Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent de lokale economie |
Citeertitel | Economisch Uitvoeringsprogramma Medemblik |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-04-2020 | nieuwe regeling | 16-04-2020 De Medemblikker, 17 april 2020 |
De gemeente Medemblik heeft een economie waarin de vrijetijdseconomie en de agrarische sector belangrijke onderdelen vormen. Bij de vrijetijdseconomie benutten we onze kernkwaliteiten: rust, water, landelijk gebied en cultuurhistorie. Bij de agrarische sector gaat het om de moderne agribusiness en de ondersteunende bedrijvigheid. Bij dit laatste bedoelen we de toeleverings- en verwerkingsbedrijven, de groothandel, de transport en de logistieke sector. Daarbij is het midden- en kleinbedrijf (MKB) goed voor meer dan 80% van de werkgelegenheid in onze gemeente. Daarmee vormt het MKB de ruggengraat van onze economie.
We werken aan een lokale economie waar onze inwoners met werk in hun inkomen voorzien en van voorzieningen bijvoorbeeld winkels gebruik maken. Onze ambitie daarin is het behoud van een toekomstbestendige economie. Het ondersteunt daarmee onze hoofdopgave: het realiseren van een aantrekkelijke, duurzame en leefbare omgeving.
Om deze doelen te halen voeren we projecten en acties uit. De resultaten en effecten daarvan verdelen we onder in de (product)ontwikkeling van een duurzaam ondernemersklimaat en het aanbod in de vrijetijdseconomie. De dienstverlening aan onze huidige, nieuwe en startende bedrijven. We organiseren waarbij ook samenwerkingsverbanden tussen ondernemers en met de gemeente. Tenslotte houden we ons bezig met de strategische positionering van ons ondernemersklimaat en vrijetijdsaanbod. Dit doen we voor het aantrekken van bedrijvigheid en bezoekers. Het programma steunt dan ook op drie pijlers:
Per pijler laten we zien hoe we daar, samen met onze ondernemers, mee aan de slag gaan. Ons lokale niveau is daarin belangrijk. We zijn gesprekspartner voor de Ondernemersfederatie Medemblik (OFM), de ondernemersverenigingen en de belangenorganisaties. Om onze lokale doelen te halen werken we regionaal samen. Aan het eind van dit programma gaan we hierop in.
We beschrijven in de pijlers per doel de beoogde effecten. In de bijlage voegen we daaraan de beoogde resultaten toe.
Het programma loopt van 2020 tot en met 2024. In 2022 en 2024 evalueren we.
Pijler 1: (Product) Ontwikkeling: Ondernemersklimaat en Vrijetijdsaanbod
Binnen deze pijler staat de ontwikkeling centraal van een aantrekkelijk ondernemersklimaat en een sterk vrijetijdsaanbod.
We zien dat de aanwezigheid van toekomstbestendige werklocaties en het hebben van voldoende juist opgeleid personeel belangrijke voorwaarden zijn voor een goed ondernemersklimaat. Dit geldt ook voor de vrijetijdseconomie. Deze economie kenmerkt zich door de sterk veranderende vraag (eisen en wensen) van de bezoekers ten opzichte van het aanbod. Ondernemers worden voortdurend uitgedaagd om hun aanbod en promotie te vernieuwen.
Doelen en beoogde effecten pijler 1.
Pijler 2: Dienstverlening: Ondernemersloket en Samenwerkingsverbanden
Deze pijler is gericht op de uitvoering van de producten uit pijler 1. We stimuleren de samenwerking tussen ondernemers en de samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijs en overheid. Zo werken we aan een duurzame en toekomstgerichte (vrijetijds)economie en ondernemersklimaat. Ook richt de dienstverlening zich op de opstart, doorgroei en nieuwe vestigingen van bedrijven.
Het ondernemersloket staat daarin centraal. We leveren goede dienstverlening aan individuele bedrijven. Daarnaast stimuleren we de samenwerking tussen ondernemers en met de gemeente. Onder andere door het aanjagen van parkmanagement, het toeristisch platform en centrummanagement van winkelgebieden. We faciliteren met kennis, informatie en het netwerk van de gemeente.
Doelen en beoogde effecten pijler 2.
Pijler 3: Strategische positionering: Ondernemersklimaat en Vrijetijdsaanbod
In deze pijler staat het aantrekken van bedrijvigheid en bezoekers centraal. We zetten hiervoor het merk ‘Ondernemen in Gemeente Medemblik’ op de kaart voor ondernemers. Voor bezoekers is dit het merk ‘Medemblik, Rijk aan Verhalen’. We promoten het vrijetijdsaanbod en ons ondernemersklimaat in deze pijler.
