uitkering te verstrekken aan gemeenten waarmee zij de exploitanten van zwembaden en ijsbanen kunnen ondersteunen.

 

Op grond van de Regeling specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen COVID-19 kan een specifieke uitkering worden verstrekt aan gemeenten voor de compensatie van het exploitatietekort dat een zwembad of ijsbaan in het kalenderjaar 2020 heeft geleden als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19. De gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor de manier waarop zij de zwembaden en ijsbanen ondersteunen. Daarbij wordt als voorwaarde gesteld dat de financiële steun voor zwembaden en ijsbanen wordt ingezet om het daadwerkelijk exploitatietekort te compenseren en voor de zwembaden geldt dat zij direct of indirect een doorlopende exploitatiebijdrage van de gemeente ontvangen. De compensatie mag niet leiden tot financiële steun van gemeenten waarmee zwembaden en ijsbanen tot een positief resultaat op de winst- en verliesrekening van een bepaalde periode komen.

 

Het college van de gemeente Rotterdam heeft in 2020, op basis van de Subsidieregeling Rotterdamse corona noodsteun 2020 en de Subsidieregeling Rotterdamse corona noodsteun deel II, al noodsteun verleend aan de zwembaden, die onder de reikwijdte van de landelijke Regeling specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen COVID-19 vallen. Deze steun kan de gemeente opvoeren voor de landelijke regeling.

Aan de ijsbanen heeft de gemeente in 2020 nog geen noodsteun verleend, maar hier speelt wel een continuïteitsprobleem. Om voor de ijsbanen een beroep te kunnen doen op de landelijke Regeling specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen COVID-19, is de Subsidieregeling coronasteun ijsbanen opgesteld. De exploitant van de Rotterdamse kunstijsbaan kan in aanmerking komen voor deze subsidieregeling.

 

Deze regeling is getoetst aan het staatssteunkader. De Europese Commissie heeft in meerdere mededelingen aangegeven dat steunregelingen als gevolg van COVID-19 maatregelen versneld in behandeling genomen worden en dat onder voorwaarden dergelijke steunmaatregelen verenigbaar zijn met de interne markt (Tijdelijk kader staatssteun).

 

Artikelsgewijze Toelichting

 

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Subsidie wordt, op aanvraag, uitsluitend verstrekt aan een exploitant van een ijsbaan, waarbij de continuïteit van de bedrijfsvoering in het kalenderjaar 2020 als gevolg van de coronamaatregelen in het geding is.

 

Verder geldt als voorwaarde dat de aanvrager aantoonbaar werkzaamheden heeft verricht om de gevolgen van de crisis in verband met het coronavirus zelf op te vangen, te verminderen en/of de financiële positie te verbeteren. Hierbij valt te denken aan:

  • -

    het minimaliseren van de kosten, zonder dat dit de veilige afstand tot andere personen heeft belemmerd;

  • -

    het maximaliseren van alternatieve inkomsten;

  • -

    het onderzoeken, en waar mogelijk verkrijgen van, alternatieve steunmaatregelen.

Artikel 4 Doelgroep

De onderhavige regeling is bedoeld voor exploitanten van ijsbanen die een belangrijke plek innemen in de sport basisinfrastructuur. Het Rijk heeft bij zijn regeling een lijst gevoegd met de zwembaden en ijsbanen die, als zij voldoen aan alle voorwaarden, in aanmerking kunnen komen voor compensatie van het exploitatietekort 2020.

Deze lijst heeft het Mulier instituut in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Vereniging Sport en Gemeenten opgesteld. Deze lijst is op 17 februari 2021 verspreid onder alle gemeenten in Nederland. Voor de gemeente Rotterdam gaat het om de volgende ijsbaan:

  • Schaatsbaan Rotterdam, Toepad 95, 3063 NJ Rotterdam

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel gaat uit van vergoeding van onvermijdbare schade als gevolg van de COVID-19 crisis in het kalenderjaar 2020. IJsbanen werken met een seizoensbegroting. Daar het gaat om het exploitatietekort ontstaan door de overheidsmaatregelen om de gevolgen van COVID-19 in te perken, wordt bij de ijsbanen uitgegaan van de seizoensbegroting 2020/2021 voor de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020.

Feitelijk komt deze schade neer op het verschil tussen de in de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020 gerealiseerde kosten en gerealiseerde opbrengsten, het exploitatietekort. Voor subsidie kan in aanmerking komen het bedrag dat leidt tot een exploitatiesaldo van € 0,-. Een in de begroting opgenomen, maar niet gederfd positief saldo (winst) komt niet voor subsidie in aanmerking.

 

Bij de inkomsten dient alle steun meegeteld te worden. Steun is gedefinieerd als directe en indirecte bijdragen van derden. Dat kunnen zowel bijdragen van het Rijk zijn als bijdragen van private geldschieters.

 

Artikel 6 Subsidieplafond

De Subsidieregeling coronasteun ijsbanen 2020 heeft een subsidieplafond van € 500.000,-.

 

Artikel 8 Aanvraag

De gegevens waarom gevraagd wordt, dienen om een beoordeling te kunnen maken over de noodzaak van de gevraagde steun. Met name van belang is aan te geven wat de omvang is van het feitelijke exploitatietekort, welke steunmaatregelen al ontvangen zijn en welke maatregelen de ijsbaan reeds heeft getroffen om de financiële positie niet te verslechteren.

 

Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Uitgangspunt is dat omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de hoogte van het te verleende en achteraf vast te stellen subsidiebedrag aan het college dienen te worden gemeld. In artikel 11 is de verplichting voor de subsidieontvanger opgenomen om wijzigingen in zijn financiële situatie, zoals de ontvangst van private en publieke bijdragen onverwijld te melden aan het college, wanneer deze wijzigingen meer dan 10% bedragen van het verleende subsidiebedrag over de periode 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020. Ook in het geval de subsidieontvanger niet of niet geheel aan de subsidievoorwaarden of subsidieverplichtingen kan voldoen dient hiervan melding aan het college te worden gedaan.

Subsidieontvangers die ook huurder zijn van gemeentelijk vastgoed en op basis van de Coulanceregeling verhuur tijdelijk uitstel van betaling hebben gekregen van de verschuldigde huurbedragen dienen de verkregen subsidiebijdrage aan te wenden om de opgeschorte huurbedragen aan de gemeente te voldoen. Uiteraard dient dit vanuit het oogpunt van continuïteit van de bedrijfsvoering wel verantwoord te zijn.

 

Artikel 12 Verantwoording en vaststelling subsidies

De subsidie wordt vastgesteld op basis van een aanvraag tot vaststelling. Dit geldt ook voor subsidies onder de € 25.000,-. Dit wijkt af van de algemene praktijk en artikel 13, eerste lid, sub a van de SVR 2014, op grond waarvan subsidies onder de € 25.000,- direct bij subsidieverlening worden vastgesteld.

 

Voorts worden in dit artikel verantwoordingsgegevens gevraagd die specifiek toezien op de beoordeling of en in welke mate de verleende subsidie heeft bijgedragen aan de financiële overbrugging.

De subsidieontvanger dient hierbij ook inzicht te geven in eventuele andere vormen van ontvangen steun.

BIJLAGE 1  

Zwembaden

 

IJsbanen