Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Medemblik

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent de lokale economie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMedemblik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent de lokale economie
CiteertitelEconomisch Uitvoeringsprogramma Medemblik
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-04-2020nieuwe regeling

16-04-2020

De Medemblikker, 17 april 2020

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent de lokale economie

 

Inleiding

De gemeente Medemblik heeft een economie waarin de vrijetijdseconomie en de agrarische sector belangrijke onderdelen vormen. Bij de vrijetijdseconomie benutten we onze kernkwaliteiten: rust, water, landelijk gebied en cultuurhistorie. Bij de agrarische sector gaat het om de moderne agribusiness en de ondersteunende bedrijvigheid. Bij dit laatste bedoelen we de toeleverings- en verwerkingsbedrijven, de groothandel, de transport en de logistieke sector. Daarbij is het midden- en kleinbedrijf (MKB) goed voor meer dan 80% van de werkgelegenheid in onze gemeente. Daarmee vormt het MKB de ruggengraat van onze economie.

 

De positie van de vrijetijdseconomie

Bij de vrijetijdseconomie richten we ons in dit programma op toerisme en recreatie We richten ons op het ontwikkelen van het toeristisch recreatief product en de promotie daarvan. Dit doen we voor de bezoekers die meerdere dagen in onze gemeente verblijven of een dagje onze gemeente bezoeken. We doen het ook voor onze eigen inwoners.

 

De vrijetijdseconomie kent een belangrijk verschil met het algemeen economisch beleid. Bij de vrijetijdseconomie houden ons namelijk direct bezig met de (potentiële) klanten van ondernemers. Dit door de inzet op het aantrekken van bezoekers. Het algemene economisch beleid richt zich vooral op de ondernemers zelf, waaronder die in de vrijetijdseconomie.

 

Sport- en Cultuurvoorzieningen worden ook tot het vrijetijdsaanbod gerekend. Deze kennen in onze gemeentelijke organisatie hun eigen beleid en uitvoeringsprogramma’s. Bij de promotie van Sport- en Cultuurvoorzieningen en evenementen werken we nauw samen

Ambitie

We werken aan een lokale economie waar onze inwoners met werk in hun inkomen voorzien en van voorzieningen bijvoorbeeld winkels gebruik maken. Onze ambitie daarin is het behoud van een toekomstbestendige economie. Het ondersteunt daarmee onze hoofdopgave: het realiseren van een aantrekkelijke, duurzame en leefbare omgeving.

 

Toekomstbestendig

Dit lokale economisch programma staat op zichzelf. Het is opgesteld in lijn met de duurzaamheidsopgaves. Deze liggen vast in het programma Duurzaam Medemblik en het Pact van Westfriesland 7.1. De opgaves voor de energietransitie en klimaatadaptatie zijn groot. Met het doel:

‘toekomstbestendige werklocaties en bedrijvigheid’ ondersteunen we deze opgaves.

 

Onder de term toekomstbestendig valt echter meer. Het gaat ook om (duurzame) innovaties, veranderende bedrijfsprocessen en de bereikbaarheid van bedrijven. Het gaat ook om de goede aansluiting van de vraag naar personeel met de kennis en kunde van mensen die een baan zoeken.

Economische doelen

Om onze ambitie te bereiken stelt dit programma de volgende doelen:

  • >

    Toekomstbestendige werklocaties en bedrijvigheid;

  • >

    Toename investeringen voor behoud en verbetering bedrijvigheid en werkgelegenheid;

  • >

    Toename bestedingen voor behoud en verbetering van voorzieningen.

Pijlers

Om deze doelen te halen voeren we projecten en acties uit. De resultaten en effecten daarvan verdelen we onder in de (product)ontwikkeling van een duurzaam ondernemersklimaat en het aanbod in de vrijetijdseconomie. De dienstverlening aan onze huidige, nieuwe en startende bedrijven. We organiseren waarbij ook samenwerkingsverbanden tussen ondernemers en met de gemeente. Tenslotte houden we ons bezig met de strategische positionering van ons ondernemersklimaat en vrijetijdsaanbod. Dit doen we voor het aantrekken van bedrijvigheid en bezoekers. Het programma steunt dan ook op drie pijlers:

  • 1.

    (Product)Ontwikkeling: Ondernemersklimaat en Vrijetijdsaanbod;

  • 2.

    Dienstverlening: Ondernemersloket en Samenwerkingsverbanden;

  • 3.

    Strategische positionering: Ondernemersklimaat en Vrijetijdsaanbod.

