Doelstelling activiteit | Schoolbegeleiding is elke activiteit die op verzoek van een schoolbestuur bijdraagt tot optimalisering van het functioneren van het onderwijs en de organisatie van het onderwijs. Bieden van onderwijsbegeleiding aan leerlingen in het primair onderwijs die extra zorg nodig hebben. |
Maatschappelijk effect (‘outcome’) | - •
Leerlingen in het primair onderwijs kunnen zich in een veilige omgeving ontwikkelen. - •
Ontwikkelingsachterstanden en zorgvraagstukken worden tijdig gesignaleerd en zodanig opgepakt dat leerlingen aansluiting vinden bij vervolgvoorzieningen, zoals het voortgezet onderwijs
|
Productie (‘output’) | - •
De aanwezigheid van een breed, toegankelijk aanbod aan onderwijsbegeleiding op iedere basisschool in de gemeente - •
Op het voortgezet onderwijs voorbereide leerlingen
|
Bekostiging grondslag | Het in de gemeentebegroting opgenomen budget voor onderwijsbegeleiding wordt gedeeld door het aantal leerlingen per 1 oktober van het voorgaande kalenderjaar. Het bedrag per leerling wordt op basis van het aantal leerlingen per schoolbestuur aan het schoolbestuur beschikbaar gesteld. Schoolbesturen verantwoorden de subsidie door middel van een inhoudelijk verslag. |
Prestatie indicatoren | Bieden van activiteiten op het gebied van : - •
basisvaardigheden voor zover het zorgverbredende aspecten betreft (dyslexie, sociale aspecten) - •
de opbrengst van het leerlingvolgsysteem verhogen, vooral op taalgebeid (spelling en begrijpend lezen) - •
vroegschoolse educatie (VVE) en het bestrijden van (een risico op) onderwijsachterstanden - •
het voorkomen van schooluitval binnen de reguliere setting
Deze indicatoren worden per schoolbestuur gespecificeerd in de beschikking. |