We zetten met strategische positionering in op onze kernkwaliteiten. De gemeente profileert zich zo op waar we goed in zijn en mee willen worden geassocieerd. Onze kernkwaliteiten komen op zo veel mogelijk plaatsen terug. Dit draagt bij aan een eenduidig en herkenbaar beeld.
Doelen en beoogde effecten pijler 3.
Onze ambitie is het behoud van een toekomstbestendige economie. Een economie waarin onze inwoners met werk in hun inkomen voorzien en van voorzieningen gebruik maken. Deze ambitie ondersteunt daarmee onze hoofdopgave: het realiseren van een aantrekkelijke, duurzame en leefbare omgeving. Deze EUM is één van de programma’s die aan deze hoofdopgave bijdraagt.
Onze ambitie raakt daarmee alle sectoren zoals wonen, sociale zaken en de ruimtelijke ordening. Het betekent dat we steeds meer samenwerken met deze sectoren. Bijvoorbeeld op het gebied van de verbetering en verduurzaming van bedrijventerreinen. We trekken hierin samen op met openbare ruimte en sluiten aan bij het Programma Duurzaam Medemblik. Voor de huisvesting van buitenlandse werknemers werken we samen met het beleidsveld wonen. Binnen de gemeente zetten we ons gezamenlijk in voor de beoogde regeldrukvermindering bij de invoering van de Omgevingswet. We realiseren samenhang tussen het sport & cultureel beleid en beleid gericht op bezoekers en (verblijfs)recreatie in de vrijetijdseconomie.
We hebben als gemeente beperkte invloed op economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Bovendien kijken bedrijven en instellingen niet naar gemeentegrenzen. Ze zijn regionaal, nationaal of internationaal georiënteerd. We werken daarom samen met andere gemeenten.
Schaalvergroting door samenwerking is noodzakelijk om een goede gesprekspartner te zijn voor het georganiseerd bedrijfsleven. Ook organiseren we hierdoor meer vermogen en organisatorische slagkracht. We hebben bij dit programma nadrukkelijk aandacht voor onze lokale economie. Om onze lokale doelen te halen maken we gebruik van regionale kansen. Met dit lokale economische programma haken we daarom aan bij de regionale doelen. Deze samenhang geven we op Westfries niveau vorm in het Pact van Westfriesland 7.1. We werken samen op het niveau van de regio Westfriesland en op het niveau van de regio Noord Holland Noord. Deze regio promoten we onder de naam ‘Holland boven Amsterdam’.
Om onze doelen te bereiken trekken we op met onze ondernemers, georganiseerd in de Ondernemers Federatie Medemblik (OFM). Hun speerpuntennotitie verwerkten wij waar mogelijk in ons programma. De meeste ondernemersverenigingen per kern zijn aangesloten bij de OFM. Kernen met een winkelcentrum kennen vaak ook een winkeliersvereniging. Tenslotte zijn de ondernemers in centrum Medemblik vertegenwoordigd in de centrumgroep Medemblik. De ondernemers in de vrijetijdssector (verbreed met culturele instellingen voor gezamenlijke promotie) komen samen in het toeristisch platform.
Onze regionale partners zijn de Westfriese Bedrijvengroep (WBG; de OFM is daarbij aangesloten), het Recreatieschap Westfriesland (RSW), de Westfriese gemeenten, Werksaam, het onderwijs, Greenport Noord-Holland Noord, Stichting Seed Valley, Ontwikkelingsbedrijf Noord Holland Noord (ONHN), Destinatiemarketing organisatie Holland boven Amsterdam (DMO HbA) en het Regionale platform arbeidsmarkt (RPA).
Dit programma komt tot stand en voeren we uit samen met ondernemers.
We zetten onze kennis, kunde, capaciteit en financiële middelen hiervoor in. Zie hiervoor onze rolopvatting aan het begin van deze EUM.
Uitvoeringsagenda, proces en financiën
Voor de uitvoering van de programma’s, projecten en activiteiten in deze EUM hebben we een structurele basis in de begroting. Niet alles is structureel belegd. Als we voor activiteiten extra geld nodig hebben dan vragen we dat aan. Met de tussentijdse evaluatie en de jaarrekening controleert de gemeenteraad de voortgang.