Per pijler laten we zien hoe we daar, samen met onze ondernemers, mee aan de slag gaan. Ons lokale niveau is daarin belangrijk. We zijn gesprekspartner voor de Ondernemersfederatie Medemblik (OFM), de ondernemersverenigingen en de belangenorganisaties. Om onze lokale doelen te halen werken we regionaal samen. Aan het eind van dit programma gaan we hierop in.

 

We beschrijven in de pijlers per doel de beoogde effecten. In de bijlage voegen we daaraan de beoogde resultaten toe.

Periode

Het programma loopt van 2020 tot en met 2024. In 2022 en 2024 evalueren we.

 

Rolopvatting

We zetten de economie niet naar onze hand. Deze is ook afhankelijk van conjuncturele en (inter)nationale economische en maatschappelijke ontwikkelingen. We monitoren economische ontwikkelingen zoals de werkgelegenheidsontwikkeling en de vestiging van bedrijven. We zijn ons bewust van de beperkte invloed die we hierop hebben. Wel zorgen we voor de condities om de economie toekomstbestendig te ontwikkelen. We kennen hierin de volgende rollen:

  • Onderzoeken:

    We houden ontwikkelingen in de gaten. Hiervoor verzamelen we gegevens. We brengen gegevens en informatie overzichtelijk bij elkaar. We verbeteren daarmee de besluitvorming op basis van feiten.

  • Regelen:

    We maken kaders waarbinnen bedrijvigheid zich ontwikkelt. We willen namelijk ook de negatieve maatschappelijke en ruimtelijke effecten van wildgroei tegengaan. We wegen af tussen economische belangen en andere maatschappelijke belangen. Dit komt het meest naar voren in de ruimtelijke ordening. Bijvoorbeeld in bestemmingsplannen.

  • Stimuleren:

    We scheppen condities; we maken het mogelijk dat bedrijven zich kunnen ontwikkelen. We stimuleren via:

    • -

      ondersteunen en verbeteren van samenwerkingen;

    • -

      verbinden van partijen en initiatieven;

    • -

      subsidies en financiële middelen;

    • -

      capaciteit, kennis en kunde.

  • Positioneren:

    We lobbyen en netwerken voor de ondersteuning van ons ondernemersklimaat en vrijetijdsaanbod. We promoten het ondernemersklimaat en het vrijetijdsaanbod.

     

Pijler 1: (Product) Ontwikkeling: Ondernemersklimaat en Vrijetijdsaanbod

Omschrijving

Binnen deze pijler staat de ontwikkeling centraal van een aantrekkelijk ondernemersklimaat en een sterk vrijetijdsaanbod.

 

We zien dat de aanwezigheid van toekomstbestendige werklocaties en het hebben van voldoende juist opgeleid personeel belangrijke voorwaarden zijn voor een goed ondernemersklimaat. Dit geldt ook voor de vrijetijdseconomie. Deze economie kenmerkt zich door de sterk veranderende vraag (eisen en wensen) van de bezoekers ten opzichte van het aanbod. Ondernemers worden voortdurend uitgedaagd om hun aanbod en promotie te vernieuwen.

 

Werklocaties

Onder werklocaties verstaan wij bedrijventerreinen, kantoorlocaties, glastuinbouwlocaties, verblijfsrecreatieve locaties, winkelcentra, bedrijven aan huis en landbouw- en veeteeltbedrijven.

Doelen en beoogde effecten pijler 1.

Doelen

Beoogde effecten

Doel

Toekomstbestendige werklocaties en bedrijvigheid.

Maximale toepassing van innovaties, duurzame bedrijfsprocessen en andere private duurzaamheidsinitiatieven.

Aantrekkelijke, duurzame werklocaties en bedrijfspanden.

Verkeersveilige en (digitaal) bereikbare winkelcentra en bedrijventerreinen.

Economisch versterkte werklocaties.

Doel

Toename investeringen voor behoud en verbetering bedrijvigheid en werkgelegenheid.

Arbeidsmarkt en bedrijfsleven op elkaar afgestemd.

Verhoogde organisatiegraad op bedrijventerreinen.

Versterking organisatiegraad in winkelgebieden.

Meer duidelijkheid, minder regeldruk en gelijk speelveld voor ondernemers.

Zicht op economische ontwikkelingen in onze gemeente.

Doel

Toename bestedingen voor behoud en verbetering voorzieningen.

Onderscheidend en gebiedsversterkend vrijetijdsaanbod.

