Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Medemblik

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent begeleiding in het onderwijs (Beleidsregels Onderwijsbegeleiding gemeente Medemblik)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMedemblik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent begeleiding in het onderwijs (Beleidsregels Onderwijsbegeleiding gemeente Medemblik)
CiteertitelBeleidsregels Onderwijsbegeleiding gemeente Medemblik
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2013nieuwe regeling

18-12-2012

De Medemblikker, 20 december 2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent begeleiding in het onderwijs (Beleidsregels Onderwijsbegeleiding gemeente Medemblik)

Het college van burgemeester en wethouders van Medemblik;

 

Gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht:

 

B E S L U I T:

 

Vast te stellen de navolgende beleidsregels:

 

Beleidsregels Onderwijsbegeleiding gemeente Medemblik 2013

Doelstelling activiteit

Schoolbegeleiding is elke activiteit die op verzoek van een schoolbestuur bijdraagt tot optimalisering van het functioneren van het onderwijs en de organisatie van het onderwijs.

Bieden van onderwijsbegeleiding aan leerlingen in het primair onderwijs die extra zorg nodig hebben.

Maatschappelijk effect (‘outcome’)

  • Leerlingen in het primair onderwijs kunnen zich in een veilige omgeving ontwikkelen.

  • Ontwikkelingsachterstanden en zorgvraagstukken worden tijdig gesignaleerd en zodanig opgepakt dat leerlingen aansluiting vinden bij vervolgvoorzieningen, zoals het voortgezet onderwijs

Productie (‘output’)

  • De aanwezigheid van een breed, toegankelijk aanbod aan onderwijsbegeleiding op iedere basisschool in de gemeente

  • Op het voortgezet onderwijs voorbereide leerlingen

Bekostiging grondslag

Het in de gemeentebegroting opgenomen budget voor onderwijsbegeleiding wordt gedeeld door het aantal leerlingen per 1 oktober van het voorgaande kalenderjaar. Het bedrag per leerling wordt op basis van het aantal leerlingen per schoolbestuur aan het schoolbestuur beschikbaar gesteld.

 

Schoolbesturen verantwoorden de subsidie door middel van een inhoudelijk verslag.

Prestatie indicatoren

Bieden van activiteiten op het gebied van :

  • basisvaardigheden voor zover het zorgverbredende aspecten betreft (dyslexie, sociale aspecten)

  • de opbrengst van het leerlingvolgsysteem verhogen, vooral op taalgebeid (spelling en begrijpend lezen)

  • vroegschoolse educatie (VVE) en het bestrijden van (een risico op) onderwijsachterstanden

  • het voorkomen van schooluitval binnen de reguliere setting

Deze indicatoren worden per schoolbestuur gespecificeerd in de beschikking.

 

  • II.

    te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2013.

  • III.

    Dat de beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels Onderwijsbegeleiding gemeente Medemblik.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik op 18 december 2012.

De burgemeester en wethouders van Medemblik,

De secretaris,

W. Slob

de burgemeester,

F.R. Streng