Pijler 2: Dienstverlening: Ondernemersloket en Samenwerkingsverbanden

Omschrijving

Deze pijler is gericht op de uitvoering van de producten uit pijler 1. We stimuleren de samenwerking tussen ondernemers en de samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijs en overheid. Zo werken we aan een duurzame en toekomstgerichte (vrijetijds)economie en ondernemersklimaat. Ook richt de dienstverlening zich op de opstart, doorgroei en nieuwe vestigingen van bedrijven.

 

Het ondernemersloket staat daarin centraal. We leveren goede dienstverlening aan individuele bedrijven. Daarnaast stimuleren we de samenwerking tussen ondernemers en met de gemeente. Onder andere door het aanjagen van parkmanagement, het toeristisch platform en centrummanagement van winkelgebieden. We faciliteren met kennis, informatie en het netwerk van de gemeente.

 

Ondernemersloket

Onder het ondernemersloket verstaan wij de dienstverlening aan individuele bedrijven via het ondernemerspreekuur. Ook het relatiebeheer met individuele bedrijven, bedrijvenverenigingen en samenwerkingsverbanden via het accountmanagement bedrijven valt hieronder.

Doelen en beoogde effecten pijler 2.

Doelen

Beoogde effecten

Doel

Toekomstbestendige werklocaties en bedrijvigheid.

We stimuleren het (collectief) toekomstbestendig maken van bedrijven en bedrijventerreinen.

Bedrijven kunnen voor verduurzaming terecht bij de gemeente.

Bedrijven worden door de gemeente geïnspireerd om te verduurzamen.

Doel

Toename investeringen voor behoud en verbetering bedrijvigheid en werkgelegenheid.

We werken en denken actief mee in projecten die te maken hebben met bedrijvigheid en werkgelegenheid.

We faciliteren de spreekbuis tussen de gemeente en ondernemers via de OFM.

Ondernemers worden snel geholpen worden bij eenvoudige vragen.

Ondernemers met ingewikkelde vragen en langdurige trajecten begeleiden we.

Doel

Toename bestedingen voor behoud en verbetering voorzieningen.

We kennen onze ondernemers en zorgen voor een goede relatie. 

Pijler 3: Strategische positionering: Ondernemersklimaat en Vrijetijdsaanbod

Omschrijving

In deze pijler staat het aantrekken van bedrijvigheid en bezoekers centraal. We zetten hiervoor het merk ‘Ondernemen in Gemeente Medemblik’ op de kaart voor ondernemers. Voor bezoekers is dit het merk ‘Medemblik, Rijk aan Verhalen’. We promoten het vrijetijdsaanbod en ons ondernemersklimaat in deze pijler.

 

We zetten met strategische positionering in op onze kernkwaliteiten. De gemeente profileert zich zo op waar we goed in zijn en mee willen worden geassocieerd. Onze kernkwaliteiten komen op zo veel mogelijk plaatsen terug. Dit draagt bij aan een eenduidig en herkenbaar beeld.

 

Strategische positionering richting bezoekers en ondernemers

 

Bezoekers

Samen met onze ondernemers en marketingorganisaties (lokaal, regionaal, bovenregionaal) werken we aan de ontwikkeling van een sterke identiteit die kenmerkend is voor de gemeente: Medemblik als merk. Centraal hierin staan de kernkwaliteiten rust, water & landelijk gebied en cultuurhistorie.

 

Met een onderscheidend en gebiedsversterkend aanbod verleiden we bezoekers om de gemeente Medemblik te bezoeken, langer te verblijven en terug te komen. Hiermee stimuleren we de bestedingen en de werkgelegenheid in onze gemeente. Ook onze eigen inwoners stimuleren we gebruik te maken van de recreatieve voorzieningen die Medemblik biedt.

 

Ondernemers

Samen met het georganiseerd bedrijfsleven werken we aan de identiteit en het merk ‘Ondernemen in Gemeente Medemblik’. We werken aan de bekendheid van de Gemeente Medemblik als locatie om te ondernemen en te werken. Zo trekken we werkgelegenheid, investeringen en beroepsbevolking aan.

 

Doelen en beoogde effecten pijler 3.

Doelen

Beoogde effecten

Doel

Toekomstbestendige werklocaties en bedrijvigheid.

Medemblik strategisch gepositioneerd naar ondernemers, inwoners en bezoekers op innovatie en verduurzaming.

Doel

Toename investeringen voor behoud en verbetering bedrijvigheid en werkgelegenheid.

Een sterk uitgedragen economisch profiel van Medemblik.

Ondersteuning aan programma’s leefbaarheid, duurzaamheid en Omgevingswet.

Uitvoering van het Pact van Westfriesland 7.1.

Doel

Toename bestedingen voor behoud en verbetering voorzieningen.

Onderscheidend en gebiedsversterkend (vrije tijds) productaanbod is bekend bij onze bezoekers.

Daadkrachtige organisatiestructuur voor gebiedsmarketing.

Organisatie en uitvoering

Samenvatting

Onze ambitie is het behoud van een toekomstbestendige economie. Een economie waarin onze inwoners met werk in hun inkomen voorzien en van voorzieningen gebruik maken. Deze ambitie ondersteunt daarmee onze hoofdopgave: het realiseren van een aantrekkelijke, duurzame en leefbare omgeving. Deze EUM is één van de programma’s die aan deze hoofdopgave bijdraagt.

Integrale samenwerking

Onze ambitie raakt daarmee alle sectoren zoals wonen, sociale zaken en de ruimtelijke ordening. Het betekent dat we steeds meer samenwerken met deze sectoren. Bijvoorbeeld op het gebied van de verbetering en verduurzaming van bedrijventerreinen. We trekken hierin samen op met openbare ruimte en sluiten aan bij het Programma Duurzaam Medemblik. Voor de huisvesting van buitenlandse werknemers werken we samen met het beleidsveld wonen. Binnen de gemeente zetten we ons gezamenlijk in voor de beoogde regeldrukvermindering bij de invoering van de Omgevingswet. We realiseren samenhang tussen het sport & cultureel beleid en beleid gericht op bezoekers en (verblijfs)recreatie in de vrijetijdseconomie.

Regionale samenwerking

We hebben als gemeente beperkte invloed op economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Bovendien kijken bedrijven en instellingen niet naar gemeentegrenzen. Ze zijn regionaal, nationaal of internationaal georiënteerd. We werken daarom samen met andere gemeenten.

 

Schaalvergroting door samenwerking is noodzakelijk om een goede gesprekspartner te zijn voor het georganiseerd bedrijfsleven. Ook organiseren we hierdoor meer vermogen en organisatorische slagkracht. We hebben bij dit programma nadrukkelijk aandacht voor onze lokale economie. Om onze lokale doelen te halen maken we gebruik van regionale kansen. Met dit lokale economische programma haken we daarom aan bij de regionale doelen. Deze samenhang geven we op Westfries niveau vorm in het Pact van Westfriesland 7.1. We werken samen op het niveau van de regio Westfriesland en op het niveau van de regio Noord Holland Noord. Deze regio promoten we onder de naam ‘Holland boven Amsterdam’.

Lokale partners

Om onze doelen te bereiken trekken we op met onze ondernemers, georganiseerd in de Ondernemers Federatie Medemblik (OFM). Hun speerpuntennotitie verwerkten wij waar mogelijk in ons programma. De meeste ondernemersverenigingen per kern zijn aangesloten bij de OFM. Kernen met een winkelcentrum kennen vaak ook een winkeliersvereniging. Tenslotte zijn de ondernemers in centrum Medemblik vertegenwoordigd in de centrumgroep Medemblik. De ondernemers in de vrijetijdssector (verbreed met culturele instellingen voor gezamenlijke promotie) komen samen in het toeristisch platform.

Regionale partners

Onze regionale partners zijn de Westfriese Bedrijvengroep (WBG; de OFM is daarbij aangesloten), het Recreatieschap Westfriesland (RSW), de Westfriese gemeenten, Werksaam, het onderwijs, Greenport Noord-Holland Noord, Stichting Seed Valley, Ontwikkelingsbedrijf Noord Holland Noord (ONHN), Destinatiemarketing organisatie Holland boven Amsterdam (DMO HbA) en het Regionale platform arbeidsmarkt (RPA).

Participatie

Dit programma komt tot stand en voeren we uit samen met ondernemers.

We zetten onze kennis, kunde, capaciteit en financiële middelen hiervoor in. Zie hiervoor onze rolopvatting aan het begin van deze EUM.

Uitvoeringsagenda, proces en financiën

Voor de uitvoering van de programma’s, projecten en activiteiten in deze EUM hebben we een structurele basis in de begroting. Niet alles is structureel belegd. Als we voor activiteiten extra geld nodig hebben dan vragen we dat aan. Met de tussentijdse evaluatie en de jaarrekening controleert de gemeenteraad de voortgang.

Monitoring

In 2022 maken we een tussenmeting en stellen we zo nodig het programma bij.

In 2024 maken we een eindevaluatie met een doorkijk voor een nieuw economisch programma.